Min första intryck är blandade. Det fina är att man blir något mer omsvept av musiken som låter lite bredare med ökad separation mellan instrumenten, men tyvärr upplever jag att det låter mer blaskigt och urvattnat vilket främst hörs i centralt placerade ljudobjekt, och kanske främst på basinstrument som förlorar den där distinkta placeringen och låter mer anemisk.
I överlag tycker jag det verkar fungera allra bäst för musik så som klassiska symfoniorkestrar, denna typ av musik får en tilltalande ökad luftighet och rumslighet som passar in väl, och här upplever jag inte att något skulle gå förlorat centralt i mixen vilket väl kanske kan ses som rätt naturligt då det sällan är något instrument som tydligt panorerats till mittpositionen på nära håll.
Det här skulle säkert herr Strmbrg gilla.
Så... ja, det är iallafall mina första snabba intryck av vad uBACCH gör och jag är tyvärr inte jätteimponerad än. Jag är även något kluven till varför man ens ska sträva efter att skilja vänster och höger kanal åt med crosstalk cancellation, då största delen av den musik man lyssnar på mest sannolikt mixades med en lyssning där crosstalk var närvarande, och därmed var något som mixaren indirekt tog hänsyn till när han valde att panorera instrumenten så som han gjorde.
Men vi får se om jag ändrar mig efter mer lyssning, demo-perioden räcker i 14 dagar så man hinner väl utvärdera det här lite till.
Den version jag testar är alltså en enklare variant som fungerar som en enkel plugin i ett DAW-program, det finns bara en parameter att ändra på vilket är lyssningsvinkeln och denna kan man justera i realtid medans man lyssnar på musiken, eller så kan man lyssna på programmets pink noise-signal för att fintrimma lyssningsvinkeln.
Vad tror eller tycker ni om det här, är det någon annan forummedlem som testat programmet?
Här är en video för er som kanske inte vet vad BACCH Labs håller på med.
Och här är en kortare genomgång av det mer fullständiga programmet som inte verkar finnas till Windows.
Och så här enkelt ser plugin-programmet ut och fungerar säkert med vilken DAW som helst.