Tidal i Linux

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Neuhausen
 
Inlägg: 175
Blev medlem: 2023-07-12

Tidal i Linux

Inläggav Neuhausen » 2024-01-27 18:23

Jag hjälper en vän och jag tycks inte få Tidal att spela högupplöst i Linux. Det sägs att det är en electron app, så lite förenklat ett skal för en webläsare för att få det att se ut som ett riktigt program. Jag tog inget screenshot av pw-top men vad Tidal än spelar och säger om sin bitrate och upplösning så är det 48kHz som kommer ur applikationen. Det gäller även om jag startar om allt och tvingar ljudkortet att köra 44.1kHz. Så problemet gäller inte bara om det är högupplöst, även Tidals standardupplösning 16bit 44.1kHz kodas om till 48kHz.

Jag använder inte Tidal själv så lite tips är välkommet.

Vi provade linux i den lite för gamla iMac datorn för att ha möjlighet att ekvalisera på ett bekant sätt och för att jag vet hur man ser vilken typ av dataström som varje program ger ut. Men fungerar det inte att spela i linux så får vi använda opencore för att försöka installera ett lite nyare MacOS i den. Det borde finnas något sätt att kontrollera upplösningen även i MacOS.

Neuhausen
 
Inlägg: 175
Blev medlem: 2023-07-12

Re: Tidal i Linux

Inläggav Neuhausen » 2024-01-28 00:53

Jag har hittat ett par möjliga lösningar via andrahands applikationer, Roon och Strawberry player.

Roon har jag hört nämnas här, men har någon provat Strawberry player?

Neuhausen
 
Inlägg: 175
Blev medlem: 2023-07-12

Re: Tidal i Linux

Inläggav Neuhausen » 2024-02-01 21:23

Jag repeterar MQA mycket nedan då det är den enda indikatorn vi har på DA omvandlaren och då det verkar som om MQA är lite extra känsligt om MQA informationen inte används. Strawberry player ser ut att fungera. Det finns nog andra sätt, men så här gjorde jag.

Baserat på information i den här länken så gick det att komma vidare: https://forum.strawberrymusicplayer.org ... -working/2

Installera en gammal android version av Tidal, jag gjorde det i en Android telefon, men det går nog att göra i en emulator också: https://www.apkmirror.com/apk/tidal/tid ... -download/
Logga in i den.

Kopiera innehållet i /Android/data/com.aspiro.tidal/cache/okhttp, eller hela biblioteket till linuxdatorn.

I katalogen så kör ni kommandot grep -nw * -e 'X-Tidal' -e 'Authorization:' Det söker efter de två strängarna i alla filer i katalogen.

Endast "X-Tidal-Token" behövdes och skrivs in i "Client ID" fältet i Tidal inställningarna i Strawberry player. Men jag tänkte att det nog fanns en anledning att länken ovan nämnde "Authorization: Bearer" så jag sparade det också.

Med Pipewire så fungerar fungerar MQA som det skall och till och med lite bättre än förväntat. När man har volymen på fullt så skickar den ut en orörd signal så att MQA signalen kommer till DA omvandlaren, om man sänker volymen från max i datorn så verkar den köra det genom mixern och MQA slutar fungera. När man höjer igen så tänds MQA indikatorn.

Något verkar göra att den bara spelar 44.1k och 48k media, även om tex Iphone säger att det är en 24bit 192k MQA ström när man tar den ur samma spellista. Konstigt nog så visar DA omvandlaren att MQA signalen kommer fram även på 192k media som kodats ner till 48k, eller så har de flera strömmar att välja på och skickar den ström som de tror spelaren kan använda. Vet någon mer om det?

Jag har en teori om att man kanske skall se till så att pipewire eller pulseaudio är inställt så att det kan köras på alla samplerates innan man installerar strawberry och konfigurerar Tidal i det.

Neuhausen
 
Inlägg: 175
Blev medlem: 2023-07-12

Re: Tidal i Linux

Inläggav Neuhausen » 2024-02-12 18:41

Jag ser att jag glömt skriva hur man ser vilken samplerate som används direkt på ljudkortet i linux.

På min dator så finner jag uppgifterna om det använda kortet här: cat /proc/asound/card0/pcm0p/sub0/hw_params
Om det finns flera samma struktur för varje ljudkort, så man kan få titta i card1, card2 och så vidare för att hitta rätt.

Det kan tex se ut så här när man ställt in ett program att spela direkt till ljudkortet:
# cat /proc/asound/card0/pcm0p/sub0/hw_params
Kod: Markera allt
access: RW_INTERLEAVED
format: S32_LE
subformat: STD
channels: 2
rate: 96000 (96000/1)
period_size: 1024
buffer_size: 8192


Eller så här när man spelar via det vanliga ljudsystemet:
Kod: Markera allt
cat /proc/asound/card0/pcm0p/sub0/hw_params
access: MMAP_INTERLEAVED
format: S32_LE
subformat: STD
channels: 2
rate: 96000 (96000/1)
period_size: 2048
buffer_size: 32768


Jag har inte hittat var man finner motsvarande information på windows, om någon hittar det så får ni gärna dela med er! Om man har en DAC som inte visar någon information så är det ett bra sätt att felsöka och verifiera att man verkligen skickar den data man tror till DA omvandlaren.


Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster