Här är en högtalare från den relativt nya tillverkaren Davone.
Davone Reference One

https://www.davoneaudio.com/reference1.html
Edit:
Davone har ju flera annorlunda högtalare. Typiskt dansk design?

Moderator: Redaktörer
avr7000 skrev:OA50, OA51, OA52
vanlignv skrev:Det där är väl bara fantasifulla former med högtalarelement.
Självklart finns det en optimal form som ger bäst psykoakustiskt upplevt stereo-ljud i ett genomsnittligt rum.
Om man tar reda på vilka parametrar det är så borde man kunna ta fram en form som är optimal och sedan kan man dekorera med onödiga former som inte påverkar för att få till den stil man tycker är vacker.
vanlignv skrev:Det där är väl bara fantasifulla former med högtalarelement.
Självklart finns det en optimal form som ger bäst psykoakustiskt upplevt stereo-ljud i ett genomsnittligt rum.
Om man tar reda på vilka parametrar det är så borde man kunna ta fram en form som är optimal och sedan kan man dekorera med onödiga former som inte påverkar för att få till den stil man tycker är vacker.
BellsnWhistles skrev:Eftersom vi i Sverige verkar ha en högtalarkonstruktionsådra så måste jag också skicka in denna, definitivt ingen skokartong.
Hmm, ingen här som vet vem som köpte högtalarna, bilden är från Tradera för 10 år sedan, jag var sjukt sugen men för litet lyssningsrum (tror inte ens min takhöjd på 205 cm skulle funka, allt annat oaktat).
hifikg skrev:Senast såldes de för 18.000 o stod i ett källarförråd nära mig. Jag erbjöd mig att ställa upp dem i mitt lyssningsrum så att folk kunde höra o se på dem, antydde även att jag själv kanske skulle slå till, men icke.
eljulio skrev:Här lite bilde på äggen med de nya elementen. Jag har inte samma möblering idag: viewtopic.php?f=16&t=71383
Ni får scrolla lite.
STDI skrev:eljulio skrev:Här lite bilde på äggen med de nya elementen. Jag har inte samma möblering idag: viewtopic.php?f=16&t=71383
Ni får scrolla lite.
Om du på det inlägg du vill länka till klickar på den lilla "kvadraten" precis under R i rubriken så får du rätt länk. Var det det här du ville visa? https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?p=2149057#p2149057
petersteindl skrev:B&O, har en mängd högtalare genom åren som ser annorlunda ut.