Loudness och tonkontroller via REC OUT?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

JanneX

Loudness och tonkontroller via REC OUT?

Inläggav JanneX » 2024-01-11 19:12

Kort fråga denna gång.. Har en stärkare utan tonkontroller eller RIAA och sen en starkare med ett fint RIAA men som inte ger ljud via högtalarutgångarna (däremot via hörlurar). Kan jag använda den som försteg till den andra stärkaren via REC OUT och välja källa med REC source? Även för vinyl?
Jag vet att rec out är fixed volume men att ändra ljudstyrka via stärkare 2 är ju inget problem.
Sedan tonkontroller, loudness osv.. Följer det med på rec-utgången som det skulle gjort via vanliga pre out eller tas signalen innan försteget? Förstärkaren utan RIAA har inte heller tonkontroller och på vissa skivor skulle det behöva finnas..

Användarvisningsbild
PerStromgren

Re: Loudness och tonkontroller via REC OUT?

Inläggav PerStromgren » 2024-01-11 19:25

Din idé funkar fint. Vanligtvis är inte volymkontroll och tonkontroller inblanadade i signalen till bandpelare. Jag tror aldrig att jag träffat på någon som haft, faktiskt.
... tycker jag!

Per

JanneX

Inläggav JanneX » 2024-01-11 21:07

PerStromgren skrev:Din idé funkar fint. Vanligtvis är inte volymkontroll och tonkontroller inblanadade i signalen till bandpelare. Jag tror aldrig att jag träffat på någon som haft, faktiskt.

Testade..och du har rätt. Att använda RIAA-steget via REC OUT fungerar utmärkt. Tyvärr är tonkontroller och loudness verkningslöst.

Användarvisningsbild
BellsnWhistles

Inläggav BellsnWhistles » 2024-01-11 22:56

Du kan ju alltid prova att använda hörlursutgången från stärkare 1 som källa till stärkare 2.
Är den av bra kvalitet så kan det fungera utmärkt, då får du också tonkontroller och volym.
Loud is beautiful… if it's clean (advertising for Cerwin-Vega in the seventies)

MoonMartin

Inläggav MoonMartin » 2024-01-12 21:17

Har den inte en förstegsutgång att ansluta till effektstegsingången på den andra? Då funkat tonkontrollerna på den första.

Återgå till Generellt om hifi