Djup och rymd i ljudsceneriet, väsentligt eller...

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Är illusionen av djup och rymd väsentligt för dig?

Nej, inte särskilt
1
4%
Ja, sådär
4
15%
Inte alls egentligen
2
8%
Mycket väsentligt
19
73%
Har inte tänkt på den aspekten av återgivningen
0
Inga röster
Vad snackar du om?
0
Inga röster
 
Antal röster : 26

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Djup och rymd i ljudsceneriet, väsentligt eller...

Inläggav Strmbrg » 2023-12-01 16:28

goat76 skrev:Kanske frågan egentligen är vad den tidigare apparaten gjorde med signalen, den du hade innan din nya streamer? :)


Jag vet inte vad de tidigare streamrarna gjorde med signalen.
Det har varit alltifrån USB-sladd från en knädator till en DAC; en ProJect-streamer; en Lindemann-streamer; en Ifi-streamer; en Innuos-streamer och nu en dCS.
De tidigare gjorde nog ungefär samma sak med signalen allesammans, Den nuvarande gör någonting annorlunda.

Lite samma sak med allsköns DAC:ar: De allra flesta tycks mig ge såpass samma-lika-resultat ljudmässigt att det bara är nördigt att försöka hitta skillnader.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Zappa
 
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2018-03-06

Re: Djup och rymd i ljudsceneriet, väsentligt eller...

Inläggav Zappa » 2023-12-01 16:48

I-or skrev:
Strmbrg skrev:
Morello skrev:Denna eldfågel gillar jag och vill minnas att den håller hög teknisk standard:


Klangligt möjligen hyfsad. Men ingen rymdkänsla alls här.
Med reservation för att det som tillhandahålls via Qobus avviker rejält från det du hört.


Telarc erbjuder två inspelningar av Eldfågeln-sviten, den som Morello länkar till ovan med Shaw/Atlanta (en god inspelning) och denna:

Firebird.jpg


Djupet i Zinman/Baltimore-inspelningen är större och dynamiken ännu högre 8O, medan klangen är en hårsmån beslöjad (lätt åtgärdat med ekvalisator). Om man fruktar gran cassan så bör man inte prova denna inspelning. :mrgreen:


Zinman/Baltimore är kul! Jag vred upp volymen ordentligt och de inledande 9 minuterna var stillsamma, sedan hoppade jag till i soffan. :D Som tur var hade jag precis ställt kaffekoppen på bordet innan Gran Cassan började smälla till. Men jag håller med om att inspelningen låter något avrullad i högfrekvensen.
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Djup och rymd i ljudsceneriet, väsentligt eller...

Inläggav Strmbrg » 2023-12-01 17:35

Varför skriver ni det italienska "gran cassa" och inte det svenska "bastrumma"?
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Djup och rymd i ljudsceneriet, väsentligt eller...

Inläggav goat76 » 2023-12-01 17:47

Strmbrg skrev:
goat76 skrev:Kanske frågan egentligen är vad den tidigare apparaten gjorde med signalen, den du hade innan din nya streamer? :)


Jag vet inte vad de tidigare streamrarna gjorde med signalen.
Det har varit alltifrån USB-sladd från en knädator till en DAC; en ProJect-streamer; en Lindemann-streamer; en Ifi-streamer; en Innuos-streamer och nu en dCS.
De tidigare gjorde nog ungefär samma sak med signalen allesammans, Den nuvarande gör någonting annorlunda.

Lite samma sak med allsköns DAC:ar: De allra flesta tycks mig ge såpass samma-lika-resultat ljudmässigt att det bara är nördigt att försöka hitta skillnader.


Det borde ju inte vara fel på precis alla de tidigare apparaterna. :)

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Djup och rymd i ljudsceneriet, väsentligt eller...

Inläggav Strmbrg » 2023-12-01 17:58

goat76 skrev:
Strmbrg skrev:
goat76 skrev:Kanske frågan egentligen är vad den tidigare apparaten gjorde med signalen, den du hade innan din nya streamer? :)


Jag vet inte vad de tidigare streamrarna gjorde med signalen.
Det har varit alltifrån USB-sladd från en knädator till en DAC; en ProJect-streamer; en Lindemann-streamer; en Ifi-streamer; en Innuos-streamer och nu en dCS.
De tidigare gjorde nog ungefär samma sak med signalen allesammans, Den nuvarande gör någonting annorlunda.

Lite samma sak med allsköns DAC:ar: De allra flesta tycks mig ge såpass samma-lika-resultat ljudmässigt att det bara är nördigt att försöka hitta skillnader.


Det borde ju inte vara fel på precis alla de tidigare apparaterna. :)


Jag föreställer mig att det inte behöver handla om fel.
Snarare att ett fåtal prylar förmår åstadkomma någor annat och avsevärt bättre än flertalet.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Djup och rymd i ljudsceneriet, väsentligt eller...

Inläggav goat76 » 2023-12-04 19:19

Jag snubblade över en sån där inspelning man säkert stöter på på HiFi-mässor, men den är ganska kul att lyssna på ur ett djup och rymd ljudsceneri-perspektiv. :)

Music For Bang, Baaroom & Harp
Dick Schory's New Percussion Ensemble

https://open.qobuz.com/album/to7dw19h9eh8a

Bild

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Djup och rymd i ljudsceneriet, väsentligt eller...

Inläggav goat76 » 2023-12-04 19:47

Kort litet ljudspår med vackra stråkar, intimt men ändå bra djup och rymd, samt en video om inspelningen som ägde rum i Air Studios i London, en studio som främst inriktar sig på filmmusik.

Stephen Tallamy - Some Resolution
https://open.qobuz.com/album/qteuy7p1jp3qb

Bild


Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6267
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Djup och rymd i ljudsceneriet, väsentligt eller...

Inläggav I-or » 2023-12-04 23:37

Jag måste nog inflika att detta inte alls lät bra (via Spotify, vilket duger mer än väl i sammanhanget). Inkorrekta stråkinstrumentklanger för avstånd som överstiger en meter eller så, något komprimerat, lätt orent och kladdigt samt med minimal rumsklang och den vackra stråkluftigheten som är ett måste för en god inspelning.

(Jag kollade inte videon förrän efter lyssningen, men fick alla mina lyssningsintryck bekräftade av mikrofonuppställningen och den signalpåverkan som gjordes.)
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Djup och rymd i ljudsceneriet, väsentligt eller...

Inläggav goat76 » 2023-12-04 23:42

I-or skrev:Jag måste nog inflika att detta inte alls lät bra (via Spotify, vilket duger mer än väl i sammanhanget). Inkorrekta stråkinstrumentklanger för avstånd som överstiger en meter eller så, något komprimerat, lätt orent och kladdigt samt med minimal rumsklang och den vackra stråkluftigheten som är ett måste för en god inspelning.

(Jag kollade inte videon förrän efter lyssningen, men fick alla mina lyssningsintryck bekräftade av mikrofonuppställningen och den signalpåverkan som gjordes.)


Jag la inte upp det där för att det var någon sensationell på något vis, det låter som sagt intimt men trots det hyfsat rumsligt för att vara just så intimt inspelat.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39800
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Djup och rymd i ljudsceneriet, väsentligt eller...

Inläggav petersteindl » 2023-12-05 00:33

Det är nog en av de absolut sämsta akustiska egenskaperna i ett rum för inspelning av akustisk musik jag någonsin hört.

Den gyldene kalkonen måste fram.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Djup och rymd i ljudsceneriet, väsentligt eller...

Inläggav goat76 » 2023-12-05 00:53

petersteindl skrev:Det är nog en av de absolut sämsta akustiska egenskaperna i ett rum för inspelning av akustisk musik jag någonsin hört.

Den gyldene kalkonen måste fram.


Här får du ett till exempel på en inspelning gjord i samma rum som du kan spy galla över om du vill. :)


Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39800
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Djup och rymd i ljudsceneriet, väsentligt eller...

Inläggav petersteindl » 2023-12-05 01:03

goat76 skrev:
petersteindl skrev:Det är nog en av de absolut sämsta akustiska egenskaperna i ett rum för inspelning av akustisk musik jag någonsin hört.

Den gyldene kalkonen måste fram.


Här får du ett till exempel på en inspelning gjord i samma rum som du kan spy galla över om du vill. :)

[ YouTube ]


Japp, även den totalusel, akustiskt sett.

Men, tråden heter: Djup och rymd i ljudsceneriet, väsentligt eller...

Vill man analysera det lite så kanske man i stället skulle skriva så här:

Akustisk förankring och rumslighet i ljudsceneriet, väsentligt eller...
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Djup och rymd i ljudsceneriet, väsentligt eller...

Inläggav Strmbrg » 2023-12-05 07:06

Mja, jag vill ha för mig att syftet med tråden var att utröna i vilken grad vi olika hifi-nördar uppmärksammar och bryr oss om, sådant som rymd och djup-illusionen, i de vax vi spisar.

Frågan blir såklart tämligen beroende av vilken slags musik vi lyssnar på.
Utifrån vad jag har fått intryck av - så är "klassiskt" och annan akustisk musik med äkta rumsinformation, kanske inte vad som ligger på "topplistorna" härest.

Man får ha det i åtanke. Referenser och vardag kan bestå av allt möjligt: Aladåber, "Boom-bang-krasch", Vapenbröder, Svampinfektioner, Triangelkvartetter, Skillnadssignalssonater... Ursäkta om jag upplevs spydig, det är inte avsikten. Avsikten är att försöka verklighetsförankra resonemangen.

I omröstningar som denna får man såklart även beakta att svarsfördelningen inte nödvändigtvis har någon omfattande koppling till verkligheten. Några, ingen, många eller alla kan ju ha valt att svara som de tycker att man borde svara.
Eller så som de vill att det ska vara.

Är du korkad? Absolut inte!
Är du inskränkt? Nix!
Är du förståndig? Ja.
Luktar du illa? Vet inte.
Är du tolerant och godsint? Deffnitift!
Har du världens bästa fru? Självklart!
:)

En bild från sjön Trekanten i Stockholm härom vintern. Råkade hålla kameran ut och in.

407442265_7465814260110139_6625203007267538110_n.jpg
407442265_7465814260110139_6625203007267538110_n.jpg (168.23 KiB) Visad 466 gånger
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39800
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Djup och rymd i ljudsceneriet, väsentligt eller...

Inläggav petersteindl » 2023-12-05 08:30

På klassisk musik eller snarast musik spelad på akustiska instrument och röster så vill jag ha så lite rymd som möjligt och så mycket rumslighet som möjligt. Rymd innebär för mig att rummet är helt borttaget och i stället ersatt med rymd.

Jag likställer rymd med diffusljudfält och efterklang. Jag likställer rumslighet med inspelningslokalens tidiga reflexer samt direktljud. Det är direktljudet och de tidiga reflexerna som ger den akustiska förankringen på instrumenten sinsemellan och de akustiska instrumentens avstånd till närbelägna begränsningsytor samt de akustiska instrumentens riktningskarakteristik.
Detta ger akustisk förankring av musikinstrumenten och, inte att förglömma, akustisk förankring av lyssnaren som ljuddetektor i det akustiska rummet.
Allt detta går helt förlorat med rymd, men åskådliggörs med rumslighet. Det är således diametrala motsatser i ett akustiskt skeende. Jag lyssnar absolut inte efter rymd då jag är på konserthuset. Jag insuper rummet och instrumentens placering och min egen placering i rummet.

Lika är det för djup. Djup är som jag ser det, en egenskap som innebär avståndet till upplevt ljudobjekt från stereoaxeln på parallella lateralplan.

Akustisk förankring är ett vektoravstånd (längden på vektorn) från lyssnaren till det med hörseln detekterade ljudobjektet i ljudbilden och det innebär vektorns horisontella vinkel + längd i ett sfäriskt koordinatsystem med mittpunkten av huvudet som origo.
Jag lyssnar absolut inte efter djup på konserthuset. Jag hör avståndet till musiker och hör i vilken riktning musikerna befinner sig i förhållande till mig själv. Det är ett vektorhörande och därmed lokalisation/localization av ljudobjekt.
Djup är en form av lateralization av ljudobjekt där ljudobjekten är på parallella lateralplan.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Djup och rymd i ljudsceneriet, väsentligt eller...

Inläggav goat76 » 2023-12-05 10:12

En inspelning kan vara väldigt intim och nära samtidigt som den ändå innehåller ett visst djup och en försiktig lokalrymd, som trots sin intimitet ändå upplevs rumslig.

Här kommer ett i mitt tycke bra exempel på en sådan inspelning. :)

The Denison / Kimball Trio - Walls In the City
https://open.qobuz.com/album/nubr1b30oeqwc

https://skingraftrecords.bandcamp.com/a ... n-the-city

Bild

Föregående

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 9 gäster