DIN till RCA för skivspelare?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

JanneX
 
Inlägg: 218
Blev medlem: 2022-02-18

DIN till RCA för skivspelare?

Inläggav JanneX » 2024-03-07 13:18

Hej alla! Har en skivspelare med fast monterad DIN-anslutning jag på något vis vill koppla mot RIAA-steget på en förstärkare med traditionella RCA-kontakter och jordskruv. Kollade på Kjell men adapter finns men hur gör jag med jorden? Adaptern saknar ju jordkabel. Är det någon speciell typ av adapter som behövs?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22714
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: DIN till RCA för skivspelare?

Inläggav RogerGustavsson » 2024-03-07 14:44

Har stött på detta med spelare från Bang & Olufsen och där har jag behövt lägga till en jordanslutning.

JanneX
 
Inlägg: 218
Blev medlem: 2022-02-18

Re: DIN till RCA för skivspelare?

Inläggav JanneX » 2024-03-07 15:31

RogerGustavsson skrev:Har stött på detta med spelare från Bang & Olufsen och där har jag behövt lägga till en jordanslutning.

Förstår inte riktigt hur jag "lägger till" en jordanslutning.. Jord finns i DIN-kontakten så inga problem om jag ansluter till en förstärkare med just DIN men blir lite svårt att komma åt den pinnen om jag samtidigt ska trycka in kontakten i en adapter..
Har googlat och hittat att t ex Amazon har adaptrar med en jordkabel men då snackar vi väntetid och jag vill inte vänta så länge :lol:

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3503
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: DIN till RCA för skivspelare?

Inläggav peterh » 2024-03-07 16:10

Jag har också stött på detta i just en B&o skivspelare.
Lösningen blev att skära upp din kontakten och löda jorden på kontaktens hölje.

Avbitartång är ett underskattat verktyg !

Rätt lösning är förstås att klippa kapeln och montera på riktiga RCA kontakter + en enkelledare kopplad till skivspelarens
metallchassie.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39800
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: DIN till RCA för skivspelare?

Inläggav petersteindl » 2024-03-07 16:23

Egentligen är nog en 5-polig DIN en bättre kontakt för skivspelare/tonarm/pickup än RCA.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

JanneX
 
Inlägg: 218
Blev medlem: 2022-02-18

Re: DIN till RCA för skivspelare?

Inläggav JanneX » 2024-03-07 16:59

petersteindl skrev:Egentligen är nog en 5-polig DIN en bättre kontakt för skivspelare/tonarm/pickup än RCA.

Säkert. Hjälper dock föga när förstärkaren inte har en dylik ingång.. Min gamla Rank Arena har gjort ett förtjänstfullt arbete men de nya högtalarna har den helt enkelt inte vad som krävs för att driva...

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3503
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: DIN till RCA för skivspelare?

Inläggav peterh » 2024-03-07 17:01

petersteindl skrev:Egentligen är nog en 5-polig DIN en bättre kontakt för skivspelare/tonarm/pickup än RCA.


Sannolikt. Men förvirringen om kontaktering och brist på förstärkaringångar gör att DIN blir utdöd. RCA kontakter plus
en extra jordkabel är nära nog universellt använd.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.


Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster