Kraftfulla/kompetenta stativhögtalare - Alternativ?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Ronnie
 
Inlägg: 2993
Blev medlem: 2006-05-26
Ort: Gustavsberg, Stockholm

Re: Kraftfulla/kompetenta stativhögtalare - Alternativ?

Inläggav Ronnie » 2023-12-11 23:04

...och en V8

Bild]
Bild
Bild
Bild

Kraniet
 
Inlägg: 12557
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Kraftfulla/kompetenta stativhögtalare - Alternativ?

Inläggav Kraniet » 2023-12-12 09:43

Ronnie skrev:...och en V8

[ Bild ] ]
[ Bild ]
[ Bild ]
[ Bild ]


Ja se där du hittade fler mätningar. Intressant. De ser ju alla riktigt bra ut för de pengar de betingar. A308 ser ju betydligt bättre ut än Behringer A2030.

V7 ser ju betydligt bättre ut än jag kunde tro. Eventuellt kommer den ha lägre dist i diskantområdet tack vare den större membranarean som en AMT ger.
Men fortfarande ser nog A308 ut som bästa köpet för pengarna. Borde ha lite lägre dist än A306 i basområdet.

Nu är ju allt detta O/T då jag tror TS är ute efter nåt "finare" :)
Kanske borde Swissonic-diskussionen hållas i en egen tråd.

Högtalare som A306 och A308 får mig att ifrågasätta varför nån håller på med DIY 8O :)
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
UnholyRishna
 
Inlägg: 1324
Blev medlem: 2006-04-14

Re: Kraftfulla/kompetenta stativhögtalare - Alternativ?

Inläggav UnholyRishna » 2023-12-12 11:57

Kraniet skrev:
Ronnie skrev:...och en V8

[ Bild ] ]
[ Bild ]
[ Bild ]
[ Bild ]



Nu är ju allt detta O/T då jag tror TS är ute efter nåt "finare" :)
Kanske borde Swissonic-diskussionen hållas i en egen tråd.


Nejdå, denna tråd var tänkt att generera diskussion och förslag på kompetenta stativhögtalare, och jag vill begränsa diskussionen så lite som möjligt. :)
Har varit lite dålig på att svara men följer tråden, och tipsen som ges i den, med stort intresse!

Användarvisningsbild
tian
 
Inlägg: 335
Blev medlem: 2005-06-09

Re: Kraftfulla/kompetenta stativhögtalare - Alternativ?

Inläggav tian » 2024-03-29 12:28

Måste ju tipsa om XTX M8 som jag själv klassar som kompetenta "stativhögtalare"
Innehar dessa även själv , gick dessutom ifrån Arendal 1723 THX Monitorerna som tipsades även om i denna tråd.

https://www.xtzsound.eu/m8?lng=sv
Bild

Användarvisningsbild
UnholyRishna
 
Inlägg: 1324
Blev medlem: 2006-04-14

Re: Kraftfulla/kompetenta stativhögtalare - Alternativ?

Inläggav UnholyRishna » 2024-04-03 16:24

tian skrev:Måste ju tipsa om XTX M8 som jag själv klassar som kompetenta "stativhögtalare"
Innehar dessa även själv , gick dessutom ifrån Arendal 1723 THX Monitorerna som tipsades även om i denna tråd.

https://www.xtzsound.eu/m8?lng=sv
[ Bild ]


Det där ser ju onekligen ut att vara kapabla stativare! :D

Men en undran väcks ju naturligtvis - Borde inte multipla diskanter i horisontalled ge upphov till interferenser, framförallt såvida man inte har högtalarna riktade rakt emot sig? Dessa interferenser kanske ställer till det mindre än vad det typiska rummet gör förvisso, och liknande problem borde ju förvisso infinna sig även i vertikala linjekällor?

Användarvisningsbild
jonasz
 
Inlägg: 1235
Blev medlem: 2003-07-23

Re: Kraftfulla/kompetenta stativhögtalare - Alternativ?

Inläggav jonasz » 2024-04-03 17:13

Från hemsidan: "Cinema M8 är utformad i en ren 3-vägskonstruktion, där en av de sex domeelementen spelar frekvenser från 2 500 Hz upp till 30 000 Hz. De andra fem domeelementen spelar frekvenser mellan 950 Hz och 2 500 Hz."
"Det är bara Joakim von Anka och andra med personlighetsstörning som har pengar som mål" Hans Rosling

Användarvisningsbild
UnholyRishna
 
Inlägg: 1324
Blev medlem: 2006-04-14

Re: Kraftfulla/kompetenta stativhögtalare - Alternativ?

Inläggav UnholyRishna » 2024-04-04 10:16

jonasz skrev:Från hemsidan: "Cinema M8 är utformad i en ren 3-vägskonstruktion, där en av de sex domeelementen spelar frekvenser från 2 500 Hz upp till 30 000 Hz. De andra fem domeelementen spelar frekvenser mellan 950 Hz och 2 500 Hz."


Aha, intressant! Borde ha läst på innan jag drog förhastade slutsatser. :oops:

jansch
 
Inlägg: 3698
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Kraftfulla/kompetenta stativhögtalare - Alternativ?

Inläggav jansch » 2024-04-04 22:36

tian skrev:Måste ju tipsa om XTX M8 som jag själv klassar som kompetenta "stativhögtalare"
Innehar dessa även själv , gick dessutom ifrån Arendal 1723 THX Monitorerna som tipsades även om i denna tråd.

https://www.xtzsound.eu/m8?lng=sv
[ Bild ]


Refererande till tillverkarens text/presentation....
Är det bara jag som reagerar över mycket "ordbajseri" utan mätdata.
Det är inte lätt att få ihop 6 högtalarelement i en "line array" lösning när ett av elementen arbetar i ett annat frekvensband...... bara som exempel.......

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten
 
Inlägg: 11895
Blev medlem: 2008-07-01

Re: Kraftfulla/kompetenta stativhögtalare - Alternativ?

Inläggav sportbilsentusiasten » 2024-04-05 21:09

UnholyRishna skrev:Hej Faktiskt!

Jag har ju planer på att bygga om mitt system och öka baskapaciteten, och min nuvarande plan är ju att fortsätta med Ino i form av i16s. Bassystemet kommer ju att kräva hela den främre golvytan, så stativare är en nödvändig konsekvens. Har ju pi60s i nuläget, och då känns såklart i16s som det naturliga valet.

Men samtidigt så känns det som att man kanske även borde utvärdera andra alternitiv också. Ino-högtalare har ju inte förskonats från omvärldens utveckling, utan har även de gått upp i pris. Och i de prisklasserna finns det ju en hel del alternativ att välja mellan. Jag gillar ju pi60s förmåga att kunna spela väldigt starkt med bra musikmaterial, och tycker även att de projicerar en väldigt ”illusorisk” ljudbild.

Men frågan är, vad finns det mer för ”kompetenta” stativare? Tänker då inte på några ”småhögtalare” med bara en 6,5:a i basen och en liten domediskant, utan på lite skojigare prylar med större ljudtryckskapacitet.

JBL 708 !
Aktiva med BRA tryck. DSP och 8" bas och kompressorhorn för diskanten. Riktigt kralliga profselement.
https://jblpro.com/en/products/708p
Kolla bilden på baselementet, seriöst.

Jag har 4st 708.

AlbertHall
 
Inlägg: 1511
Blev medlem: 2019-11-13

Re: Kraftfulla/kompetenta stativhögtalare - Alternativ?

Inläggav AlbertHall » 2024-04-06 19:53

Hur bra mår egentligen elektroniken i en aktiv högtalare?

Föregående

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 6 gäster