Har ett sjukt stort vardagsrum. 45m2 +.
Har läst en del och har förstått att man, när man räknar på längden av ett rum, gärna ska sikta på att ha soffan 2/3 av rumslängden ifrån den främre väggen. Men...när man kör bredden?
Har nu placerat soffan så att det ska va dels en skön vibe men också ett lagom avstånd till den ganska stora tv:n..och i beaktande finns även att lämna en användbar yta bakom soffan. Låter mycket bra, sett till ljudbild och allmän klang från värmeområdet och uppåt men basen... Jag får en extremt kraftig bas om jag ställer mig upp och har en extremt kraftig nivå om jag hamnar i anslutning till någon av rummets väggar men i lyssningsposition är det svårt att få till. Jag känner att jag stressar subben på ett vis som dels knappast kan vara fördelaktigt när det kommer till dist..men framförallt så är nivån i alla andra ställen i rummet sådan att jag kanske mest stressar grannar..
Rummet är så stort att trots den stora tv:n hamnar jag för långt bort ifrån den om jag drar bak soffan till den bakre väggen..men gain på subben kan halveras för samma upplevda ljudtryck men jag får samtidigt höja upp nivån rejält för att få samma upplevda ljudtryck ifrån frontarna och de hamnar även för tätt ihop för en övertygande ljudbild.
Finns någon lösning på problemet? Hur ska jag optimalt möblera för tvåkanalsåtergivning?