Någon här som testat uBACCH?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
goat76

Någon här som testat uBACCH?

Inläggav goat76 » 2023-12-19 19:58

Jag laddade för en liten stund sedan ner VST-versionen av uBACCH för att testa hur jag upplever musikåtergivningen med crosstalk cancellation.

Min första intryck är blandade. Det fina är att man blir något mer omsvept av musiken som låter lite bredare med ökad separation mellan instrumenten, men tyvärr upplever jag att det låter mer blaskigt och urvattnat vilket främst hörs i centralt placerade ljudobjekt, och kanske främst på basinstrument som förlorar den där distinkta placeringen och låter mer anemisk.

I överlag tycker jag det verkar fungera allra bäst för musik så som klassiska symfoniorkestrar, denna typ av musik får en tilltalande ökad luftighet och rumslighet som passar in väl, och här upplever jag inte att något skulle gå förlorat centralt i mixen vilket väl kanske kan ses som rätt naturligt då det sällan är något instrument som tydligt panorerats till mittpositionen på nära håll.
Det här skulle säkert herr Strmbrg gilla. :)

Så... ja, det är iallafall mina första snabba intryck av vad uBACCH gör och jag är tyvärr inte jätteimponerad än. Jag är även något kluven till varför man ens ska sträva efter att skilja vänster och höger kanal åt med crosstalk cancellation, då största delen av den musik man lyssnar på mest sannolikt mixades med en lyssning där crosstalk var närvarande, och därmed var något som mixaren indirekt tog hänsyn till när han valde att panorera instrumenten så som han gjorde.

Men vi får se om jag ändrar mig efter mer lyssning, demo-perioden räcker i 14 dagar så man hinner väl utvärdera det här lite till.

Den version jag testar är alltså en enklare variant som fungerar som en enkel plugin i ett DAW-program, det finns bara en parameter att ändra på vilket är lyssningsvinkeln och denna kan man justera i realtid medans man lyssnar på musiken, eller så kan man lyssna på programmets pink noise-signal för att fintrimma lyssningsvinkeln.

Vad tror eller tycker ni om det här, är det någon annan forummedlem som testat programmet? :)

Här är en video för er som kanske inte vet vad BACCH Labs håller på med.

Och här är en kortare genomgång av det mer fullständiga programmet som inte verkar finnas till Windows.

Och så här enkelt ser plugin-programmet ut och fungerar säkert med vilken DAW som helst.

Screenshot 2023-12-19 185202.png
Screenshot 2023-12-19 185202.png (69.85 KiB) Visad 1352 gånger
Senast redigerad av goat76 2023-12-19 20:35, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Re: Någon här som testat uBACCH?

Inläggav Strmbrg » 2023-12-19 20:33

uBACCH? 8O :?

Ladda ner ba'?
8O :(
Nä'ru, man får va' man betalar för!
Finns inte programvaran å köpa i en spexiell lådda me' fräcka knappar på fronten, som blinkar i olika färjer, som en jävla balkångjulslinga?
Va? :?

Nä nu vet jan'nte rikti't...
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2023-12-19 20:37

Strmbrg skrev:uBACCH? 8O :?

Ladda ner ba'?
8O :(
Nä'ru, man får va' man betalar för!
Finns inte programvaran å köpa i en spexiell lådda me' fräcka knappar på fronten, som blinkar i olika färjer, som en jävla balkångjulslinga?
Va? :?

Nä nu vet jan'nte rikti't...

Det finns lådor om du vill ha det, t.o.m utan onödig desplay! Se bara följande videoklipp:

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2023-12-20 02:03

Har demats på mässor med stor imponatoreffekt, men jag blev imponerad av Yamaha DSP 1986 också. Trodde att det var något jag skulle vilja ha i framtiden, tänk att kunna växla mellan intim jazzklubb till en vansinnigt stor katedral utan att lyfta på röven. Bacch är väl något liknande, det är någon form av digitalt "fusk" som adderas till ljudupplevelsen. Första intrycket är "WOW" men blir det inte lite för mycket efter ett tag? I varje fall var det väldigt mycket pengar om man skulle köpa apparaterna och bara en lyssnare i taget hade full glädje av investeringen. Carlsson-Stigen är klart smartare. Tycker jag.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2023-12-22 16:14

Efter lite mer testande med diverse olika inspelningar så tycker jag uBACCH fungerar allt ifrån riktigt imponerande till att i värsta fall nästan demolera en ljudmix. De beskriver själva i sin dokumentation av programmet ungefär att det fungerar som allra bäst för dedikerade mixar gjorda för crosstalk cancellation, i andra hand för "få"-mikrofon-inspelningar av typen klassisk musik eller jazz-inspelningar där rumsupptagningen utgör en stor del av inspelningen, och i sista hand för inspelningar med diverse mono-panorerade stereo-effekter. Det sistnämda är min egen tolkning.

BACCH Labs skrev:Is the 3D realism of BACCH® 3D Sound the same with all types of stereo recordings?
The stereophonic recording technique that is most accurate at spatially representing an acoustic sound field is, incontestably, the so-called "binaural" recording method6, which uses a dummy head with high-quality microphone in its ears.7 Until the recent advent of BACCH® 3D Sound, the only way for an audiophile to experience the spectacular 3D realism of binaural audio was through headphones. Many such recordings exist commercially, and more have recently been made thanks to the recent rise in the popularity of headphones.
BACCH® 3D Sound shines at reproducing binaural recordings through two loudspeakers and gives an uncannily accurate 3D reproduction that is far more stable and realistic than that obtained by playing binaural recordings through headphones.8
All other stereophonic recordings fall on a spectrum ranging from recordings that highly preserve natural ILD and ITD cues (these include most well-made recordings of "acoustic music" such as most classical and jazz music recordings) to recordings that contain artificially constructed sounds with extreme and unnatural ILD and ITD cues (such as the pan-potted sounds on recordings from the early days of stereo). For stereo recordings that are at or near the first end of this spectrum, BACCH® 3D Sound offers the same uncanny 3D realism as for binaural recordings9. At the other end of the spectrum, the sound image would be an artificial one and the presence of extreme ILD and ITD values would, not surprisingly, lead to often spectacular sound images perceived to be located in extreme right or left stage, very near the ears of the listener or even sometimes inside of his head (whereas with standard stereo the same extreme recording would yield a mostly flat image restricted to a portion of the vertical plane between the two loudspeakers).
Monaural recordings contain very little, if any, spatial information10 and thus are not well suited for with BACCH® 3D Sound. Therefore, it is best to bypass BACCH processing for mono recordings.11
Luckily, many of well-made popular music recordings over the past two decades have been recorded and mastered by engineers who understand natural sound localization and construct mostly natural-like stereo images, albeit artificially, using realistic ILD and ITD values. Such recordings would give a rich and highly enjoyable 3D soundstage when reproduced through BACCH® 3D Sound.”

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2023-12-23 19:06

Intresset för uBACCH verkar vara skyhögt men ni får faktiskt lugna ner er en smula! :)

Här är iallafall några ljudfiler som jag renderat med och utan uBACCH. Filtret är anpassat för 30-graders lyssningsvinkel så det kommer kanske inte låta riktigt som det ska, beroende på vilka lyssningsvinklar ni har där hemma i de förväntansfulla stugorna. Ljudklippen är 30 sekunder vardera.

Första jämförelsen är en ensam akustisk gitarr där jag tycker uBACCH bidrar med lagomt ökat rumsligt ljud.
Original: https://www.dropbox.com/scl/fi/zyhfjfim ... n0iuu&dl=0
uBACCH: https://www.dropbox.com/scl/fi/zrxiw2fn ... lwnur&dl=0

Den andra jämförelsen är låten Back In Black med AC/DC där jag inte tycker att uBACCH fungerar särskilt väl, det låter något utsmetat och blaskigt och jag föredrar här originalljudet före uBACCH.
Original: https://www.dropbox.com/scl/fi/2926bzn9 ... ofhhn&dl=0
uBACCH: https://www.dropbox.com/scl/fi/lxizints ... pz6ac&dl=0

Den tredje jämförelsen är intressant då det är en gammal inspelning av låten All I've Got To Do med The Beatles, en "ping-pong"-stereoinspelning som låter rätt skumt när alla ljud kommer långt ut från sidorna med uBACCH-filtret aktiverat.
Original: https://www.dropbox.com/scl/fi/sh70x5pl ... bsozq&dl=0
uBACCH: https://www.dropbox.com/scl/fi/qub5wvca ... pzjde&dl=0

Och till sist ett stycke klassisk musik, Riccardo Chailly - Allegro vivace. Till denna typ av inspelningar tycker jag uBACCH fungerar ypperligt och precis som med inspelningen av den ensamma akustiska gitarren så upplever jag en ökad rumslighet.
Original: https://www.dropbox.com/scl/fi/uioilwjn ... h5evx&dl=0
uBACCH: https://www.dropbox.com/scl/fi/75grzal1 ... qlw7t&dl=0

Hur låter dessa filer hemma hos er?

.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2023-12-27 10:44

Har tyvärr inte hunnit testa. Men är inte BACCH-licens väldigt dyrt? Har för mig jag läst om priserna nånstans, och då ryggade jag tillbaka direkt.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2023-12-27 11:21

Thomas_A skrev:Har tyvärr inte hunnit testa. Men är inte BACCH-licens väldigt dyrt? Har för mig jag läst om priserna nånstans, och då ryggade jag tillbaka direkt.

Det är svindyrt, men det är väl ändå kul att testa det i sitt eget ljudsystem så får man därmed veta om man själv tycker det är värt sitt pris. De har en 14 dagars gratis testperiod.

Om du testar ljudfilerna jag la upp så föreslår jag att du tillfälligt flyttar fram positionen till en liksidig lyssningstriangel, programmet ställde jag in på 30 graders lyssningsvinkel då det överensstämmer med min uppställning av högtalarna.

Återgå till Generellt om hifi