Atmos Audio avslutar Loudness war?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Atmos Audio avslutar Loudness war?

Inläggav goat76 » 2023-11-29 18:28

JM skrev:Mixar Atmos stereoinspelningar till någon form av pseudoatmos i flera högtalare?


Atmos är ett objektbaserat ljudformat så det existerar inte något som man kan kalla för "Atmos stereoinspelning". :)

Alla ljuden i en Atmos-mix är enskilda ljud som fått en tilltänkt plats i ett tredimensionellt ljudfält, och dessa ljud kan man säga blir "mixade i realtid" vid uppspelning och vilka av högtalarna som får i uppdrag att spela upp dessa ljud beror sedan helt och hållet på hur många högtalare det specifika ljudsystemet består utav. Ett Atmos ljudsystem kan vara allt ifrån en ensam ljudlimpa och upp till 64 enskilda högtalare, och själva Atmos-mixen kan bestå av upp till 128 enskilda kanaler.

Så någon "pseudo-Atmos" är det absolut inte tal om ifall fler högtalare än en ensam stereoljudlimpa eller att ett par hörlurar används för uppspelning av ett Atmos-spår, utan snarare kommer Atmos-mixen "blomma ut" till vad den verkligen är och spelas upp med större precision då fler ljudobjekt då kommer återges från en mer exakt position i det tredimensionella ljudfältet tack vare fler högtalare i ljudsystemet.

Atmos är alltså INTE ett kanal-baserat ljudformat, utan snarare ett objektbaserat ljudformat.


.

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5355
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Atmos Audio avslutar Loudness war?

Inläggav Belker » 2023-12-02 18:12

Här kommer en julklapp! Random Access Memories finns som Atmos, men det står inte i klarspråk. Det är nämligen bara CD 1 av 10th Anniversary Edition, dvs den vanliga RAM, som är Atmos-mixad. Resten är vanlig stereo, så albumet listas inte som Atmos. Och den låter riktigt bra! Mer dynamik och ännu mer punch och slam. Intressant också att stämmor framträder som mer separerade och tydliga, trots att det är en nedmixad flerkanalsmix. Det borde logiskt sett vara tvärt om, tycker jag - med flera kanaler kan man "fuska" och lägga ut ljud i olika kanaler för ökad hörbarhet.Hoptryckt till två borde det gröta ihop sig. Jämför med den läckta "mastern" som vi avhandlat förr låter den inte lika rå och tam. Jag tycker det här är en bra kompromiss mot det lite för hårt pressade originalet och den ofärdiga R2R mastern. Men nog med blommigt snickesnack - hur mäter den!?

Give Life Back to Music

Qobuz stereo:
masvis-online Give Life Back to Music Qobuz 24-88.png
masvis-online Give Life Back to Music Qobuz 24-88.png (290.49 KiB) Visad 1087 gånger


Atmos stereomix
masvis-online Give Life Back to Music Atmos.png
masvis-online Give Life Back to Music Atmos.png (275.32 KiB) Visad 1087 gånger


R2R master:
masvis-online 01. Give Life Back To Music R2R Master.png
masvis-online 01. Give Life Back To Music R2R Master.png (293.07 KiB) Visad 1087 gånger


Contact

Qobuz stereo:
masvis-online Contact Qobuz 24-88.png
masvis-online Contact Qobuz 24-88.png (272.9 KiB) Visad 1087 gånger


Atmos stereomix:
masvis-online Contact Atmos.png
masvis-online Contact Atmos.png (281.62 KiB) Visad 1087 gånger



Generellt är basen renare, djupare och tydligare i Atmosmixen. :D Obs basen i Contact! 8)

Man vill ju också veta hur den låter ännu bättre i TrueHD lossless!

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39815
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Atmos Audio avslutar Loudness war?

Inläggav petersteindl » 2023-12-02 19:17

Vad är R2R-master? :)

För övrigt är det egentligen bedrövligt att det skall behövas läggas ner energi på att luska fram och få tillgång till den version med bästa ljud.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5355
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Atmos Audio avslutar Loudness war?

Inläggav Belker » 2023-12-02 19:58

Bedrövligt, ja, men också en del av hobbyn. Jakten och den oändliga resan.

R2R är reel to reel analog mastertape. En direktdigitalisering av denna med lite okänt ursprung finns på nätet. Och, ja, Daft Punk spelade in analogt 2013…

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39815
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Atmos Audio avslutar Loudness war?

Inläggav petersteindl » 2023-12-02 20:08

Belker skrev:Bedrövligt, ja, men också en del av hobbyn. Jakten och den oändliga resan.

R2R är reel to reel analog mastertape. En direktdigitalisering av denna med lite okänt ursprung finns på nätet. Och, ja, Daft Punk spelade in analogt 2013…


Bra svar.

Finns det R2R på nätet på all musik? Eller är det enkom på någon enstaka?

Har du lyssnat på denna R2R? I så fall, hur skiljer ljudet sig från de andra utgåvorna?
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5355
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Atmos Audio avslutar Loudness war?

Inläggav Belker » 2023-12-04 12:06

petersteindl skrev:
Belker skrev:Bedrövligt, ja, men också en del av hobbyn. Jakten och den oändliga resan.

R2R är reel to reel analog mastertape. En direktdigitalisering av denna med lite okänt ursprung finns på nätet. Och, ja, Daft Punk spelade in analogt 2013…


Bra svar.

Finns det R2R på nätet på all musik? Eller är det enkom på någon enstaka?

Har du lyssnat på denna R2R? I så fall, hur skiljer ljudet sig från de andra utgåvorna?


Jag har den och den låter mer dynamiskt, men också brusig och "rå". Det går nog att söka info här på forumet, för den har diskuterats vid ett antal tillfällen, men jag hittade inte så mycket vid en snabb koll.

Här är en annan vy på Billie Eilish. Stereo (grå) och Atmos (blå) överlagrade i Delta Wave.
Bilagor
Screenshot 2023-12-04 110026.jpg
Screenshot 2023-12-04 110026.jpg (794.67 KiB) Visad 1012 gånger

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Atmos Audio avslutar Loudness war?

Inläggav goat76 » 2023-12-04 12:34

Belker skrev:
petersteindl skrev:
Belker skrev:Bedrövligt, ja, men också en del av hobbyn. Jakten och den oändliga resan.

R2R är reel to reel analog mastertape. En direktdigitalisering av denna med lite okänt ursprung finns på nätet. Och, ja, Daft Punk spelade in analogt 2013…


Bra svar.

Finns det R2R på nätet på all musik? Eller är det enkom på någon enstaka?

Har du lyssnat på denna R2R? I så fall, hur skiljer ljudet sig från de andra utgåvorna?


Jag har den och den låter mer dynamiskt, men också brusig och "rå". Det går nog att söka info här på forumet, för den har diskuterats vid ett antal tillfällen, men jag hittade inte så mycket vid en snabb koll.

Här är en annan vy på Billie Eilish. Stereo (grå) och Atmos (blå) överlagrade i Delta Wave.


Indikerar inte visualiseringen i låtens start, alltså den del som ligger långt under klippningsgränsen, att du glömt att volym-matcha filerna? (Det vita spåret borde täcka det blå spåret helt i låtens start om de skulle vara volym-matchade.)
Isåfall borde klippningen se något mindre ut än vad den gör i din bild, för det är väl rätt osannolikt att det klippta spåret skulle ha en lägre medelnivå.

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5355
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Atmos Audio avslutar Loudness war?

Inläggav Belker » 2023-12-04 12:39

DeltaWave volymmatchar, men jag vet inte enligt vilka principer. Ta inte detta som vetenskapligt faktum. Tyckte bara det illustrerade skillnaden på ett tydligt och lustigt sätt.

Användarvisningsbild
Mirage
 
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2008-11-17
Ort: Arvika

Re: Atmos Audio avslutar Loudness war?

Inläggav Mirage » 2024-01-03 21:12

Ledarsidan i senaste Stereophile (February 2024) har lite intressanta iakttagelser angående Apple Atmos, "En blek skugga"...

IMG_0287.jpeg
IMG_0287.jpeg (482.97 KiB) Visad 898 gånger
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Användarvisningsbild
Magnuz
 
Inlägg: 12349
Blev medlem: 2003-08-08

Re: Atmos Audio avslutar Loudness war?

Inläggav Magnuz » 2024-01-03 21:32

En dyster skugga? Jag tyckte det var lite lustigt att se i en engelskspråkig artikel till synes författad av en infödd talare, men så ser jag att de har intervjuat en norrman! :D

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5355
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Atmos Audio avslutar Loudness war?

Inläggav Belker » 2024-01-03 21:58

Ja, det är synd att Apple Rumsligt är snålkodat. Men blir detta populärt har jag svårt att se att inte lossless TrueHD kommer distribueras från streamingtjänster. Den utvecklingen hade stereo. Det är ju bara att vrida på kranen, mixarna görs ju såklart i full upplösning.

JM
 
Inlägg: 4831
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Atmos Audio avslutar Loudness war?

Inläggav JM » 2024-01-04 17:14

Någon som systemiskt jämfört Spotify med Atmos Audio?

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Atmos Audio avslutar Loudness war?

Inläggav goat76 » 2024-04-17 00:11

Jag har fått fundera ett tag på hur jag ska bära mig åt för att få ut Atmos spåren i högtalarsystemet från antingen Apple Music eller Tidal. Att få ut Atmos genom Apple Music kräver Apples egna hårdvara i form av en Apple TV eller liknande, och för att få ut Atmos från Tidal så fungerar t.ex en nVidia Shield, men jag har inte kännt mig särskilt intresserad av att införskaffa mig vare sig en Apple TV eller en nVidia Shield bara för att testa om musik i Atmos är något för mig.

Men så läste jag på lite mer igår och kom fram till att jag kanske kanske möjligtvis kan få ut Atmos-spåren via Tidal-appen i min LG-TV till min Marantz receiver, så jag tog två testmånader med Tidal för 23 kr för att testa, och det fungerar faktiskt riktigt bra även om det är något otympligt att leta musik med TV:ns handkontroll.

Så hur låter det då...
Nu har ju jag inte ett Atmos-system utan endast ett enkelt 5.2 system, men då Atmos är ett objekt-baserat format så skalas det helt enkelt ned till de befintliga kanalerna. Kvaliten för Atmos-ljudmixarna varierar rätt rejält måste jag säga, vissa mixar har gått "all in" för totalt överdrivna och konstiga panoreringar med instrument placerade på konstiga platser runt lyssnaren, men de mer återhållsamma mixarna där bandet mer normalt befinner sig framför mig som lyssnare, och där de bakre kanalerna mest används för ökad lokalrymd, så kan det å andra sidan låta helt fantastiskt bra med den ökade omsvepningen detta ger.

Det är lite synd att det ska behöva vara så krångligt att få ut Atmos-mixarna till högtalarsystemet, det hade varit klart önskvärt ifall jag bara hade kunnat använda Tidals Windows-app och i den välja Marantz-receivern som ljuduppspelare. Men trots böket med att behöva använda Tidals app i TV:n när jag känner för att lyssna på dessa Atmos-spår så blir det nog ett byte från Qobuz till Tidal bara för den möjligheten. Qobuz måste jag säga har fungerat ypperligt bra de två åren jag använt tjänsten, men tyvärr verkar de stå still när det kommer till att följa utvecklingen med musik i Atmos.

Det är en rätt mysig känsla att sitta mitt i regnet och lyssna på den tionde tagningen av Riders On The Storm med The Doors. :)

Föregående

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: jonasz, shuffle, Trassel och 6 gäster