Logitech lägger ned mysqueezebox.com

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

MoonMartin
 
Inlägg: 52
Blev medlem: 2023-12-02

Logitech lägger ned mysqueezebox.com

Inläggav MoonMartin » 2024-01-26 00:41

I February upphör mysb.com att autentisera vissa streamingtjänster, bl a Deezer och Tidal. Spotify verkar funka utan mysb.com, kanske även Qobuz.
Det finns en tråd under General Discussion på slimdevices forum.
:cry:

Användarvisningsbild
ottovonkopp
 
Inlägg: 926
Blev medlem: 2013-10-09
Ort: Kalmar

Re: Logitech lägger ned mysqueezebox.com

Inläggav ottovonkopp » 2024-01-26 09:05

För de som inte kör LMS lokalt så är det dags nu. Tyvärr så finns det inget alternativ till SB och LMS. Plex (Amp Headless) kanske?

Använder Plex Amp via Airplay ibland och det funkar hyggligt bortsett från själva airplay då.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7287
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: Logitech lägger ned mysqueezebox.com

Inläggav avr7000 » 2024-01-26 09:22

Crap :) Hoppas att det fortfarande funkar med allt om man kör LMS lokalt då nu när man plockade fram grejerna och började leka igen för någon månad sedan.
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Mirage
 
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2008-11-17
Ort: Arvika

Re: Logitech lägger ned mysqueezebox.com

Inläggav Mirage » 2024-01-26 10:55

Jag har alltid kört med egen server för LMS. Vill minnas att jag testade nåt på mysb för länge sen och det var bra krångel, så jag har inte ens den inloggningen aktiverad i LMS. En server i en Raspberry Pi är såpass billig och enkel att sätta upp så fördelarna måste överväga. Jag utgår från att Spotify och Tidal fortsätter funka som plugins på servern.
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Användarvisningsbild
ottovonkopp
 
Inlägg: 926
Blev medlem: 2013-10-09
Ort: Kalmar

Re: Logitech lägger ned mysqueezebox.com

Inläggav ottovonkopp » 2024-01-26 11:23

Mirage skrev:Jag har alltid kört med egen server för LMS. Vill minnas att jag testade nåt på mysb för länge sen och det var bra krångel, så jag har inte ens den inloggningen aktiverad i LMS. En server i en Raspberry Pi är såpass billig och enkel att sätta upp så fördelarna måste överväga. Jag utgår från att Spotify och Tidal fortsätter funka som plugins på servern.


Tidal kommer inte att funka utan mysb tyvärr. Kanske det kommer någon plugin som löser det. Plex funkar tydligen bra med Tidal annars.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7287
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: Logitech lägger ned mysqueezebox.com

Inläggav avr7000 » 2024-01-26 11:28

Jag kör Qobuz som plugg i LMS.... det kommer att fortsätta att fungera?
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
ottovonkopp
 
Inlägg: 926
Blev medlem: 2013-10-09
Ort: Kalmar

Re: Logitech lägger ned mysqueezebox.com

Inläggav ottovonkopp » 2024-01-26 11:32

avr7000 skrev:Jag kör Qobuz som plugg i LMS.... det kommer att fortsätta att fungera?


Ja, det ser ut så.

MoonMartin
 
Inlägg: 52
Blev medlem: 2023-12-02

Re: Logitech lägger ned mysqueezebox.com

Inläggav MoonMartin » 2024-01-26 12:57

Tror det fungerar att lägga till radiostationer som direktlänkar i Favoriter.

MoonMartin
 
Inlägg: 52
Blev medlem: 2023-12-02

Re: Logitech lägger ned mysqueezebox.com

Inläggav MoonMartin » 2024-02-14 22:12

Det finns nu en Tidal-plugin som fungerar utan mysb.com, men utan högupplöst material, 16/44 är max för närvarande och ännu ingen integrering med det lokala biblioteket.
Jag tror uppgradering till 8.4.1 är nödvändig.

Användarvisningsbild
Mirage
 
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2008-11-17
Ort: Arvika

Re: Logitech lägger ned mysqueezebox.com

Inläggav Mirage » 2024-03-19 23:54

Jag har inte varit hemma på ett tag, så jag har inte kunnat greja med det här tidigare. I kväll så installerade jag nya pluginet för Tidal. Integrerade album syntes i iPeng, men gick inte att spela. Senaste stabila på pCP-server är 8.4.0, så jag satte till Development och körde en manuell uppdatering. Då fick jag in LMS 9.0.0, men Tidal funkade inte för det. Kollade listan för plugins och såg att det nu fanns en länk för inställningar för Tidal. Konstaterade att man skulle logga in på sitt konto, så det gjorde jag. Då började LMS söka igen och sen funkade det att spela, både integrerat och från pluginet i iPeng. På fliken för inställningar kan man även välja kvalitet, jag satte till CD (FLAC). Man kan även välja HIRES (FLAC), men jag har inte testat det än.

Det är det här som är så faktiskt med Squeezebox och LMS. Trots att spelarna inte gått att köpa på länge och det inte finns något officiellt stöd för systemet längre så löses alla problem snabbt och nya funktioner kommer till.
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Användarvisningsbild
Mirage
 
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2008-11-17
Ort: Arvika

Re: Logitech lägger ned mysqueezebox.com

Inläggav Mirage » 2024-03-20 10:05

Upptäckte en liten komplikation senare. Alla album från Tidal låg dubbelt i min samling, men bara det ena gick att spela. Körde en rensa och sök om biblioteket, då kom bara album från egna filer med. Kollade inställning för Tidal plugin och då saknades mitt konto där. Loggade in och sökte om. Efter det låg album från Tidal bara med en gång och fungerade att spela.

Är det nån som testat hur det här med HIRES funkar? Om ett album inte finns med hög upplösning, blir det automatiskt CD då?
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Användarvisningsbild
jonasz
 
Inlägg: 1235
Blev medlem: 2003-07-23

Re: Logitech lägger ned mysqueezebox.com

Inläggav jonasz » 2024-03-20 10:53

SB funkar väl i Roon fortfarande?
"Det är bara Joakim von Anka och andra med personlighetsstörning som har pengar som mål" Hans Rosling

MoonMartin
 
Inlägg: 52
Blev medlem: 2023-12-02

Re: Logitech lägger ned mysqueezebox.com

Inläggav MoonMartin » 2024-03-21 22:45

Mirage skrev:Är det nån som testat hur det här med HIRES funkar?

Läste på slimdevices att det inte finns ännu. Tidigare spelades hires som 16/44 om man inte hade den prenumerationen.


Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: data_foggen, guldfisk, Imperial-Blomman och 12 gäster