Lemus Home Classic 1500 - någon som lyssnat

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Kermit116
 
Inlägg: 1274
Blev medlem: 2019-03-08
Ort: "08"

Lemus Home Classic 1500 - någon som lyssnat

Inläggav Kermit116 » 2024-02-05 11:37

Bläddrade runt hos Hifiklubben och hittade detta:
https://www.hifiklubben.se/stockitem_61 ... 111104827/

En klass-D-förstärkare och två högtalare med 8-tums SB-element och någon form av rumskorrigering. Låter man sen en glasmästare skära till en skiva att lägga uppepå så kan man ha den som blombänk. Kanske en nutida variant av den möbel med Radiola-radio, Garrard skivspelare och rullbandare, som fanns i det hem där jag var ett yngel?

Men framförallt hur låter den och var det ö h t rätt av mig att posta detta i en avdelning om hifi?
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Användarvisningsbild
David_A
 
Inlägg: 1333
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Lemus Home Classic 1500 - någon som lyssnat

Inläggav David_A » 2024-02-05 16:43

Jag har en Lemus 1800 här hemma på övervåningen
Sett till vad som finns i motsvarande formfaktor så är den ganska ensam på marknaden, om man inte ska börja jämföra med mindre ljudlimpor.
Jämfört med dessa har ju ändå Lemus ganska hygglig bestyckning.
Nu ska jag vara hyggligt rättvis, det är en formmässigt unik produkt som ändå inte kostar som en bil. Men tyvärr så mer eller mindre hatar jag den
Den låter hyfsat neutralt, men med en tråkig hårdhet i undre diskanten. Ljudbilden är lika bred som högtalaren, no more no less= för litet i dom flesta normala vardagsrum
Den automatiska kompenseringen är.. totalt kass i brist på andra ord. Du får tre parametriska band att manuellt justera efter justering= duger inte alls till någonting.
Jag har kört kompensation hur många gånger som helst med en iphone, men aldrig blivit riktigt nöjd. Fått bort den värsta baspiken nu efter otaliga försök.
Högtalaren kan spela ganska högt, men när du väl når taket så stryper den MYCKET aggressivt, blir typ olyssningsbart.
Spridningen i horisontalled är mycket begränsad. Kan både vara bra och dåligt antar jag. Det är full mutter mitt framför högtalaren, och mycket tystare än vad jag hade förväntat mig på sidorna av högtalaren. "Lounge" ljud blir det knappast i andra delar av rummet
Låter som en helsågning, men det är en stilren produkt som inte tar onödig uppmärksamhet i rummet. Hög WAF faktor. Fast som primär stereo skulle jag aldrig kunna leva med den.

Kermit116
 
Inlägg: 1274
Blev medlem: 2019-03-08
Ort: "08"

Re: Lemus Home Classic 1500 - någon som lyssnat

Inläggav Kermit116 » 2024-02-05 17:45

Tack för en inlevelsefull beskrivning. Verkar vara som Radiola/Garrard-kombon fast närmare sextio år senare.

Men WAF ("you can't live with them, you can't live without them".)!
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Bjoernen
 
Inlägg: 112
Blev medlem: 2018-12-14

Re: Lemus Home Classic 1500 - någon som lyssnat

Inläggav Bjoernen » 2024-02-05 20:01

Jag har den större modellen Classic 1800 och som ljudlimpa till tv:n tycker jag den funkar bra! Den mullrar bra när sambon ser film på Netflix och hon tycker att den är snygg och diskret. Som stereo så tycker jag inte den håller måttet men det var inte det jag köpte den för!


Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 6 gäster