Medvetet eller medvetslöst blindtest?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Medvetet eller medvetslöst blindtest?

Inläggav Strmbrg » 2023-12-05 21:12

Alltså, "ska" ett korrekt genomfört blindtest innehålla information till lyssnarna om vad som testas?
Detta är säkert redan avhandlat (som sannolikt nästan allt vid det här laget...), men hur brukar det gå till?

"Nu ska vi blindlyssna på några olika försteg!" "Nu blir det blindtest av apparatfötter!" Nu kommer ni att få höra ett antal olika DAC:ar."
Eller: " Vi tänker inte berätta vad som ska testas. Om det är sladdar, tuners, olika filter i en och samma DAC eller wåttever. Lyssna nu bara!"
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Re: Medvetet eller medvetslöst blindtest?

Inläggav petersteindl » 2023-12-05 21:29

Jag kör blindtest utan att testsubjekten/försökspersonerna ens vet om att det är ett test eller att de är försökspersoner i ett test.

Även du har varit sådan försöksperson i mitt test en gång. :)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2023-12-05 21:34

petersteindl skrev:Jag kör blindtest utan att testsubjekten/försökspersonerna ens vet om att det är ett test eller att de är försökspersoner i ett test.

Men du visste åtminstone själv om att det förelåg ett blindtest?
Det var "den tredje högtalaren", vill jag minnas.
Minns dock inget om hur signalen till den var beskaffad.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2023-12-05 21:36

Det hela beror väl på vilken fråga man vill ha besvarat av blindtestet. T.ex;

- Vilken anläggning tycker lyssnaren låter bäst?
- Går det att höra skillnad mellan mina högtalare på spikar kontra mjuktassar
- Kan någon något sätt höra skillnad mellan 16 och 20-bitars bitdjup?

Olika frågeställningar kräver olika testupplägg.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2023-12-05 21:52

Conan skrev:Det hela beror väl på vilken fråga man vill ha besvarat av blindtestet. T.ex;

Visst kan det vara så.
Vad jag tänker mig är om man vill blindtesta sådant som är kontroversiellt. Sådant som några av testpersonerna menar inte kan höras.
Om man då berättar vad det handlar om är kanske risken att de svarar på ett sådant sätt att deras uppfattning vidimeras.
Eller, att de inte kommer att höra skillnader på grund av att övertygelsen "stänger av" perceptionen i viss mån.

Visst, ärlighet förutsätts rimligen, men om man nu verkligen vill genomföra testet så neutralt och "blint" det bara går - ur alla aspekter. Då kan det nog vara en klar fördel att inte avslöja några test-förstörande detaljer.

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2023-12-05 21:59

Jag ställer mig väldigt frågande till blindtest under anestesi.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2023-12-05 22:01

pLudio skrev:Jag ställer mig väldigt frågande till blindtest under anestesi.

Jag förmodar att du avser att utveckla det betydligt mer. Annars var det såklart en information i sig. Om dig :)

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2023-12-05 23:35

pLudio skrev:Jag ställer mig väldigt frågande till blindtest under anestesi.

De bästa testpersonerna är både medvetslösa och blinda. Utfrågning dagen efter under hypnos.
Mvh Johan

Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Styrelseledamot sedan maj 2024 i Stiftelsen Stig Carlsson.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2023-12-06 07:29

Strmbrg skrev:
Om man då berättar vad det handlar om är kanske risken att de svarar på ett sådant sätt att deras uppfattning vidimeras.
Eller, att de inte kommer att höra skillnader på grund av att övertygelsen "stänger av" perceptionen i viss mån.

Visst, ärlighet förutsätts rimligen, men om man nu verkligen vill genomföra testet så neutralt och "blint" det bara går - ur alla aspekter. Då kan det nog vara en klar fördel att inte avslöja några test-förstörande detaljer.

Återigen beror det på intentionen av testet. Om frågan är: "Kan Lisa höra skillnad på DAC1 och DAC2?" så kanske Lisa kan "låta bli" att höra skillnader. Men om frågan är: "Är det skillnad mellan DAC1 och DAC2?" och du har både Kalle & Lisa som testpersoner, så räcker det ju att någon av Kalle eller Lisa blint kan höra skillnad, så är det skillnad.

Och jag tycker att i vanligaste fall är intressantare ifall det är skillnad jämfört med om lyssnaren Lisa kan höra skillnad. :wink: Och vill man ha svar på den intressantaste frågan, så är det ju bättre att verkligen fokusera på det. Låt både Kalle och Lisa lyssna öppet först, låt dem diskutera deras upplevelser helt fritt och "hjälp" alla lyssnare att faktiskt höra ifall det är en skillnad mellan DAC:arna. Sen kör man den blinda delen bara för att verifiera resultatet.

Användarvisningsbild
idea

Inläggav idea » 2023-12-06 15:13

Jag skulle nog göra tvärtom. Först börja med ett A-B-X test där man tar reda på om det överhuvudtaget finns några skillnader som testpersonerna kan uppfatta. Detta kräver dock en oerhörd precision i presentationen eftersom det är möjligt att spåra differenser ner under 0,1 dB för vissa personer.
Själv vet jag ett tillfälle när någon på faktiskt presenterade 2 filer och frågade om ev skillnader. Jag körde dessa genom Foobar ABX och kunde efter viss inlyssningsträning detektera en skillnad mellan signalerna i samtliga följande försök. När jag mätte på signalerna så visade det sig att de skiljde sig åt med c:a 0,2 dB i ett visst begränsat frekvensområde.
Därefter om det var en konsekvent skillnad försöka utreda vilket av fallen som anses bäst. Men då behöver ju inte metoden vara blind även om det är att föredra för att undvika bias.
Idea what a great ID

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2023-12-06 16:16

Jag kommer att tänka på ett inslag i ”Fråga Lund” för ett par veckor sedan. Både sk amatörer och experter deltog i en vinprovning där de fick se etiketterna på vinflaskorna; ett billigt kartongvin, ett runt 150 och ett finare för 900.
I princip samtliga deltagare rankade kartongvinet som sämst och finvinet som bäst.
Efteråt avslöjades att de enbart druckit mellanvinet…..ridå.

Jag har varit med om liknande pinsamheter vid demos av bl.a strömprodukter där prylen som skulle förbättra ljudet av misstag visade sig vara i läge ”av” när den skulle varit ”på”. Självklart var det många som upplevde en stor förbättring när de trodde den var på.
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2023-12-06 17:20

Jag tror nog ett medvetslöst blindtest inte skulle få nåt utfall alls :D
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2023-12-06 19:30

Jag har utsatt forumkamrater för medvetslösa blindtester, både med och utan avsikt. Låtsades t ex att jag bytte kablar varpå kamraten tyckte det lät lite bättre. Det var väl bra, för det händer sällan på riktigt.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2023-12-06 20:08

Strmbrg skrev:
Conan skrev:Det hela beror väl på vilken fråga man vill ha besvarat av blindtestet. T.ex;

Visst kan det vara så.
Vad jag tänker mig är om man vill blindtesta sådant som är kontroversiellt. Sådant som några av testpersonerna menar inte kan höras.

Min inställning liknar den Conan ger uttryck för; den viktigaste frågan är vad du vill ha reda på.

Och i ditt fall har du en fullständigt ogrundad farhåga att de som á priori är skeptiska skulle under testets gång "låta bli" att höra några skillnader och på så sätt förstöra hela testet. Lyckligtvis fungerar det inte så! :D

Ingen som jag har träffat (skeptiker eller ej) vill inte höra skillnad i ett lyssningstest! Alla vill vara den med guldöronen, som hör skillnad där ingen annan lyckas. (Utom förmodligen du då Strmbrg, som berömmer dig om att vara otroligt prestigelös och ointresserad av att "tävla". :))

Dessutom, med ett korrekt upplagt test kan ingen som inte "vill" höra skillnad (som då dock visat sig vara icke-existerande) förstöra för den eller de som faktiskt hör skillnad. Det går att åtgärda med ett adekvat testförfarande och tillhörande (rimligt enkel) statistisk analys.

Och för det tredje: Det är en jättebra grej att före själva blindlyssningen i en öppen lyssning gå igenom vad som kan tänkas skilja, där de som hört skillnad kan förklara och de som är mer osäkra kan få förtydligat vad man kan lyssna efter. Det tar också ned eventuell prestige lite grand och skapar oftast en avslappnad stämning där man fokuserar på det väsentliga: att umgås, ha trevligt och att lära sig något nytt.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2023-12-06 21:22

Man bör såklart göra på det sätt som är roligast :)
Men... med det sagt, om man har så kul att det leder till medvetslöshet...då har man kanske gått lite långt :D
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2023-12-06 22:49

Strmbrg skrev:
petersteindl skrev:Jag kör blindtest utan att testsubjekten/försökspersonerna ens vet om att det är ett test eller att de är försökspersoner i ett test.

Men du visste åtminstone själv om att det förelåg ett blindtest?
Det var "den tredje högtalaren", vill jag minnas.
Minns dock inget om hur signalen till den var beskaffad.

Inte i början. Kom på det efter ett tag. Ville se hur många som hörde den, eller lyckades höra att centerhögtalare var med.
Ingen lyckades av alla 600-800 personer som var i rummet och lyssnade under mässdagarna.
Almen tog sig friheten att gå fram i mitten till centerhögtalaren och böja sig ner med huvudet och då han var 20 cm från centerhögtalaren hörde han att det kom ljud därifrån. 8)
Så kraftfullt smälte ljudet ihop från centern med den totala ljudbilden. Tre Bremenhögtalare med Bremens Ortho-algoritm ger en seemless/sömlös ljudbild som gör att man kan sitta var som helst i rummet och uppleva riktig stereo utan att ljudobjekten flyttar på sig.
Du minns rätt.
Det är bara jag och lilltroll som vet och tidigare även Naqref.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2023-12-06 22:53

Om det var i det lilla rummet på Sheraton så frågades det om det i anslutning till mässan. Jag o polaren anade att det fanns något mer än "bara" två ägg, vill minnas att jag inte fick något svar på mina frågor här i forat, så det var väl hemligt ;)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2023-12-06 23:11

Det är klart det är hemligt. Annars är det ingen blindtest.

Det var år 2011 och år 2012 på Hotel Sheraton.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2023-12-07 00:02

petersteindl skrev:Det är klart det är hemligt. Annars är det ingen blindtest.

Vi var flera som tyckte att det var uppenbart, några frågade, ingen fick svar :)
Frågade även i forat efteråt. Troligen i tråden om dig.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2023-12-07 00:12

hifikg skrev:

Vi var flera som tyckte att det var uppenbart, några frågade, ingen fick svar :)

Problemet är att jag inte själv hade koll på exakt när den var inkopplad eller ej och vilka personer som då var inne i rummet och lyssnade.

Mestadels var den det, men inte alltid.

Du skriver att det var uppenbart. På vilket sätt var det uppenbart att centern var inkopplad? Kan du beskriva.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2023-12-07 01:07

petersteindl skrev:
hifikg skrev:

Problemet är att jag inte själv hade koll på exakt när den var inkopplad eller ej och vilka personer som då var inne i rummet och lyssnade.

Du skriver att det var uppenbart. På vilket sätt var det uppenbart att centern var inkopplad? Kan du beskriva.

Nä, det är över tio år sedan, hade du gått in i diskussionen då så hade du fått svar när det var i färskt minne. Kanske var det så att oproportionerligt mycket ljud kom från mitten så att säga.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2023-12-07 01:14

hifikg skrev:
petersteindl skrev:
hifikg skrev:

Nä, det är över tio år sedan, hade du gått in i diskussionen då så hade du fått svar när det var i färskt minne. Kanske var det så att oproportionerligt mycket ljud kom från mitten så att säga.

Nej så var det inte. Då hade man hört den klart och tydligt. Då hade inte Almen behövt gå fram och bja sig ner för att höra om det kom något ljud därifrån.

petersteindl skrev:. . .
Ville se hur många som hörde den, eller lyckades höra att centerhögtalare var med.
Ingen lyckades av alla 600-800 personer som var i rummet och lyssnade under mässdagarna.
Almen tog sig friheten att gå fram i mitten till centerhögtalaren och böja sig ner med huvudet och då han var 20 cm från centerhögtalaren hörde han att det kom ljud därifrån. 8)
Så kraftfullt smälte ljudet ihop från centern med den totala ljudbilden. Tre Bremenhögtalare med Bremens Ortho-algoritm ger en seemless/sömlös ljudbild som gör att man kan sitta var som helst i rummet och uppleva riktig stereo utan att ljudobjekten flyttar på sig.
. . .

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2023-12-07 01:51

Det kan ju bero på vad som spelades i musikväg om centerkanalen hördes mer eller mindre, eller inte alls.

En intressant grej är att de som mixar musik i flerkanal verkar sålla ganska mycket mellan vad det är för typ av ljud de lägger i centerkanalen och vilka typer av ljud de fortsatt väljer att lägga som fantomcenter. Röster och sång verkar de oftast bibehålla som fantomcenter-ljud medans andra typer av ljud som vissa centralt placerade trummor antingen läggs ensamt i centerhögtalaren eller i både fronthögtalarna och centerhögtalaren samtidigt.

Jag såg en video om mixning av musik för Atmos med Andrew Scheps och några andra mixare, och den gemensamma uppfattningen var att ingen av dem gillade hur just röster och sång låter när dessa mixas till centerhögtalaren.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2023-12-07 03:47

goat76 skrev:Det kan ju bero på vad som spelades i musikväg om centerkanalen hördes mer eller mindre, eller inte alls.

En intressant grej är att de som mixar musik i flerkanal verkar sålla ganska mycket mellan vad det är för typ av ljud de lägger i centerkanalen och vilka typer av ljud de fortsatt väljer att lägga som fantomcenter. Röster och sång verkar de oftast bibehålla som fantomcenter-ljud medans andra typer av ljud som vissa centralt placerade trummor antingen läggs ensamt i centerhögtalaren eller i både fronthögtalarna och centerhögtalaren samtidigt.

Jag såg en video om mixning av musik för Atmos med Andrew Scheps och några andra mixare, och den gemensamma uppfattningen var att ingen av dem gillade hur just röster och sång låter när dessa mixas till centerhögtalaren.

De flesta har ingen som helst aning om vad de sysslar med och absolut inte vad det innebär med centerkanal. Centerkanalen mixas nästan alltid som monoljud. Vem f-n vill ha det? Det funkar helt enkelt inte.
Centerljudet skall vara en del av fantomljudet! Annars låter det skit.
Det innebär att frekvensgång och fasgång genom hela tonfrekvensområdet måste vara identiskt från centerhögtalaren som från respektive sidofronthögtalare. Lika identiskt som fronthögtalarna är sinsemellan, annars funkar det inte med fantomprojiceringen. Detta är ett nödvändigt krav i ett sådant system. (Det är dock ingen vanlig fantomprojicering och ingen illusion som skall till.) Det finns dock fler nödvändiga krav för maximal och optimal ljudåtergivning. Jag har inte sett något system med centerkanal som satisfierar de nödvändiga villkoren utom Steinway Lyngdorf mindre system och jag har demat detta för ägaren i ägarens lokaler på Jylland. Då ville han att vi skulle skriva avtal. Detta gällde för Bremen 3D-systemets införande i McIntosh, Denon, Marantz och Nad förutom Steinway Lyngdorf. Mina dåvarande investerare var dock emot detta och de har sedermera förlorat allt. Det är inte lätt att vara investerare och samtidigt helt novis på området de investerar i. Då blir besluten totalkorkade.

Kodning i 2 kanaler skall linjärt omkodas till 3 kanaler och sedan skall dessa 3 kanaler akustiskt återges så att summationen akustiskt sett och via hörseln bli = den Kodning som fanns i 2 kanaler, dock med betydande fördelar i jämförelse med att spela 2 kanaler med 2 högtalare.

På de mässor jag ställer ut är det enkom 2-kanalsmusik som jag spelar och som jag då spelade och inget annat. Det var CD, mina egna CDn från min egen personliga CD-samling. Att jag skulle överlåta demo av mina produkter till streamingbolag med deras mastringar är helt uteslutet. Sedan var det Bremens algoritm för extraherande av nya sidokanaler + centerkanal. Allt som fantomljud, men ett annat fantomljud. Inte någon dj-a monokanal för centern. Det är inget fantomljud. Det är ointressant smörja, som jag ser det, att köra centern som monokanal. (Enda undantaget är filmer där röster skall vara på varje specifik marknads modersmål. Speciellt barnfilmer.)

Speciella musikval är irrelevant för detta Bremensystem. Allt i inspelningsväg och musikväg funkar. Jag spelar vilken musik som helst, när som helst, hur som helst, när andan faller på, precis som jag bestämmer det, då jag vill höra den låt jag vill höra. Modern skräpmastrad skräpmusik spelar jag inte offentligt på mässor.

Så går mina demon till. Jag kräver total och villkorslös underkastelse av samtliga. Det är jag som bestämmer och ingen annan än jag och jag tar fullt ansvar för det. Det är bara att gilla läget eller dra. Jag skiljer agnarna från vetet och bränner upp den skit jag inte vill ha. Och på något annat sätt är det inte.

Mitt svar till dig är: Sorry, du har som vanligt helt fel igen när du i din sedvanliga ordning infantilt försöker insinuera, fabulera, ljuga, fantisera och spekulera i saker du inte har den blekaste aning om. Du gör det igen och igen och igen och jag kommer svara dig på samma sätt varje gång. Dina spekulationer funkar inte på onkel Steindl, kan jag tala om. Sätt dig ner och lyssna på de som behärskar området istället, så skall du se att även du kan snappa upp något korn av kunskap och förnuft lite här och då. Jag skriver detta i välmening och på något annat sätt är det inte. Annars skulle du hamna på min ignoranslista.

Onödigt hårt framfört. // Redaktör'N

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2023-12-07 07:53

petersteindl skrev:
hifikg skrev:
petersteindl skrev:

Nej så var det inte. Då hade man hört den klart och tydligt. Då hade inte Almen behövt gå fram och bja sig ner för att höra om det kom något ljud därifrån.

petersteindl skrev:. . .
Ville se hur många som hörde den, eller lyckades höra att centerhögtalare var med.
. . .

Jag hörde det på så sätt att ljudbilden inte kollapsade när någon gick framför endera av de två fronthögtalarna. Då slog det mig att det måste finnas en centerhögtalare, men det var inte så att det var den jag hörde (förrän jag gick fram och lyssnade).
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2023-12-07 10:45

petersteindl skrev:
goat76 skrev:Det kan ju bero på vad som spelades i musikväg om centerkanalen hördes mer eller mindre, eller inte alls.

Mitt svar till dig är: Sorry, du har som vanligt helt fel igen när du i din sedvanliga ordning infantilt försöker insinuera, fabulera, ljuga, fantisera och spekulera i saker du inte har den blekaste aning om. Du gör det igen och igen och igen och jag kommer svara dig på samma sätt varje gång. Dina spekulationer funkar inte på onkel Steindl, kan jag tala om. Sätt dig ner och lyssna på de som behärskar området istället, så skall du se att även du kan snappa upp något korn av kunskap och förnuft lite här och då. Jag skriver detta i välmening och på något annat sätt är det inte. Annars skulle du hamna på min ignoranslista.

Fan vad sjuka påståenden och personangrepp du kommer med!
Vad exakt är det du menar att jag insinuerar, fabulerar, ljuger, fantiserar och spekulerar om?

Varför tar du inte just hifikgs kommentar om att han upplevde att han hörde en centerhögtalare på allvar, och varför är Almens upplevelse av större vikt?
Antagligen hörde hifikg någonting i ljudet från den plats han satt på som gjorde att han misstänkte att en centerhögtalare fanns i ljudsystemet, antingen tydliggjordes detta från den plats han råkade sitta på ellert så var det kanske ett låtspår han var familjär med och att det var något med ljudet i detta låtspår som inte överenstämde med tidigare upplevelser.

Ja, detta går endast att spekulera i om inte hifikg själv minns tillbaka vad det var han hörde som fick honom att misstänka att det fanns en centerhögtalare i det demade ljudsystemet. Men det kanske bara var en sån dag, en sån där dag då hifikg går omkring och misstänker att centehögtalare lite här och var?

Men det är ren fakta att det för ljudmixar gjorda enkomt för flerkanalsljud individuellt väljs ut vad som görs för de centerplacerade ljuden. Beroende på vilken typ av ljud de olika ljudobjekten består utav och vad man vill åstadkomma så mixas dessa antingen helt, delvis eller inte alls till centerhögtalaren, det är knappast en slump varför man gör de urval man gör mellan dessa ljudislag som normalt ligger centralt placerade i ljudmixen.

Du påstår att jag "i sedvanlig ordning" fabulerar, fantiserar och ljuger, när menar du att jag har gjort mig skyldig till det?
När jag spekulerar i saker och ting brukar jag normalt sett lägga till ord som "jag tror", "kanske" eller liknande, vilket vi väl alla gör lite då och då i diskussionerna som förs i diverse forumtrådar. Var och när har jag ljugit???

makesrain

Inläggav makesrain » 2023-12-07 12:42

goat76 skrev:Men det kanske bara var en sån dag, en sån där dag då hifikg går omkring och misstänker att centehögtalare lite här och var?

(Jag hoppas att jag är förlåten för att ha citerat helt utom kontext då detta är totalt OT) Jag skrattade högt när jag såg hifikg framför mig, konspiratoriskt frågande arrangörerna om det inte ändå finns en centerhögtalare gömd någonstans, bara för att se deras reaktion! :mrgreen:
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana

jansch

Inläggav jansch » 2023-12-07 14:51

petersteindl skrev:

De flesta har ingen som helst aning om vad de sysslar med och absolut inte vad det innebär med centerkanal. Centerkanalen mixas nästan alltid som monoljud. Vem f-n vill ha det? Det funkar helt enkelt inte.
Centerljudet skall vara en del av fantomljudet! Annars låter det skit.
Det innebär att frekvensgång och fasgång genom hela tonfrekvensområdet måste vara identiskt från centerhögtalaren som från respektive sidofronthögtalare. Lika identiskt som fronthögtalarna är sinsemellan, annars funkar det inte med fantomprojiceringen. Detta är ett nödvändigt krav i ett sådant system. (Det är dock ingen vanlig fantomprojicering och ingen illusion som skall till.) Det finns dock fler nödvändiga krav för maximal och optimal ljudåtergivning. Jag har inte sett något system med centerkanal som satisfierar de nödvändiga villkoren utom Steinway Lyngdorf mindre system och jag har demat detta för ägaren i ägarens lokaler på Jylland. Då ville han att vi skulle skriva avtal. Detta gällde för Bremen 3D-systemets införande i McIntosh, Denon, Marantz och Nad förutom Steinway Lyngdorf. Mina dåvarande investerare var dock emot detta och de har sedermera förlorat allt. Det är inte lätt att vara investerare och samtidigt helt novis på området de investerar i. Då blir besluten totalkorkade.

Kodning i 2 kanaler skall linjärt omkodas till 3 kanaler och sedan skall dessa 3 kanaler akustiskt återges så att summationen akustiskt sett och via hörseln bli = den Kodning som fanns i 2 kanaler, dock med betydande fördelar i jämförelse med att spela 2 kanaler med 2 högtalare.

På de mässor jag ställer ut är det enkom 2-kanalsmusik som jag spelar och som jag då spelade och inget annat. Det var CD, mina egna CDn från min egen personliga CD-samling. Att jag skulle överlåta demo av mina produkter till streamingbolag med deras mastringar är helt uteslutet. Sedan var det Bremens algoritm för extraherande av nya sidokanaler + centerkanal. Allt som fantomljud, men ett annat fantomljud. Inte någon dj-a monokanal för centern. Det är inget fantomljud. Det är ointressant smörja, som jag ser det, att köra centern som monokanal. (Enda undantaget är filmer där röster skall vara på varje specifik marknads modersmål. Speciellt barnfilmer.)

Speciella musikval är irrelevant för detta Bremensystem. Allt i inspelningsväg och musikväg funkar. Jag spelar vilken musik som helst, när som helst, hur som helst, när andan faller på, precis som jag bestämmer det, då jag vill höra den låt jag vill höra. Modern skräpmastrad skräpmusik spelar jag inte offentligt på mässor.

Så går mina demon till. Jag kräver total och villkorslös underkastelse av samtliga. Det är jag som bestämmer och ingen annan än jag och jag tar fullt ansvar för det. Det är bara att gilla läget eller dra. Jag skiljer agnarna från vetet och bränner upp den skit jag inte vill ha. Och på något annat sätt är det inte.

Alltså.....
Om jag förstår dej rätt använder du stereomixade fonogram ("allt i inspelningsväg och musikväg funkar"). D v s ingen hänsyn är tagen till om ursprunget är monoupptagningar + panorering, X/Y, A/B osv och blandningar därav inkl. pålagda effekter (reverb, kompressor, mm).
Man har då ingen koll på, framförallt inbördes faslägen och vad som är tillagt, för att det ska låta "snyggt" i stereoformat.

...... eller har din lösning det?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2023-12-07 15:10

jansch skrev:Alltså.....
Om jag förstår dej rätt använder du stereomixade fonogram ("allt i inspelningsväg och musikväg funkar"). D v s ingen hänsyn är tagen till om ursprunget är monoupptagningar + panorering, X/Y, A/B osv och blandningar därav inkl. pålagda effekter (reverb, kompressor, mm).
Man har då ingen koll på, framförallt inbördes faslägen och vad som är tillagt, för att det ska låta "snyggt" i stereoformat.

...... eller har din lösning det?

Både Naqref och lilltroll satte upp de matematiska ekvationerna och beräknade resultatet för min lösning och fann att insignalens beskaffenhet inte har någon betydelse. Transformationen är linjär.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2023-12-07 18:17

makesrain skrev:
goat76 skrev:Men det kanske bara var en sån dag, en sån där dag då hifikg går omkring och misstänker att centehögtalare lite här och var?

(Jag hoppas att jag är förlåten för att ha citerat helt utom kontext då detta är totalt OT) Jag skrattade högt när jag såg hifikg framför mig, konspiratoriskt frågande arrangörerna om det inte ändå finns en centerhögtalare gömd någonstans, bara för att se deras reaktion! :mrgreen:

Det gör jag alltid numera. Och om de verkligen inte har en rörförstärkare dold i rummet om det skulle låta ovanligt bra, eller ett par OA52.2 som de smygspelar på för att hålla publikum på gott humör.
Nä goat76 är nog nära "sanningen" både jag och min kompis tyckte att det lät som att det fanns något mer än "bara" äggen. Tror att vi försökte smyg-glutta bakom gardinen också, men var lite för finkänsliga för att lyfta på kjolar så att säga ;)

Nästa

Återgå till Generellt om hifi