Strulig placering av soffan..

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

JanneX

Strulig placering av soffan..

Inläggav JanneX » 2023-12-19 16:52

Har ett sjukt stort vardagsrum. 45m2 +.
Har läst en del och har förstått att man, när man räknar på längden av ett rum, gärna ska sikta på att ha soffan 2/3 av rumslängden ifrån den främre väggen. Men...när man kör bredden?
Har nu placerat soffan så att det ska va dels en skön vibe men också ett lagom avstånd till den ganska stora tv:n..och i beaktande finns även att lämna en användbar yta bakom soffan. Låter mycket bra, sett till ljudbild och allmän klang från värmeområdet och uppåt men basen... Jag får en extremt kraftig bas om jag ställer mig upp och har en extremt kraftig nivå om jag hamnar i anslutning till någon av rummets väggar men i lyssningsposition är det svårt att få till. Jag känner att jag stressar subben på ett vis som dels knappast kan vara fördelaktigt när det kommer till dist..men framförallt så är nivån i alla andra ställen i rummet sådan att jag kanske mest stressar grannar..
Rummet är så stort att trots den stora tv:n hamnar jag för långt bort ifrån den om jag drar bak soffan till den bakre väggen..men gain på subben kan halveras för samma upplevda ljudtryck men jag får samtidigt höja upp nivån rejält för att få samma upplevda ljudtryck ifrån frontarna och de hamnar även för tätt ihop för en övertygande ljudbild.
Finns någon lösning på problemet? Hur ska jag optimalt möblera för tvåkanalsåtergivning?
Bilagor
_20231219_153759.JPG
_20231219_153759.JPG (796.27 KiB) Visad 1266 gånger
Senast redigerad av JanneX 2023-12-19 16:56, redigerad totalt 1 gång.

JanneX

Re: Strulig placering av soffan..

Inläggav JanneX » 2023-12-19 16:54

Finns rätt mycket rum även bakom där bild 1 togs..
Bilagor
_20231219_155347.JPG
_20231219_155347.JPG (949.61 KiB) Visad 1261 gånger

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2023-12-19 18:21

Det ser vid en första anblick ganska bra ut när man höftar uppställningen och rummet. Stora rum är mycket lättare att få till än små eftersom modaltätheten blir hög i nästan hela basområdet.

Om du kan beskriva rumsdimensionerna och lyssningspositionens läge (längd och bredd på en dm när räcker, höjden har liten betydelse så länge som den är någorlunda normal) så blir det lättare att säga någonting mer definitivt.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

JanneX

Inläggav JanneX » 2023-12-19 19:31

I-or skrev:Det ser vid en första anblick ganska bra ut när man höftar uppställningen och rummet. Stora rum är mycket lättare att få till än små eftersom modaltätheten blir hög i nästan hela basområdet.

Om du kan beskriva rumsdimensionerna och lyssningspositionens läge (längd och bredd på en dm när räcker, höjden har liten betydelse så länge som den är någorlunda normal) så blir det lättare att säga någonting mer definitivt.

Rummet är 5.50m på bredden, 8.70m på längden. Högra divanen, när man sitter i soffan, är ganska nära mitt i rummet. Avstånd mellan öron och främre vägg vid lyssningsposition är ganska nära 3.9m. Följdaktligen 1.6m mellan öron och bakre vägg. Takhöjd 2.7m.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2023-12-19 22:59

Det ser ut som om lyssningspositionen är placerad ungefär 2 m från sidoväggen. Om du minskar detta avstånd med ca 0,4 m (genom att flytta soffan så att du får en lämplig sittplats) och samtidigt flyttar fram soffan ca 0,6 m samt flyttar TV-bänken och basmodulen ca 0,4 m åt vänster så får du en frekvensgång för basmodulen ungefär i den här stilen (notera att basmodulens avrullning mot lägre och högre frekvenser inte ingår i simuleringen):

JanneX.png
JanneX.png (28.17 KiB) Visad 1166 gånger

Antagligen behöver du dämpa eller diffusera första sidoväggsreflektionen från vänster högtalare när du flyttar den närmare sidoväggen.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2023-12-20 09:50

Är det inte rätt lång efterklang i det stora och sparsamt möblerade rummet?

JanneX

Inläggav JanneX » 2023-12-21 18:38

I-or skrev:Det ser ut som om lyssningspositionen är placerad ungefär 2 m från sidoväggen. Om du minskar detta avstånd med ca 0,4 m (genom att flytta soffan så att du får en lämplig sittplats) och samtidigt flyttar fram soffan ca 0,6 m samt flyttar TV-bänken och basmodulen ca 0,4 m åt vänster så får du en frekvensgång för basmodulen ungefär i den här stilen (notera att basmodulens avrullning mot lägre och högre frekvenser inte ingår i simuleringen):

Bilagan JanneX.png finns inte längre

Antagligen behöver du dämpa eller diffusera första sidoväggsreflektionen från vänster högtalare när du flyttar den närmare sidoväggen.

Du har rätt i att lyssningsposition är runt 2 meter ifrån väggen (lite mer) men soffan är stor..så jag har nästan 2 m soffa till vänster om optimal lyssningsplats. Ca 30cm mellan soffans kant och väggen och där finns även ett rätt rejält element bakom rumsavdelarna som står lutade mot väggen. Realistiskt är max jag kan flytta soffan kanske 15-20cm..och det skulle leda till ett annat problem: OCD!
Ingen diagnos men tv står nu mitt framför en igensatt öppning till ett annat rum och det skulle störa mitt öga något oerhört att flytta bänken så att tv står snett i förhållande till karmarna.
Däremot möter det inga hinder att flytta soffan i längsled. Skulle bara den förändringen göra nytta?
Har idag ca 350cm mellan diskanten och lyssningsplats. Högtalarnas diskanten har ca 230 cm mellan sig. Kanske skulle 290 i avstånd i alla fall göra något för ljudbilden? Jag upplever idag ingen "smal" ljudbild utan tvärtom men 290 kontra 230 borde väl i alla fall inte ge "hål i mitten"?
Däremot har jag inga direkta problem med att istället möblera på längden om det ger fördelar. Då med tv på väggen där matbord osv står idag.
Bilagor
_20231221_173413.JPG
_20231221_173413.JPG (1012.08 KiB) Visad 1033 gånger

JanneX

Inläggav JanneX » 2023-12-21 18:42

RogerGustavsson skrev:Är det inte rätt lång efterklang i det stora och sparsamt möblerade rummet?

Jag förstår funderingen men brädor som golv, rätt tunga gardiner, tjock matta under soffbordet (och sedan ganska enorma soffan). Gipsväggar. Jag tycker att rummet "låter" bra. Tal är behagligt och även om jag inte har möjlighet att mäta så ger det gamla klapp-testet att rummet snarare är väldämpat.

Användarvisningsbild
Zappa

Inläggav Zappa » 2023-12-21 19:16

JanneX skrev:
RogerGustavsson skrev:Är det inte rätt lång efterklang i det stora och sparsamt möblerade rummet?

Jag förstår funderingen men brädor som golv, rätt tunga gardiner, tjock matta under soffbordet (och sedan ganska enorma soffan). Gipsväggar. Jag tycker att rummet "låter" bra. Tal är behagligt och även om jag inte har möjlighet att mäta så ger det gamla klapp-testet att rummet snarare är väldämpat.

Klapptest var det ett tag sedan jag gjorde så jag provade igen och så här låter det hos mig.

https://www.dropbox.com/scl/fi/kapiql7uuclelnm1wujlj/Klapptest-i-vardagsrummet.wav?rlkey=iowwt3h193j3idd3bbq1jfo0y&dl=0

Klapptest i vardagsrummet.png
Klapptest i vardagsrummet.png (88.19 KiB) Visad 1016 gånger
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

JanneX

Inläggav JanneX » 2023-12-21 20:22

Zappa skrev:
JanneX skrev:

Klapptest var det ett tag sedan jag gjorde så jag provade igen och så här låter det hos mig.

Är inte säker på vad det är jag ser..men upplevelsen av graferna är att det är dämpat på ett vis som är exemplariskt..i vissa fall.
Funderat en del på det där... Nu känns som sagt mitt rum knappast "levande" i klangen utan hyfsat naturligt men hur påverkar dämpning av rum upplevs ljudstyrka? Har lyssnat i någon hifi-grotta här och där men jag har märkt att man ofta öser på med rätt mycket mer effekt än man behöver göra i lite mindre dämpade omgivningar. Gott om effekt har jag ont om..

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2023-12-21 20:50

JanneX skrev:

När jag ser stora plana reflekterande ytor borde det vara rätt "livligt" i det rummet men jag kan ha fel... Jag har bara utgått från egen erfarenhet, senast när jag renoverat vardagsrummet och bara ställde in min ljudanläggning där. Utan stoppade möbler, mattor, skåp och hyllor kommit på plats lät det inget vidare alls.

Användarvisningsbild
Zappa

Inläggav Zappa » 2023-12-21 20:50

JanneX skrev:
Zappa skrev:
JanneX skrev:

Är inte säker på vad det är jag ser..men upplevelsen av graferna är att det är dämpat på ett vis som är exemplariskt..i vissa fall.
Funderat en del på det där... Nu känns som sagt mitt rum knappast "levande" i klangen utan hyfsat naturligt men hur påverkar dämpning av rum upplevs ljudstyrka? Har lyssnat i någon hifi-grotta här och där men jag har märkt att man ofta öser på med rätt mycket mer effekt än man behöver göra i lite mindre dämpade omgivningar. Gott om effekt har jag ont om..

Jag la in en ljudfil också för alla ljudnördar som vill lyssna på klappen. :) Hos mig är det kort efterklang och minimalt med fladdereko.
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Återgå till Generellt om hifi