High-end mässan 2024

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22714
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: High-end mässan 2024

Inläggav RogerGustavsson » 2024-03-02 10:45

AlbertHall skrev:Klassisk design ex:
Carl Malmsten. Inget man någonsin byter ut. Klär om vart 20 år på sin höjd.
Chesterfield soffor, fotöljer. Inget man byter ut.
Orientaliska handknutna mattor. Inget man byter ut.


Allting blir mer eller mindre klassiskt efter ett tag. Det du nämner är hantverk som för många är obetalbart. Det förutsätter också att man tycker om just den stilen! Vilka ungdomar stämmer in där? Förr var möbler något man ofta ärvde, jag och frugan vill inte ärva fler möbler, knappast någon annan i släkten heller.

Användarvisningsbild
Magnuz
 
Inlägg: 12349
Blev medlem: 2003-08-08

Re: High-end mässan 2024

Inläggav Magnuz » 2024-03-02 11:48

RogerGustavsson skrev:Allting blir mer eller mindre klassiskt efter ett tag. Det du nämner är hantverk som för många är obetalbart. Det förutsätter också att man tycker om just den stilen! Vilka ungdomar stämmer in där? Förr var möbler något man ofta ärvde, jag och frugan vill inte ärva fler möbler, knappast någon annan i släkten heller.


Inte riktigt allt. Kvalitet blir klassiskt, resten blir skräp. Möbler är fortfarande något man ärver förutsatt att tidigare generationer varit kloka nog att köpa kvalitet. Merparten av mina möbler är ärvda. Tyvärr ser man ju ibland ungdomar slänga ut kvalitetsmöbler och ersätta med billigt smäck för att de inte ”tycker om den stilen”. Det är en fråga om utbildning och uppfostran.

Kermit116
 
Inlägg: 1274
Blev medlem: 2019-03-08
Ort: "08"

Re: High-end mässan 2024

Inläggav Kermit116 » 2024-03-02 12:11

pLudio skrev:
Chris71 skrev:Den här dök upp i FB flödet och känns som en passade slutreplik för HEM 2024 och en påminnelse att det är för att träffa likasinnade man bör gå på mässor allt annat är high risk los reward.

Klockrent. Tacka vet jag när Ola spelade Ret Marut Handshake för besökarna.

Hm, ja, hm. En bit bort från Bali Run om man säger så.
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22714
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: High-end mässan 2024

Inläggav RogerGustavsson » 2024-03-02 12:19

Det är inte enbart kvalitet som överlever. Antikvärde är en sak men mycket passar inte längre in i livsstilen hos folk. Status är en viktig faktor, det skulle gärna synas att man hade råd förr i tiden. Vi har få möbler kvar från tidigare generationer, vi har inte tagit över saker bara för att de ansågs vara klassiska eller av hög kvalitet. Från frugans mormor har vi några judendmöbler, det är allt. Från mina föräldrar har vi inget kvar längre. Möbler ska ha en praktisk funktion och gamla skrivbord och linnéskåp hade vi ingen användning för. Det finns heller inget som vi tänker ta över efter svärmor. Tror inte ens någon vill ha flygeln.

Kermit116
 
Inlägg: 1274
Blev medlem: 2019-03-08
Ort: "08"

Re: High-end mässan 2024

Inläggav Kermit116 » 2024-03-02 12:27

RogerGustavsson skrev:... Status är en viktig faktor, det skulle gärna synas att man hade råd förr i tiden.
...
Tror inte ens någon vill ha flygeln.

1
Gäller väl fortfarande vilket, om vi för en kort stund tar oss on topic, återspeglas i alla high-end prylar, och annan ormolja, som nödvändigtvis inte låter bättre än sådant som kostar en tiondel.
2
Tråkigt, en välpolerad flygel kan ju om man har plats för den ses som ett object of art.
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22714
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: High-end mässan 2024

Inläggav RogerGustavsson » 2024-03-02 13:15

Jo, en flygel är snyggt men det ska spelas på den också. För lägenhetsboende tror jag det ofta blir problem med grannsämjan. Möjligen kan det gå om man bor på bottenplanet.

jansch
 
Inlägg: 3695
Blev medlem: 2009-05-01

Re: High-end mässan 2024

Inläggav jansch » 2024-03-02 14:57

Min flygel har jag definitivt inte som någon stauspryl. Helt enkelt en prioritering.
Den är vald för att det är ett fantastiskt instrument - helheten. I känsla och ljudupplevelse ( givetvis subjektivt!) kan inget digitalpiano mäta sig med den oavsett hur bra samplingen är och hur bra tangentbordet är.
Det är en jäkla skillnad på 2 inbyggda "stereo"högtalare eller hörlurar jämfört med en klangbotten som skapar en komplex, vacker ljudbild.

Dessutom en vacker möbel, utsökt hantverk, som skapar lugn och harmoni ihemmet.
Man blir glad av den!

AlbertHall
 
Inlägg: 1511
Blev medlem: 2019-11-13

Re: High-end mässan 2024

Inläggav AlbertHall » 2024-03-02 18:05

Magnuz skrev:
RogerGustavsson skrev:Allting blir mer eller mindre klassiskt efter ett tag. Det du nämner är hantverk som för många är obetalbart. Det förutsätter också att man tycker om just den stilen! Vilka ungdomar stämmer in där? Förr var möbler något man ofta ärvde, jag och frugan vill inte ärva fler möbler, knappast någon annan i släkten heller.


Inte riktigt allt. Kvalitet blir klassiskt, resten blir skräp. Möbler är fortfarande något man ärver förutsatt att tidigare generationer varit kloka nog att köpa kvalitet. Merparten av mina möbler är ärvda. Tyvärr ser man ju ibland ungdomar slänga ut kvalitetsmöbler och ersätta med billigt smäck för att de inte ”tycker om den stilen”. Det är en fråga om utbildning och uppfostran.


Stämmer till 100%.

AlbertHall
 
Inlägg: 1511
Blev medlem: 2019-11-13

Re: High-end mässan 2024

Inläggav AlbertHall » 2024-03-02 18:13

jansch skrev:Min flygel har jag definitivt inte som någon stauspryl. Helt enkelt en prioritering.
Den är vald för att det är ett fantastiskt instrument - helheten. I känsla och ljudupplevelse ( givetvis subjektivt!) kan inget digitalpiano mäta sig med den oavsett hur bra samplingen är och hur bra tangentbordet är.
Det är en jäkla skillnad på 2 inbyggda "stereo"högtalare eller hörlurar jämfört med en klangbotten som skapar en komplex, vacker ljudbild.

Dessutom en vacker möbel, utsökt hantverk, som skapar lugn och harmoni ihemmet.
Man blir glad av den!


Helt rätt! Ett sådant utsökt hantverk som en flygel gör en stum av beundran. Klangen får en att inse hur lång väg ljudåtergivning fortfarande har att gå.

Användarvisningsbild
VintageHiFi
 
Inlägg: 2297
Blev medlem: 2013-09-08

Re: High-end mässan 2024

Inläggav VintageHiFi » 2024-03-02 18:38

AlbertHall skrev:
Magnuz skrev:
RogerGustavsson skrev:Allting blir mer eller mindre klassiskt efter ett tag. Det du nämner är hantverk som för många är obetalbart. Det förutsätter också att man tycker om just den stilen! Vilka ungdomar stämmer in där? Förr var möbler något man ofta ärvde, jag och frugan vill inte ärva fler möbler, knappast någon annan i släkten heller.


Inte riktigt allt. Kvalitet blir klassiskt, resten blir skräp. Möbler är fortfarande något man ärver förutsatt att tidigare generationer varit kloka nog att köpa kvalitet. Merparten av mina möbler är ärvda. Tyvärr ser man ju ibland ungdomar slänga ut kvalitetsmöbler och ersätta med billigt smäck för att de inte ”tycker om den stilen”. Det är en fråga om utbildning och uppfostran.


Stämmer till 100%.


Kan inte annat än att hålla med, även jag till 100%

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22714
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: High-end mässan 2024

Inläggav RogerGustavsson » 2024-03-02 18:58

Flygel eller ej beror förstås även på om den kan trakteras av ägaren.

AlbertHall
 
Inlägg: 1511
Blev medlem: 2019-11-13

Re: High-end mässan 2024

Inläggav AlbertHall » 2024-03-02 21:48

Nja, för att förstå instrumentets potential räcker det med att du trycker ned en tangent och lyssnar i 20 sek.

jansch
 
Inlägg: 3695
Blev medlem: 2009-05-01

Re: High-end mässan 2024

Inläggav jansch » 2024-03-03 00:34

RogerGustavsson skrev:Flygel eller ej beror förstås även på om den kan trakteras av ägaren.


Jag är ganska "medioker flygeltämjare" men det ger ändå stor tillfredsställelse. Dessutom, om jag lyckas spela felfritt och känner flytet får man en riktig kick. Det kanske inte låter bra för andra, men jag är nöjd.

Cello t.ex är en helt annan "grej" och utmaning, hur jag än övar blir jag aldrig ens lite nöjd. Vill man plåga sig själv ska man börja spela cello när man närmar sig pensionsåldern! Insikten om inlärningsbegränsningar är skrämmande även efter 9 år

Användarvisningsbild
RJohan
 
Inlägg: 1583
Blev medlem: 2007-02-11

Re: High-end mässan 2024

Inläggav RJohan » 2024-03-03 07:36

Jag tittade som flyktigast på Kungakröningen i Storbrittannien härförleden. Kunde konstatera att med tiden blir bling tydligen fint. Herregud vad mycket tingel tangel, glitter och bjäfs!

Malmsten har nämnts. Jag ärvde en soffa efter föräldrarna, i ljust spygrönt. Jag var rätt nöjd när katten kloade sönder den så den med hyfsat gott samvete kunde förflyttas till tippen. Malmsten gjorde en del snygga saker, men inte den.

JM
 
Inlägg: 4831
Blev medlem: 2011-08-13

Re: High-end mässan 2024

Inläggav JM » 2024-03-03 08:49

Malmsten gjorde fina musikmöbler med skivspelare/elektronik bakom dörrar.

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Kralle
 
Inlägg: 1527
Blev medlem: 2018-01-07

Re: High-end mässan 2024

Inläggav Kralle » 2024-03-03 10:17

jansch skrev:Cello t.ex är en helt annan "grej" och utmaning, hur jag än övar blir jag aldrig ens lite nöjd. Vill man plåga sig själv ska man börja spela cello när man närmar sig pensionsåldern! Insikten om inlärningsbegränsningar är skrämmande även efter 9 år

Instämmer. Jag gav bort min cello efter tre år.

Användarvisningsbild
Torrowitz
 
Inlägg: 158
Blev medlem: 2008-02-29

Re: High-end mässan 2024

Inläggav Torrowitz » 2024-03-03 20:03

Nattlorden skrev:Tennis, golf, miniatyrracing etc utbrutet till egen tråd // Redaktör'N


Jag letar efter den nya tråden men hittar inte den?
/Torrowitz

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2511
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: High-end mässan 2024

Inläggav STDI » 2024-03-03 20:22

OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Imperial-Blomman
 
Inlägg: 1210
Blev medlem: 2022-11-10

Re: High-end mässan 2024

Inläggav Imperial-Blomman » 2024-03-03 20:51

Tråden har spåraur varning.
Deltidare på Hifikit.

OA-52-Satori, OA-52-Purifi, OS-52, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1 mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], hifikg, Michael och 4 gäster