Hur få till bra ljud med hörselnedsättning?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Diavolo
 
Inlägg: 50
Blev medlem: 2020-04-08

Hur få till bra ljud med hörselnedsättning?

Inläggav Diavolo » 2024-02-02 14:58

Hej,

jag har hörselnedsättning från 1kHz och uppåt, och för en tid sedan fick jag dessutom en hörselskada, med en kraftig dipp vid 4kHz.
Att frekvensutjämna med UMIK och Dirac eller REW är ju toppen för dem med bra hörsel. Men hur skulle man kunna göra ljudet så bra som möjligt för specifikt mig, med hjälp av mjukvara/teknik? Jag har ju gjort hörseltest för inte så länge sedan så audiogrammet kan jag säkert ordna och dra i kontrollerna i REW/Dirac för att öka ljudtrycket vid de frekvenserna. Men över 8kHz är det ju inget testat.

Att lyssna med hörapparaterna på är ingen höjdare - det blir gärna vassare ljud och mer metalliskt än om jag försöker justera vid "källan".

Undrar väl helt enkelt vad det finns för smarta tekniska hjälpmedel för att uppnå bra skönt ljud... Hoppas någon här kanske sitter inne med en lösning. Typiskt nog fick jag nedsättningen p.g.a. stress/gick in i väggen (bet ihop käkarna och ströp blodtillförseln till nervcellerna tydligen) och det sammanföll med att jag två veckor innan köpt nya högtalare (som jag aldrig hann lyssna in mig på...). Ironin i det...

Tips från er här får gärna inkludera hur jag kan få audionomen att justera kurvan bättre (eller tips om hur jag kan justera kurvan själv i hans/hennes programvara från Signia) eller tips på andra hörapparater som man själv kan justera eller som själva kan justera sig / skapa justering utifrån det den hör (alltså Dirac Live inbyggt i hörapparaten ;) )

Niclas
Bluesound Node N130
Nuprime DAC-9
2st bryggade Nuprime STA-9
LTS v3 f1

JM
 
Inlägg: 4831
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Hur få till bra ljud med hörselnedsättning?

Inläggav JM » 2024-02-02 16:11

Hör du bättre med lurar än högtalare?

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34933
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Hur få till bra ljud med hörselnedsättning?

Inläggav Morello » 2024-02-02 16:37

Tråkigt med hörselnedsättning.

Forumkamraterna nyttjar väl hörselskydd när det bullrar - tex när man nyttjar verktyg eller går på popkonsert?
Jag köpte hörselkåpor åt en kamrat för något år sedan och bad honom nyttja dem när han snickrar på huset så att vi kan samtala även när vi är 70 år gamla. Har även tjatat lite på grannen som slarvar.

Jag har varit extremt noga med hörselskydd sedan tonåren - nyttjade till och med såväl proppar som kåpor under lumpen.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

jansch
 
Inlägg: 3698
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Hur få till bra ljud med hörselnedsättning?

Inläggav jansch » 2024-02-02 16:40

Jag är varken audiolog eller audionom men vill ändå kommentera.....

Runt 4kHz (3 - 4 kHz) är hörseln som känsligast för en med normal hörsel, se/googla på ISO 226:2003 eller "phonkurvan". Det finns givetvis ett skäl till det då vi behöver det frekvensområdet för att bl.a uppfatta tal, typ "s", "p", "t" bra. (egentligen diskanten upp till sådär 3,6kHz enligt forskning).

Över 8kHz finns egentligen ingen information, varesig i tal eller musik. Vet inte hur gammal du är men i medelåldern är det helt ok att höra upp till ca 14kHz, dock väldigt individuellt.
I musik skapar översta oktaven (sådär 8 - 16 kHz) "luftighet" och "krispighet", t.ex cymbaler låter mer neutrala/riktiga.
Man skall se all frekvensåtergivning i oktaver eller terser, inte stirra sig blind på siffror, t.ex mellan 16 och 20kHz är steget ganska litet.

Har du nyligen fått skadan och förändringen skedde snabbt låter allt konstigt, instängt och fel. Turligt nog kommer du att vänja dig och tycka att allt normaliserar sig till ditt nya hörande - delvis. Uppfattbarheten av tal kommer nog förändras.
Äldre människor har ju ofta svårt att förstå att dom hör dåligt - "de e inge fel på min hörsel, de du som pratar otydligt"

GISSNINGSVIS kan du kompensera för dippen i 4kHz området med EQ men åtminstone "vanliga öron" är känsliga för överdrivet mycket presens. Hur det blir för dej kan bara du uppleva.

JM
 
Inlägg: 4831
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Hur få till bra ljud med hörselnedsättning?

Inläggav JM » 2024-02-02 17:29

Kan du visa ditt audiogram?

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6267
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Hur få till bra ljud med hörselnedsättning?

Inläggav I-or » 2024-02-02 17:49

Det var tråkigt att läsa, men tyvärr finns det inga fiffiga hjälpmedel här. Det är bara du som kan avgöra hur din hörsel fungerar.

Jag skulle nog säga att det enklaste är att du utgående från audiogrammet rattar in hörselnedsättningsekvaliseringen upp till 8 kHz och sedan med några välbekanta inspelningar lyssnar dig fram till hur toppoktaven ska justeras. Om du t.ex. har ett konstant fall i känsligheten mot högre frekvenser så kan du anta att detta fall fortsätter i hela det hörbara området. Det är dock inte säkert att din hörselnedsättning överensstämmer fullt ut med hur du uppfattar ljudet idag. Hörselminnet är inte absolut och hörseln är självkalibrerande till en gräns, d.v.s. anpassar sig delvis efter hörselnedsättningen.

Du bör vara medveten om att hörselns med ljudtrycksnivån varierande känslighet egentligen kräver att du finjusterar en aning även i audiogramområdet (om ditt hörselminne trots allt skulle visa sig vara absolut).

Slutligen måste du vara försiktig eftersom man lätt kan behöva dra på med 30 dB extra för höga frekvenser och då löper stor risk att grilla diskantelementen redan vid mycket måttliga pådrag. Du bör därför begränsa den övre gränsfrekvensen för justeringen till ca 15 kHz, men även i det fallet så måste du hålla ögonen på nivåerna. Du bör inte höja mer än 20 dB och även i det fallet så bör du hålla ljudtrycksnivån i lyssningspositionen under Leq (medelnivå) om 75 dB. Om du osäker så kan du spela några minuter och försiktigt känna efter om diskantkalotterna har blivit varma ut mot kanten till.

Om du vill kunna dra på mer rekommenderas högtalare av PA-typ.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2341
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Re: Hur få till bra ljud med hörselnedsättning?

Inläggav nuffe » 2024-02-02 18:16

Jag föredrar absolut att lyssna med hörhjälpmedel. Har tinnitus som gör att allt mellan 2500 till 3500 Hz "försvinner". Hörsel bortfallet är 20-25 dB.

Hjalmar_Branting
 
Inlägg: 625
Blev medlem: 2021-04-15

Re: Hur få till bra ljud med hörselnedsättning?

Inläggav Hjalmar_Branting » 2024-02-02 21:09

Jag är hörselskadad sedan födsel och sen 20 år tillbaka har jag hörapparater.
Det var för ca 20 år sen de modernare apparaterna gjorde intåg på marknaden,dock behövde man ha en audionom som var förstående.
I blekinge landsting har de ett antal upphandlade modeller och varianter audionomen i första hand ska prova ut till sina patienter.
Givetvis är dessa upphandlade modeller sällan av det bättre sortimentet men om audionomen tycker att det finns särskilda behov att ta hänsyn till kan man be om dispens för att kunna köpa ur resten av sortimentet.
Mina audionomer har alltid ställt upp till 100% och verkligen kämpat för att jag ska få det jag vill ha och då har jag alltid valt det "bästa"
Har provat Widex,Siemens och nu Phonak.
Phonak har ett ljud som passar mig bra.
De Phonak jag har sedan ca 2år har 9st (Har för att det är 9...)mikrofoner i varje H-app,blåtandsuppkoppling så de funkar som headset,app-styrning,tinitus kopmensation,mm mm.
Jag har och vill helst ha i örat modeller för då används ytterörats normala funktion för att fånga upp och tillsammans med H-app blir det bättre rumspositionering.
Har även en app med ganska avancerad DSP som jag kan justera själv och skapa olika program.

Min uppfattning om hur det låter när det låter "bra" eller "normalt" är adaptiv,lite som när man byter glasögon,ovant i början men ganska snabbt vänjer man sig.
Är alltid orolig när jag byter H-app till nya,sker ca var 3e-4e år,saker låter lite annorlunda varje byte men som sagt,man anpassar sig efter några veckor och då blir bra.
Kan låta lite konstigt när man berättar om det men det är så jag uppfattar att min hörsel och upptagningsförmåga funkar.

Att lyssna utan H-app är för mig otänkbart,har den inställd på fast läge dvs inga auto-juxerier utan den ska alltid förmedla ljudet likadant.
Med h-app så uppfattar jag upp till ca13kHz,med viss ansträngning.
Att lyssna på musik innebär inga svårigheter,det som är mest besvärande är bakgrundssorl,det är jobbigt på riktigt.

Mitt tips är att ha tålamod och låt det växa fram.
Jag brukar skämtsamt säga att jag ofta är den enda i sällskapet som hör som jag ska,har ju kalibrerad och justerad hörsel :lol:

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32028
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Hur få till bra ljud med hörselnedsättning?

Inläggav Bill50x » 2024-02-02 21:59

En personlig reflektion. Man har ju den hörsel man har. Att förbättra denna är ju helt OK. Men det man hör, tex att lyssna på akustisk live-musik är ju deformerat av ens hörsel. Det är ju vad man de facto hör. Om man då lyssnar på musik hemma, ska man då kompensera sin egen hörsel? Då kommer ju musiken inte låta som det man hör IRL.

Eller tänker jag fel här?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

jansch
 
Inlägg: 3698
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Hur få till bra ljud med hörselnedsättning?

Inläggav jansch » 2024-02-02 23:20

Bill50x skrev:En personlig reflektion. Man har ju den hörsel man har. Att förbättra denna är ju helt OK. Men det man hör, tex att lyssna på akustisk live-musik är ju deformerat av ens hörsel. Det är ju vad man de facto hör. Om man då lyssnar på musik hemma, ska man då kompensera sin egen hörsel? Då kommer ju musiken inte låta som det man hör IRL.

Eller tänker jag fel här?

/ B


Javisst, du har den hörseln du har. Den är alldeles unik och ingen har en aning om hur det låter för dej.
Du har också ett hörselminne och får du förändrad hörsel kan du uppleva brister - det låter inte som du minns.
Därutöver kan uppfattbarheten förändras, både genom förändrat frekvensspektra men även vår förmåga att "tolka" mattas av, t.ex pratas det för fort hänger vi kanske inte med på samma sätt som tidigare.

Så vill vi höra som vi minns eller som vi egentligen hör, oavsett livemusik eller inspelning? Vad är "rätt"?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32028
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Hur få till bra ljud med hörselnedsättning?

Inläggav Bill50x » 2024-02-04 12:47

jansch skrev:Så vill vi höra som vi minns eller som vi egentligen hör, oavsett livemusik eller inspelning? Vad är "rätt"?

Vet inte.
Men säg att du har en kraftig dipp vid 3kHz (bara som ett teoretiskt exempel, det kanske man aldrig har) och så lyssnar du på något live. För enkelhetens skull något akustiskt. Och så ska du lyssna på exakt samma sak hemma - ska du då kompensera för denna dipp? Då låter det ju inte längre som det gjorde live. Och några här brukar ju hävda att ljudminnet är ganska kort. Dessutom sker ju degraderingen av hörsel (oftast) under ganska lång tid vilket gör att hjärnan hinner ställa om sig i viss mån.
Finns det någon forskning kring detta?

En sak är att kompensera för en grav förändring. Har en kamrat som numera har hörapparater. Jag gissar att dessa är kompenserade för hennes hörsel. När hon lyssnar på radio (tex) så går ljudet direkt rätt in i hörapparaten.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
bassman
 
Inlägg: 4285
Blev medlem: 2007-01-01
Ort: Piteå

Re: Hur få till bra ljud med hörselnedsättning?

Inläggav bassman » 2024-02-04 13:20

Jag har genom åren jobbat på mig en rejäl nedsättning på trånga pubscener med oerhört starka ljudnivåer.

Vid musiklyssning använder jag hörapparater för att få en någorlunda god återgivning, visst kan det till en början låta vasst "klirrigt"och otäckt men det är något jag lärt mig acceptera, kan jämföra det med för första gången ta på sig progressiva glasögon. Det blir normaliserat..

Att det kan sitta kamrater och kommentera en shaker som ligger i höger kanal och jag fattar ingenting är ju lite sorgligt.

Jag har tagit kontakt med audionomen i norra regionen för att göra en ny kallibrering av ett nytt hörseltest men det är lång kö :-(
Bilagor
IMG_5890.JPG
IMG_5890.JPG (1.71 MiB) Visad 1049 gånger
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Diavolo
 
Inlägg: 50
Blev medlem: 2020-04-08

Re: Hur få till bra ljud med hörselnedsättning?

Inläggav Diavolo » 2024-02-04 21:25

jansch, jag har haft hörselnedsättning sedan augusti 2016. S.k. "sudden deafness" trodde man, då det hände över en natt. Fick plötsligt tre tinnitustoner i ena örat på kvällen och vaknade upp på morgonen med att örat kändes bedövat. Det var såklart inte det, bara hörselnedsättningen som gjorde att känslan blev sådan. Utreddes under drygt ett år, var tredje månad, och man hittade ingen orsak och trodde därför det berodde på sammanbitning av käkarna under lång tid pga stress i jobb- och relation. Tydligt dropp vid 1-2kHz ochs edan nedåtgående jämnt neråt till -80dB. Hörseln har gradvis försämrats sedan dess (förutom för de högsta frekvenserna), men så i höst så bytte jag spishäll och var tvungen att såga ut en cm mer i bänkskivan. Satte sticksågen i, utan hörselskydd, och pang, där kom hörselskadan på 4kHz.

JM, jag ska be om audiogram när jag ska till audionomen om några veckor. Kan du göra något med det menar du?

Hjalmar, intressant info. Jag är ju på Karlskonas öronavdelning. Jag har Signia Pure-nånting, som sitter bakom öronen, med ljudslang in i hörselgången och en öppen dom, BT-koppling till telefonen, tinnitusmaskering. Har läst positivt om Phonak för just musiklyssning. Ska ta ett snack med dem om att "Hjalmar har, jag vill också ha!" ;) Nä men allvar, jag ska verkligen kolla med dem då. Jag trodde inte det var möjligt. Tycker mina Signia överlag är vassa i de högre frekvenserna. Det blir mkt mjukare i bilen t.ex. när jag justerar 1-4kHz för bästa möjliga ljud. Mjukare men ändå lika tydligt som hörapparaterna.

I-or, tack för tipsen. Gissar att jag väl får höra av mig på Faktiskt när jag ska justera in systemet, visa audiogrammet och be om mer råd.

Morello, bra att du har på dig hörselskydd. Jag har alltid öronproppar på konsert och när jag kör motorcykel (en av mina hojar blev uppmätt till 117dB(A) vid förbikörning på 5m avstånd, 127dB(A) enligt Besiktningens mätmetod ;) men det är vindbruset som jag har på mig öronpropparna för.

ba82ssman, ja det är verkligen sorgligt när man inte hör vissa ljud. Jag saknar en hel del av småfåglarna tidig vår när det bara är några få av dem, syrsorna och bin/humlor på sommaren. Och ja, hjärnan kompenserar ju ("vänjer sig") men det är det jag vill bort ifrån. För det är vasst ljud och jag vill hellre kompensera så nära källan som möjligt. Räknar iskallt med att det är betydligt mkt bättre analys av ljudet och beräkning av kompensation av den om jag använder en UMIK-1, Dirac Live än att en person sitter bakom ett skrivbord och justerar efter mina tryck på en knapp och sedan säger "låter det bra nu (i det här sanslöst ekande rummet som jag kallar mitt kontor".
Bluesound Node N130
Nuprime DAC-9
2st bryggade Nuprime STA-9
LTS v3 f1

JM
 
Inlägg: 4831
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Hur få till bra ljud med hörselnedsättning?

Inläggav JM » 2024-02-04 22:59

En avgörande fråga är - låter ljudet bättre med lurar än med högtalare?

Låter det bättre med lurar kan det vara så att du skall lyssna med så få reflexer som möjligt. Testa då att flytta högtalarna mycket nära lyssningspositionen. Dvs direktljudet blir mer dominerande över reflexerna.
Mycket vanligt vid hörselskador att reflexerna stör.

Innan du fick din plötsliga hörselskada var du då överkänslig för vissa frekvenser? Om så hur länge.

JM, jag ska be om audiogram när jag ska till audionomen om några veckor. Kan du göra något med det menar du?
Japp. Sannolikt digitalt.

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Kraniet
 
Inlägg: 12557
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Hur få till bra ljud med hörselnedsättning?

Inläggav Kraniet » 2024-02-05 09:54

Jag har också nedsättning på ena örat som jag haft sen jag va litet och hade mycket öroninflammationer och två gånger fick operera in rör.
Har dock inte så allvarlig nedsättning att jag behöver hörapparat.

Sen sak som jag märkt är att om jag blåser ut trumhinnorna så ändras ljudet och jag kan få tillbaka mer diskant
Har också haft besvär med knaster i örat pga att det samlas vätska bakom trumhinnan. Verkar va nåt problem med att bihålorna svullnar och påverkar örontrumpeten.
Regelbunden nässkölj med en nosebuddy har haft en positiv inverkan men problemen kommer och går.
Kan kanske va nåt att undersöka om man har problem.

En annan sak jag märkt är att det i mitt fall inte går att kompensera med frekvensjustering, snarare tvärtom får jag besvär om högtalaren har för mycket energi vid vissa frekvenser (främst området ca 2,5-5 kHz).
Är jag trött är jag känsligare och har jag utsatts för höga ljud under en dag är jag känsligare.
I mitt fall har jag dessutom problem med att ljudbilden vill kantra. Det är ett problem som kommer och går, ibland upplever jag det mer störande än andra gånger.

En sak som jag kanske skulle fundera över är om en kompensation av frekvensgången skulle kunna förvärra problemen på sikt. Men osäker om det är ett problem då man redan har kraftig nedsättning?
Tyvärr så är väl audionin inriktad på talförståelse så allt som har med "livskvalitet" i övrig får man nog experimentera med på egen hand.

Tipset at se över akustiken är nog ett bra inspel. Att även se över lyssningsmiljön så att störljud minimeras är ju positivt. Högtalare med korrekt frekvensgång och låg dist är ju också fördelaktigt för alla lyssnare men kanske än mer för de med nedsättning.
Mvh
Magnus

jansch
 
Inlägg: 3698
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Hur få till bra ljud med hörselnedsättning?

Inläggav jansch » 2024-02-05 10:37

Bill50x skrev:
jansch skrev:Så vill vi höra som vi minns eller som vi egentligen hör, oavsett livemusik eller inspelning? Vad är "rätt"?

Vet inte.
Men säg att du har en kraftig dipp vid 3kHz (bara som ett teoretiskt exempel, det kanske man aldrig har) och så lyssnar du på något live. För enkelhetens skull något akustiskt. Och så ska du lyssna på exakt samma sak hemma - ska du då kompensera för denna dipp? Då låter det ju inte längre som det gjorde live. Och några här brukar ju hävda att ljudminnet är ganska kort. Dessutom sker ju degraderingen av hörsel (oftast) under ganska lång tid vilket gör att hjärnan hinner ställa om sig i viss mån.
Finns det någon forskning kring detta?

En sak är att kompensera för en grav förändring. Har en kamrat som numera har hörapparater. Jag gissar att dessa är kompenserade för hennes hörsel. När hon lyssnar på radio (tex) så går ljudet direkt rätt in i hörapparaten.

/ B


Jo, "hörselminnet" är extremt kort för A/B tester på "audiofilnivå", d v s att jämföra sådana skillnader som är helt ointressanta när det gäller hörselns kvalitet. Man brukar ange max 5-7 sekunder och stor osäkerhet.
Vårt "riktiga hörselminne" handlar om ljudprofiler/ljudsignaturer, sådant som är viktigt för människan. T.ex känna igen sin mors röst oavsett om den är trött/förkyld/arg/viskande/osv eller en kompis röst även om du inte hört honom på 30år.

Detta gäller ju allt som vi identifierar m h a hörseln. T.ex tänk på lövprassel eller varför inte hur vitt brus låter eller lät innan en ev. hörselskada.
För mej låter vitt brus inte lika vitt (krispigt) längre som det gjorde för 30 år sedan.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32028
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Hur få till bra ljud med hörselnedsättning?

Inläggav Bill50x » 2024-02-05 11:25

jansch skrev:Vårt "riktiga hörselminne" handlar om ljudprofiler/ljudsignaturer, sådant som är viktigt för människan. T.ex känna igen sin mors röst oavsett om den är trött/förkyld/arg/viskande/osv eller en kompis röst även om du inte hört honom på 30år.

Det har du rätt i.
Jag brukar argumentera på liknande sätt när det anses att akustiken är extremt viktig. Man känner ju igen en röst (eller ett instrument) oavsett om det är ute i skogen eller ett kaklat badrum.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Hur få till bra ljud med hörselnedsättning?

Inläggav Harryup » 2024-02-05 14:01

Har också problem med hörsel numera både pga av lite taskiga gener och även mycket konsertbesök som ung. Minns t.ex. Blue Öyster Cult i Konserthuset då med 7 gitarrister och 2 trummisar som extremt högt spelande.
Man får komma ihåg att man inte kanske kan öka hur mycket som helst eftersom örats överstyrningsreserv har minskat betänktligt, i vart fall för mig. Man kan fixa hörselhjälp själv om man har måttliga problem genom att använda Apple AirPods Pro och endera scanna in sitt audiogram, importera en textfil eller göra ett eget hörselprov med AirPodsen och använda den kurvan.
Funkar ganska bra faktiskt.

/Harry

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Hur få till bra ljud med hörselnedsättning?

Inläggav Harryup » 2024-02-05 14:11

Har flera kompisar som lagt ner större summor på egna inköp och varit riktigt nöjda i början. Sen efter ett tag så har dom slutat använda hörapparaterna och dom vet nästan inte varför själva. Dom känns bara inte så bra längre.
I regel är tydligen de som har sina mickar sittandes bakom örat bakåt och uppåtriktade (vilket merpartern har) att dom är helt värdelösa på en restaurang då man lyssnar mera på folk bakom än rakt framför sig. Om man inte har något teknikintresse eller kanske inte är så ljudkvalitésmedveten så kanske man är nöjd med ett bättre resultat än innan man fick dom. Har själv pratat med flera audionomer som inte fattar vad man pratar om när man säger att man vill kunna påverka tonkurvan själv och inte bara välja förprogrammerade lägen, och att man vill använda sina ytteröron. Om man skall utgå ifrån de jag pratat med så verkar audionomer vara lätt korkade och vara utbildade för att enbart hjälpa till att förstärka tal och att kunna hjälpa patienten att spela spotify med bluetooth.

Diavolo
 
Inlägg: 50
Blev medlem: 2020-04-08

Re: Hur få till bra ljud med hörselnedsättning?

Inläggav Diavolo » 2024-02-06 13:06

Harryup: Ja de hörapparaterna är precis värdelösa på restaurang / pub, även att jag kan justera riktningen som de ska lyssna in på (från 360° till 45° rakt fram). Jag skickade fråga nu till min audionom om jag kunde få byta till Phonak. Svaret jag fick var ju inte precis något att bli glad över. Känns inte riktigt som de fattar...
De apparater du har som provades ut 2021 anses fortfarande vara aktuella och kommer inte bytas ut i dagsläget. Det finns däremot goda möjligheter att justera ljudet i apparaterna för att försöka få dessa att fungera bättre vid musiklyssning. Önskar du en tid för detta så ordnar vi det givetvis - men byte av apparaterna är som sagt inte aktuellt i dagsläget.
Vänligen
namn enamn, audionom Karlskrona


Jag har försökt med förra audionomen. De kan inte justera de på det sättet de gör det. Deras kontor är banne mig mindre akustiskt lämpliga att prata i en timme än mitt kala vardagsrum där det iaf existerar 4kvm matta och en 3,5m lång soffa

JM: Ja, ljudet låter bättre med hörlurar. Slipper reflektionerna. Testade Dirac Live och upplevde en markant förbättring mht det. Nope, har inte varit överkänslig tidigare vad jag vet.

Kraniet: Jag känner igen det där med att tryckkompensera först, som om jag åker flygplan, då är det som att diskanten öppnas upp och håller sig där.

Hörselminne och luktsinne fungerar kanske likadant då. Man säger att efter 5-7s så kan du inte känna lukten du först kände när du kom in i ett hus (om det t.ex. är mögel där)

Harryup: AirPods Pro funkar rätt ok för låg/medel hörselnedsättning. Man kan använda appen https://mimi.io för att sätta upp ett eget audiogram. Inte lika exakt som att vara hos audionomer men rätt ok. Kolla även videon här: https://www.youtube.com/watch?v=7cjmM5p ... iVIIvSajtJ
Bluesound Node N130
Nuprime DAC-9
2st bryggade Nuprime STA-9
LTS v3 f1

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32028
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Hur få till bra ljud med hörselnedsättning?

Inläggav Bill50x » 2024-02-06 15:40

Harryup skrev:... även mycket konsertbesök som ung. Minns t.ex. Blue Öyster Cult i Konserthuset...
Samma grupp som skapade min tinnitus på Scandinavium i Göteborg.
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Hur få till bra ljud med hörselnedsättning?

Inläggav Harryup » 2024-02-06 16:12

Ja, undrar om verkligen Audionomkurvor är så riktiga. Till att börja med så har jag aldrig haft så mycket tinnitus som i de hörseltestarboxar som finns hos audionomer, ett plågsamt övertryck gör att man även kan höra sin egen puls. Man har typ samma sort av hörlurar som Göring använde vid Nürnbergrättegången, sitter sämre än illa. Testsignalen är kontinuerlig vilket gör att i vart fall jag vet inte om jag hör min tinnitus och/eller testsignalen, kanske båda eller kanske jag bara hör min tinnitus men tror det är signalen.

JM
 
Inlägg: 4831
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Hur få till bra ljud med hörselnedsättning?

Inläggav JM » 2024-02-09 09:12

Harryup skrev:Ja, undrar om verkligen Audionomkurvor är så riktiga. Till att börja med så har jag aldrig haft så mycket tinnitus som i de hörseltestarboxar som finns hos audionomer, ett plågsamt övertryck gör att man även kan höra sin egen puls. Man har typ samma sort av hörlurar som Göring använde vid Nürnbergrättegången, sitter sämre än illa. Testsignalen är kontinuerlig vilket gör att i vart fall jag vet inte om jag hör min tinnitus och/eller testsignalen, kanske båda eller kanske jag bara hör min tinnitus men tror det är signalen.

Normalt har du maskering av din tinnitus vilken inte finns i "hörselburen". Påverkar säkert dina svar och registrerade kurvan. Korrekt utförd mätning skall sannolikt ge korrekt kurva.

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Hur få till bra ljud med hörselnedsättning?

Inläggav Harryup » 2024-02-11 15:57

Eftersom jag brukar vara högst osäker på 25% av svaren så tror jag att fick man bara en intermittent signal och inte kontinuerlig så skulle man vara väsentligt mera säker. Personligen ser jag testutförandet som modern 30-tals nivå.

Mimi-appen har intermittent signal och känns absolut mera high-tech. Kan tänka mig att de hörselburar man stänger in folk i användes på 30-talet till olydiga på mentalsjukhus.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6267
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Hur få till bra ljud med hörselnedsättning?

Inläggav I-or » 2024-02-11 17:59

Harryup skrev:Ja, undrar om verkligen Audionomkurvor är så riktiga. Till att börja med så har jag aldrig haft så mycket tinnitus som i de hörseltestarboxar som finns hos audionomer, ett plågsamt övertryck gör att man även kan höra sin egen puls. Man har typ samma sort av hörlurar som Göring använde vid Nürnbergrättegången, sitter sämre än illa. Testsignalen är kontinuerlig vilket gör att i vart fall jag vet inte om jag hör min tinnitus och/eller testsignalen, kanske båda eller kanske jag bara hör min tinnitus men tror det är signalen.


Harryup skrev:Eftersom jag brukar vara högst osäker på 25% av svaren så tror jag att fick man bara en intermittent signal och inte kontinuerlig så skulle man vara väsentligt mera säker. Personligen ser jag testutförandet som modern 30-tals nivå.

Mimi-appen har intermittent signal och känns absolut mera high-tech. Kan tänka mig att de hörselburar man stänger in folk i användes på 30-talet till olydiga på mentalsjukhus.


:mrgreen:
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin
 
Inlägg: 6854
Blev medlem: 2003-12-12
Ort: ogonal

Re: Hur få till bra ljud med hörselnedsättning?

Inläggav Jax » 2024-02-13 12:06

Harryup skrev:Eftersom jag brukar vara högst osäker på 25% av svaren så tror jag att fick man bara en intermittent signal och inte kontinuerlig så skulle man vara väsentligt mera säker. Personligen ser jag testutförandet som modern 30-tals nivå.

Mimi-appen har intermittent signal och känns absolut mera high-tech. Kan tänka mig att de hörselburar man stänger in folk i användes på 30-talet till olydiga på mentalsjukhus.

Testförfarandet är inte bra. Det är 30-tal över hela utrustningen inklusive buren som känns som en fängelsecell. Jag har svårt att höra testtonerna när de är svaga och oftast hör jag när en testton slutar snarare än tonen självt.

Jag är född med min nedsättning som är av typen nästan normal i basen men 50-60 dB ner vid 8 kHz i en linjär sluttning, lika på båda öronen. Jag har därför inget minne av hur saker och ting ska låta och därför kompenserar jag inte musikåtergivningen för om jag gör det låter det fel. Därför använder jag inte mina hörapparater om det inte behövs.

Apparaterna är Oticon och är 11 år gamla idag men funkar fortfarande. Dessa fick jag genom dåvarande Östergötlands landsting som aldrig följer upp. Idag är det Region Skåne som gäller men där har jag ännu inte besökt en audionom men det är nog dags nu. Till saken hör (höhö) att apparaterna inte har volymkontroll utan det görs med en fjärrkontroll som jag fick betala fullt pris för. Apparaterna är inear vilket är nödvändigt då jag är beroende av lokalisering vilket inte funkar med bakomörattypen. Förutom detta är jag läppläsare så ser jag inte käften hos den som pratar hör jag inte men med apparaterna funkar det eller drar upp volymen om det är fjärrsamtal.

Även jag hör bättre med hörlurar men är det monoljud hör jag inget om 2 pratar i mun vilket är ett problem vid videosamtal i grupp. Åtminstone med Discord. I rum med efterklang funkar det sämre med apparaterna än utan, kanske för att reflexerna är mer högfrekventa. I en bil under färd hör jag andra utan apparater medan de inte hör mig om jag inte skriker som jag upplever det. Min uteffekt är ju justerad med återkoppling så mitt eget tal låter lika högt som de andra men det blir för lågt för dem.
- Militant slacker

JM
 
Inlägg: 4831
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Hur få till bra ljud med hörselnedsättning?

Inläggav JM » 2024-02-16 13:06

Att minska reflexerna och öka direktljudet verkar fungera bra för flera.
När fungerar PEQ bäst? Går det att göra något genom att selektivt filtrera bort störande frekvenser?
När är det bra att höja vissa frekvenser.
Vilka sätt är bäst för din specifika hörselnedsättning att nå bättre hifiljud?

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Hur få till bra ljud med hörselnedsättning?

Inläggav Harryup » 2024-02-16 13:21

En PEQ fungerar alltid bra om den är inställd så det blir "bra". Ljudet blir ju tydligare när man får bort luddiga rumsresonanser. Och dessutom så kan man ju finjustera så att man kan öka lite i de regioner man har bortfall. Men den ersätter ju ingen hörapparat. Och öka mycket är svårt att göra då de flesta anläggningar inte låter särskilt bra eller att man själv får en överstyrning av vissa toner. Känns som att överstyrningsreserven minskar då man får bortfall. Räcker ju med lite besticksskrammel för att man knappt hör något ibland.

JM
 
Inlägg: 4831
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Hur få till bra ljud med hörselnedsättning?

Inläggav JM » 2024-02-16 14:44

Harryup skrev:En PEQ fungerar alltid bra om den är inställd så det blir "bra". Ljudet blir ju tydligare när man får bort luddiga rumsresonanser. Och dessutom så kan man ju finjustera så att man kan öka lite i de regioner man har bortfall. Men den ersätter ju ingen hörapparat. Och öka mycket är svårt att göra då de flesta anläggningar inte låter särskilt bra eller att man själv får en överstyrning av vissa toner. Känns som att överstyrningsreserven minskar då man får bortfall. Räcker ju med lite besticksskrammel för att man knappt hör något ibland.

Kan du filtrera bort den störande frekvensen med en smal frekvensdipp?

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Hur få till bra ljud med hörselnedsättning?

Inläggav Harryup » 2024-02-16 17:24

Menar du rumsresonansen eller menar du det som så att säga överstyr örat?
Det första, ja man kan komma väldigt långt med det. Menar du det andra, är ganska breda spektrum så man kan lyfta med ett shelving-filter och välja någon nivå där man står ut. Men ser inte att det är särskilt smalbandigt.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 9 gäster