Vad sysslar Hifiklubben med? (Vestlyd V15C)

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57256
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Vad sysslar Hifiklubben med? (Vestlyd V15C)

Inläggav Nattlorden » 2024-03-01 11:26

TEKNISKA SPECIFIKATIONER
Färg Svart
Vikt (kg) 34
Bredd (cm) 46,8
Höjd (cm) 74,2
Djup (cm) 41,7
Höjd emballage (cm) 87
Längd emballage (cm) 56
Vikt emballage (kg) 35,5
Bredd emballage (cm) 60

2-vägs koaxial basreflex-konstruktion med 2x basportar (på fronten)
1-tums laminerad dome-diskant i titan med neodymmagnet
15-tums bas med membran i papp
Terminaler: banan/skruv + Neutrik Speakon
Kabinett i MDF (frontbaffel 31 mm)
Svart tygram till fronten medföljer
Matchande golvstativ finns som extra tillbehör


Okej...? Inga ljudtekniska data alls...?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
BellsnWhistles
 
Inlägg: 1073
Blev medlem: 2007-01-14
Ort: Stockholm

Re: Vad sysslar Hifiklubben med? (Vestlyd V15C)

Inläggav BellsnWhistles » 2024-03-01 11:42

De kanske tycker att det bara är ljudet som räknas.... :lol:
Skämt åsido, faktum är att jag själv inte bryr mig nämnvärt om teknisk specifikationer som publiceras från tillverkarna, de säger i allmänhet ingenting ändå och är ofta felaktiga.
Men det som tillverkaren själv har på sin hemsida borde ju Hifiklubben kunna plocka med.

De där högtalarna är förövrigt intressanta, ska försöka åka och lyssna på dem. Jag hyser en viss kärlek till 15" koaxialelement.
Loud is beautiful… if it's clean (Cerwin-Vega in the seventies)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57256
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Vad sysslar Hifiklubben med? (Vestlyd V15C)

Inläggav Nattlorden » 2024-03-01 11:53

Oavsett om där föreligger vissa fel i mätningarn eller inte, så tycker jag hifiklubben alltid haft med dem, från tidigt 90-tal som var min första kontakt upp till nu.

Primärt på en högtalare som den vill i alla fall jag gärna veta var -3dB eller -6dB punkten i basens utsträckning ligger... Och att behöva gå vidare till tillverkaren för det känns ju lite "B".
It's all fun and games until Darth Vader comes.

AlbertHall
 
Inlägg: 1511
Blev medlem: 2019-11-13

Re: Vad sysslar Hifiklubben med? (Vestlyd V15C)

Inläggav AlbertHall » 2024-03-01 12:35

Ja det är svagt
93 db, samt Speakon. Det väl ungefär allt.
Stort plus för Speakon.

Passar i pojkrummet.

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28074
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Vad sysslar Hifiklubben med? (Vestlyd V15C)

Inläggav PerStromgren » 2024-03-01 13:09

Nattlorden skrev:Oavsett om där föreligger vissa fel i mätningarn eller inte, så tycker jag hifiklubben alltid haft med dem, från tidigt 90-tal som var min första kontakt upp till nu.

Primärt på en högtalare som den vill i alla fall jag gärna veta var -3dB eller -6dB punkten i basens utsträckning ligger... Och att behöva gå vidare till tillverkaren för det känns ju lite "B".


Är vi inte lite B här, då? :D

I vart fall säger specen på webbsidan hos Vetlyd att -6dB-punkten ligger vid 36Hz resp 22kHz. Däremot står det inget om max SPL eller max tillförd effekt. Bara att max rekommenderad förstärkareffekt är 500W, men det säger inte så mycket.
... tycker jag!

Per

Goldfinger
 
Inlägg: 2785
Blev medlem: 2008-08-20
Ort: En liten bit av Sverige

Re: Vad sysslar Hifiklubben med? (Vestlyd V15C)

Inläggav Goldfinger » 2024-03-01 13:28

På en sån här konstruktion skulle jag välkomna ett diagram på spridning om jag var spekulant.

Kraniet
 
Inlägg: 12556
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Vad sysslar Hifiklubben med? (Vestlyd V15C)

Inläggav Kraniet » 2024-03-01 13:35

De låter då rätt så bra.
Jag tyckte 12tumsvarianten lät mer balanserad men det var en ganska dålig uppställning också.
Skulle förstås varit intressant att se hur de mäter.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57256
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Vad sysslar Hifiklubben med? (Vestlyd V15C)

Inläggav Nattlorden » 2024-03-01 13:48

PerStromgren skrev:
Nattlorden skrev:Oavsett om där föreligger vissa fel i mätningarn eller inte, så tycker jag hifiklubben alltid haft med dem, från tidigt 90-tal som var min första kontakt upp till nu.

Primärt på en högtalare som den vill i alla fall jag gärna veta var -3dB eller -6dB punkten i basens utsträckning ligger... Och att behöva gå vidare till tillverkaren för det känns ju lite "B".


Är vi inte lite B här, då? :D

I vart fall säger specen på webbsidan hos Vetlyd att -6dB-punkten ligger vid 36Hz resp 22kHz. Däremot står det inget om max SPL eller max tillförd effekt. Bara att max rekommenderad förstärkareffekt är 500W, men det säger inte så mycket.


Misstänkte att den låg lite högre upp också. Får väl säga tack då. Dock hade jag naturligtvis kollat upp det om jag varit intresserad på allvar, nu var det mest bristen på data som störde. 8)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Goldfinger
 
Inlägg: 2785
Blev medlem: 2008-08-20
Ort: En liten bit av Sverige

Re: Vad sysslar Hifiklubben med? (Vestlyd V15C)

Inläggav Goldfinger » 2024-03-01 14:17

Kraniet skrev:De låter då rätt så bra.
Jag tyckte 12tumsvarianten lät mer balanserad men det var en ganska dålig uppställning också.
Skulle förstås varit intressant att se hur de mäter.


Var lyssningspositionen kritisk?

Kraniet
 
Inlägg: 12556
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Vad sysslar Hifiklubben med? (Vestlyd V15C)

Inläggav Kraniet » 2024-03-01 14:58

Goldfinger skrev:
Kraniet skrev:De låter då rätt så bra.
Jag tyckte 12tumsvarianten lät mer balanserad men det var en ganska dålig uppställning också.
Skulle förstås varit intressant att se hur de mäter.


Var lyssningspositionen kritisk?


Nä alltså demon va mitt ute i butiken. Inte uppställda i ett avsett lyssningsrum.

Märkte inte av att lyssningspositionen relativt högtalarna hade nån stor inverkan.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6266
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Vad sysslar Hifiklubben med? (Vestlyd V15C)

Inläggav I-or » 2024-03-01 15:40

Ett problem som sällan dokumenteras i mätningar av högtalare bestyckade med koaxialelement av fullspektrumtyp är den speciella form av intermodulationsdistorsion som uppträder i diskanten vid stora konutslag, då "vågledaren" runt diskantelementet/-hornet rör sig åtskilliga mm. Detta framträder alltså inte i mätningar av harmonisk distorsion. Dessutom blir förstås både frekvensgång och spridning med ett 15"-element som delas vid 1100 Hz problematisk.

Den påtagliga Intermodulationsdistorsionen är naturligtvis fullt hörbar och t.o.m. ofta direkt otrevlig för den distorsionskänslige. Det är dock alltid kul med ljudtryckskapabla högtalare.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Vad sysslar Hifiklubben med? (Vestlyd V15C)

Inläggav jonasp » 2024-03-01 16:44

I-or skrev:Ett problem som sällan dokumenteras i mätningar av högtalare bestyckade med koaxialelement av fullspektrumtyp är den speciella form av intermodulationsdistorsion som uppträder i diskanten vid stora konutslag, då "vågledaren" runt diskantelementet/-hornet rör sig åtskilliga mm. Detta framträder alltså inte i mätningar av harmonisk distorsion. Dessutom blir förstås både frekvensgång och spridning med ett 15"-element som delas vid 1100 Hz problematisk.

Den påtagliga Intermodulationsdistorsionen är naturligtvis fullt hörbar och t.o.m. ofta direkt otrevlig för den distorsionskänslige. Det är dock alltid kul med ljudtryckskapabla högtalare.


Mätning av frekvensgång kan möjligen avslöja att högtalaren är av fulspektrumtyp.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6266
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Vad sysslar Hifiklubben med? (Vestlyd V15C)

Inläggav I-or » 2024-03-01 16:48

Tur att jag stavade rätt. 8)
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik


Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 14 gäster