Under radarn? dCS-streamer Jämför djupet på sid 2

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Under radarn? dCS-streamer Jämför djupet på sid 2

Inläggav Strmbrg » 2023-11-25 16:06

Mysko och förhoppningsvis intresseskapande trådrubrik.

Vad kommer det sig att en specifik och kostbar uppsamplare drar till sig mer engagemang än en specifik och än mer kostbar "nätverksbrygga"?
Alltså en låda som ansluts medelst en kabel till hemmets router och skickar vidare digitalsignalen till en DAC?
Jag har fört den på tal några gånger, så det är väl inte det.

Är det inte lika irriterande?
Är det för att fabrikatet dCS är mer respekterat än fabrikatet Chord Electronics?
Är det för att dCS-grunkan verkligen gör nytta för ljudet?
Är det för att inte många här är insatta i hur slika grunkor funkar och huruvida olika sådana grunkor kan skilja ljudmässigt?
Är det för att den innehåller mer grejor och ger ett mer förtroendeingivande intryck visuellt?
Något annat?

71975a2f34deadfd2cc85d522633f86183e6593b.jpeg
71975a2f34deadfd2cc85d522633f86183e6593b.jpeg (342.52 KiB) Visad 1229 gånger
Senast redigerad av Strmbrg 2023-11-28 22:07, redigerad totalt 2 gånger.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9653
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Under radarn?

Inläggav sprudel » 2023-11-25 20:06

Jag har lyssnat igenom en hel del streamers och magnituden på skillnader där är inte mycket att tjoa om även om de finns. Dacar spelar då större roll enligt mig.
Best value for the buck är Squeeze Touch.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
idea
 
Inlägg: 777
Blev medlem: 2010-12-14
Ort: Gbg

Re: Under radarn?

Inläggav idea » 2023-11-26 01:23

Strmbrg skrev:Mysko och förhoppningsvis intresseskapande trådrubrik.

Vad kommer det sig att en specifik och kostbar uppsamplare drar till sig mer engagemang än en specifik och än mer kostbar "nätverksbrygga"?
Alltså en låda som ansluts medelst en kabel till hemmets router och skickar vidare digitalsignalen till en DAC?
Jag har fört den på tal några gånger, så det är väl inte det.

Är det inte lika irriterande?
Är det för att fabrikatet dCS är mer respekterat än fabrikatet Chord Electronics?
Är det för att dCS-grunkan verkligen gör nytta för ljudet?
Är det för att inte många här är insatta i hur slika grunkor funkar och huruvida olika sådana grunkor kan skilja ljudmässigt?
Är det för att den innehåller mer grejor och ger ett mer förtroendeingivande intryck visuellt?
Något annat?

71975a2f34deadfd2cc85d522633f86183e6593b.jpeg


För att en "nätverksbrygga" - switch - inte påverkar ljudet PUNKT. Och att tillräckligt många här är tillräckligt tekniskt kunniga för att inse detta.
Idea what a great ID

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Under radarn?

Inläggav Strmbrg » 2023-11-26 11:05

idea skrev:
Strmbrg skrev:Mysko och förhoppningsvis intresseskapande trådrubrik.

Vad kommer det sig att en specifik och kostbar uppsamplare drar till sig mer engagemang än en specifik och än mer kostbar "nätverksbrygga"?
Alltså en låda som ansluts medelst en kabel till hemmets router och skickar vidare digitalsignalen till en DAC?
Jag har fört den på tal några gånger, så det är väl inte det.

Är det inte lika irriterande?
Är det för att fabrikatet dCS är mer respekterat än fabrikatet Chord Electronics?
Är det för att dCS-grunkan verkligen gör nytta för ljudet?
Är det för att inte många här är insatta i hur slika grunkor funkar och huruvida olika sådana grunkor kan skilja ljudmässigt?
Är det för att den innehåller mer grejor och ger ett mer förtroendeingivande intryck visuellt?
Något annat?

71975a2f34deadfd2cc85d522633f86183e6593b.jpeg


För att en "nätverksbrygga" - switch - inte påverkar ljudet PUNKT. Och att tillräckligt många här är tillräckligt tekniskt kunniga för att inse detta.


Då förstår jag. Tack!

Som så ofta så är det svårt att via nätet bli klok på hur "det ligger till". Det kan vara en fördel - ur vissa aspekter - att bestämma sig och inte fundera mer.
Ofta motstridigheter, ofta ENORMA ordmassor om allt möjligt att plöja igenom. Någon är tvärsäker på en sak. Någon annan ungefär lika tvärsäker på motsatsen. Någon tredje hävdar via öppen lyssning att... Något blintest står ej att finna. Mätningar lyser med sin frånvaro... "Dess solida hölje... jag placerade den ovanpå... dioden lyser behagligt blå... kablarna var våra sedvanliga..." (Urgk!)
Stereophile ger oss detta:
https://www.stereophile.com/content/dcs ... yer-page-2
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
idea
 
Inlägg: 777
Blev medlem: 2010-12-14
Ort: Gbg

Re: Under radarn?

Inläggav idea » 2023-11-26 16:31

Man undrar om denna person till vardags jobbar med Nigeriabrev, på Microsofts Indiska "support" eller något annat bedrägriupplägg med enda syfte att lura till sig pengar. Det värsta är väl om personen ifråga verkligen tror att det han upplever har någon verklightetsförankring. Men kristallterapeuter och homeopater kanske tror på det de upplever och inte bara sitter och räknar pengar.
Jag kan inte förstå varför så många verkligen vill tro på alla dessa ormoljeprodukter som inte har någon vetenskaplig fysikalisk rimlighet att fungera som det påstås.
Idea what a great ID

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5209
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Under radarn?

Inläggav dewpo » 2023-11-26 17:00

En Googling på Spartan 6 ger till känna att den kostar (om man köper flera) ca 12 dollar. Så jag gissar att om någon verkligen ville massproducera och sälja billigt. Så skulle en enhet med samma prestanda i ett enklare chassi kosta max ett par tusenlappar :| Men sen så ska ju någon kunnig (och tydligen rejält girig) programmera "skiten" också :roll:
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Under radarn?

Inläggav Strmbrg » 2023-11-26 17:57

Den här dCS-streamern kände jag inte till innan jag råkade se den under ett slösurfande på diverse butikssidor. Den var ett inbyte, dvs använd.
Är för övrigt mycket vagt påläst om alla olika apparater som florerar, oavsett vad det gäller. Orkar inte...
Visste emellertid att dCS prylar betingar extrema priser. Visste såklart ingenting om vad de åstadkommer. Dvs kunde inte bedöma annat än att de kostar mycket.

Hade ett tjänsteärende i närheten av hifibutiken i fråga. Hasade in och nämnde att jag var lite intresserad av prylen.

Som vanligt så får man ju inte några egentliga kommentarer alls av personalen. De är mest bara som "expediter", är min erfarenhet.
Det tog ett tag innan de hittade lådan, och apropå låda, så var det nog mest jag själv som fick hålla det. :D
Jag påpekade att bitumenplattorna på lådans undersida måste vara ditklistrade av förre ägaren. Expediten tittade. Han hade inte ens lagt märke till dessa, men var inte alls lika säker som jag på att de taffligt tillskurna bitarna var eftermonterade.
Insåg emellertid tämligen bums att de inte visste att säga mycket annat än typ "Ja, allt blir ju bättre med bättre grejor..." eller något snarlikt. Är emellertid såpass klok och gammaldags civiliserad att jag inte ser meningen med att vare sig ställa personal mot väggen, vara syrlig eller mästra dem.
Vad vunne man på det?
Kanske att ett hemlån utan säkerhet inte bleve av.

Blev erbjuden ett hemlån utan annan säkerhet än legitimering och underskrift på att återkomma inom ett dygn.

Självklart kan alltsammans vara pur inbillning, men upplevelsen är ändå att just denna streamer faktiskt bidrar till det som jag primärt eftersträvar: Klarhet, tydlighet och "ljudlöshet".
Andra streamers jag haft har snarast skilts åt av vad som är streamerns maxkapacitet i fråga om signalhantering. Det kan såklart ge konsekvenser för ljudet i sig.
I övrigt har de haft diverse hyss för sig genom att man tappar kontakten med dem och måste hålla på och starta om. Ifi är enligt min erfarenhet skitprylar med ytterst svajig drift oavsett vad det har gällt.
Appen till denna dCS tycks fungera helt stabilt. Det borde ju vara en ren självklarhet oavsett vad manicken kostar, kan man tycka...

Priset står - ur ett förnuftsmässigt perspektiv - inte i paritet med vad den åstadkommer ljudmässigt. Oaktat det, så tycker jag mig notera att den åstadkommer en hel del av det som jag eftersträvar.
Anekdotiskt så det förslår, men mer än så har jag nog inte att komma med.

På temat "återigen skall betonas att..." så betonar jag att just tokstollen Strmbrg som tycks gå på nästan vad som helst - inte lyckas detektera någon som helst skillnad på växlingsbara DAC-filter. Ej på kablar heller. De är såklart inte alls lika lätt och snabbt växlingsbara som fjärrstyrda filterväxlingar.
Endast förbättringar av uppenbar magnitud intresserar just mig. Hör jag inte någon uppenbar förbättring så grottar jag inte ner mig mer i det.
Att det jag uppfattar som uppenbart kan vara inbillning är en annan fråga, förvisso inte ointressant.
:)
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9653
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Under radarn?

Inläggav sprudel » 2023-11-26 18:30

idea skrev:
Strmbrg skrev:Mysko och förhoppningsvis intresseskapande trådrubrik.

Vad kommer det sig att en specifik och kostbar uppsamplare drar till sig mer engagemang än en specifik och än mer kostbar "nätverksbrygga"?
Alltså en låda som ansluts medelst en kabel till hemmets router och skickar vidare digitalsignalen till en DAC?
Jag har fört den på tal några gånger, så det är väl inte det.

Är det inte lika irriterande?
Är det för att fabrikatet dCS är mer respekterat än fabrikatet Chord Electronics?
Är det för att dCS-grunkan verkligen gör nytta för ljudet?
Är det för att inte många här är insatta i hur slika grunkor funkar och huruvida olika sådana grunkor kan skilja ljudmässigt?
Är det för att den innehåller mer grejor och ger ett mer förtroendeingivande intryck visuellt?
Något annat?

71975a2f34deadfd2cc85d522633f86183e6593b.jpeg


För att en "nätverksbrygga" - switch - inte påverkar ljudet PUNKT. Och att tillräckligt många här är tillräckligt tekniskt kunniga för att inse detta.


Du har en trevlig signatur Strömberg! :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Under radarn?

Inläggav Strmbrg » 2023-11-26 18:55

sprudel skrev:
Du har en trevlig signatur Strömberg! :)


Bevisa det!
Det kan vara inbillning.
:D
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34970
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Under radarn?

Inläggav Morello » 2023-11-26 20:42

En nätverksbrygga av något slag är ju en helt nödvändig apparat för den som "strömmar". En extern översamplare fyller ingen relevant funktion då DA-omvandlare har en inbyggd slik funktion.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Under radarn?

Inläggav Strmbrg » 2023-11-26 20:54

Morello skrev:En nätverksbrygga av något slag är ju en helt nödvändig apparat för den som "strömmar". En extern översamplare fyller ingen relevant funktion då DA-omvandlare har en inbyggd slik funktion.


Så det så.
Någon annan berättade emellertid att det var tvärtom.
Då har vi två diametralt motsatta fakta att väga samman.

Medelvärdet blev något i stil med:
"Va?.."

:D
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19075
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Re: Under radarn?

Inläggav Max_Headroom » 2023-11-26 20:56

Morello skrev:En nätverksbrygga av något slag är ju en helt nödvändig apparat för den som "strömmar". En extern översamplare fyller ingen relevant funktion då DA-omvandlare har en inbyggd slik funktion.


Den fyller en relevant function för säljaren. För en del köpare också, tydligen. Kul med apparater, ju! Med lite (o)tur kanske den påverkar ljudet också, jag vet inte. (Jag gillar dock inte idén med att räkna om signlen och skicka den med knasigt högfrekvens genom kabel när man inte alls måste. Men jag ingår inte i den tilltänkta kundgruppen).

Sitter för övrigt och avspisar ett riktigt hett wax: the Art of Noise - Live in Tokyo. En fundering som raskt infinner sig: Finns det inte nedsamplare? Massar av härligt rasslande fairligths på denna skivan. 32kHz samplingsfrekvens och 12 bitar. Filtret vet jag inget om, men gamla fairlights har en hel del hyss för sig.
Vinyl har ju fått en ny populäritet bland audiofiler, så varför inte också lite klassiskt 80-tals digitalljud?
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34970
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Under radarn?

Inläggav Morello » 2023-11-26 20:59

Strmbrg skrev:
Morello skrev:En nätverksbrygga av något slag är ju en helt nödvändig apparat för den som "strömmar". En extern översamplare fyller ingen relevant funktion då DA-omvandlare har en inbyggd slik funktion.


Så det så.
Någon annan berättade emellertid att det var tvärtom.
Då har vi två diametralt motsatta fakta att väga samman.

Medelvärdet blev något i stil med:
"Va?.."

:D


Berätta gärna hur man strömmar audio utan dedikerad "brygga" eller en persondator.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

makesrain
 
Inlägg: 303
Blev medlem: 2017-05-15
Ort: Täby

Re: Under radarn?

Inläggav makesrain » 2023-11-26 21:47

idea skrev:
Strmbrg skrev:Mysko och förhoppningsvis intresseskapande trådrubrik.

Vad kommer det sig att en specifik och kostbar uppsamplare drar till sig mer engagemang än en specifik och än mer kostbar "nätverksbrygga"?
Alltså en låda som ansluts medelst en kabel till hemmets router och skickar vidare digitalsignalen till en DAC?
Jag har fört den på tal några gånger, så det är väl inte det.

Är det inte lika irriterande?
Är det för att fabrikatet dCS är mer respekterat än fabrikatet Chord Electronics?
Är det för att dCS-grunkan verkligen gör nytta för ljudet?
Är det för att inte många här är insatta i hur slika grunkor funkar och huruvida olika sådana grunkor kan skilja ljudmässigt?
Är det för att den innehåller mer grejor och ger ett mer förtroendeingivande intryck visuellt?
Något annat?

71975a2f34deadfd2cc85d522633f86183e6593b.jpeg


För att en "nätverksbrygga" - switch - inte påverkar ljudet PUNKT. Och att tillräckligt många här är tillräckligt tekniskt kunniga för att inse detta.


Fast...'dCS Network Bridge' verkar inte vara en network bridge, utan en streamer. Intressant val av namn i så fall.

Syftet med en nätverksbrygga är att koppla ihop två olika nätverk, inte "Alltså en låda som ansluts medelst en kabel till hemmets router och skickar vidare digitalsignalen till en DAC".
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Under radarn?

Inläggav Strmbrg » 2023-11-26 21:58

Strmbrg skrev:
Morello skrev:En nätverksbrygga av något slag är ju en helt nödvändig apparat för den som "strömmar". En extern översamplare fyller ingen relevant funktion då DA-omvandlare har en inbyggd slik funktion.


Så det så.
Någon annan berättade emellertid att det var tvärtom.
Då har vi två diametralt motsatta fakta att väga samman.

Medelvärdet blev något i stil med:
"Va?.."

:D


Alltså, min kommentar riktar sig mot att det är så många som är "fullständigt tvärsäkra" fast de kan vara "fullständigt tvärsäkra" på diametralt skilda utsagor.
Kommentaren riktar sig inte alls mot vad som är rätt eller fel.
Det blir således aningens löjligt, helt oaktat vem som har rätt. Och det gäller inte alls enbart inom hifi.
Personer utan ödmjukhet och självdistans KAN florera i dessa kretsar. Men det betyder inte att ALLA som är tvärsäkra skall tillskrivas dessa egenskaper.

Se det som en sidoreflexion.
Dock en sidoreflexion som till och med den enbart rudimentärt tankeflexible kan (borde kunna) uppbringa och applicera på vissa diskussioner.
:)
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34970
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Under radarn?

Inläggav Morello » 2023-11-26 22:11

Det är mycket bättre att förstå än att tro på vad folk säger. Det har har presenterats åtskilliga inlägg rörande översampling med syfte att hjälpa läsaren att förstå. När man har förstått behöver man inte tro på auktoriteter och slikt.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28106
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Under radarn?

Inläggav PerStromgren » 2023-11-26 22:30

Jag fattar fortfarande inte att denna apparat behövs för att få en bitström så pefekt att den analoga signalen kan återskapas precis som den var vid inspelningstillfället, eller vilket nu var sista tillfället innan den lämnades över till konsumenten.

"A fool and his money will soon be parted". Eller?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34970
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Under radarn?

Inläggav Morello » 2023-11-26 22:37

Vad dcs anbelangar har de tillverkat riktigt högpresterande apparater och är definitivt inte något ormoljebolag.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28106
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Under radarn?

Inläggav PerStromgren » 2023-11-26 22:52

Morello skrev:Vad dcs anbelangar har de tillverkat riktigt högpresterande apparater och är definitivt inte något ormoljebolag.


Men, igen, behövs prylen? Vad saknar vi som inte har den?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34970
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Under radarn?

Inläggav Morello » 2023-11-26 22:53

Det är en strömningsburk om jag förstått saken rätt.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
mn12
 
Inlägg: 430
Blev medlem: 2012-03-13
Ort: Typ Stockholm

Re: Under radarn?

Inläggav mn12 » 2023-11-26 23:51

Det råder en viss förvirring om vad dCs-grunkan gör eftersom det inte anges någon modellbeteckning i trådstarten och dom flesta av inte kan se på en bild av innandömet vad den gör.

Sen tror jag ordet nätverksbrygga förvirrade ytterligare. För en vanlig generisk nätverksbrygga skyfflar bara data. Se https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Brygga_(datorteknik)

Jag hittade dCS Network Bridge på Hemnabio Consult- det är en streamer.

Alldeles oavsett om kvaliteten på grunkan borde dCS ha pisk för det förvirrande namnet.
Det här är ett stycke text som kan läggas till i inlägg du skapar. Det finns en gräns på 200 tecken.

Neuhausen
 
Inlägg: 175
Blev medlem: 2023-07-12

Re: Under radarn?

Inläggav Neuhausen » 2023-11-27 01:23

mn12 skrev:
Jag hittade dCS Network Bridge på Hemnabio Consult- det är en streamer.

Alldeles oavsett om kvaliteten på grunkan borde dCS ha pisk för det förvirrande namnet.


+1

Ja, så förbannat dumt namn. Det är en mediaspelare. Inte en brygga, switch, router eller något annat nätverksrelaterat.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39871
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Under radarn?

Inläggav petersteindl » 2023-11-27 02:04

Är inte en streamer att skyffla data? Streaming media är väl dessutom att skyffla data i realtid. Streaming från media torde vara uppspelande av ljud och/eller video-filer på mottagarens enhet samtidigt som de överförs över ett nätverk, till exempel internet. Man pröjsar månadsvis för en programvara som är en klient som ansluter till en server någonstans. Överföring sker via internet.
Principen är ungefär som en gammal Wurlitzer på puben. D v s man stoppar in en peng, sedan tittar man i ett bibliotek och väljer låt genom att trycka på en knapp. Pliff, så bläddrar wurlitzern fram låten på en singel och spelar den och musik strömmar ut via högtalaren i wurlitzern.

Streaming används både för uppspelning av lagrade filer från webbplatser och för mottagning av direktsända evenemang på internet.

Dessutom kan musikfilerna vara lagrade på en egen dator som är anslutna till biblioteket och handskas via samma mjukvara.

Ungefär så har jag förstått rollen hos en streamer. I princip: Digital in - digital out.

Det intressanta är var den fysiska DACen skall vara.

I högtalarna strax före respektive slutsteg?
Då har man digital signalbehandling ända dit.

På streamerns utgång. Då har man analog signalöverföring från streamer.

Skall man dessutom ha försteg?
Skall man ha upsampler?
Skall man ha DSP?

Hur skall logistiken av signalflöde och apparater se ut?

Bremens DAC, eller streamer eller Media player kan med lätthet göras till 5 eller 8 eller 10 eller 12 eller 16 kanaler. Eller 64 kanaler eller 128 kanaler. Vad har man inom det värsta i inspelningsled?

Säg att man har Atmos eller något annat finurligt med 3-vägssystem med 4 eller 8 subwoofers. Säg att det är 10 skilda högtalarkanaler. Säg att man har digitala delningsfilter överallt och separata slutsteg för varje högtalarelement.
Då behöver man 34-40 kanaler. Säg att man har Multiroom med 7 olika rum. Då behövs upp till 280 kanaler med skilda digitala signalbehandlingar, om man har ungefär likadana anläggningar i varje rum.
Vad behöver man för att täcka all världens mest extrema system, som möjligtvis skulle kunna utvecklas inom de närmaste 50 åren?
Det är ju detta som man måste utveckla för att ovillkorligen kunna industriellt massproducera.

Kan någon konsument nöja sig med mindre?
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Under radarn?

Inläggav Strmbrg » 2023-11-27 07:36

Morello skrev:Vad dcs anbelangar har de tillverkat riktigt högpresterande apparater och är definitivt inte något ormoljebolag.

Varför det?
De ägnar sig bland annat åt upsampling externt och tydligen så blir resultatet musikmässigt förändrat i snarlik riktning som med Chord-pryttlarna.

When Jason reviewed the Apex update of dCS's flagship Vivaldi D/A processor, he auditioned it with the dCS Upsampler Plus and Master Clock. "Every month, I welcome fresh opportunities to find the right words to convey what I feel when I sit before my system, close my eyes, and listen to great music. But there are times when reactions are so extreme, the awe so overpowering, that eloquence cedes to one-word (or even nonword) exclamations," he wrote. "Recorded music has never sounded as full, rich, flowing, rewarding, and natural as with the Vivaldi Apex. It is rare, in a home listening room, to experience anew the full impact of great orchestral music heard in a concert hall. But the Vivaldi Apex DAC, Vivaldi Upsampler Plus, and Vivaldi Master Clock together have made that possible, repeatedly. ... The finer and more concentrated an artist's focus, the finer the Vivaldi Apex system sounds. It conveys inspiration and genius like no other equipment I've heard."

https://www.stereophile.com/content/ste ... ducts-year
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Under radarn?

Inläggav Strmbrg » 2023-11-27 08:24

Jag försöker för övrigt resonera ungefär sålunda kring hifi och hifi-apparater. Utifrån det faktum att jag är väl medveten om min begränsade insikt i tekniken, så har jag valt att fokusera på det musikmässiga resultatet i mina utvärderingar. Inte alls enbart det, men huvudsakligen det. Och dessutom försöker jag ta det i följande ordning:

    1 Hur upplever jag musiken?
    2 Vad kan det tänkas bero på att min upplevelse är som den är?

Punkt 1 är vad mig beträffar helt oumbärlig att fokusera på.
Punkt 2 är vad mig beträffar inte oumbärlig att fokusera på. Ehuru ganska intressant.
Anledningen till ordningsföljden är för just mitt vidkommande att jag skall ägna mig åt odistraherad musiklyssning, inte apparat-konstruktion.
Det står var och en fritt att se på ovanstående på ett mer eller mindre annorlunda sätt. Det borde emellertid inte behöva tilläggas.

Jag tycker mig ha anskaffat en höggradigt god förmåga att via lyssning bedöma ett ljudligt resultat. Speciellt vad lyssnandet på storskalig akustisk musik uppspelad i konserthus beträffar. Decennier av lyssning dagligen på uteslutande detta tycks mig ha givit viss nytta.
Andra må ifrågasätta den saken. Det får de göra. Emellertid har jag svårt att förstå varför. Jag behöver kanske inte ägna mig åt att förstå det. Det bestämmer jag själv.
Jag kan stänga av datorn om jag verkligen vill slippa även den distraktionen. I lyssningsrummet är jag då ensam. :)

På strömningstjänsten finns tillgång till mycket stora mängder inspelningar av samma "klassiska verk". Olika skivbolag, olika dirigenter, orkestrar, konserthus, inspelningsmetoder, inspelningsnoggrannhet, befolkade respektive tomma konserthus, vax presenterade i 44,1; 88; 96; 192 kHz och allt vad det nu är.
Efter noggranna lyssnings-utvärderingar beträffande vinkling av och läge för panelhögtalarna respektive fåtöljen, och efter en del av de apparat-anskaffningar jag har gjort - så har skillnaden mellan alla de många inspelningarna av samma klassiska stycke - blivit allt mer påtagliga. Det gick bra att höra dessa skillnader långt tidigare också, men nu är variationerna avsevärt mer uppenbara och spännvidden större.

De allra flesta "vaxen" i genren - oavsett om de är halvdana eller riktigt klara och fina - vinner på det M-Scalaren gör. Och de vinner på det dCS-lådan gör. Jag har ingen aning om hur en mätmässig analys av det de gör ser ut.
Jag bryr mig endast om den saken när punkt 2 här ovan kommer i fokus.

Alltsammans jag nu skrivit må betraktas som utan värde.
Det kan kanske betraktas som purt anektdotiskt, eller som ett bevis för att jag inte vet vad jag håller på med.
Det spelar ingen roll.

Egentligen undrar jag - just därför - varför jag skrivit allt detta.

PS
Är det någon som har tips på en riktigt fin inspelning av Schönbergs "Verklärte Nachr" för stråkorkester (inte stråktrio)?
Det finns såpass många att det är lite tröttsamt att lyssna igenom dem alla.

PPS
Såpass många att man riskerar att ha tröttnat på att lyssna på det när väl den riktigt illusoriska versionen hittats.
Valfrihetens baksida...
Senast redigerad av Strmbrg 2023-11-27 08:50, redigerad totalt 1 gång.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39871
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Under radarn?

Inläggav petersteindl » 2023-11-27 08:43

Daniel Barenboim med English Chamber Orchestra inspelad 1968 på EMI är den version jag tycker bäst om av Verklärte Nacht. Idag verkar den vara remastered på Warner.



Barenboim har även spelat in den med Chicagos Philharmonic Orchestra stråksektionen. Jag har hört den för länge sedan och den var väldigt bra. Kanske bättre än remastern på Warner?
Senast redigerad av petersteindl 2023-11-27 08:51, redigerad totalt 1 gång.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Under radarn?

Inläggav Strmbrg » 2023-11-27 08:51

petersteindl skrev:Daniel Barenboim med English Chamber Orchestra inspelad 1968 på EMI är den version jag tycker bäst om av Verklärte Nacht.

[ YouTube ]


Barenboim har även spelat in den med Chicagos symfoniorkester stråksektionen. Jag har hört den för länge sedan och den var helt ok.


Tack!
Då ska den avlyssnas efter morgonens Teamsmöte...
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9653
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Under radarn?

Inläggav sprudel » 2023-11-27 09:54

PerStromgren skrev:Jag fattar fortfarande inte att denna apparat behövs för att få en bitström så pefekt att den analoga signalen kan återskapas precis som den var vid inspelningstillfället, eller vilket nu var sista tillfället innan den lämnades över till konsumenten.

"A fool and his money will soon be parted". Eller?


Det handlar nog mer om att minska störningar än att hantera det bitperfekt.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
steveo1234
 
Inlägg: 7795
Blev medlem: 2005-06-26
Ort: Helsingborg

Re: Under radarn?

Inläggav steveo1234 » 2023-11-27 10:02

Hr Strmbrg har intressanta observationer av olika slag. I det här fallet kanske det går att ta en genväg: Istället för att försöka höra om apparaten fungerar bra så kanske det i första hand går att genomföra en mätning eller två? Eller i andra hand en dubbelblind lyssning? Det tar ju lite tid, men, antagligen mindre tid än vad Strmbrg skulle behöva lägga ner på att förstå vad som egentligen händer innanför skalet?
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Under radarn?

Inläggav Strmbrg » 2023-11-27 10:22

steveo1234 skrev:Hr Strmbrg har intressanta observationer av olika slag. I det här fallet kanske det går att ta en genväg: Istället för att försöka höra om apparaten fungerar bra så kanske det i första hand går att genomföra en mätning eller två? Eller i andra hand en dubbelblind lyssning? Det tar ju lite tid, men, antagligen mindre tid än vad Strmbrg skulle behöva lägga ner på att förstå vad som egentligen händer innanför skalet?


Säkerligen.
Men för åtminstone min del så är det det musikaliska resultatet som är allt annat överskuggande.
Förvisso vore det nesligt om jag finge klart för mig att jag investerat stora summor i inbillning.

Nu ska vi lyssna på Steindls skivtips!
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: entt och 5 gäster