Moderator: Redaktörer
Strmbrg skrev:Det finns säkert stumma fakta kring detta. Men nu frågade du efter vad vi TROR:
Då tror jag såhär:
All återgivning via en hemma-anläggning ser jag som artificiell. Det är ju inte den ursprungliga musiken vi hör, hur nära det än kan tyckas vara så.
Den har omvandlats, distribuerats, behandlats, omvandlats etc tills den åter består av en luftmolekylrörelse. Det är väl artificiellt i alla avseenden?
Strmbrg skrev:Jag tänker mig att djup och lokalrymdsinformationen består av till stor del mycket svaga signaler, eller krusningar i vågrörelsen. Det är ju bara en komplext formad vågrörelse som skall innehålla alltsammans. Inte fler samtidigt. Om vi bortser från att högtalaren oftast består av ett antal element, vilka dessutom ibland kan peta ur sig lite olika saker från olika yt-delar på ett och samma membran (icke-kolvrörelse, uppbrytningar, eller avd man nu vill kalla det).
Om de svagaste krusningarna smetas ut i vågen så hörs inte se svagaste krusningarna. Då hörs bland en del annat inte lokalklangens finaste komponenter.
Kraniet skrev:Så länge distorsionen* är jämförbar så är det ju endast frekvensgången vi hör som gör skillnad. Dvs den resulterande frekvensgång högtalarna ger tillsammans med rummet.
Det finns inga andra "magiska" effekter i spel.
*Häri ryms ju en del olika saker som vilka övertoner och deras storlek relativt signalen och varandra, IM-dist, energilagring osv så det finns ju lite djävul i detaljerna förstås.
Neumann uppvisar ju också exemplarisk mätdata så det är ju inte något dåligt val. Ungefär så bra som det kan bli är det ju.
[ Bild ]
Väldigt låg dist även vid 106 dB på 1m (förutom begränsningen i diskanten då det är galet högt)
[ Bild ]
I-or skrev:Djupet i ljudsceneriet beror huvudsakligen på högtalarnas spridning - framförallt hur mycket ljud som strålar mot den bakre halvsfären, i runda slängar mellan 700 Hz och 7 kHz. T.ex. minimonitorer med sina små bafflar ger vanligen ett klart större djup, dock bara förutsatt att avståndet till högtalarväggen är runt 80 cm eller mer. I annat fall blir det mest en ökad simmighet.
(Även frekvensgången för direktljudet blir en bidragande faktor här, då en något nedtonad diskant leder till ett lite mer distant ljudsceneri.)
Om vi studerar den horisontella och vertikala spridningen vid 90 grader (vilket utgör gränsen för det främre och bakre halvplanet) för dessa två högtalare så ser vi att Neumann KH420 har en genomsnittlig nivå i det avgörande frekvensområdet som ligger runt 5 dB lägre än för Focal Trio 11 Be. Skillnaden ökar även för större vinklar och mot högre frekvenser.
https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/neumann-kh420-review-studio-monitor.33529/
https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/best-measuring-tower-speakers-10k.7661/page-2
Att KH420 sprider mindre är för övrigt uppenbart enbart genom en visuell inspektion av baffelns utformning, vilken innefattar vågledare för mellanregister och diskant.
Strmbrg skrev:All förändring mellan in och ut kan betraktas som distorsion i en vid bemärkelse, gissar jag.
Dis-torsion torde kunna härledas till för-vridning. Det finns torsionsfjädring. Vissa bilar använder detta istället för skruv- eller bladfjädrar. En stav, som gör ett fjädringsmotstånd när den vrids i ändarna längs sin längdaxel. Dvs inte att den böjs, så att den ändrar form.
Att man delar upp distorsion i olika typer är en sak, men alla är de någon form av "förvridning" (förvrängning, förfelning) av ursprunget.
Vet inte om man på något bra sätt kan mäta distorsion i en musiksignal. Det kanske bara är görligt med sinusar, fyrkantvågor och annat - som är väldigt olikt en komplex musiksignal.
goat76 skrev:I-or skrev:
Anser du Neumann KH 420 vara en tillnärmelsevis perfekt högtalare ur alla aspekter, eller hade du velat ändra något vad gäller exempelvis spridningen eller den något nedtonade diskanten?
I-or skrev:Djupet i ljudsceneriet beror huvudsakligen på högtalarnas spridning - framförallt hur mycket ljud som strålar mot den bakre halvsfären, i runda slängar mellan 700 Hz och 7 kHz. T.ex. minimonitorer med sina små bafflar ger vanligen ett klart större djup, dock bara förutsatt att avståndet till högtalarväggen är runt 80 cm eller mer. I annat fall blir det mest en ökad simmighet.
(Även frekvensgången för direktljudet blir en bidragande faktor här, då en något nedtonad diskant leder till ett lite mer distant ljudsceneri.)
goat76 skrev:Ljudbilden kan alltså hamna längre bak eller längre fram beroende på högtalarnas frekvensgång och spridningskaraktär, men vad kännetecknar en ”korrekt” återgivning om alla parametrar är rätt? Finns det ens något som kan anses vara rätt när det kommer till just spridningen från en högtalare?
Personligen tycker jag det skulle vara aptrist med en ljudbild som endast upplevs ligga på högtalarplanet eller distanserad bakom högtalarna utan något som helst omsvepande ljud.
För övrigt finns det bara en väldefinierad referens och det är exakt det ljudfält som rådde i lyssningspositionen för ljudteknikern.
Kraniet skrev:goat76 skrev:Ljudbilden kan alltså hamna längre bak eller längre fram beroende på högtalarnas frekvensgång och spridningskaraktär, men vad kännetecknar en ”korrekt” återgivning om alla parametrar är rätt? Finns det ens något som kan anses vara rätt när det kommer till just spridningen från en högtalare?
Personligen tycker jag det skulle vara aptrist med en ljudbild som endast upplevs ligga på högtalarplanet eller distanserad bakom högtalarna utan något som helst omsvepande ljud.
Det är ju den ständiga elefanten i rummet, vad är "referensen"?
Går ju nästan inte svara på då vi befinner oss så långt ut i kedjan.
Som I-or nämner ovanFör övrigt finns det bara en väldefinierad referens och det är exakt det ljudfält som rådde i lyssningspositionen för ljudteknikern.
Jag är benägen hålla med. En del vill ju att den verkliga händelsen ska vara referensen men det håller ju inte eftersom ljudet redan är "förvanskat" då micken tar upp det. Sen sker ju en massa processning.
En del musik har ju inte ens en verklig händelse. Mycket musik spelas in i studiorum där musikerna inte ens behöver ha spelat in sina bidrag samtidigt. Sen har vi elektronisk musik där det inte finns någon "ursprungshändelse".
Så det närmaste "referens" man kan komma är ju det ljud som ljudteknikern hörde och mixade fram.
Men det förutsätter ju att det ens mixades för egenskaper så som "djup". Det är kanske bara en bieffekt av andra parametrar som ljudteknikern va mer intresserad av.
Så man kan ju undra om det ens är värt att fundera över vad som är "rätt".
goat76 skrev:Kraniet skrev:Så länge distorsionen* är jämförbar så är det ju endast frekvensgången vi hör som gör skillnad. Dvs den resulterande frekvensgång högtalarna ger tillsammans med rummet.
Det finns inga andra "magiska" effekter i spel.
*Häri ryms ju en del olika saker som vilka övertoner och deras storlek relativt signalen och varandra, IM-dist, energilagring osv så det finns ju lite djävul i detaljerna förstås.
Neumann uppvisar ju också exemplarisk mätdata så det är ju inte något dåligt val. Ungefär så bra som det kan bli är det ju.
[ Bild ]
Väldigt låg dist även vid 106 dB på 1m (förutom begränsningen i diskanten då det är galet högt)
[ Bild ]
Menar du att en högtalare som påvisar en högre grad av distorsion kan göra att enskilda ljudobjekt låter mer tredimensionella?
goat76 skrev:Ljudbilden kan alltså hamna längre bak eller längre fram beroende på högtalarnas frekvensgång och spridningskaraktär, men vad kännetecknar en ”korrekt” återgivning om alla parametrar är rätt? Finns det ens något som kan anses vara rätt när det kommer till just spridningen från en högtalare?
Personligen tycker jag det skulle vara aptrist med en ljudbild som endast upplevs ligga på högtalarplanet eller distanserad bakom högtalarna utan något som helst omsvepande ljud.
goat76 skrev:Kraniet skrev:goat76 skrev:Ljudbilden kan alltså hamna längre bak eller längre fram beroende på högtalarnas frekvensgång och spridningskaraktär, men vad kännetecknar en ”korrekt” återgivning om alla parametrar är rätt? Finns det ens något som kan anses vara rätt när det kommer till just spridningen från en högtalare?
Personligen tycker jag det skulle vara aptrist med en ljudbild som endast upplevs ligga på högtalarplanet eller distanserad bakom högtalarna utan något som helst omsvepande ljud.
Det är ju den ständiga elefanten i rummet, vad är "referensen"?
Går ju nästan inte svara på då vi befinner oss så långt ut i kedjan.
Som I-or nämner ovanFör övrigt finns det bara en väldefinierad referens och det är exakt det ljudfält som rådde i lyssningspositionen för ljudteknikern.
Jag är benägen hålla med. En del vill ju att den verkliga händelsen ska vara referensen men det håller ju inte eftersom ljudet redan är "förvanskat" då micken tar upp det. Sen sker ju en massa processning.
En del musik har ju inte ens en verklig händelse. Mycket musik spelas in i studiorum där musikerna inte ens behöver ha spelat in sina bidrag samtidigt. Sen har vi elektronisk musik där det inte finns någon "ursprungshändelse".
Inte ens nåt så enkelt som att "det ska låta som en fender stratocaster" är ett meningsfullt uttalande då man inte vet hur den inspelade händelsen egentligen låter "på skivan".
Så det närmaste "referens" man kan komma är ju det ljud som ljudteknikern hörde och mixade fram.
Men det förutsätter ju att det ens mixades för egenskaper så som "djup". Det är kanske bara en bieffekt av andra parametrar som ljudteknikern va mer intresserad av.
Så man kan ju undra om det ens är värt att fundera över vad som är "rätt".
Om ljudinspelningen har som tydligt och uppenbart mål att återspegla/dokumentera en verklig ljudhändelse, så ser jag det som en självklarhet att den återgivning som för lyssnaren återspeglar dennes referens av ljud i verkligheten allra bäst även ÄR den bästa återgivningen. Och eftersom ljud i verkligheten oftast har en mer omsvepande och tredimensionell karaktär och inte bara upplevs befinna sig på ett ljudplan en bit framför lyssnaren och bortanför detta ljudplan, så kan möjligtvis en tekniskt sett sämre korrekt ljudåtergivning vara den som upplevs närmare referensen av den verkliga ljudhändelsen.
Du kanske har missat frågan jag ställde till dig högre upp i tråden, så här kommer den igen.goat76 skrev:Kraniet skrev:Så länge distorsionen* är jämförbar så är det ju endast frekvensgången vi hör som gör skillnad. Dvs den resulterande frekvensgång högtalarna ger tillsammans med rummet.
Det finns inga andra "magiska" effekter i spel.
*Häri ryms ju en del olika saker som vilka övertoner och deras storlek relativt signalen och varandra, IM-dist, energilagring osv så det finns ju lite djävul i detaljerna förstås.
Neumann uppvisar ju också exemplarisk mätdata så det är ju inte något dåligt val. Ungefär så bra som det kan bli är det ju.
[ Bild ]
Väldigt låg dist även vid 106 dB på 1m (förutom begränsningen i diskanten då det är galet högt)
[ Bild ]
Menar du att en högtalare som påvisar en högre grad av distorsion kan göra att enskilda ljudobjekt låter mer tredimensionella?
Kan en tekniskt sämre högtalare som uppvisar högre grad av distorsion ge en ökad upplevelse av tredimensionalitet i ljudet?
jansch skrev:goat76 skrev:Ljudbilden kan alltså hamna längre bak eller längre fram beroende på högtalarnas frekvensgång och spridningskaraktär, men vad kännetecknar en ”korrekt” återgivning om alla parametrar är rätt? Finns det ens något som kan anses vara rätt när det kommer till just spridningen från en högtalare?
Personligen tycker jag det skulle vara aptrist med en ljudbild som endast upplevs ligga på högtalarplanet eller distanserad bakom högtalarna utan något som helst omsvepande ljud.
Nä, det finns det inte.
Vi har ju ingen referens till hur det egentligen skall låta eller hur musik skall spelas in. Saknas referens finns inte rätt eller fel.
Vid de allra flesta inspelningarna är det ju bara en (eller kanske några) människor som TYCKT att det här låter bra/rätt. Det gäller ju också för rena 2 kanalsinspelningar i konsertmiljö.
Vi KAN definiera när vi kommer att tycka att det inte är bra som t.ex allt för korta sidoreflexer eller allt för lång avklingningstid men det är en helt annan sak.
En annan sak är att vi inte använder våra sinnen på samma sätt vid återgivning som med live lyssning. Vi måste helt enkelt kompensera för att vi inte ser och upplever konsertlokalen. Mer stereoperspektiv, mer ljup, mer bas osv.
goat76 skrev:
Det blåmarkerade är ännu ett skäl för att allt det som för den enskilde lyssnaren leder till en mer övertygande verklighetslik ljudupplevelse borde anses vara förbättringar ifall själva referensen är just verkligheten, detta även om det egentligen rör sig om aspekter som ur ett tekniskt perspektiv är tydliga försämringar. Just avsaknaden av det de andra sinnena annars skulle bidra med behöver kompenseras för att förstärka den nu ”isolerade” ljudupplevelsen. Att stirra sig blind på vad som tekniskt sett är fulländad kommer kanske inte alltid gagna helhetsupplevelsen.
Strmbrg skrev:Vi (kanske inte just jag så ofta) talar en hel del om "korrekt" och snarlika begrepp.
Det kan man ju göra, inget att ivända mot det i sig.
Jag kanske förhåller mig till hemma-musik-lyssning på ett lite annat sätt än en del andra.
Beträffande förhållningssättet, så tror jag att man ska undvika att tala om "korrekt. Det är snarare valfritt. Mäjligen inte alls valfritt om man hänger upp sig på vad "Hifi" betyder dock. Förvisso betyder det inte "korrekt fidelitet" utan hög dito. Men skit samma...
Det blir ju aldrig korrekt återgivet.
Några fokuserar då istället på "maximala appatatprestanda" och/eller på att nå de prestanda som ligger på gränsen för vad som är meningsfullt ur ett hörbarhetsperspektiv.
Några talar om önskemålet om att få information om precis vad som finns på vaxet eller vad som hördes i inspelningsstudion, i studiomonitorerna eller...
Information. Fakta.
Jag själv är primärt fokuserad på att erhålla en god lyssningsupplevelse. "God" behöver definieras. Den definitionen kan formuleras som en beskrivning av mitt syfte.
Metoden för uppnåendet av syftet kommer efter att syftet har definierats. Omvänd ordningsföljd blir som jag ser det ologisk. Orimlig.
Jag har ingen säkerställd vetskap om hur det lät när detta fina vax spelades in.
Jag behöver inte veta det. Några andra vill veta det.
Jag vill "bara" få en tillräckligt trovärdig illusion om verklighet, en engagerande presentation och därmed en distraktionsbefriad lyssningsstund.
Det kan framstå som en flummig, invändningsbar syn och vilja.
Om så, så får det göra det.
Det är - med en månne grovyxad formulering - ungefär min definition av mitt syfte med hemma-musik-lyssningen.
Kraniet skrev:goat76 skrev:Kraniet skrev:
Det är ju den ständiga elefanten i rummet, vad är "referensen"?
Går ju nästan inte svara på då vi befinner oss så långt ut i kedjan.
Som I-or nämner ovan
Jag är benägen hålla med. En del vill ju att den verkliga händelsen ska vara referensen men det håller ju inte eftersom ljudet redan är "förvanskat" då micken tar upp det. Sen sker ju en massa processning.
En del musik har ju inte ens en verklig händelse. Mycket musik spelas in i studiorum där musikerna inte ens behöver ha spelat in sina bidrag samtidigt. Sen har vi elektronisk musik där det inte finns någon "ursprungshändelse".
Inte ens nåt så enkelt som att "det ska låta som en fender stratocaster" är ett meningsfullt uttalande då man inte vet hur den inspelade händelsen egentligen låter "på skivan".
Så det närmaste "referens" man kan komma är ju det ljud som ljudteknikern hörde och mixade fram.
Men det förutsätter ju att det ens mixades för egenskaper så som "djup". Det är kanske bara en bieffekt av andra parametrar som ljudteknikern va mer intresserad av.
Så man kan ju undra om det ens är värt att fundera över vad som är "rätt".
Om ljudinspelningen har som tydligt och uppenbart mål att återspegla/dokumentera en verklig ljudhändelse, så ser jag det som en självklarhet att den återgivning som för lyssnaren återspeglar dennes referens av ljud i verkligheten allra bäst även ÄR den bästa återgivningen. Och eftersom ljud i verkligheten oftast har en mer omsvepande och tredimensionell karaktär och inte bara upplevs befinna sig på ett ljudplan en bit framför lyssnaren och bortanför detta ljudplan, så kan möjligtvis en tekniskt sett sämre korrekt ljudåtergivning vara den som upplevs närmare referensen av den verkliga ljudhändelsen.
Du kanske har missat frågan jag ställde till dig högre upp i tråden, så här kommer den igen.goat76 skrev:
Menar du att en högtalare som påvisar en högre grad av distorsion kan göra att enskilda ljudobjekt låter mer tredimensionella?
Kan en tekniskt sämre högtalare som uppvisar högre grad av distorsion ge en ökad upplevelse av tredimensionalitet i ljudet?
Jo alltså i nån bemärkelse är ju ursprungshändelsen referensen men eftersom vi inte vet hur det är inspelat och mixat så är det inte en referens vi kan lita på längre.
Det som är inspelat och ligger "på skivan" är det enda vi har att arbeta med ifall vi ska reproducera innehållet utan att dra ifrån eller lägga till nåt.
Kraniet skrev: På din sista fråga så är svaret entydigt ja. All utrustning i signalkedjan har möjligheten att förvränga ljudet till en subjektivt "bättre" upplevelse. Men då pratar vi inte längre om reproduktion av källmaterialet.
När du då hittat de där högtalarna som gör att just den filharmoniska orkesterns inspelning från 1987 låter "rätt" hur ska du då göra med alla andra inspelningar av alla andra orkestrar och musiker? Troligen kommer alla andra då att låta "fel".
Kraniet skrev:Så i min mening kan inte ursprungshändelsen vara referensen annat i de fall då man verkligen vet att den spelades in och mixades på ett sådant sätt så att originalhändelsen faktiskt blev bevarad. Något som förmodligen väldigt väldigt sällan skett.
Kraniet skrev:Men just därför så undrar jag om frågeställningen om "korrekt" djup är relevant. Den borde om inte annat komma långt ner på listan efter saker som linjär frekvensgång, kontrollerad spridning, distorsion osv. Men har man väl de sakerna så för all del kan man ju fundera på saker som "korrekt djup" och välja utrustning efter egen preferens.
Kraniet skrev:[
...Det knepiga är ju dock vad du ska göra efter du fått just den skivan att låta "bra" och stoppar i en ny skiva där allt låter annorlunda. Hur många högtalare finns det rum för?
Så oavsett hur man gör så kommer det förmodligen vara för lite, lagom och för mycket djup beroende på vilken skiva man lyssnar på.
Så att då prata om referenser osv i en större mening blir ganska meningslöst. Däremot kan man ju välja en skiva som man har som personlig referens och helt enkelt köpa att det inte kommer låta rätt med allt material.
I-or skrev:Alltför smalspridande högtalare ger under typiska omständigheter en mindre grad av insvepning för majoriteten av lyssnare, medan alltför bredspridande högtalare å andra sidan leder till ett simmigt intryck.
Att optimala spridningsegenskaper aldrig har definierats fullt ut, vilket inte är konstigt eftersom uppställning, rum och inspelningens egenskaper är av avgörande betydelse, betyder dock inte att frekvensgångsavvikelser eller hög distorsion är någonting att sträva efter.
Kraniet skrev:Det knepiga är ju dock vad du ska göra efter du fått just den skivan att låta "bra" och stoppar i en ny skiva där allt låter annorlunda. Hur många högtalare finns det rum för?
Så oavsett hur man gör så kommer det förmodligen vara för lite, lagom och för mycket djup beroende på vilken skiva man lyssnar på.
Så att då prata om referenser osv i en större mening blir ganska meningslöst. Däremot kan man ju välja en skiva som man har som personlig referens och helt enkelt köpa att det inte kommer låta rätt med allt material.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 2 gäster