Till er som kollar på film med era 2.0-anläggningar

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

mindcruncher
 
Inlägg: 140
Blev medlem: 2022-03-13

Till er som kollar på film med era 2.0-anläggningar

Inläggav mindcruncher » 2024-03-06 22:05

Vad kör ni med för grejer?

Jag har just nu själv Schiit Kara och RME ADI-2 DAC FS.
TVn kör jag ut med optisk till DAC.

Men problemet jag upplever just nu är att röster är låga och när jag höjer till OK hörbar volym så blir allt annat runtomkring i filmen jättehögt.
Jag förstår konceptet med Surround och center-högtalare men jag vill inte gå den vägen igen och jag har t.ex ställt in att ljudet ska vara 2.0 ut från min PS5 som just nu funkar som UHD-spelare för mig.

Är man bortom räddning eller finns det trix att tillgå med det man redan har? Jag är inte sugen på att ha en AVR :)

Imperial-Blomman
 
Inlägg: 1205
Blev medlem: 2022-11-10

Re: Till er som kollar på film med era 2.0-anläggningar

Inläggav Imperial-Blomman » 2024-03-06 22:51

Ja kollar inte så mycket film just m mycke you tube.
Ja kör dator å En moddad Gustard x16 som dac till ett par rörmonoblock (3s21 slutrör) som driver OA-52p.
Gustarden skickar även signal till en XTZ stärkare som driver OS-52.

Så ser det ut för tillfället.
De ändras lite på förstärkarsidan då å då.
Deltidare på Hifikit.

OA-52-Satori, OA-52-Purifi, OS-52, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1 mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Användarvisningsbild
guldfisk
 
Inlägg: 3555
Blev medlem: 2005-10-11
Ort: Stockholm

Re: Till er som kollar på film med era 2.0-anläggningar

Inläggav guldfisk » 2024-03-06 23:50

Vi parallell-lyssnar på TV-apparatens egna ljud som "röst-center", nivåmatchat på känn. Fungerar oftast väl. Förstärkaren, som har DAC, är då optiskt ansluten till TV-apparaten och jag upplever inga uppenbara synkroniseringsproblem.
...perspektiv...

mindcruncher
 
Inlägg: 140
Blev medlem: 2022-03-13

Re: Till er som kollar på film med era 2.0-anläggningar

Inläggav mindcruncher » 2024-03-07 01:01

guldfisk skrev:Vi parallell-lyssnar på TV-apparatens egna ljud som "röst-center", nivåmatchat på känn. Fungerar oftast väl. Förstärkaren, som har DAC, är då optiskt ansluten till TV-apparaten och jag upplever inga uppenbara synkroniseringsproblem.


både ljud från TV och förstärkare samtidigt?

Jag har ju sett att inställningen finns och undrat varför men nu när du beskriver det så kanske det är smart ändå. Ska testa denna igen med filmen Dune :)

Neuhausen
 
Inlägg: 175
Blev medlem: 2023-07-12

Re: Till er som kollar på film med era 2.0-anläggningar

Inläggav Neuhausen » 2024-03-07 01:41

mindcruncher skrev:Vad kör ni med för grejer?

Men problemet jag upplever just nu är att röster är låga och när jag höjer till OK hörbar volym så blir allt annat runtomkring i filmen jättehögt.


Jag känner inte igen det men ta det med en nypa salt då jag kanske har varit förskonad från problemet då det nog var tjugo år sedan jag använde något annat än dator som signalkälla för film. Alla spelarna fixar kanske sånt för jag har aldrig märkt så mycket skillnad mellan 5.1 och 2.0 ljudspåren när datorn är inställd att skicka ut 2.0.

Men jag tycker att dialogen ofta är väldigt centrerad hos många och på grund av många centerhögtalares karaktär lite ljus jämfört med resten av systemet. Om man vänjer sig vid det så kan det kanske skapa problem.

Men då det låter ganska dramstiskt så undrar jag om 2.0 ljudspåret kanske inte alltid fungerar som det skall? Har du möjlighet att koppla vanliga signalkablar från källan till förförstärkare för att jämföra? Spelaren kanske fumlar när den ställer om till 2.0 spåret?

mindcruncher
 
Inlägg: 140
Blev medlem: 2022-03-13

Re: Till er som kollar på film med era 2.0-anläggningar

Inläggav mindcruncher » 2024-03-07 02:10

Neuhausen skrev:
mindcruncher skrev:Vad kör ni med för grejer?

Men problemet jag upplever just nu är att röster är låga och när jag höjer till OK hörbar volym så blir allt annat runtomkring i filmen jättehögt.


Jag känner inte igen det men ta det med en nypa salt då jag kanske har varit förskonad från problemet då det nog var tjugo år sedan jag använde något annat än dator som signalkälla för film. Alla spelarna fixar kanske sånt för jag har aldrig märkt så mycket skillnad mellan 5.1 och 2.0 ljudspåren när datorn är inställd att skicka ut 2.0.

Men jag tycker att dialogen ofta är väldigt centrerad hos många och på grund av många centerhögtalares karaktär lite ljus jämfört med resten av systemet. Om man vänjer sig vid det så kan det kanske skapa problem.

Men då det låter ganska dramstiskt så undrar jag om 2.0 ljudspåret kanske inte alltid fungerar som det skall? Har du möjlighet att koppla vanliga signalkablar från källan till förförstärkare för att jämföra? Spelaren kanske fumlar när den ställer om till 2.0 spåret?


PS5:an har bara HDMI ut.

Användarvisningsbild
RJohan
 
Inlägg: 1583
Blev medlem: 2007-02-11

Re: Till er som kollar på film med era 2.0-anläggningar

Inläggav RJohan » 2024-03-07 09:21

Jaha, jag gör ju egentligen tvärtom, alltså använder en 7.1 receiver till 2 kanals musik (2.1 då). Till TV och ljudböcker är den kopplad 1.0 för att få max dialog och min annat oväsen från TV/film (som pålagd musik och kanonljud och annat störande). Så jag svarar kanske inte på din fråga. Eller gör jag det?

Användarvisningsbild
sammel
 
Inlägg: 2049
Blev medlem: 2013-11-17
Ort: Oskarshamn

Re: Till er som kollar på film med era 2.0-anläggningar

Inläggav sammel » 2024-03-07 09:43

Jag kör ju två kanalers har inte tänkt på dialogen som nåt problem, men är heller ingen filmnörd. Har bara en fundering, du har inte kastat om faserna på en högtalare,
så dom kör motfas mot varandra, det kan låta konstigt,
det har jag gjort ibland och tyckt det låtit konstigt :)
Min anläggning Nätverksspelare - Azur 851N. DSP - OpenDRC-DA8. Slutsteg CVA 535. A800.
XLI 2500. Hembyggda högtalare med SB acustic, Satori o BMS element
https://freesound.org/home/

Användarvisningsbild
Magnuz
 
Inlägg: 12349
Blev medlem: 2003-08-08

Re: Till er som kollar på film med era 2.0-anläggningar

Inläggav Magnuz » 2024-03-07 10:23

Jag har kopplat TV:n till stereon, d.v.s. Linn Classik->4xLK100->Keltik. Låter perfekt. Det slår mig ofta hur otroligt mycket bättre det låter än TVn:s eget ljud (inte så konstigt) men även ”ljudlimpor” och diverse hembioanläggningar.

Användarvisningsbild
steveo1234
 
Inlägg: 7795
Blev medlem: 2005-06-26
Ort: Helsingborg

Re: Till er som kollar på film med era 2.0-anläggningar

Inläggav steveo1234 » 2024-03-07 10:33

mindcruncher skrev:Vad kör ni med för grejer?

Jag har just nu själv Schiit Kara och RME ADI-2 DAC FS.
TVn kör jag ut med optisk till DAC.

Men problemet jag upplever just nu är att röster är låga och när jag höjer till OK hörbar volym så blir allt annat runtomkring i filmen jättehögt.
Jag förstår konceptet med Surround och center-högtalare men jag vill inte gå den vägen igen och jag har t.ex ställt in att ljudet ska vara 2.0 ut från min PS5 som just nu funkar som UHD-spelare för mig.

Är man bortom räddning eller finns det trix att tillgå med det man redan har? Jag är inte sugen på att ha en AVR :)


Jag kör med en Sony AVR till 2 frontar och en bas (med en minidsp mellan för PEQ). HDMI in. Inga problem, men, använder en AVR såklart. Hade säkert funkat likabra med vanlig 2kanalsförstärkare om jag inte hade behövt delning mellan frontar och bas.(Vilken jag förvisso hade kunnat göra i minidsp´n om jag velat..)
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Till er som kollar på film med era 2.0-anläggningar

Inläggav pLudio » 2024-03-07 10:52

mindcruncher skrev:Vad kör ni med för grejer?

Windows HTPC med Kodi eller Netflix, 2.0 ut till DAC osv.

mindcruncher skrev:Men problemet jag upplever just nu är att röster är låga och när jag höjer till OK hörbar volym så blir allt annat runtomkring i filmen jättehögt.

Har jag aldrig upplevt men visst dundrar det på mer i action-filmer från HTPC:n än från en TV-sändning när jag inte slår på Dynamic Range Compression (DRC) i Kodi.

mindcruncher skrev:Jag förstår konceptet med Surround och center-högtalare men jag vill inte gå den vägen igen och jag har t.ex ställt in att ljudet ska vara 2.0 ut från min PS5 som just nu funkar som UHD-spelare för mig.

Jag har ingen koll på PS5; kan du välja ljudspår så att den spelar upp 2.0 ljudspåret från skivan eller mixar ned ett flerkanalsljudspår till 2.0? Det verkar som att ditt problem är att centerkanalen är lågt mixad. Kolla även om du kan slå på DRC.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

mindcruncher
 
Inlägg: 140
Blev medlem: 2022-03-13

Re: Till er som kollar på film med era 2.0-anläggningar

Inläggav mindcruncher » 2024-03-07 21:49

pLudio skrev:
mindcruncher skrev:Vad kör ni med för grejer?

Windows HTPC med Kodi eller Netflix, 2.0 ut till DAC osv.

mindcruncher skrev:Men problemet jag upplever just nu är att röster är låga och när jag höjer till OK hörbar volym så blir allt annat runtomkring i filmen jättehögt.

Har jag aldrig upplevt men visst dundrar det på mer i action-filmer från HTPC:n än från en TV-sändning när jag inte slår på Dynamic Range Compression (DRC) i Kodi.

mindcruncher skrev:Jag förstår konceptet med Surround och center-högtalare men jag vill inte gå den vägen igen och jag har t.ex ställt in att ljudet ska vara 2.0 ut från min PS5 som just nu funkar som UHD-spelare för mig.

Jag har ingen koll på PS5; kan du välja ljudspår så att den spelar upp 2.0 ljudspåret från skivan eller mixar ned ett flerkanalsljudspår till 2.0? Det verkar som att ditt problem är att centerkanalen är lågt mixad. Kolla även om du kan slå på DRC.


Äntligen lyckades jag hitta DRC som jag slår på och nu verkar ljudet inte "springa iväg" så mycket. Behöver testa lite mer, men det är ju lovande :)

om man vill veta mer så hittade jag info här:

https://www.reddit.com/r/PS5/comments/x ... t/ipb1py2/

Tack alla som tar er tid att skriva! :)

Neuhausen
 
Inlägg: 175
Blev medlem: 2023-07-12

Re: Till er som kollar på film med era 2.0-anläggningar

Inläggav Neuhausen » 2024-03-07 22:08

Har du en laptop att prova för att veta om det är något problem med ljudutgången på PS5an?

mindcruncher
 
Inlägg: 140
Blev medlem: 2022-03-13

Re: Till er som kollar på film med era 2.0-anläggningar

Inläggav mindcruncher » 2024-03-07 22:22

Neuhausen skrev:Har du en laptop att prova för att veta om det är något problem med ljudutgången på PS5an?


Tror inte det behövs. Det är ju HDMI.

Som jag skrev ovan så verkar det vara under kontroll :)

Kraniet
 
Inlägg: 12556
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Till er som kollar på film med era 2.0-anläggningar

Inläggav Kraniet » 2024-03-08 11:20

En lösning är ju att köra dolby i stereouppställningen.
De har nåt som heter dolby volume som jämnar ut ljudet tex
https://professional.dolby.com/tv/dolby ... e-control/

På vissa recievers finns det också justeringar man kan göra för att förbättra dialog även via stereo eller anläggningar utan center.

Men har redan tänkt lägga till en surroundkapabel bruk så är ju steget till 3-kanals ljud inte så stort. :)

Bästa alternativet kommer väl bli Bremens surroundburk för 3-kanalsljud. Men den finns ju inte att tillgå ännu.
Mvh
Magnus

mindcruncher
 
Inlägg: 140
Blev medlem: 2022-03-13

Re: Till er som kollar på film med era 2.0-anläggningar

Inläggav mindcruncher » 2024-03-08 11:27

Kraniet skrev:En lösning är ju att köra dolby i stereouppställningen.
De har nåt som heter dolby volume som jämnar ut ljudet tex
https://professional.dolby.com/tv/dolby ... e-control/

På vissa recievers finns det också justeringar man kan göra för att förbättra dialog även via stereo eller anläggningar utan center.

Men har redan tänkt lägga till en surroundkapabel bruk så är ju steget till 3-kanals ljud inte så stort. :)

Bästa alternativet kommer väl bli Bremens surroundburk för 3-kanalsljud. Men den finns ju inte att tillgå ännu.


Kanske landar i att man skaffar en receiver ändå sen. Trodde jag skulle slippa men har lite idéer/funderingar/drömmar på 2 olika anläggningar men där jag måste vara smart för jag har inte så mycket plats :)

Neuhausen
 
Inlägg: 175
Blev medlem: 2023-07-12

Re: Till er som kollar på film med era 2.0-anläggningar

Inläggav Neuhausen » 2024-03-08 19:27

mindcruncher skrev:
Neuhausen skrev:Har du en laptop att prova för att veta om det är något problem med ljudutgången på PS5an?


Tror inte det behövs. Det är ju HDMI.

Som jag skrev ovan så verkar det vara under kontroll :)


Om dynamic range compression fixat det så pass mycket att du inte upplever det som ett problem ännu så är det nog inte att spelkonsollen skickar ut fel ljudspår. Även om beskrivningen verkligen tydde på det.

Om dialogen är låg i förhållande till alla andra ljud så är det en sak, om de höga ljudeffekterna blir väldigt höga i förhållande till dialogen så är det en annan sak.

Men HDMI har många skepnader när det gäller ljud och olika spelare kan mycket väl ge väldigt olika resultat.

mindcruncher
 
Inlägg: 140
Blev medlem: 2022-03-13

Re: Till er som kollar på film med era 2.0-anläggningar

Inläggav mindcruncher » 2024-03-08 20:01

Neuhausen skrev:Om dynamic range compression fixat det så pass mycket att du inte upplever det som ett problem ännu så är det nog inte att spelkonsollen skickar ut fel ljudspår. Även om beskrivningen verkligen tydde på det.

Om dialogen är låg i förhållande till alla andra ljud så är det en sak, om de höga ljudeffekterna blir väldigt höga i förhållande till dialogen så är det en annan sak.

Men HDMI har många skepnader när det gäller ljud och olika spelare kan mycket väl ge väldigt olika resultat.


Jag ber om ursäkt ifall jag har blandat ihop begreppen och skapat förvirring. Jag kanske inte skulle ha skrivit posten från första början :)

Efter lite pill med inställningarna så är jag faktiskt nöjd. I alla fall för tillfället. Ska försöka dra igång någon mer film och se hur det blir.

Användarvisningsbild
BellsnWhistles
 
Inlägg: 1073
Blev medlem: 2007-01-14
Ort: Stockholm

Re: Till er som kollar på film med era 2.0-anläggningar

Inläggav BellsnWhistles » 2024-03-08 22:30

Lite sent inlägg kanske, men jag (och resten av familjen) har alltid bara haft 2.0 uppsättning för TV-tittande, och i vardagsrummet (vilket inte är det huvudsakliga musiklyssningsrummet) så ser det ut som på bilden.
Notera att vi håller på att renovera inkl. målning så jag lovar att det inte är så kalt normalt 8) .

Notera också att högtalarna är ett par Popboxar anno mitten på 60-talet (moddade & nyrenoverade, mer om det i annan tråd snart).
Innan dess hade jag ett par OA5-MMX på samma plats.
Tycker att den typen av högtalare gör sig väldigt bra som just TV-högtalare, kanske särskilt om man ignorerar allt vad surround heter?

Som ni förstår så är jag måttligt intresserad av vulkanutbrott och explosioner på realistiska nivåer när jag tittar på TV, men jag kan nog säga att dessa snart 60-åriga högtalare låter bra mycket bättre än de flesta "limpor" jag hört hos vänner & bekanta.

IMG_2444.jpg
IMG_2444.jpg (810.1 KiB) Visad 479 gånger
Loud is beautiful… if it's clean (Cerwin-Vega in the seventies)

Användarvisningsbild
BellsnWhistles
 
Inlägg: 1073
Blev medlem: 2007-01-14
Ort: Stockholm

Re: Till er som kollar på film med era 2.0-anläggningar

Inläggav BellsnWhistles » 2024-03-08 22:38

Just ja, som källa så är det antingen Apple-TV analogt direkt till en 90-tals HK-integrerad förstärkare, eller digitalt från TV:n (om man kollar på linjär (= antenn på taket) TV) via en mini-DAC som är gömd i bänken och sedan då analogt till samma förstärkare.
Och så en en hederlig tuner som ni ser på bilden. Som också för övrigt har en antenn på taket.
Så vi kan titta på både på kanal 1, 2 samt 4:an, och lyssna på radio om internet är nere... :D
Loud is beautiful… if it's clean (Cerwin-Vega in the seventies)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39797
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Till er som kollar på film med era 2.0-anläggningar

Inläggav petersteindl » 2024-03-08 22:49

Fina högtalare. Har du 800-ohmsvarianten med Jon Idestam Almqvists rörslutsteg?
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
BellsnWhistles
 
Inlägg: 1073
Blev medlem: 2007-01-14
Ort: Stockholm

Re: Till er som kollar på film med era 2.0-anläggningar

Inläggav BellsnWhistles » 2024-03-08 23:39

petersteindl skrev:Fina högtalare. Har du 800-ohmsvarianten med Jon Idestam Almqvists rörslutsteg?

I wish.
Mina har 8 - Ohms element (original, i mycket bra skick), som sagt så tänkte jag skriva en kort tråd om det inom kort.
Då Jon bodde bara några hundra meter (eller ja, strax under 1 km kanske) från mig så tänkte jag under under många år att jag skulle kontakta honom och kanske be honom signera mina "fina" Popboxar, (men i första hand kanske prata lite) men tyvärr så fick jag aldrig tummen ut och nu är det för sent då han gick bort för drygt 2 år sedan.
Loud is beautiful… if it's clean (Cerwin-Vega in the seventies)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39797
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Till er som kollar på film med era 2.0-anläggningar

Inläggav petersteindl » 2024-03-09 00:00

BellsnWhistles skrev:
petersteindl skrev:Fina högtalare. Har du 800-ohmsvarianten med Jon Idestam Almqvists rörslutsteg?

I wish.
Mina har 8 - Ohms element (original, i mycket bra skick), som sagt så tänkte jag skriva en kort tråd om det inom kort.
Då Jon bodde bara några hundra meter (eller ja, strax under 1 km kanske) från mig så tänkte jag under under många år att jag skulle kontakta honom och kanske be honom signera mina "fina" Popboxar, (men i första hand kanske prata lite) men tyvärr så fick jag aldrig tummen ut och nu är det för sent då han gick bort för drygt 2 år sedan.


Jag hade lite telefonkontakt med Jon då han fyllde 80 år 2008 och därefter, förutom att jag besökte hans butik IDEA var och varannan dag i början på 70-talet. Han var alltid väldigt trevlig och artig men väldigt stressad vid tillfällen i butiken.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Till er som kollar på film med era 2.0-anläggningar

Inläggav pLudio » 2024-03-09 00:33

mindcruncher skrev:Jag kanske inte skulle ha skrivit posten från första början :)

Jodå, vi verkar ha löst ett problem. Hembio är inte helt enkelt.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

mindcruncher
 
Inlägg: 140
Blev medlem: 2022-03-13

Re: Till er som kollar på film med era 2.0-anläggningar

Inläggav mindcruncher » 2024-03-09 00:59

pLudio skrev:
mindcruncher skrev:Jag kanske inte skulle ha skrivit posten från första början :)

Jodå, vi verkar ha löst ett problem. Hembio är inte helt enkelt.


Det ska gudarna veta! :D

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57257
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Till er som kollar på film med era 2.0-anläggningar

Inläggav Nattlorden » 2024-03-09 18:32

Ljud ut från tv:n till stereon. Fast den kan vara antingen 2.0 eller 2.8 beroende på hur jag har anläggningen inställd...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Till er som kollar på film med era 2.0-anläggningar

Inläggav Strmbrg » 2024-03-10 08:40

När jag spenkar på film så är det väldigt sällan med särskilt mycket fokus på ljudet. Det är mestadels fråga om gamla dokumentärer eller annat där - vad mig anbelangar - ljudkvaliteten inte behöver vara högre än att jag tydligt hör vad som sägs. Min "bio" består an en magdator (laptop på magen) och höronpluppar.
Det går att få till motsvarande en jätte-TV på det viset.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.


Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Magnuz och 17 gäster