Dirac live bass control till Denon/marantz släppt

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
joonah
 
Inlägg: 109
Blev medlem: 2010-11-27
Ort: Åkersberga

Dirac live bass control till Denon/marantz släppt

Inläggav joonah » 2023-12-17 17:53

Nu har dlbc släppts till Denon och marantz

https://www.dirac.com/dirac-announces-availability-of-dirac-live-bass-control-for-select-denon-and-marantz-receivers-and-preamplifiers/

De kör 30% rabatt som introerbjudande dessutom med kod.

"Exclusive launch offer: use code 30BCDM23 for 30% off your Bass Control license."

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Dirac live bass control till Denon/marantz släppt

Inläggav goat76 » 2023-12-18 23:29

Det är rätt många olika versioner av Dirac att välja på och ganska dyrt, är det värt priset?

Screenshot 2023-12-18 222526.png
Screenshot 2023-12-18 222526.png (108.71 KiB) Visad 621 gånger

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6267
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Dirac live bass control till Denon/marantz släppt

Inläggav I-or » 2023-12-19 00:48

Bara om man vill ha enklast möjliga lösning som sköter inställningarna med en knapptryckning. För låga frekvenser tycks det fungera bra, men för höga frekvenser lämnar mjukvarans automagi en del övrigt att önska enligt användare som jag har varit i kontakt med. Jag har för egen del mjukvaran Dirac Unison i bilen, vilken fungerar bra, men som skulle fungera ännu bättre om man kunde göra justeringar på egen hand.

Under "Features" står ovan inte helt oväntat en hel del bludder. Impulssvaret kan förbättras med vilken ekvalisator som helst även om det förstås är möjligt att komma ännu längre (utan att det gör någon hörbar skillnad att tala om annat än i svårt reflektiva miljöer som t.ex. bilkupéer).

Priset för datorversionerna är mycket riktigt alldeles för högt, men det tycks också som om företaget inte går särskilt bra (även om mjukvaruförsäljningen för datorer knappast är den största intäktskällan) med ackumulerade förluster om ca 330 miljoner kr. 8O
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Mirage
 
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2008-11-17
Ort: Arvika

Re: Dirac live bass control till Denon/marantz släppt

Inläggav Mirage » 2023-12-19 14:49

Jag köpte nyligen en Marantz AV 10 och en av anledningarna att jag valde den var att kunna använda Dirac Live. Första inställningarna gjorde jag med Audyssey, men när det var 30 % rabatt vid den svarta fredagen så köpte jag RC. Körde en kalibrering med det, men har knappt hunnit lyssna på resultatet. Första intrycken var dock att det lät bra, men eftersom jag inte lärt mig hur Dirac funkar med "gardiner" etc. så finns det nog en hel del att förbättra.

Nu tänker jag uppdatera till BC innan jag gör något mer. Jag vet inte om det är värt det, men jag saknar kunskapen att mäta och ställa in själv. Med mitt förra försteg fick jag hjälp att mäta och ställa in PEQ manuellt, men nu har jag inte den möjligheten. Jag hoppas att det ska gå att få till det någorlunda bra med mitt nya försteg och Dirac.
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Kraniet
 
Inlägg: 12557
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Dirac live bass control till Denon/marantz släppt

Inläggav Kraniet » 2023-12-19 14:59

Jag har en NAD T758 V3 som jag kör dirac live full bandwith med.
Jag tycker det låter riktigt bra. Jag låter den justera upp till 15 kHz ungefär.
Det är absolut bättre än audyssey.

Interfacet är också riktigt bra och smidigt.
Enda jobbiga är att det blir en väldans massa jobb med att mäta om man gör nån ändring i systemet.
Jag har också börjat lära mig lite om vad som ger bättre resultat. Mätningen tex är väldigt noga att det görs rätt. Man hör skillnad om man slarvat med mickpositionerna.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Mirage
 
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2008-11-17
Ort: Arvika

Re: Dirac live bass control till Denon/marantz släppt

Inläggav Mirage » 2023-12-19 15:24

När jag gjorde min första mätning med Dirac så visste jag inte hur jag skulle göra. Jag valde soffa med flera sittplatser och då kom det upp att jag skulle mäta 17 punkter. Eftersom jag inte visste bättre så mätte jag alla. Efter att ha läst på lite och pratat med andra så har jag förstått att man mycket väl kan mäta färre punkter. Om man gör det och dessa är närmare lyssningsposition i mitten ska Dirac tydligen göra större påverkan. Så snart jag uppgraderat till DLBC så ska jag mäta om och höra hur det blir.
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Användarvisningsbild
Mirage
 
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2008-11-17
Ort: Arvika

Re: Dirac live bass control till Denon/marantz släppt

Inläggav Mirage » 2024-04-10 21:28

Jag uppdaterade till DLBC i mellandagarna och gjorde ett försök till att mäta och ställa in själv, men fick inte till det. Sen så har jag inte haft möjlighet att greja mer med det här, förrän i slutet på mars.

Jag köpte försteget från The Rock i Lund och Marcus där har erbjudit sig att hjälpa till på distans med Dirac. Egentligen hade jag velat få till allt själv, men eftersom Marcus erbjudit sig att hjälpa till så kom jag fram till att det nog var bättre att ta hjälp och försöka lära mig lite på vägen. Det är inte så lätt att läsa sig till hur man ska göra allt på forum och i manualer.

Marcus har varit med hela tiden när jag skissat på hur jag skulle placera högtalare och hade därför kopior på de skisser jag gjort. Han ritade in kryss där han tyckte jag skulle mäta, det var på sex punkter fördelade i soffan; utöver den i mitten (MLP).

Jag följde instruktionen här för att sätta nivåerna rätt: https://mehlau.net/a...speaker-levels/

Tittade även på hur jag skulle sätt delningsfrevenser här, men det gjorde Marcus åt mig senare: https://mehlau.net/a...-avr-crossover/

Sen bestämde vi en tid när Marcus kopplade upp mot min dator med Teamviewer och jag var med i telefon. Marcus gick sedan igenom och justerade in allt åt mig. Tog c:a 40 min, inkl. att vi pratade en del och han förklarade mycket för mig.

När Marcus var klar stod nivån på subben på +2,5 dB. Han sa att jag inte skulle vara rädd för att höja den om jag inte tyckte att det lät bra. Efter att jag testat med lite olika klipp så tyckte jag att det lät som det skulle vid c:a +8 dB.
Eftersom jag dragit ned gain på slutsteget till subben rätt mycket när jag följde instruktionen för inställning av nivåer så höjde jag nu den från 22 till 24 dB, som är kl. 12, och sänkte på försteget till + 5,0 dB.

Har hunnit köra ett par filmer och nu låter det som det ska igen. Det är svårt att jämföra med tidigare när man inte kan växla fram och tillbaka, men visst tycker jag att det låter bättre (placebo?). Känns som att det är mer detaljer och tystare när det ska var tyst, mer rent på något sätt.

Jag har inte så mycket att jämföra med när det kommer till Atmos, men det låter bra. Har även kört uppmixning på Dolby och DTS och tycker att det låter bra.
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation


Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster