Mystik kring musikfiler

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32024
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Mystik kring musikfiler

Inläggav Bill50x » 2024-01-26 14:38

Håller på och städar bland min lite för yviga musikkatalog på mina hårddiskar, Behöver jag 20 versioner av Dark Side of the Moon? Behöver jag någon obskyr livespelning av någon bra artist från en källare i Amsterdam? Ja, ni fattar. Rensning alltså. Och jag stötte på en version av Pink Floyds "The Wall". Som då påstås vara en "De-emphasized" CD-rip. Det jag undrar över är inte ljudkvaliteten och vad begreppet innebär utan snarare själva filhanteringen. Jag är van vid sammanslagna filer som delas upp med sk cue-filer och de kan jag hantera (med hjälp av Cue-splitter). Men nu har jag då hittat en version av The Wall som ser ut så här:

Utforskaren.jpg
Utforskaren.jpg (294.64 KiB) Visad 596 gånger


När jag öppnar denna fil i foobar ser det ut så här, dvs snyggt och prydligt uppdelat i de låtar som finns på CD1

foobar.jpg
foobar.jpg (267.61 KiB) Visad 596 gånger


Men. Jag kan inte bearbeta filen i tex Mp3Tag, jag kan inte spela de enskilda låtarna i LMS eller Kazoo. Jag kan inte heller dela upp filen i Cue-splitter.

Någon som vet hur denna fil är skapad, kan hanteras och visas korrekt i uppspelningsprogram?

/ B

PS När jag tittar på musiken i Kazoo (ett program för att spela upp musik i Linns Mediaspelare) så syns CD1 som just "Pink Floyd - The Wall CD1" medan CD2 syns som "100 Pink Floyd - CD2". Såvitt jag kan bedöma betyder detta på att det finns någon underliggande information som inte syns i de vanliga programmen.
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32024
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Mystik kring musikfiler

Inläggav Bill50x » 2024-01-28 14:27

Bump. Ingen som vet nåt om detta?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19062
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Re: Mystik kring musikfiler

Inläggav Max_Headroom » 2024-01-28 14:54

FLAC-filer kan innehålla metadata. Möjligt att dina filer gör det, och att bara foobar (av dom program du har) kan läsa detta. Alternativt att foobar kan hämta upp spårdata från Nätet. En del andra program kan göra det.
Eftersom du får in infon i foobar, kan du ju alltid skriva en egen cue-fil.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32024
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Mystik kring musikfiler

Inläggav Bill50x » 2024-01-28 17:06

Max_Headroom skrev:FLAC-filer kan innehålla metadata. Möjligt att dina filer gör det, och att bara foobar (av dom program du har) kan läsa detta. Alternativt att foobar kan hämta upp spårdata från Nätet. En del andra program kan göra det.
Eftersom du får in infon i foobar, kan du ju alltid skriva en egen cue-fil.

Hur skriver man en egen cue-fil? Alltså, finns det något automatiserat sätt att göra det på?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26701
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Mystik kring musikfiler

Inläggav hifikg » 2024-01-28 17:29

Bill50x skrev:
Max_Headroom skrev:FLAC-filer kan innehålla metadata. Möjligt att dina filer gör det, och att bara foobar (av dom program du har) kan läsa detta. Alternativt att foobar kan hämta upp spårdata från Nätet. En del andra program kan göra det.
Eftersom du får in infon i foobar, kan du ju alltid skriva en egen cue-fil.

Hur skriver man en egen cue-fil? Alltså, finns det något automatiserat sätt att göra det på?

/ B


Nu blev jag också intresserad, har ibland fått nedladdningar levererade på ett sätt som jag inte lyckats "slå isär" får alltså lyssna från start till mål hver gang. Ofta inget problem, men ibland vill jag hitta en specifik del av en konsert eller en enskild låt, då går jag bet. Så att skriva en egen cue-fil ser jag fram mot att lära mig.

Klart du ska ha tjugo versioner om du menar rippat, tar ingen plats och hårddiskar blir bara billigare. Ska flytta om mina 7 TB till nya diskar (en ny disk?) i år, de jag har börjar bli så gamla att jag inte helt törs lita på dem. De hamnar i mediaskåpet som backuper istället. Förutom alla andra backuper.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19062
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Re: Mystik kring musikfiler

Inläggav Max_Headroom » 2024-01-28 17:54

Bill50x skrev:
Max_Headroom skrev:FLAC-filer kan innehålla metadata. Möjligt att dina filer gör det, och att bara foobar (av dom program du har) kan läsa detta. Alternativt att foobar kan hämta upp spårdata från Nätet. En del andra program kan göra det.
Eftersom du får in infon i foobar, kan du ju alltid skriva en egen cue-fil.

Hur skriver man en egen cue-fil? Alltså, finns det något automatiserat sätt att göra det på?

/ B


Fullt möjligt att det finns program som skapar cue-filer från FLAC. Men jag har inte hittat något. Så man får skriva själv. Det finns info om det bland annat här:

https://en.wikipedia.org/wiki/Cue_sheet_(computing)
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Mystik kring musikfiler

Inläggav pLudio » 2024-01-29 00:07

Embedded CUE sheet. Håll ned en shift-tangent när du högerklickar på FLAC-filen i foobar2000 så ser du några cuesheet-alternativ under Utilities.

Om du väljer Edit cuesheet så kan du spara ned den i en separat fil.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Neuhausen
 
Inlägg: 175
Blev medlem: 2023-07-12

Re: Mystik kring musikfiler

Inläggav Neuhausen » 2024-01-29 07:49

Om pludios metod inte fungerar så såg jag att det i alla fall har funnits en kryssruta för "edit cuesheet" i inställningarna. Så det går att stänga av och slå på möjligheten.

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Mystik kring musikfiler

Inläggav pLudio » 2024-01-29 10:15

En FLAC-fil med embedded cue sheet har metadatan i typen VORBIS_COMMENT för typen FLAC CUESHEET har inte flexibiliteten som krävs för en typisk CUE-fil.

Kod: Markera allt
metaflac --show-tag=cuesheet "Pink Floyd - The Wall CD1.flac"


Arkivering av CD med cue sheet har sina poänger om skivan har udda pre-gap vilket var lite populärt under en period (hitta den hemliga låten genom att backa i första spåret) men det är samtidigt rörigt med metadatan i ett cue sheet i en tag som kan skilja sig från metadata i övriga tag:ar i filen. Det blir metadata i metadatan. Det går lika bra att ha en separat CUE-fil och separata FLAC-filer för spåren om layout av CD:n behöver sparas.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."


Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: eljulio, Google [Bot], momotom och 17 gäster