Analog radio

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Kalle G
 
Inlägg: 46
Blev medlem: 2016-03-22

Analog radio

Inläggav Kalle G » 2023-12-05 16:19

Brukar läsa intressanta ämnen här och mycket verkar, vad gäller programkällan, vara digitalt där uttryck som för en "analog gubbe" är rena grekiskan. Så då är min fråga; Lyssnar ni även på analog luftburen radio? Själv är radion på dagligen och inställd på ett par närradiostationer som spelar blandat främst 50-80tal.
Radion i anläggningen är en Kenwood KT1100SD.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34928
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Analog radio

Inläggav Morello » 2023-12-05 16:31

Jag lyssnar dagligen på P1 - på jobbet med en Quad FM3 och hemma antingen med en Quad FM4 eller en Revox, vilken jag ej minns beteckningen på. Hemma har jag förstås en FM-antenn på taket för bästa mottagning.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

AlbertHall
 
Inlägg: 1511
Blev medlem: 2019-11-13

Re: Analog radio

Inläggav AlbertHall » 2023-12-05 16:33

Det blir mer och mer sällsynt med analog radio.
I vår förening kopplades de sändningarna bort från kabeluttaget.
Numera lyssnar jag på radio över Internet.
Fördelarna är ganska många. Det finns idag en del högupplösta radiokanaler med utmärkt ljudkvalite.
Beror lite grann på vilken musik du tycker om.
Kan ju även tilläggas att många kanaler kan ses som ren nedsmutsning. Men det går att hitta en del som är lyssningsbara och intressanta.

Analogt lyssnande P1 o P2 gör jag på landet via en Sangean nödradio.

Användarvisningsbild
Ted_B
 
Inlägg: 1488
Blev medlem: 2014-05-02
Ort: Virsbo

Re: Analog radio

Inläggav Ted_B » 2023-12-05 17:53

Dagligen på P1, antingen hemma eller i bilen.
The World's Mine Oyster

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Analog radio

Inläggav Strmbrg » 2023-12-05 19:32

Har ingen analog radio kopplad till musikanläggningen numera. Det var över 20 år sedan sist.
Vad som fascinerade mig då var emellertid hur fint P2 lät via en hyfsad tuner.
Ibland lirade de ett vax jag själv hade på CD. En enkel jämförande lyssning dem emellan gav alltid segern till radion. Alltid!
Spelade ingen roll vilken spelare jag hade (av dem jag hade på den tiden).
Radio-ljudet lät alltid mer riktigt, mindre grötigt och snällare i de övre registren. Dock utan att låta dämpat eller så.
Aldrig det eländiga hårda, ihoptryckta sceneriet utan djup som såväl dyra Sony, Rega som enklare spelare levererade. Samma-lika.

Vi diskuterade detta i någon tråd här, för länge sedan. Vill minnas att den mest åberopade förklaringen till upplevelsen var att radiosignalen var komprimerad i förhållande till CD-spelarens. Det som lirades på radion var ju alltså samma CD som min egen.
Ibland blir sämre bättre, tydligen.
:?

Det i radioväg jag lyssnat på via streamingtjänster är outhärdligt. Även om det är "klassiskt" som sänds i högsta tillgängliga kvalitet.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19063
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Re: Analog radio

Inläggav Max_Headroom » 2023-12-05 20:12

Jag lyssnade mycket på analog radio förr, på Den Gamla Goda tiden.
Men nu har våra kära politiker i här i Norge i all sin klokskap laggt ned analog radio och sålt den till något afrikanskt land.
Men det mesta av den radio jag lyssnad på här i Norge var Radio Tango. Det var en lokalradiokanal i Oslo som spelade rock, från 50-tal fram till nu. Tyvärr lades den ned (en del av del kultruella förfall som råder allmänt nu för tiden).
NRK lyssnade jag på i bilen, klassikt när man satt och körde upp till Hemsedal. På fredgkvällarna var det ett program med rock-orinetering. Både stora kända band men också "små" band (främst från USA och England) som kanske var kända för dom insatta, men helt okända för mig. Massa intressant musik. Senare kom ett program med 80-tals musik som hölls av ingen mindre än Kim Wilde (ett program som gjordes i England, och som sedan såldes i flera länder).
Men! Nu är det DAB för hela slanten och det har jag varken hemma eller i min lilla italienska bil.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3503
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Analog radio

Inläggav peterh » 2023-12-05 20:40

Själv har jag skrotat en Dynaco fm1 och byggt om den till en buffert med fjärrstyrd volymkontroll. Detta som reaktion
att makthavare vill skrota fm-nätet och tvinga in oss i DAB.

http://n.manet.nu/fm1/index.html
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
Magnuz
 
Inlägg: 12349
Blev medlem: 2003-08-08

Re: Analog radio

Inläggav Magnuz » 2023-12-05 20:44

Så gott som dagligen i bilen, alltid P1 eller P2. Vaknade länge till klockradio men den fick plötsligt för sig att på eget bevåg ändra tidszon lite nu och då och väcka mig mitt i natten så den har jag stängt av.

Användarvisningsbild
Lasse-pin
 
Inlägg: 240
Blev medlem: 2011-11-19
Ort: HÄGERSTEN

Re: Analog radio

Inläggav Lasse-pin » 2023-12-09 17:38

Klart man lyssnar analogt
Har en Luma i köket och den går dagligen. En Scantic tango i rummet som fungerar oklanderligt. den lyssnas på vid högtidliga tillfällen
Har även en Radiola tangett men den är lite dum

Användarvisningsbild
oa51
 
Inlägg: 1319
Blev medlem: 2006-10-26
Ort: Tokstaden

Re: Analog radio

Inläggav oa51 » 2023-12-09 20:14

Jag lyssnar regelbundet på mina Akai AT2600 och AT 93. Tekniskt mycket olika men P2 låter mycket bra på bägge.
OA51,OA51kloner, 3st OA116, OA14, 2st OA12, Snell EIII, Ino pi60, EPS-1, Pioneer S-Cn301, 8st LTS B1h, 10 st SLS 10´(42l slutna)

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 21109
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Analog radio

Inläggav E » 2023-12-09 20:56

Jag lyssnar nog runt 50 % analogt. Inte varje dag.

peterh skrev:Detta som reaktion att makthavare vill skrota fm-nätet och tvinga in oss i DAB.

Detta måste väl i så fall föregås av en folkomröstning?

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Analog radio

Inläggav distad » 2023-12-09 21:01

"Kommer" lyssna mycket på radio när jag flyttat. Har en sådan här. https://www.hifiengine.com/manual_libra ... 1000.shtml Skulle vilja ha en fjärrkontrollerad. Frågan är bara hur bra de är emot den här gamla ifrån -83
Bild
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Analog radio

Inläggav distad » 2023-12-09 21:40

Någon som testat lite olika tuners :?: Uppfattning nya emot gamla eller annat :?:
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
mcrj
 
Inlägg: 75
Blev medlem: 2015-08-26
Ort: Umeå

Re: Analog radio

Inläggav mcrj » 2023-12-10 08:36

distad skrev:Någon som testat lite olika tuners :?: Uppfattning nya emot gamla eller annat :?:


Jag har en likadan fast svart.
Lyssnar dagligen grym motagnig.

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28081
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Analog radio

Inläggav PerStromgren » 2023-12-10 09:05

Varje dag!

P1 står inställd på 4 mottagare runt huset. Förr även ofta P2, men de har blivit utkonkurrrerade av BBC3, och då måste det bli internetburet.

Och i bilen P1 eller P2.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Analog radio

Inläggav Strmbrg » 2023-12-10 10:12

PerStromgren skrev:Varje dag!

P1 står inställd på 4 mottagare runt huset. Förr även ofta P2, men de har blivit utkonkurrrerade av BBC3, och då måste det bli internetburet.

Och i bilen P1 eller P2.


P2 har förändrats tycker jag.
De spelar en ganska snäv repertoar numera. Åtminstone nästan uteslutande lättsmälta stycken. Aldrig de riktigt udda eller sådant som kanske riskerar att ge negativ effekt på lyssnarsiffrorna.
Vissa programledare pratar väldigt mycket i förhållande till den tid som det spelas musik. Vissa pratar om musiken. Det kan vara trevligt. Andra pratar om en massa annat.
Några programledare bryter ganska påtagligt. Jag har svårt att hänga med i vad några av dem säger när jag lyssnar i bilen. Brytande programledare har blivit "poppis".
Klassisk morgon är väldigt pratigt. I mitt tycke en massa fåniga frågor till lyssnarna av typen "Vad gör du nu på morgonen? Gå in på sociala medier och berätta!" "Vilken musik vill du lyssna på när du bakar pepparkakor? Martin Ekeholm sitter beredd att ta emot ditt samtal."

Lyssnar bara på radio i bilen.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22714
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Analog radio

Inläggav RogerGustavsson » 2023-12-10 10:27

Jag har kvar min Yamaha CT-7000, den används numera väldigt sällan. I bilen blir det en del P1 men annars inte så mycket radio längre. Tidigare var ju radio ett sätt att lyssna på ny musik och inte minst på livekonserter i P2 och P3. Idag finns det mängder med källor till all möjlig musik, ny som gammal.

Bild

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Analog radio

Inläggav Strmbrg » 2023-12-10 10:50

Hade en jättestor Pioneer på 90-talet. En kompis hade hittat den i ett soprum. Det var inga märkbara fel på den vare sig utseende- eller ljudmässigt.
Passade väl helt enkelt inte in i det modärna inredningsmodet.

pioneer_tx-9500_fascia.jpg
pioneer_tx-9500_fascia.jpg (53.22 KiB) Visad 1273 gånger


pioneer_tx9500_stereo_analog_t_1609345919_0a5d61fa_progressive.jpg
pioneer_tx9500_stereo_analog_t_1609345919_0a5d61fa_progressive.jpg (144.32 KiB) Visad 1273 gånger
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Magnuz
 
Inlägg: 12349
Blev medlem: 2003-08-08

Re: Analog radio

Inläggav Magnuz » 2023-12-10 11:56

Strmbrg skrev:
P2 har förändrats tycker jag.
De spelar en ganska snäv repertoar numera. Åtminstone nästan uteslutande lättsmälta stycken. Aldrig de riktigt udda eller sådant som kanske riskerar att ge negativ effekt på lyssnarsiffrorna.
Vissa programledare pratar väldigt mycket i förhållande till den tid som det spelas musik. Vissa pratar om musiken. Det kan vara trevligt. Andra pratar om en massa annat.
Några programledare bryter ganska påtagligt. Jag har svårt att hänga med i vad några av dem säger när jag lyssnar i bilen. Brytande programledare har blivit "poppis".
Klassisk morgon är väldigt pratigt. I mitt tycke en massa fåniga frågor till lyssnarna av typen "Vad gör du nu på morgonen? Gå in på sociala medier och berätta!" "Vilken musik vill du lyssna på när du bakar pepparkakor? Martin Ekeholm sitter beredd att ta emot ditt samtal."

Lyssnar bara på radio i bilen.


Inte minst upplåts ju en hel del programtid till diverse sändningar på minoritetsspråk. Vad har det i en musikkanal att göra? Borde inte minoritetsspråken kunna få en egen kanal? Jag har inte tänkt på att det skulle vara så många programledare med störande brytning. Det är förstås den här engelsmannen i klassisk morgon men det är ju bara charmigt och inte det minsta svårt att förstå.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Analog radio

Inläggav Strmbrg » 2023-12-10 12:09

Magnuz skrev:Inte minst upplåts ju en hel del programtid till diverse sändningar på minoritetsspråk. Vad har det i en musikkanal att göra? Borde inte minoritetsspråken kunna få en egen kanal? Jag har inte tänkt på att det skulle vara så många programledare med störande brytning. Det är förstås den här engelsmannen i klassisk morgon men det är ju bara charmigt och inte det minsta svårt att förstå.


Minoritetsspråken har kanske hamnat i P2 för att P2s lyssnarsiffror var väldigt skrala. Det fanns så att säka "ledigt utrymme". Ren spekulation.
Engelsmannen har ett ganska lustigt sätt att prata på. Väldigt entusiastiskt och "fartigt".
Men det finns andra som kanske bara förekommer i de utsändningar som inte är rikstäckande. Bor ju själv i Tokholm och där kan jag höra musik i P2 när jag vill. Bilradion har både analog och digital mottagare och jag håller inte koll på vilken mottagare som nyttjas. Den växlar själv, med varierande framgång. Ibland kommer ingen signal fram alls...
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28081
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Analog radio

Inläggav PerStromgren » 2023-12-10 13:24

Strmbrg skrev:P2 har förändrats tycker jag.
De spelar en ganska snäv repertoar numera. Åtminstone nästan uteslutande lättsmälta stycken. Aldrig de riktigt udda eller sådant som kanske riskerar att ge negativ effekt på lyssnarsiffrorna.
Vissa programledare pratar väldigt mycket i förhållande till den tid som det spelas musik.


Jag håller helt med. Det är anledningen till att vi oftast lyssnar på BBC3 i stället.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
RJohan
 
Inlägg: 1583
Blev medlem: 2007-02-11

Re: Analog radio

Inläggav RJohan » 2023-12-11 15:14

RogerGustavsson skrev:Jag har kvar min Yamaha CT-7000, den används numera väldigt sällan. I bilen blir det en del P1 men annars inte så mycket radio längre. Tidigare var ju radio ett sätt att lyssna på ny musik och inte minst på livekonserter i P2 och P3. Idag finns det mängder med källor till all möjlig musik, ny som gammal.

[ Bild ]


Om den tynger dej kan jag hjälpa till med att ta över den...

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22714
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Analog radio

Inläggav RogerGustavsson » 2023-12-11 16:09

RJohan skrev:Om den tynger dej kan jag hjälpa till med att ta över den...


Tung är den! Billig blir den förstås inte...

Bild

Bild

Bild

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Analog radio

Inläggav distad » 2023-12-12 11:44

RogerGustavsson skrev:
RJohan skrev:Om den tynger dej kan jag hjälpa till med att ta över den...


Tung är den! Billig blir den förstås inte...

[ Bild ]

[ Bild ]

[ Bild ]

Ska du ha betalat också för den där gamla lådan.... 8O :mrgreen:
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22714
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Analog radio

Inläggav RogerGustavsson » 2023-12-12 11:59

Givetvis! Du kan säkert kolla upp vad de brukar säljas för...

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Analog radio

Inläggav distad » 2023-12-12 12:46

RogerGustavsson skrev:Givetvis! Du kan säkert kolla upp vad de brukar säljas för...

Det är rena tokiga priser på en del Vintage.... 8O Tycker jag. :| Förstår inte en del priser. Det kan inte handla om prestanda ibland utan det måste var något annat.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22714
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Analog radio

Inläggav RogerGustavsson » 2023-12-12 13:48

Ja, visst är det helt galna priser på vintage. Du har ju själv varit inne på Carlsson-spåret... Där har det spårat ur rejält. Den Yamaha-tuner jag har är jämgammal med 70-talarna. Den har varit i min ägo sedan mer än 40 år. Stig Carlsson hade också en Yamaha CT-7000.

Bild

Kalle_H
 
Inlägg: 113
Blev medlem: 2021-11-04

Re: Analog radio

Inläggav Kalle_H » 2023-12-12 19:58

RogerGustavsson skrev:Ja, visst är det helt galna priser på vintage. Du har ju själv varit inne på Carlsson-spåret... Där har det spårat ur rejält. Den Yamaha-tuner jag har är jämgammal med 70-talarna. Den har varit i min ägo sedan mer än 40 år. Stig Carlsson hade också en Yamaha CT-7000.

[ Bild ]


En CT-7000 verkar ligga mellan 7 000 och 10 000 kronor idag. Det känns som att de har legat runt 6 000 kr senaste 10 åren så de har inte dragit iväg särskilt mycket.
Troligtvis en av de mest prisvärda hifiprylarna på marknaden idag.

Användarvisningsbild
Magnuz
 
Inlägg: 12349
Blev medlem: 2003-08-08

Re: Analog radio

Inläggav Magnuz » 2023-12-12 20:23

distad skrev:Det är rena tokiga priser på en del Vintage.... 8O Tycker jag. :| Förstår inte en del priser. Det kan inte handla om prestanda ibland utan det måste var något annat.


Det är väl tillgång och efterfrågan helt enkelt. Grejerna börjar vara sällsynta.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Analog radio

Inläggav Strmbrg » 2023-12-12 22:03

Samlarprylar brukar ju haussas upp i pris.
Nyttovärdet behöver inte hänga med på den resan.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 9 gäster