Monosub hur långt upp i frekvens?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39807
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Monosub hur långt upp i frekvens?

Inläggav petersteindl » 2024-01-21 07:35

JM skrev:
Neuhausen skrev:Det låter nog som en konstig fråga, men hur långt upp i frekvens kan man komma undan med att köra basarna i en huvudhögtalare i mono?

Tänk er gärna en trevägshögtalare där baselementet sitter monterat i direkt anslutning till topparna och där topparna har små högtalarelement.

Att det just är mono jag frågar om handlar om att tex kunna använda en förstärkarkanal och dsp utgång för basarna i direkt anslutning till framhögtalarna delade högt nog för att fungera med ett mellanregister och en, eller flera kanaler för basstöd på andra ställen för att ge jämnare bas i rummet långt ner i registret.

Men om vi bortser från anledningen, hör man skillnad på om basarna spelar i mono upp till 300Hz i framhögtalarna? Hör man skillnad om man delar vid 500Hz?

I ekofritt rum och frifält kan lägre frekvenser lokaliseras enligt flera studier.
Inga studier finns där lågfrekvent ljud kan lokaliseras i rum.
Avgörande skillnaden mellan ekofritt rum och vanliga lyssningsrum är förekomsten av hörbara stående vågor.

Varför lågfrekventa ljud ej lokaliseras kan förklaras med ett enkelt energitänk.
Ljud är energitransport i ett medium.

Ovan hörbara stående vågor ger ljudet ett ljudtrycket i mediumet som varierar med avståndet från ljudkällan. Ljudet har en specifik riktning dvs är här en vektor. Det finns även här stående vågor med de är ohörbara. Här avtar energin med avståndet från ljudkällan i vektorriktningen.

Under ca 300 Hz dominerar rummets hörbara stående vågor. Stående vågor ger enligt definitionen tryckmaxima och tryckminima på bestämda lokalisationer i rummet sekundärt till rummets fysikaliska utseende och frekvensen. Här saknas hörbar vektorutbredning men det finns en fysikalisk mätbar energiutbredning. Ljudenergin har en frekvens- och rumsspecifik lokalisation. Ljudenergin lokaliseras alltid till dessa punkter. Ljudenergin avtar i praktiken inte med avståndet utan klingar av med tiden i dessa givna punkter.
Oberoende på hur många högtalare vi har i rummet och var i rummet de är lokaliserade kommer de stående vågorna lokalisera ljudenergin till tryckmaxima och minima till samma punkter.

Maskering ger att vi hör huvudsakligen de energimässigt starkaste tyck-maxima där ljudtryckssvagare frekvenser blir ohörbara. Ju lägre frekvens och/eller högre ljudtryck desto mer uttalad maskering av angränsande ljudtryckssvagare frekvenser.

JM


Hej,

Jag har gett ett svar i Steindl?-tråden. https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?p=2302231#p2302231
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13683
Blev medlem: 2010-11-05

Re: Monosub hur långt upp i frekvens?

Inläggav Kronkan » 2024-01-21 10:48

Jag har nu läst Peters kommentarer och har så långt jag förstår ingen annan åsikt. Men min förståelse är enklare än Peters. Möjligtvis att jag ställer lite frågor och kommentarer där. Detta med anledning av diffusion i rum.

Sedan frågan om delningsfrekvensen. Jag kan ana av frågeställaren eventuellt tänker att ha fler än två kanaler för basområdet. Min kommentar är bara intuitiv.

400 hz är en hög delning. Om man tar bort allt ljud över denna frekvens kan du fortfarande förstå tal med viss ansträngning. Min högtalare delar där. Jag kan och har provat detta. Alla fel kan uppstå.

Om man spelar mono över två högtalare så kommer en upplevelse av riktning uppstå. Men om man blandar in ännu fler högtalare blir detta fel speciellt vid så hög delning. Eller?

Neuhausen
 
Inlägg: 175
Blev medlem: 2023-07-12

Re: Monosub hur långt upp i frekvens?

Inläggav Neuhausen » 2024-01-23 11:25

Jag tar in allt som sägs så gott det går.

KEF 105 är nog det som styrt in mig på det här spåret. Om man tänker sig något som liknar KEF 105, dvs 12" i sluten låda delad vid ungefär 300Hz till en lös topp med mellanregister och en diskant. 105an har nog 5" mellanregister. Med aktiv delning går det nog att komma undan med mindre, kanske till och med en dome om man tycker att det låter bra.

Med aktiv delning och Linkwitz transform eller i praktiken EQ så blir elementvalet lite friare. Ännu så länge så hindrar inget att man driver det i stereo.

Tanken på mono i basen kom tillsammans med tanken på en extra bas i en sådan stapel. Något med lägre delning som hjälper baselementet i de lägsta oktaverna där en sluten låda gärna tar hjälp. Som en 2.5 vägs högtalare, men längre ner. Ett starkt stereoslutsteg låter en då hålla sig till två förstärkare totalt för systemet och effektbehovet i basen är halverat på grund av den fördubblade konarean i det svåra området.

Men flerkanals förstärkare är givetvis ett alternativ särskilt om man använder lite mindre element och på fler platser i rummet. Det är inte maximal nivå som är det intressanta, det har jag utan att använda det idag.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 8 gäster