Medvetet eller medvetslöst blindtest?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

makesrain
 
Inlägg: 291
Blev medlem: 2017-05-15
Ort: Täby

Re: Medvetet eller medvetslöst blindtest?

Inläggav makesrain » 2023-12-07 18:31

hifikg skrev:
makesrain skrev:
goat76 skrev:Men det kanske bara var en sån dag, en sån där dag då hifikg går omkring och misstänker att centehögtalare lite här och var?

(Jag hoppas att jag är förlåten för att ha citerat helt utom kontext då detta är totalt OT) Jag skrattade högt när jag såg hifikg framför mig, konspiratoriskt frågande arrangörerna om det inte ändå finns en centerhögtalare gömd någonstans, bara för att se deras reaktion! :mrgreen:


Det gör jag alltid numera. Och om de verkligen inte har en rörförstärkare dold i rummet om det skulle låta ovanligt bra, eller ett par OA52.2 som de smygspelar på för att hålla publikum på gott humör.
Nä goat76 är nog nära "sanningen" både jag och min kompis tyckte att det lät som att det fanns något mer än "bara" äggen. Tror att vi försökte smyg-glutta bakom gardinen också, men var lite för finkänsliga för att lyfta på kjolar så att säga ;)

Jag tänkte lägga till att du skulle fråga var OA52.2 stod gömda om det lät fantastiskt bra! :mrgreen:
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39810
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Medvetet eller medvetslöst blindtest?

Inläggav petersteindl » 2023-12-07 19:39

hifikg skrev:
makesrain skrev:
goat76 skrev:Men det kanske bara var en sån dag, en sån där dag då hifikg går omkring och misstänker att centehögtalare lite här och var?

(Jag hoppas att jag är förlåten för att ha citerat helt utom kontext då detta är totalt OT) Jag skrattade högt när jag såg hifikg framför mig, konspiratoriskt frågande arrangörerna om det inte ändå finns en centerhögtalare gömd någonstans, bara för att se deras reaktion! :mrgreen:


Det gör jag alltid numera. Och om de verkligen inte har en rörförstärkare dold i rummet om det skulle låta ovanligt bra, eller ett par OA52.2 som de smygspelar på för att hålla publikum på gott humör.
Nä goat76 är nog nära "sanningen" både jag och min kompis tyckte att det lät som att det fanns något mer än "bara" äggen. Tror att vi försökte smyg-glutta bakom gardinen också, men var lite för finkänsliga för att lyfta på kjolar så att säga ;)


Jag håller inte med. Det var definitivt inte så du framställde det, då vi vid tillfället pratade gällande detta. Det var helt enkelt inte så. Om du anser att det är som du nu säger så gav du falsk information till mig då.

Du skriver:
hifikg skrev:Kanske var det så att oproportionerligt mycket ljud kom från mitten så att säga.

Detta är en omöjlighet. Däremot är det så att stereo hörs i hela rummet och dessutom fritt från rummets begränsningsytor.
Sitter man off center, och även mycket off-center, så har man ändock stereobilden intakt.
Om det är detta du menar så stämmer det, men då har du väldigt konstigt ordval för att beskriva händelsen.
Men om du menar att centerhögtalaren skulle varit dominant eller påträngande, så minns du nu helt fel, under förutsättning att det du då sa till mig stämmer.
Det är inte ens säkert att den var inkopplad vid tillfället då du lyssnade.

För att damma av händelserna lite så lägger jag upp en del inlägg från personer som var på mässan och lyssnade.
Här är lite saxade inlägg från den tiden.

Strmbrg skrev:När jag var i rummet så berättade Peter om den centerkanalsfunktion som fanns i det lilla försteget. Han berättade att centern fanns bakom det tunna draperiet, och han demonstrerade ljudet både med och utan denna inkopplad.
Som vanligt är jag så himla okonspiratorisk att jag inte ens reflekterade över om det var något skumt med detta.

Det jag tyckte var väsentligt och värt att notera i sammanhanget var hur liten jag upplevde skillnaden med centern i- resp urkopplad.

När jag skulle gå frågade Peter vad jag tyckte.
Pja, det faktum att jag stannade så länge var väl betyg nog.

Synd bara att det inte blev någon demo med stor symfoniorkester.

Strmbrg skrev:För dem som var inne och lyssnade, men som inte visste om centern, kan jag bara upprepa att det fria och öppna ljudet var lika påtagligt med och utan centern inkopplad.

Kan tillägga att jag satt på främre raden längst till höger och hade kanske 30 cm från örat till sidoväggen.
Trots denna lyssningsplats så föreföll ljudet befinna sig över hela "scenen".

En iakttagelse jag gjorde var att jag upplevde ungefär samma frisläppta, högtalar-utsuddade panorama som med mina dipoler.
Intressant hur man kan åstadkomma såpass snarlika upplevelse-resultat med så skilda metoder.

Tompa_39 skrev:
Strmbrg skrev:När jag var i rummet så berättade Peter om den centerkanalsfunktion som fanns i det lilla försteget. Han berättade att centern fanns bakom det tunna draperiet, och han demonstrerade ljudet både med och utan denna inkopplad.
Som vanligt är jag så himla okonspiratorisk att jag inte ens reflekterade över om det var något skumt med detta.

Det jag tyckte var väsentligt och värt att notera i sammanhanget var hur liten jag upplevde skillnaden med centern i- resp urkopplad.

När jag skulle gå frågade Peter vad jag tyckte.
Pja, det faktum att jag stannade så länge var väl betyg nog.

Synd bara att det inte blev någon demo med stor symfoniorkester.


+1 , på hela inlägget, både om centern och orkestern.

paa skrev:Passade på att fråga Peter hur han fick fram så bred stereobild utan hål i mitten, och då förklarade han lite grann om hur han styrde signalen mellan centern och höger/vänsterhögtalarna, det var nämligen den prototypcenter inkopplad (dold bakom draperiet fram) som har talats om lite längre upp i tråden, och en "hemlig" box som skötte om matrisen.
Jag tyckte faktiskt det var ett imponerande stort panorama som målades upp.

Kaha skrev:
paa skrev:
paa skrev:Passade på att fråga Peter hur han fick fram så bred stereobild utan hål i mitten, och då förklarade han lite grann om hur han styrde signalen mellan centern och höger/vänsterhögtalarna, det var nämligen den prototypcenter inkopplad (dold bakom draperiet fram) som har talats om lite längre upp i tråden, och en "hemlig" box som skötte om matrisen.
Jag tyckte faktiskt det var ett imponerande stort panorama som målades upp.


Peter berättade lite om hur boxen funkade när vi var där, i alla fall hur sidokanalerna påverkades. Han sa att han skulle beskriva hur det funkade när han lanserade dem på riktigt.

Mässan bästa ljud tycke jag, och det gav definitivt mersmak att lyssna på dem i en mer optimerad uppsättning!

hassez skrev:
Tumme skrev:
det verkade vara rätt långa demos för på den ena somnade en äldre herre på första raden.

Thomas


Det var nog jag som somnade, hade bara sovit en timme på natten.
Det här var inte det enda demot jag somnade på. Jag somnade hos Larsen också.
Tydligen somnar jag när det är bra ljud och både Ägget och Larsen 8 blev mina favoriter på mässan. På dom ställen där det lät lite sämre satt jag och grubblade, jag försökte komma på vad det var för fel och då kunde jag inte somna.

Bill50x skrev:Peters ägg tillhörde absolut bland det bättre på mässan. Ljudet var homogent och mycket tilltalande. Likaså att ljudet på ett behagligt sätt släppte från lådorna, musiken bara fanns där istället för att den blåses ut som på mer traditionella skapelser.

Högtalarna ger trots detta en återgivning i den mindre skalan, inte alls lika imposant som långt större (och dyrare) system kan göra. Personligen tror jag avvägningen är perfekt för den tänkta målgruppen, det är ju bara några få nördar som vill belamra sina vardagsrum med manshöga högtalare, staplar med rackförsedda slutsteg osv.

Jag var inne en sväng hos Linn och på något sätt tyckte jag att även deras grejor hade samma ljudmässiga klang. Dvs musiken bara fanns där och man funderade inte så mycket på bas å diskant eller hur grejorna är uppbyggda. Linns högtalare A242 kostar dock tre gånger mer än Peters ägg och inte alls lika diskreta. Dessutom låter de bäst med aktiv drivning så där ryker ytterligare slantar.

/ B

KarlXII skrev:
Strauss skrev:Näeh jag hör knappt, sitter på jobbet med öroninflammation och 2-3 andra inflammationer :)


Aj fan, trist. :(

Jag var i rummet två gånger och båda gångerna var det föreläsning om stereo på Bremens vis, dvs med centerkanal, så jag kan inte tänka mig att man missat det om man inte bara stuckit in huvudet.

Att man inte fick se den är inte så konstigt, det var ju Äggen och principen som skulle demonstreras och inte centerhögtalaren.
Den är inte färdig, och det som spelades på är en labblåda. Jag har sett den och det är en riktig fuling, åtminstone om man jämför den med äggen vilket jag antar att många skulle göra, så den gjorde sig bäst bakom draperiet. :P

Laila skrev:
Strmbrg skrev:En iakttagelse jag gjorde var att jag upplevde ungefär samma frisläppta, högtalar-utsuddade panorama som med mina dipoler.
Intressant hur man kan åstadkomma såpass snarlika upplevelse-resultat med så skilda metoder.


Märkligt, det var de högisar som presenterade ljudet mest
bekant med mina egna, av de som avhördes på mässan . .
(O jag har varken "ägg" eller dipoler).

Kanske därför som jag tyckte så mycket om dom . . :oops: :D

Plus att Peter spelade mässans klart bästa musikurval,
av det som jag hörde, är kanske bäst att tillägga.

Tompa_39 skrev:Äh, kom igen, det var ett jädra tjat om centern....

För det första hade Peter inga "stängda dörrar" vilket innebär att alla kunde komma o gå som de ville hela tiden, och då kan han ju inte stå o tjata om vad han kopplat in hela tiden, det skulle bli ganska tråkigt.
Man vill väl i första hand lyssna på hur musiken låter eller?

Är man intresserad av vad det spelas på för kablar, element, center, å fan o hans moster så frågar man väl?

...blir faktiskt lite irriterad :evil:

DanNorman skrev:Det var ändå det rum jag uppskattade bäst på hela mässan.

petersteindl skrev:
soren skrev:Jag satt nog där inne nästan en timma (vilket kanske shift kan intyga :D ), och jag hörde aldrig något nämnas om någon center?
Så jag trodde det var tvåkanal!

/Sören


Jag spelade endast tvåkanalsstereo. Det var vanliga CD-skivor som spelades på CD-spelare, men det spelades till övervägande del med 3 högtalare varav den 3e högtalaren är en första prototyp på Bremens centerhögtalare. Den är inte som äggen. En centerhögtalare placeras så att dess ljudvågs riktning hamnar på lyssnarens medianplan vilket är det plan som klyver människan i en höger och en vänsterhalva. På detta plan är tidsskillnaden mellan öronen noll och nivåskillnaden likaså. Däremot så finns det en Head Related transfer Funktion som är olika i skilda riktningar, men det är en trubbig riktningsinformation när den binaurala informationen inte finns med. I och med detta så är det så att det är väsentligen svårare att detektera ljudkälla från medianplanet. Detta fenomen kan man använda sig av då man bygger centerhögtalare. Om man ser centerhögtalaren så är det synen som talar om för hörseln vad ljudet kommer ifrån. Om man inte ser ljudkällan men man vet om att det finns en högtalare som center så är det de kognitiva processerna i hjärnan som talar om för perceptionen att det finns en högtalare framför en och då kan inbillning lätt uppstå.

Man bör skilja på antalet kanaler i slutmixen och antal högtalare vid återgivningen. Antalet kanaler är 2 i traditionell stereo. Visserligen görs dessa 2 kanaler på vanliga 2-kanals stereoinspelningar om till 3 kanaler med mitt koncept, men det görs helt linjärt på ett speciellt sätt som gör att det blir en transparent omkodning och övergången blir "seamless" d v s utan att det finns någon sömnad eller detekterbar sammanfogning.

För mig är det intressanta att inte en enda person kunde detektera centerhögtalaren. Det är egentligen anmärkningsvärt.

subjektivisten skrev: ... Jag vet flera som inte uppfattade att det fanns en center så vad är problemet?


Precis, det var alltså ingen som uppfattade centerhögtalaren. Så vad är problemet med centerhögtalare, eller åtminstone, med Bremens centerhögtalare? Det kanske kan vara värt att tänka på.

I många hifi-kretsar är ju centerhögtalare tabu just för att den försämrar stereoåtergivningen eller för att rösterna låter dåligt, burkigt osv. på den talade dialogen i film.

Detta att ingen hörde Bremens centerhögtalare innebär att det faktiskt är möjligt att koppla en centerhögtalare som inte påverkar negativt och som överhuvudtaget inte sticker ut eller detekteras. Den är således ”ohörbar”.

Eftersom så många anser att det blir sämre med centerkanal så kan jag ju i så fall hävda att jag gav konkurrenterna ett försprång d v s ett handikapp genom att spela med centerhögtalare som ju hävdas försämra ljudbilden och fantomprojiceringen, eller hur.

D v s om utsagan är sann att det blir sämre att spela med centerkanal så har ju Bremen haft en uppenbar nackdel i jämförelse med alla andra av att spela med center.

Om utsagan däremot är falsk att det blir sämre att spela med centerkanal så har ju Bremens center möjligtvis medfört en uppenbar fördel att spela med centerhögtalare.

Jag ställde ut på mässan för att premiärvisa och spela ägghögtalarna d v s Bremen HD3D-12.
I fredags efter kl 18:00 d v s kvällen före mässan hade jag officiell pressvisning på äggen och inofficiell introduktion på centern d v s allt stod i pressreleasen och jag förklarade principen och ingen fotografering skedde på centern, utan all fotografering var på äggen.

Så här skriver nomono: http://www.nomono.se/articles/high-end-2011-stockholm-del-1

Eftersom äggen är produktionsexemplar så är det för mig självklart att göra allt för att äggen skall synas så mycket som möjligt. De är attraktionen. Då blev det för mig självklart att spänna upp högtalartyg som går 1,8 meter på sidoväggarna bakom Bremens ägghögtalare samt som täcker hela fondväggen där centern var placerad. Sedan valde jag att ha kritvita bafflar (vägg som högtalarstativ) som de svarta Bremenäggen monterades på. På så sätt skapades maximal kontrast på Bremens ägg. Sedan ville jag mjuka upp med interiörbilder där de olika placeringsprinciperna i hemmiljö framgick.

En prototyp visar jag aldrig öppet på mässa och speciellt inte om tekniken syns och kan patenteras. Det är en princip jag har. Det är alltså ett medvetet val jag gjort att dölja centern. Jag påpekade dock vid flera tillfällen att jag hade en centerhögtalare inkopplad och jag kunde ganska snabbt och enkelt skifta till vanlig traditionell stereo d v s utan center. På detta sätt kunde jag även få information om hur många som "hörde" centerhögtalaren. Mig veterligen fanns det inte en endaste åhörare som kunde detektera centerhögtalaren. Det ser jag som ett utomordentligt bra betyg. Almen gick fram för att kunna fastställa om det spelades med centerhögtalare eller inte. Efter att ha lyssnat där framme så böjde han sig dessutom ner för att förvissa sig om att det kom ljud därifrån, men han var även tvungen att sätta huvudet inpå och lägga örat intill för att vara helt säker. Det såg lite lustigt ut :)

Det blev ett så kallat blindtest utan att subjekten visste om något d v s ens att det var ett test. Subjekten skall inte ens veta att det rör sig om ett test av ett objekt. Det är enkom då som jag anser att man kan dra seriösa slutsatser av en sådan lyssning d v s av ett blint blindtest. Jag gillar inte halvblinda blindtester eftersom förutfattade meningar oftast renderar resultatet.

Om det de facto är på så vis att de yppersta av hifinördarna :) som påstår att man skall spela utan center eftersom centerhögtalare bara förstör ljudet samtidigt som samma personer de facto inte kan höra centern då jag spelar, så är det för mig ett tecken på att Bremens center i princip är ohörbar och borde ge en tankeställare till alla :) Skulle man med ögonen se denna center eller veta om den finns så försvinner denna möjlighet till klar och distinkt insikt.

Däremot har jag ju redan tidigare på faktiskt nämnt att jag kommer att använda center på mässan, så jag hade räknat med att de flesta på faktiskt skulle vara förberedda.

Såsom det utvecklade sig är det bara att bestämma sig. Är det bättre med centerhögtalare än utan? Eller är det så att det är sämre med centerhögtalare än utan centerhögtalare? Kan det möjligtvis vara så att med Bremens centerhögtalare inklusive Bremens omkodning av 2-kanal till centerhögtalare i så fall är bättre än att köra utan centerhögtalare vilket i så fall betyder mycket bättre än gängse traditionella centerhögtalare som ju ogillas?

Jag har i alla fall fått svar på min undran. Det räcker för mig :) i mitt fortsatta arbete.

Jag berättade som det var då frågan uppstod och förklarade principen och jag berättade även hur det var vid vissa tillfällen utan att få frågan. Dock vill jag inte visa hur centerkanalen är uppbyggd eller ser ut, men däremot hur den kommer att se ut utanpå då den är klar därför visade jag bilder från Bremens industridesigner.

Mässbesökare kommer för att lyssna och få en upplevelse och det är upplevelse som jag vill förmedla. Kan man lyssna på ljudet i 3 timmar utan att ens skönja en centerhögtalare så är jag förvissad att den är svårhörd.

Sedan är det så att det finns mycket patenterbart på denna teknik och om jag skulle ha visat centern offentligt eller berättat mer tekniska detaljer så försitter jag chansen att kunna patentera uppfinningen.

Dessutom är det så att då man som konsument skall bestämma sig för inköp av högtalarna så finns möjligheten att lyssna på dem i vanlig stereoåtergivning i butik och så småningom kan man även göra jämförelse då centern finns ute.

Ofta är det så att en skillnad inte uppfattas vid själva omkopplingsögonblicket, men att man vid längre lyssning omedvetet uppfattar återgivningen som naturlig i jämförelse med traditionell stereo. På viss musik hörs skillnaden direkt. Jag spelade mycket av Bertil Alvings inspelningar som är inspelade med kombinerad löptidsskillnadsstereo och nivåskillnadsstereo och de fungerar ypperligt.

En sak som också gladde mig var mikrofontillverkaren Didrik De Geers lyssning. Han har sorgligt nog blivit monauralt döv d v s han kan enbart höra med ett öra. Det är ett stort handikapp och innebär att stereofoni med 2 högtalare inte blir behagligt att lyssna på. Efter lyssningen sa Didrik att han egentligen inte upplever det behagligt att lyssna på digitalt ljud eller på stereo. Han lyssnar således hemma på analogt ljud i mono med en högtalare. Det finns psykofysiska skäl till denna monofoniska lyssning. Dock sa han efter lyssning på mässan att det var en mycket naturlig presentation av instrumenten i återgivningen då jag spelade musik på systemet. Det gav mig en väsentlig ny information.

Jag vill slutligen säga att det hade varit många som skulle blivit besvikna om jag inte spelat på det system som jag tidigare sagt att jag skulle spela på d v s med center.

Mina intentioner med att spela på mässa är för att ge en upplevelse för besökarna. Det är upplevelsen som räknas i min värld som jag lever i. Prylarna är ointressanta innan upplevelsen kommer till. Blir det ingen upplevelse är jag inte intresserad av prylarna, men om jag får en upplevelse så tar jag reda på vad som gett mig denna upplevelse och om det finns något fördolt som jag inte observerat så blir jag nyfiken och oftast glatt överraskad; aha något nytt användbart :) Finns det något som kan bryta mina förutfattade meningar så tar jag emot detta med öppen famn. För mig är varje förbättring, som leder till det slutmål jag vill uppnå, något som jag lovprisar oavsett om jag vetat om förutsättningarna från början eller inte. Ja, det är till och med så att om jag känner på mig att min förutfattade mening kanske inte hade ruckats om jag från början hade känt till förutsättningarna så är jag glad att jag inte visste om förutsättningarna. Sådan är jag.

Jag vill nog hävda att det finns många förutfattade meningar angående centerhögtalare och även angående hur stereofonin med fantomprojicering fungerar. Min ambition är att försöka bryta barriärer och då kan möjligtvis ett litet ”bakhåll” vara en lämplig strategi :) Jag kan dessutom säga att jag ofta får lägga bakhåll för mig själv och utforska nya saker som jag kanske inte ens tror på. Ibland är det just vid sådana ögonblick som jag lär mig som mest och framför allt en ödmjukhet inför uppgiften som i det här fallet är att åstadkomma ett 3D-Ljud med högtalare och med 2-kanals CD i vanliga bostadsrum.

MvH
Peter

shifts skrev:Tack för förklaringarna! Jag kunde verkligen inte ana någon center, ens då jag
hade fått veta att där fanns en sådan.

petersteindl skrev:
Kraniet skrev:men om ingen kunde höra om centern var ikopplad eller inte, vad fyller den då för funktion?

Är centerhögtalaren tänkt att fungera, uppställningsmässigt, med en platt-tv? Om centern liknar H/V-högtalarna ser jag inte hur man ska kunna placera den med en tv på plats.


Det är inte det som jag skrivit. Det jag har skrivit var att ingen kunde detektera centern d v s höra ljud komma explicit från centerhögtalaren. Den försvinner alltså och kvar blir det en friprojicerad ljudbild där varken center eller sidohögtalare hörs. För att centern skall kunna integreras på ett sömlöst sätt så måste centern vara konstruerad efter vissa principer.

Sedan är det så att vid själva omkopplingsögonblicket så är det svårt att höra skillnad beroende på var man sitter och vilken panorering av instrument det är på skivan. Det är också så att hörseln är adaptiv och därför tar tid på sig att ställa om till annan ljudrepresentation. Jag har för avsikt att redogöra för Bremens ljudåtergivningsprinciper i detalj.

Centern liknar inte H/V- högtalarna.

MvH
Peter

sportbilsentusiasten skrev:Otroligt vad vissa hetsar upp sig på centern. (för/emot)
Vad jag förstått på Peters beskrivning var det ju MENINGEN att den skulle vara dold - detta för att testa huruvida åhörarna skulle höra "om något lät fel eller inte".
Om man kunde detektera centern eller inte.
Vilket tillfälle skulle kunna vara bättre för detta än en mässa?
Jag tycker Peter gjorde helt rätt!

Om centern varit synlig hade ju det experimentet inte kunnats göra.

Senare i demon (om jag förstått det hela rätt) så talade ju Peter om centern. Och till o med kopplade in/ur den för att dema skillnaden.
Man kan därigenom inte hävda att det var dold för sakens egen skull.

Så...vad är problemet?

petersteindl skrev:Jag har gått tillbaks i tråden och tagit några axplock.

petersteindl skrev: Målet är som sagt en verklighetstrogen och en fullskalig musikupplevelse i sitt eget lyssningsrum. Det är som att gå på konsert hemma hos sig själv. Ens eget lyssningsrum försvinner och man befinner sig i inspelningslokalen/kyrkan/konserthuset fast man är hemma.
Högtalarna hängs då på vägg och monteras enkelt med ett bifogat speciellt fäste.

Ljudspridningen blir då som en sfärisk ljudvåg från vägg vilket innebär en neutral utstrålning såsom från en halvsfär in i rummet.
Konceptet innebär bl. a. att högtalarna får en neutral riktningskarakteristik med avseende på ljudvågens utbredning i rummet vilket möjliggör en klar och distinkt återgivning av olika instruments klangkaraktärer samt möjliggör att den vägg som högtalaren monteras på försvinner ur själva ljudbilden om reflexen från den väggen ligger under 1 millisekund från direktljudet. 1 millisekund är 34 cm och eftersom ljudet skall gå mot vägg och studsa tillbaks, så blir avståndet max 17 cm.

Med Bremens koncept möjliggörs en tredimensionell autentisk ljudåtergivning av ”live” musik hemma och detta även med 2-kanalsskivor, fast det behövs ytterligare en detalj, nämligen en centerhögtalare som sätts mot frontväggen enligt samma princip. Då finns möjligheten att frontväggen och sidoväggarna försvinner ur ljudbilden om äggen är placerade på sidoväggarna. Det blir en speciell uppställning av tre högtalare med en betydligt större vinkel än vad man normalt har med två högtalare och på så sätt kan man återge 1a reflexen från inspelningslokalens sidoväggar med samma vinkel till öronen som man skulle haft om man satt på plats i inspelningslokalen. Det är ungefär +/- 45-60 graders vinkel.

Detta förfarande är egentligen inget konstigt utan är en följd av hur hörseln fungerar och hur man behandlar den inspelade signalen.

Det rör sig om 2-kanalsinspelningar återgivna med 3 högtalare varav den ena högtalaren är en centerkanal. Det finns goda möjligheter att jag kommer att demonstrera detta på mässan och spela så.



petersteindl skrev:
paa skrev:Kommer du att visa centern på mässan också?


Jag har tänkt i de banorna. Det är en sällsam upplevelse att inte höra lyssningsrummets begränsningsytor. Jag får prova mig fram och ta slutgiltig ställning till det dagen före mässan.

MvH
Peter


petersteindl skrev:
JanBanan skrev:Tack för det utförliga svaret. Det känns som om du har ett spännande koncept på gång. Vilken signal matas centerhögtalaren med?


Jag extraherar kanalerna d v s Lout, Rout och C på mitt eget speciella sätt och det är inte såsom andra system som jag har tittat på. Därmed finns det möjlighet att patentera systemet eller delar av det.

MvH
Peter



avr7000 skrev:Kul att du visar dem på mässan Peter!
Hoppas att du får riggat med centern oxå då detta är "hörvärt" och något som alla borde få uppleva.

Vi ses! :)

Mvh
Stefan



petersteindl skrev:3D-Ljud kan med gängse metoder endast åstadkommas på forskningslaboratorier i så kallade ekofria rum eller med hörlurar och så kallad binaural teknik. På fackspråk kallas det därför för binaurellt ljud. Detta innebär att en tredimensionell autentisk ljudåtergivning av musik och tal via hörlurar eller högtalare kan åstadkommas där lyssnaren förpassas till ljudhändelsens centrum som kan vara i konserthus eller i kyrka eller i annan inspelningslokal.

3D-ljud innebär att det egna bostadsrummet helt och hållet måste försvinna och man därigenom kan förflyttas till inspelningslokalen istället. En förutsättning för att åstadkomma detta är att väggar och tak i ens bostadsrum akustiskt sett måste för hörseln göras helt transparenta. Detta kan åstadkommas med Bremens högtalare utan att man behöver införa någon förändring i sitt bostadsrum i form av akustiska tilltag som dämpning eller andra akustiska knep. I själva verket är det så att akustisk dämpning av sitt eget rums reflexer kan omöjliggöra transparens så att konsertlokalens väggar kan höras. Det blir oftast så att inspelningslokalens väggar också absorberas bort.

Bremens högtalare hängs på vägg vilket är en av fler nödvändiga förutsättningar för att möjliggöra en ljudåtergivning med autentiskt 3D-Ljud hemma i ens bostadsrum.

Bremens högtalare tillsammans med Bremens ”3D-Ljudomvandlare” där samtliga vanliga 2-kanals stereoskivor kan kodas om från 2 kanaler till 3 kanaler gör 3D-Ljud i bostadsrum för första gången möjligt. Den 3e kanalen spelas via Bremens därför speciella centerhögtalare.

I vanliga 2 kanals stereoskivor finns riktningsinformationen i signalen i form av dold differentiell kod som är vektoriell. Bremens omkodning av denna vektoriella riktningsinformation görs så att vektorerna bibehålls intakta men representeras av 3 kanaler istället för 2.

Övergången sker helt linjärt. Genom denna konvertering av kod av ursprungsvektorerna på det inspelade direktljudet skapas möjligheten till en för hörseln naturlig lokalisering av musikernas position. Även de inspelade tidiga reflexerna ges därigenom möjligheten att för hörseln kunna återskapa konsertlokalens väggar och tak på ett naturligt sätt…



2-ch skrev:
petersteindl skrev:[Det står lite på nomono också :) http://www.nomono.se/news/3d-utan-glas%C3%B6gon

Kul med uppmärksamheten du fått i pressen.
Men har jag missat något, skrev du inte att det behövdes 3 högtalare för att få 3-D illusionen?


Precis, 3 högtalare behövs då man går upp i vinkel mot +/- 45 grader eller därutöver. Nu spelade jag med +/- 30 grader då man satt i mitten och med mindre vinkel då man satt längst bak.


Att man är helt oventandes om centern tycker jag är förvånande eftersom många har läst men ändå inte snappade. Jag kan bara se det som att eftersom centern överhuvudtaget inte kunde detekteras så förmodade man att den inte fanns med och därför tänkte men inte mer på det. Ljudet flödade bara naturligt. Det är ju ett utomordentligt gott betyg i sig för det är just det som centern bidrar till d v s raka motsatsen mot traditionell användning av center.

MvH
Peter

hassez skrev:För att återgå till det som jag gick till mässan för, nämligen att lyssna.
När jag lyssnade till Äggen så försattes jag i ett annat sinnestillstånd, jag fick en helt annan sinnesro än jag fick på några andra ställen.

När jag lysnade på Larsen 8 upplevde jag något liknande fast inte i samma grad.
Jag upplever att Larsen 8 är en vidareutveckling av Stig Carlsons ideer.

Äggen kanske har lite Carlsson i botten, men framför allt lyfts dom upp till en helt ny nivå, tack vare ditt förnämliga utvecklinsarbete. Att dom dessutom är snygga att titta på gör ju inte saken sämre.

Sen fanns där också skapelser i prisklassen 100 000 och däröver, bland dom fanns det en del som lät bra, men ingen som ger lika mycket välljud för pengarna som Äggen.

Tompa_39 skrev:
shifts skrev:Jag hittade. Två fina ägg utanför dörren avslöjade var jag skulle in. Satt där i över en timme och njöt. Gick lite pliktskyldigt därifrån för att ge plats åt andra.

Rum 204.


Kul, var det trångt om saligheten? tänker gå imorgon eftermiddag...

shifts skrev:Jag var där tidigt, så det är mitt tips. Försökte gå in nu igen och det gick knappt att komma in.

Schull skrev:Mässans bästa ljud.

/L

shifts skrev:Jag är tillbaka i rum 204.

En reflektion från mässan är att folk fokuserar på så olika saker. Med eller utan huvarna på äggen är lite lite skillnad, egentligen knappt märkbar. En kille i rummet tyckte det var helt otrolig skillnad. Vad han inte verkar höra är TICKANDET från sitt armbandsur som skär i öronen även när musiken SPELAS. :O

Jaja. Peter har i alla fall lätt mässans mest trollbindande ljud. Tänkte sitta här ett tag och försöka komma underfund med det jag hör.

Tumme skrev:
paa skrev:Passade på att fråga Peter hur han fick fram så bred stereobild utan hål i mitten, och då förklarade han lite grann om hur han styrde signalen mellan centern och höger/vänsterhögtalarna, det var nämligen den prototypcenter inkopplad (dold bakom draperiet fram) som har talats om lite längre upp i tråden, och en "hemlig" box som skötte om matrisen.
Jag tyckte faktiskt det var ett imponerande stort panorama som målades upp.


Jag var förbi flera gånger och försökte få någon sittplats men det var nästan alltid fullt. När jag väl lyckades komma in så spelades ingen musik jag kände igen så jag var tvungen att få mig en andra demo men även då spelades inget jag kände igen vilket var tråkigt (det verkade vara rätt långa demos för på den ena somnade en äldre herre på första raden). På båda demosarna hörde jag inget om att någon center var inkopplad.
Jag kan hålla med om att det var en imponerande bred stereobild av den musiken som spelades men hur mycket hadde centern med detta att göra?
Finns det en egen tråd för äggen? Om inte kanske det är dags?

Thomas

RMA skrev:Mässans intressantaste produkt,helt klart. Hur ser lanserings tiderna & prisbilderna ut på dom övriga modellerna? Var det någon centerkanal kopplad under mässan? Lät mycket bra gjorde det iallafall & en härlig design.


På mässan fick jag i alla fall svar på mina frågor och tankar gällande hur upplevelsen blir hos konsument då man använder sig av mitt ljudåtergivningssystem. Det var det viktigaste för mig på hela mässan. På den tiden var det dock helt och hållet tabu att använda centerhögtalare och även så för filmljud. Därmed ansåg jag det vara helt meningslöst att dema med centerhögtalare även fast jag visste att det är ett överlägset ljudåtergivningssätt för 2-kanalsstereo. Det blir ju bara en slags förväntanseffekt som uppstår. Men om man spelar på centern och ingen detekterar centern, så vet jag svaret. Det gav egentligen 2 svar, dels att centern inte detekterades, dels att totalljudet gillades. Jag skulle kunna skriva mer i frågan, men jag ser helt enkelt inte vitsen med att lägga ner mer tid och energi i frågan.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26709
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Medvetet eller medvetslöst blindtest?

Inläggav hifikg » 2023-12-07 20:12

Vill minnas att det var så knökat med folk att vi stod och lyssnade längst bak i rummet innan vi cirkulerade ett varv och beundrade de vackra äggen. Håller med om att det var en av de bästa ljudupplevelserna på den mässan, kanske den bästa. Troligen för att det lät mest som hemmavid :) Jag hör heller aldrig mitt rums begränsningsytor. Är musiken välinspelad så blir mitt rum fånigt stort ibland och mycket intimt, med skrämmande närgångna artister, ibland. Är det något som emellanåt begränsar så är det dåliga inspelningar där ljudet liksom inte frigör sig ordentligt. Eller där stark kompression gör lyssningen outhärdlig.

Just vid lyssningstillfället frågade jag inte om någon center, det gjorde jag först här i forat, i efterhand. Det borde gå att hitta den frågan om man letar runt, kanske skrev jag också varför jag frågade, dvs anade att en center var aktiv när jag var där. Minns att det varit stressigt för Team Ägg som öppnade sitt rum senare än andra. Medan vi väntade lekte vi med andra svenska ljudprodukter i ett närliggande rum, Holographic Audio. Det dröjde länge innan jag förstod att jag samtidigt lyssnat på Ino piP.
Sitter nöjd :)

makesrain
 
Inlägg: 291
Blev medlem: 2017-05-15
Ort: Täby

Re: Medvetet eller medvetslöst blindtest?

Inläggav makesrain » 2023-12-07 20:30

Tack för det inlägget Peter. Jag är visserligen inte spekulant på nya högtalare men om jag hör talas om att du skall dema dina högtalare framöver kommer jag att göra mitt bästa för att komma för jag vill verkligen höra dem.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39810
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Medvetet eller medvetslöst blindtest?

Inläggav petersteindl » 2023-12-07 20:33

hifikg skrev:Vill minnas att det var så knökat med folk att vi stod och lyssnade längst bak i rummet innan vi cirkulerade ett varv och beundrade de vackra äggen. Håller med om att det var en av de bästa ljudupplevelserna på den mässan, kanske den bästa. Troligen för att det lät mest som hemmavid :) Jag hör heller aldrig mitt rums begränsningsytor. Är musiken välinspelad så blir mitt rum fånigt stort ibland och mycket intimt, med skrämmande närgångna artister, ibland. Är det något som emellanåt begränsar så är det dåliga inspelningar där ljudet liksom inte frigör sig ordentligt. Eller där stark kompression gör lyssningen outhärdlig.

Just vid lyssningstillfället frågade jag inte om någon center, det gjorde jag först här i forat, i efterhand. Det borde gå att hitta den frågan om man letar runt, kanske skrev jag också varför jag frågade, dvs anade att en center var aktiv när jag var där. Minns att det varit stressigt för Team Ägg som öppnade sitt rum senare än andra. Medan vi väntade lekte vi med andra svenska ljudprodukter i ett närliggande rum, Holographic Audio. Det dröjde länge innan jag förstod att jag samtidigt lyssnat på Ino piP.

Mässan jag skriver om var 2011 i februari.
Du blev medlem på forumet 2011-09-17.
Det är alltså först därefter som vi i så fall kan ha samtalat i skrift på forumet.

Dock tror jag att det var på Hi End mässan på Sheraton år 2012 som du kan ha varit på mässan.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26709
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Medvetet eller medvetslöst blindtest?

Inläggav hifikg » 2023-12-07 20:51

petersteindl skrev:
hifikg skrev:Vill minnas att det var så knökat med folk att vi stod och lyssnade längst bak i rummet innan vi cirkulerade ett varv och beundrade de vackra äggen. Håller med om att det var en av de bästa ljudupplevelserna på den mässan, kanske den bästa. Troligen för att det lät mest som hemmavid :) Jag hör heller aldrig mitt rums begränsningsytor. Är musiken välinspelad så blir mitt rum fånigt stort ibland och mycket intimt, med skrämmande närgångna artister, ibland. Är det något som emellanåt begränsar så är det dåliga inspelningar där ljudet liksom inte frigör sig ordentligt. Eller där stark kompression gör lyssningen outhärdlig.

Just vid lyssningstillfället frågade jag inte om någon center, det gjorde jag först här i forat, i efterhand. Det borde gå att hitta den frågan om man letar runt, kanske skrev jag också varför jag frågade, dvs anade att en center var aktiv när jag var där. Minns att det varit stressigt för Team Ägg som öppnade sitt rum senare än andra. Medan vi väntade lekte vi med andra svenska ljudprodukter i ett närliggande rum, Holographic Audio. Det dröjde länge innan jag förstod att jag samtidigt lyssnat på Ino piP.

Mässan jag skriver om var 2011 i februari.
Du blev medlem på forumet 2011-09-17.
Det är alltså först därefter som vi i så fall kan ha samtalat i skrift på forumet.

Dock tror jag att det var på Hi End mässan på Sheraton år 2012 som du kan ha varit på mässan.


Jag var nog på båda mässorna, men det är rummet på Sheraton jag pratar om.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39810
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Medvetet eller medvetslöst blindtest?

Inläggav petersteindl » 2023-12-07 21:08

Både år 2011 och år 2012 var på Sheraton som Bremen ställde ut. Om du var på mässan båda åren så bör du veta att jag både år 2011 0ch 2012 ställde ut på Sheraton.
Nu har jag hittat vår korrespondens. Det var mån 2012-03-26.

hifikg skrev:
petersteindl skrev:
Kalejdokom skrev:Det talas om Bremed 3D och jag förstår att det handlar om musiklyssning med två ägg plus en center (också ägg?). Kan du utveckla detta lite, Peter? Inbegriper detta någon särskild hårdvara/dekoder e.d? Eller använder man en "vanlig" surroundförstärkare och kör centern i mono? Hur kalibrerar man nivåerna? Vore intressant att få veta lite om detta :) .


Centern är en dedikerad centerhögtalare.

Det speciella systemet inbegriper en särskild hårdvara/dekoder. Efterhand kommer mer information.

Det jag kan säga är att det går alldeles utmärkt att spela på äggen i vanlig stereo, precis som om de vore traditionella stereohögtalare.

Bremenäggen är ju inte traditionella högtalare och de kan placeras på ett icketraditionellt sätt.

Jag nöjer mig dock inte med traditionell stereoavspelning med två högtalare, eftersom jag vet vad man egentligen kan åstadkomma med stereo d v s 2 kanaler fast med fler högtalare och en dekoder som får fram informationen till var och en av högtalarna och denna dekodning är helt transparent gentemot originalet d v s summan av output = summan av input och man kan få tillbaks input från output. Det betyder att allt man hör finns kodat i inspelningen. Det gäller bara att plocka fram denna information.

MvH
Peter


Var centern aktiv på Sheraton 2012? Första visningen.

hifikg skrev:
paa skrev:
hifikg skrev:
Var centern aktiv på Sheraton 2012? Första visningen.

Första visningen var på Sheraton 2011. Redan då och där fick jag centern förevisad.


Jo, förvisso, men jag menar första visningen 2012. Den kanske användes ibland och ibland inte tänkte jag. Vi skymtade den bakom gardinen men den nämndes inte.

petersteindl skrev:
hifikg skrev:
petersteindl skrev:
Centern är en dedikerad centerhögtalare.

Det speciella systemet inbegriper en särskild hårdvara/dekoder. Efterhand kommer mer information.

Det jag kan säga är att det går alldeles utmärkt att spela på äggen i vanlig stereo, precis som om de vore traditionella stereohögtalare.

Bremenäggen är ju inte traditionella högtalare och de kan placeras på ett icketraditionellt sätt.

Jag nöjer mig dock inte med traditionell stereoavspelning med två högtalare, eftersom jag vet vad man egentligen kan åstadkomma med stereo d v s 2 kanaler fast med fler högtalare och en dekoder som får fram informationen till var och en av högtalarna och denna dekodning är helt transparent gentemot originalet d v s summan av output = summan av input och man kan få tillbaks input från output. Det betyder att allt man hör finns kodat i inspelningen. Det gäller bara att plocka fram denna information.

MvH
Peter


Var centern aktiv på Sheraton 2012? Första visningen.


Jag minns faktiskt inte. Jag var så helt slut efter allt arbete med inflyttning att jag mest satt och halvsov i början. Bara det kom någorlunda hyfsat ljud var jag nöjd. Eftersom det var så få inne i rummet alldeles i början så har jag möjligtvis spelat utan center.

Jag valde att ha 16 stolplatser i ett rum på ungefär 16 kvm (om man tar bort hela skrivbordsytan). I andra rum fanns ungefär 6-8 stolar. Skall man spela för 16 sittande personer och en massa stående personer samtidigt och alla skall kunna uppleva någon form av stereofonisk effekt så går inte detta utan Bremen 3D och centerkanal behövs. Sitter man i Sweet spot så är man ändock mycket mer än halvvägs med två Bremenägg om allt klaffar med rummet och placering.

MvH
Peter


Som sagt, jag har ett svagt minne att den inte var inkopplad då du var inne. Den var definitivt inte inkopplad i mitt första demo år 2012. Det vet jag. Det var nästan ett demo med enbart forummedlemmar på första demot.
Jag var inte färdig med kopplingarna då. Det blev jag först på eftermiddagen efter att rummet var stängt för lunchpaus. Då öppnade jag senare. Du kan möjligtvis ha varit på första demot efter lunchpausen. Jag är inte säker på hur det var kopplat då.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26709
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Medvetet eller medvetslöst blindtest?

Inläggav hifikg » 2023-12-07 23:51

petersteindl skrev:Både år 2011 och år 2012 var på Sheraton som Bremen ställde ut. Om du var på mässan båda åren så bör du veta att jag både år 2011 0ch 2012 ställde ut på Sheraton.


Njae, jag fick nog upp öronen för äggen efter mitt inträde på Faktiskt, så jag kan ha svept förbi dem, eller t o m missat dem 2011. I varje fall kan jag inte minnas alla högtalare jag sett/hört genom åren. Vi pratar om ett dussin år tillbaka i tiden. Kollade nyss om jag har några bilder från eventen, men det förefaller som om jag inte varit beväpnad med kamera vid de tillfällena. Ibland har jag baxat med mig systemkameran, men den är ofta i vägen och belysningen är sällan särskilt bra o blixt känns lite påträngande.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Medvetet eller medvetslöst blindtest?

Inläggav goat76 » 2023-12-08 02:29

petersteindl skrev:Mitt svar till dig är: Sorry, du har som vanligt helt fel igen när du i din sedvanliga ordning infantilt försöker insinuera, fabulera, ljuga, fantisera och spekulera i saker du inte har den blekaste aning om. Du gör det igen och igen och igen och jag kommer svara dig på samma sätt varje gång. Dina spekulationer funkar inte på onkel Steindl, kan jag tala om. Sätt dig ner och lyssna på de som behärskar området istället, så skall du se att även du kan snappa upp något korn av kunskap och förnuft lite här och då. Jag skriver detta i välmening och på något annat sätt är det inte. Annars skulle du hamna på min ignoranslista.


Återigen, vad har jag ljugit om?

Fast det kanske är okej att komma med sådana fabulerade anklagelser om man heter Peter Steindl?

Föregående

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst