Moderator: Redaktörer
petersteindl skrev:Jag kör blindtest utan att testsubjekten/försökspersonerna ens vet om att det är ett test eller att de är försökspersoner i ett test.
Även du har varit sådan försöksperson i mitt test en gång.
Conan skrev:Det hela beror väl på vilken fråga man vill ha besvarat av blindtestet. T.ex;
- Vilken anläggning tycker lyssnaren låter bäst?
- Går det att höra skillnad mellan mina högtalare på spikar kontra mjuktassar
- Kan någon på något sätt höra skillnad mellan 16 och 20-bitars bitdjup?
Olika frågeställningar kräver olika testupplägg.
pLudio skrev:Jag ställer mig väldigt frågande till blindtest under anestesi.
pLudio skrev:Jag ställer mig väldigt frågande till blindtest under anestesi.
Strmbrg skrev:
Om man då berättar vad det handlar om är kanske risken att de svarar på ett sådant sätt att deras uppfattning vidimeras.
Eller, att de inte kommer att höra skillnader på grund av att övertygelsen "stänger av" perceptionen i viss mån.
Visst, ärlighet förutsätts rimligen, men om man nu verkligen vill genomföra testet så neutralt och "blint" det bara går - ur alla aspekter. Då kan det nog vara en klar fördel att inte avslöja några test-förstörande detaljer.
Strmbrg skrev:Conan skrev:Det hela beror väl på vilken fråga man vill ha besvarat av blindtestet. T.ex;
- Vilken anläggning tycker lyssnaren låter bäst?
- Går det att höra skillnad mellan mina högtalare på spikar kontra mjuktassar
- Kan någon på något sätt höra skillnad mellan 16 och 20-bitars bitdjup?
Olika frågeställningar kräver olika testupplägg.
Visst kan det vara så.
Vad jag tänker mig är om man vill blindtesta sådant som är kontroversiellt. Sådant som några av testpersonerna menar inte kan höras.
Om man då berättar vad det handlar om är kanske risken att de svarar på ett sådant sätt att deras uppfattning vidimeras.
Eller, att de inte kommer att höra skillnader på grund av att övertygelsen "stänger av" perceptionen i viss mån.
Strmbrg skrev:petersteindl skrev:Jag kör blindtest utan att testsubjekten/försökspersonerna ens vet om att det är ett test eller att de är försökspersoner i ett test.
Även du har varit sådan försöksperson i mitt test en gång.
Men du visste åtminstone själv om att det förelåg ett blindtest?
Det var "den tredje högtalaren", vill jag minnas.
Minns dock inget om hur signalen till den var beskaffad.
petersteindl skrev:Det är klart det är hemligt. Annars är det ingen blindtest.
Det var år 2011 och år 2012 på Hotel Sheraton.
hifikg skrev:petersteindl skrev:Det är klart det är hemligt. Annars är det ingen blindtest.
Vi var flera som tyckte att det var uppenbart, några frågade, ingen fick svar
Frågade även i forat efteråt. Troligen i tråden om dig.
petersteindl skrev:hifikg skrev:petersteindl skrev:Det är klart det är hemligt. Annars är det ingen blindtest.
Problemet är att jag inte själv hade koll på exakt när den var inkopplad eller ej och vilka personer som då var inne i rummet och lyssnade.
Mestadels var den det, men inte alltid.
Du skriver att det var uppenbart. På vilket sätt var det uppenbart att centern var inkopplad? Kan du beskriva.
hifikg skrev:petersteindl skrev:hifikg skrev:
Problemet är att jag inte själv hade koll på exakt när den var inkopplad eller ej och vilka personer som då var inne i rummet och lyssnade.
Du skriver att det var uppenbart. På vilket sätt var det uppenbart att centern var inkopplad? Kan du beskriva.
Nä, det är över tio år sedan, hade du gått in i diskussionen då så hade du fått svar när det var i färskt minne. Kanske var det så att oproportionerligt mycket ljud kom från mitten så att säga.
petersteindl skrev:. . .
Ville se hur många som hörde den, eller lyckades höra att centerhögtalare var med.
Ingen lyckades av alla 600-800 personer som var i rummet och lyssnade under mässdagarna.
Almen tog sig friheten att gå fram i mitten till centerhögtalaren och böja sig ner med huvudet och då han var 20 cm från centerhögtalaren hörde han att det kom ljud därifrån.![]()
Så kraftfullt smälte ljudet ihop från centern med den totala ljudbilden. Tre Bremenhögtalare med Bremens Ortho-algoritm ger en seemless/sömlös ljudbild som gör att man kan sitta var som helst i rummet och uppleva riktig stereo utan att ljudobjekten flyttar på sig.
. . .
goat76 skrev:Det kan ju bero på vad som spelades i musikväg om centerkanalen hördes mer eller mindre, eller inte alls.
En intressant grej är att de som mixar musik i flerkanal verkar sålla ganska mycket mellan vad det är för typ av ljud de lägger i centerkanalen och vilka typer av ljud de fortsatt väljer att lägga som fantomcenter. Röster och sång verkar de oftast bibehålla som fantomcenter-ljud medans andra typer av ljud som vissa centralt placerade trummor antingen läggs ensamt i centerhögtalaren eller i både fronthögtalarna och centerhögtalaren samtidigt.
Jag såg en video om mixning av musik för Atmos med Andrew Scheps och några andra mixare, och den gemensamma uppfattningen var att ingen av dem gillade hur just röster och sång låter när dessa mixas till centerhögtalaren.
petersteindl skrev:hifikg skrev:petersteindl skrev:
Nä, det är över tio år sedan, hade du gått in i diskussionen då så hade du fått svar när det var i färskt minne. Kanske var det så att oproportionerligt mycket ljud kom från mitten så att säga.
Nej så var det inte. Då hade man hört den klart och tydligt. Då hade inte Almen behövt gå fram och bja sig ner för att höra om det kom något ljud därifrån.petersteindl skrev:. . .
Ville se hur många som hörde den, eller lyckades höra att centerhögtalare var med.
Ingen lyckades av alla 600-800 personer som var i rummet och lyssnade under mässdagarna.
Almen tog sig friheten att gå fram i mitten till centerhögtalaren och böja sig ner med huvudet och då han var 20 cm från centerhögtalaren hörde han att det kom ljud därifrån.![]()
Så kraftfullt smälte ljudet ihop från centern med den totala ljudbilden. Tre Bremenhögtalare med Bremens Ortho-algoritm ger en seemless/sömlös ljudbild som gör att man kan sitta var som helst i rummet och uppleva riktig stereo utan att ljudobjekten flyttar på sig.
. . .
petersteindl skrev:goat76 skrev:Det kan ju bero på vad som spelades i musikväg om centerkanalen hördes mer eller mindre, eller inte alls.
En intressant grej är att de som mixar musik i flerkanal verkar sålla ganska mycket mellan vad det är för typ av ljud de lägger i centerkanalen och vilka typer av ljud de fortsatt väljer att lägga som fantomcenter. Röster och sång verkar de oftast bibehålla som fantomcenter-ljud medans andra typer av ljud som vissa centralt placerade trummor antingen läggs ensamt i centerhögtalaren eller i både fronthögtalarna och centerhögtalaren samtidigt.
Jag såg en video om mixning av musik för Atmos med Andrew Scheps och några andra mixare, och den gemensamma uppfattningen var att ingen av dem gillade hur just röster och sång låter när dessa mixas till centerhögtalaren.
Mitt svar till dig är: Sorry, du har som vanligt helt fel igen när du i din sedvanliga ordning infantilt försöker insinuera, fabulera, ljuga, fantisera och spekulera i saker du inte har den blekaste aning om. Du gör det igen och igen och igen och jag kommer svara dig på samma sätt varje gång. Dina spekulationer funkar inte på onkel Steindl, kan jag tala om. Sätt dig ner och lyssna på de som behärskar området istället, så skall du se att även du kan snappa upp något korn av kunskap och förnuft lite här och då. Jag skriver detta i välmening och på något annat sätt är det inte. Annars skulle du hamna på min ignoranslista.
goat76 skrev:Men det kanske bara var en sån dag, en sån där dag då hifikg går omkring och misstänker att centehögtalare lite här och var?
petersteindl skrev:goat76 skrev:Det kan ju bero på vad som spelades i musikväg om centerkanalen hördes mer eller mindre, eller inte alls.
De flesta har ingen som helst aning om vad de sysslar med och absolut inte vad det innebär med centerkanal. Centerkanalen mixas nästan alltid som monoljud. Vem f-n vill ha det? Det funkar helt enkelt inte.
Centerljudet skall vara en del av fantomljudet! Annars låter det skit.
Det innebär att frekvensgång och fasgång genom hela tonfrekvensområdet måste vara identiskt från centerhögtalaren som från respektive sidofronthögtalare. Lika identiskt som fronthögtalarna är sinsemellan, annars funkar det inte med fantomprojiceringen. Detta är ett nödvändigt krav i ett sådant system. (Det är dock ingen vanlig fantomprojicering och ingen illusion som skall till.) Det finns dock fler nödvändiga krav för maximal och optimal ljudåtergivning. Jag har inte sett något system med centerkanal som satisfierar de nödvändiga villkoren utom Steinway Lyngdorf mindre system och jag har demat detta för ägaren i ägarens lokaler på Jylland. Då ville han att vi skulle skriva avtal. Detta gällde för Bremen 3D-systemets införande i McIntosh, Denon, Marantz och Nad förutom Steinway Lyngdorf. Mina dåvarande investerare var dock emot detta och de har sedermera förlorat allt. Det är inte lätt att vara investerare och samtidigt helt novis på området de investerar i. Då blir besluten totalkorkade.
Kodning i 2 kanaler skall linjärt omkodas till 3 kanaler och sedan skall dessa 3 kanaler akustiskt återges så att summationen akustiskt sett och via hörseln bli = den Kodning som fanns i 2 kanaler, dock med betydande fördelar i jämförelse med att spela 2 kanaler med 2 högtalare.
På de mässor jag ställer ut är det enkom 2-kanalsmusik som jag spelar och som jag då spelade och inget annat. Det var CD, mina egna CDn från min egen personliga CD-samling. Att jag skulle överlåta demo av mina produkter till streamingbolag med deras mastringar är helt uteslutet. Sedan var det Bremens algoritm för extraherande av nya sidokanaler + centerkanal. Allt som fantomljud, men ett annat fantomljud. Inte någon dj-a monokanal för centern. Det är inget fantomljud. Det är ointressant smörja, som jag ser det, att köra centern som monokanal. (Enda undantaget är filmer där röster skall vara på varje specifik marknads modersmål. Speciellt barnfilmer.)
Speciella musikval är irrelevant för detta Bremensystem. Allt i inspelningsväg och musikväg funkar. Jag spelar vilken musik som helst, när som helst, hur som helst, när andan faller på, precis som jag bestämmer det, då jag vill höra den låt jag vill höra. Modern skräpmastrad skräpmusik spelar jag inte offentligt på mässor.
Så går mina demon till. Jag kräver total och villkorslös underkastelse av samtliga. Det är jag som bestämmer och ingen annan än jag och jag tar fullt ansvar för det. Det är bara att gilla läget eller dra. Jag skiljer agnarna från vetet och bränner upp den skit jag inte vill ha. Och på något annat sätt är det inte.
Mitt svar till dig är: Sorry, du har som vanligt helt fel igen när du i din sedvanliga ordning infantilt försöker insinuera, fabulera, ljuga, fantisera och spekulera i saker du inte har den blekaste aning om. Du gör det igen och igen och igen och jag kommer svara dig på samma sätt varje gång. Dina spekulationer funkar inte på onkel Steindl, kan jag tala om. Sätt dig ner och lyssna på de som behärskar området istället, så skall du se att även du kan snappa upp något korn av kunskap och förnuft lite här och då. Jag skriver detta i välmening och på något annat sätt är det inte. Annars skulle du hamna på min ignoranslista.
jansch skrev:Alltså.....
Om jag förstår dej rätt använder du stereomixade fonogram ("allt i inspelningsväg och musikväg funkar"). D v s ingen hänsyn är tagen till om ursprunget är monoupptagningar + panorering, X/Y, A/B osv och blandningar därav inkl. pålagda effekter (reverb, kompressor, mm).
Man har då ingen koll på, framförallt inbördes faslägen och vad som är tillagt, för att det ska låta "snyggt" i stereoformat.
...... eller har din lösning det?
makesrain skrev:goat76 skrev:Men det kanske bara var en sån dag, en sån där dag då hifikg går omkring och misstänker att centehögtalare lite här och var?
(Jag hoppas att jag är förlåten för att ha citerat helt utom kontext då detta är totalt OT) Jag skrattade högt när jag såg hifikg framför mig, konspiratoriskt frågande arrangörerna om det inte ändå finns en centerhögtalare gömd någonstans, bara för att se deras reaktion!
Användare som besöker denna kategori: NADifierad och 21 gäster