Installaton av ny pickup

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

mindcruncher
 
Inlägg: 140
Blev medlem: 2022-03-13

Installaton av ny pickup

Inläggav mindcruncher » 2024-03-09 16:40

Jag tänkte ju installera den nya pickupen men nu kom jag på att jag har ju inga speciella verktyg/mallar för justera efter så den hamnar rätt.

Hur noggrant måste det vara? Kan jag utgå från vart den nuvarande sitter (Det är inte samma modell)?

Imperial-Blomman
 
Inlägg: 1208
Blev medlem: 2022-11-10

Re: Installaton av ny pickup

Inläggav Imperial-Blomman » 2024-03-09 16:55

Du kan installera puppan m hjälp av spåren i en vinyl skiva.
Men enklast e om man har en mall.
De går å få till det bra bara genom å syfta mot spåren i vinylen.
De blir alltid lite vinkelfel på radiella armar.
Vinkla puppan så att den så att sejja 90grader mot
spåren en bit in på vinylen.

Ta bort skyddet å ställ in nålvikten.

Kolla även höjden på pickupperna utifall du måste ändra vta.
Ha e bra lampa å en liten spegel å ev förstoringsglas
när du ändrar vta om det behövs.

Pncett lr en väldigt smal tång för anslutnings kablarna.
Deltidare på Hifikit.

OA-52-Satori, OA-52-Purifi, OS-52, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1 mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

mindcruncher
 
Inlägg: 140
Blev medlem: 2022-03-13

Re: Installaton av ny pickup

Inläggav mindcruncher » 2024-03-09 18:07

Imperial-Blomman skrev:Du kan installera puppan m hjälp av spåren i en vinyl skiva.
Men enklast e om man har en mall.
De går å få till det bra bara genom å syfta mot spåren i vinylen.
De blir alltid lite vinkelfel på radiella armar.
Vinkla puppan så att den så att sejja 90grader mot
spåren en bit in på vinylen.

Ta bort skyddet å ställ in nålvikten.

Kolla även höjden på pickupperna utifall du måste ändra vta.
Ha e bra lampa å en liten spegel å ev förstoringsglas
när du ändrar vta om det behövs.

Pncett lr en väldigt smal tång för anslutnings kablarna.


Just nu har jag varken ”liten spegel” eller förstoringsglas att tillgå. Hur viktig är det här?
”bra lampa” är ju också ganska subjektivt. Antar att det inte är taklampa?

Imperial-Blomman
 
Inlägg: 1208
Blev medlem: 2022-11-10

Re: Installaton av ny pickup

Inläggav Imperial-Blomman » 2024-03-09 18:38

Det beror förstås på hur bra syn du har.
Ja behöver mycket ljus å glasögon.
Vta är väldigt viktig för vissa å andra höftar till å e nöjda.
Står vta för lågt blir det ofta mer bas å tvärt om.
Ja skulle sejja att de e en smaksak.

De e däremot viktigt att puppan hamnar i rätt vinkel mot
spåren och att de e rätt nåltryck.
Deltidare på Hifikit.

OA-52-Satori, OA-52-Purifi, OS-52, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1 mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28081
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Installaton av ny pickup

Inläggav PerStromgren » 2024-03-09 19:47

mindcruncher skrev:Jag tänkte ju installera den nya pickupen men nu kom jag på att jag har ju inga speciella verktyg/mallar för justera efter så den hamnar rätt.

Hur noggrant måste det vara? Kan jag utgå från vart den nuvarande sitter (Det är inte samma modell)?


Vilken skivspelare sitter den på? Och hur pickupskalet ut?

För minimera vinkelfelet över skivan ska avståndet nål till armens vridlager vara korrekt och pickuppen sitta helt parallellt med skalet.

Och VTA, som sagt, ska vara korrekt enligt pickuppens spec.
... tycker jag!

Per

mindcruncher
 
Inlägg: 140
Blev medlem: 2022-03-13

Re: Installaton av ny pickup

Inläggav mindcruncher » 2024-03-09 20:25

PerStromgren skrev:
mindcruncher skrev:Jag tänkte ju installera den nya pickupen men nu kom jag på att jag har ju inga speciella verktyg/mallar för justera efter så den hamnar rätt.

Hur noggrant måste det vara? Kan jag utgå från vart den nuvarande sitter (Det är inte samma modell)?


Vilken skivspelare sitter den på? Och hur pickupskalet ut?

För minimera vinkelfelet över skivan ska avståndet nål till armens vridlager vara korrekt och pickuppen sitta helt parallellt med skalet.

Och VTA, som sagt, ska vara korrekt enligt pickuppens spec.


Det är rpm 9.1 akryl. Det ser rakt ut på riktigt men inte på bild :)

20240309_192102.jpg
20240309_192102.jpg (1.16 MiB) Visad 660 gånger

mindcruncher
 
Inlägg: 140
Blev medlem: 2022-03-13

Re: Installaton av ny pickup

Inläggav mindcruncher » 2024-03-09 20:26

Nåltryck är satt till 2g.

mindcruncher
 
Inlägg: 140
Blev medlem: 2022-03-13

Re: Installaton av ny pickup

Inläggav mindcruncher » 2024-03-09 20:41

Nu kollade jag på datorn. Bilden blev gigantisk. Ska försöka fixa :D

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22714
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Installaton av ny pickup

Inläggav RogerGustavsson » 2024-03-09 21:12

Det är ju rätt komplext... Du kan börja här, https://user.faktiskt.io/RogerGustavsso ... vspelning/
Något jag aldrig fått svar på, varken från tillverkare eller andra, är med vilken precision pickuperna är tillverkade. Det där med att syfta på pickuphus och nålarmar är ett väldigt grovt verktyg.

mindcruncher
 
Inlägg: 140
Blev medlem: 2022-03-13

Re: Installaton av ny pickup

Inläggav mindcruncher » 2024-03-09 22:18

RogerGustavsson skrev:Det är ju rätt komplext... Du kan börja här, https://user.faktiskt.io/RogerGustavsso ... vspelning/
Något jag aldrig fått svar på, varken från tillverkare eller andra, är med vilken precision pickuperna är tillverkade. Det där med att syfta på pickuphus och nålarmar är ett väldigt grovt verktyg.


Komplext minst sagt. Och så smått för mina feta fingrar :D

Användarvisningsbild
Bipen
 
Inlägg: 93
Blev medlem: 2018-04-24
Ort: Göteborg

Re: Installaton av ny pickup

Inläggav Bipen » 2024-03-09 23:33

Du behöver en arc protractor. På länken nedan kan du skapa en och skriva ut. Det enda du behöver mäta upp och veta är pivot to spindle distance det vill säga avståndet från tonarmens vridningcentrum till skivtallriken dito.
https://alignmentprotractor.com/arc-pro ... -generator

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32024
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Installaton av ny pickup

Inläggav Bill50x » 2024-03-10 00:03

RogerGustavsson skrev:Det är ju rätt komplext... Du kan börja här, https://user.faktiskt.io/RogerGustavsso ... vspelning/
Något jag aldrig fått svar på, varken från tillverkare eller andra, är med vilken precision pickuperna är tillverkade. Det där med att syfta på pickuphus och nålarmar är ett väldigt grovt verktyg.

Jo, det är verkligen komplext. Det är ju egentligen spolarnas vinkel mot skivan som betyder något. Därefter är det nålens vinkel i skivspåret. Och detta är beroende på använt nåltryck. Jag lekte mycket med billiga Grado-pickuper i början av 80-talet och kunde förbättra ljudet rejält genom att slipa översidan så pickupen blev lite "bakåtlutad" och med ett par motstånd förändra belastningen på riaa-steget. Att plocka bort höljet och pensla spolarna med epoxy gjorde det hela ännu bättre. Efter denna modifiering lät pick-upen bättre än 10ggr dyrare diton.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22714
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Installaton av ny pickup

Inläggav RogerGustavsson » 2024-03-10 09:24

Bipen skrev:Du behöver en arc protractor. På länken nedan kan du skapa en och skriva ut. Det enda du behöver mäta upp och veta är pivot to spindle distance det vill säga avståndet från tonarmens vridningcentrum till skivtallriken dito.
https://alignmentprotractor.com/arc-pro ... -generator


Men hur nålspetsen sitter monterad tar en sådan inte hänsyn till. Det blir lite löjligt att tala om någon grads vinkelfel för armens bågformade rörelse över skivan när andra fel är obekanta.

Användarvisningsbild
Bipen
 
Inlägg: 93
Blev medlem: 2018-04-24
Ort: Göteborg

Re: Installaton av ny pickup

Inläggav Bipen » 2024-03-10 09:46

@ Roger
Hur menar du? Menar du att man skall kolla om nålspetsen (förutsätter att det ej är fråga om rund nålspets) sitter horisontellt 90 grader vinkelrätt monterad på nålarmen?

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13681
Blev medlem: 2010-11-05

Re: Installaton av ny pickup

Inläggav Kronkan » 2024-03-10 11:43

Bipen har redan länkat till Baerwald Protractor. En sådan behöver man helst. Det kan finnas förenklade sådana. För 15 år sedan gjorde jag några enkla bilder med olika aspekter på detta med att ställa in pu. Lite gammalt.


Vänliga hälsningar

https://www.minhembio.com/Kronkan/238920/

Det finns många aspekter men här försöker jag förklara hur man använder Baerwald protractor.

Baerwald arc protractor
Här är en annan protractor framtagen för armar från Rega. Pickupen skall ställas in så att den kan följa linjen. Det finns två kryss på linjen märkta C som skall användas som kontrollpunkter. Rutmönstret skall också användas så att pickupen står parallelt med linjerna i rutmönstret. Inställningen sker genom att dels skjuta pickupen framåt och bakåt dels vrida den. Det är ett pilligt arbete innan man får allt att stämma.


Bild

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22714
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Installaton av ny pickup

Inläggav RogerGustavsson » 2024-03-10 12:19

Det där är ju inget nytt men hur noggrann tycker du att det blir? Det blir bara oklulär observation men stora fel, framförallt när många skriver att man ska flukta efter pickuhuset dom ju kan sitta lite hur som helst. Man gör inte hjulinställning på bilen okulärt med någon större precision heller....

Det är extremt små dimensioner det handlar om och hur noggranna tillverkarna är har jag ingen aning om. De brukar mera berätta om hur nålslipningen ser ut och hur väl den passar i skivspåret. Det förutsätter att teori och praktik går hand i hand. Hur väl allt stämmer i verkligheten? Det går förmodligen att fastställa genom att köra testskivor och mäta vad som kommer ut. Bilder på pickupnålar är tagna genom mikroskop.

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13681
Blev medlem: 2010-11-05

Re: Installaton av ny pickup

Inläggav Kronkan » 2024-03-10 14:46

RogerGustavsson skrev:Det där är ju inget nytt men hur noggrann tycker du att det blir? Det blir bara oklulär observation men stora fel, framförallt när många skriver att man ska flukta efter pickuhuset dom ju kan sitta lite hur som helst. Man gör inte hjulinställning på bilen okulärt med någon större precision heller....

Det är extremt små dimensioner det handlar om och hur noggranna tillverkarna är har jag ingen aning om. De brukar mera berätta om hur nålslipningen ser ut och hur väl den passar i skivspåret. Det förutsätter att teori och praktik går hand i hand. Hur väl allt stämmer i verkligheten? Det går förmodligen att fastställa genom att köra testskivor och mäta vad som kommer ut. Bilder på pickupnålar är tagna genom mikroskop.


Den helt perfekta inställningen finns inte med denna typ av arm. Det handlar mera om att det genomsnittliga felet skall bli så litet som möjligt. Någon stans i skivans mitt är inställningen optimal sedan ökar felet ligger längre ut mot kanterna på skivan du kommer.

Det finns också olika varianter/beräkningar på hur just den inställning som görs med en protracktor.

Olika typer av armar finns också.

Återkommer lite senare

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28081
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Installaton av ny pickup

Inläggav PerStromgren » 2024-03-10 15:46

Det finns klara fördelar med att, som t.ex. min SME 3009, ha justering för både höjd och avstånd till tallrikscentrum. Men det kanske många tonarmar har?
... tycker jag!

Per

mindcruncher
 
Inlägg: 140
Blev medlem: 2022-03-13

Re: Installaton av ny pickup

Inläggav mindcruncher » 2024-03-10 16:06

Kanske något för annan tråd men vad kör ni självamed för spelare?

Imperial-Blomman
 
Inlägg: 1208
Blev medlem: 2022-11-10

Re: Installaton av ny pickup

Inläggav Imperial-Blomman » 2024-03-10 17:30

Ja lirar för tillfället på en Kenwood KD-550, Mayware Formula4
tonarm å Pickering XSV3000 m Shiabata nål.
Lirar mycket bra.

Håller på å färdigställer en plinth till Sony T-3000.
Har inte bestämt va ja ska ha för arm där än.

Har även 2st Continuo m Cantus arm, 3 olika Ariston
å en TD-150 m Ortofon 212 arm.

Ja har några olika armar liggandes.
Deltidare på Hifikit.

OA-52-Satori, OA-52-Purifi, OS-52, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1 mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22714
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Installaton av ny pickup

Inläggav RogerGustavsson » 2024-03-10 18:51

Nu har jag ingen aning om vilka grundkunskaper folk har när det gäller att montera och ställa in pickuper. Lånar några sidor från Ljudtekniska Sällskapet.

inställning 1.png
inställning 1.png (1.35 MiB) Visad 492 gånger


inställning 2.jpg
inställning 2.jpg (1.39 MiB) Visad 492 gånger


inställning 3.png
inställning 3.png (1.85 MiB) Visad 492 gånger


Själv har jag gjort detta otaliga gånger på olika skivspelare/tonarmar. Har en Rega-arm på självbygge som ligger demonterad. Har fyra Beogram med tangentialarmar, där finns inga liknande inställningar att göra...

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28081
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Installaton av ny pickup

Inläggav PerStromgren » 2024-03-10 19:55

Tänk vad mycket jag slapp när jag övergav LP-skivan till förmån för CD! Men som hobby är det givetvis kul!

PS. Och jo: jag vet att det finns rariteter av inspelningar som inte finns digitalt tillgängliga!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22714
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Installaton av ny pickup

Inläggav RogerGustavsson » 2024-03-10 20:03

Ja, så är det ju. Har gjort några få digitaliseringar av mina vinyler men det är rätt knepigt. Man är rätt bortskämd av störningsfriheten som digitala medier ger.

mindcruncher
 
Inlägg: 140
Blev medlem: 2022-03-13

Re: Installaton av ny pickup

Inläggav mindcruncher » 2024-03-10 20:19

PerStromgren skrev:Tänk vad mycket jag slapp när jag övergav LP-skivan till förmån för CD! Men som hobby är det givetvis kul!

PS. Och jo: jag vet att det finns rariteter av inspelningar som inte finns digitalt tillgängliga!


Ja det är onekligen mycket att tänka på :D

mindcruncher
 
Inlägg: 140
Blev medlem: 2022-03-13

Re: Installaton av ny pickup

Inläggav mindcruncher » 2024-03-10 20:23

En annan kul grej som jag lyckades läsa mig till idag är att man använde kaktustaggar som nål förr :)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Installaton av ny pickup

Inläggav Harryup » 2024-03-11 11:05

Hur nålspetsen ligger i spåret är extremt viktigt, på just de pickupexemplar man äger vid rätt nåltryck och vid snurrande skiva. Vill man vara rädd om sina skivor och njuta av bästa kvalité så behöver man absolut en testskiva typ Ortofons.

AlbertHall
 
Inlägg: 1511
Blev medlem: 2019-11-13

Re: Installaton av ny pickup

Inläggav AlbertHall » 2024-03-12 07:33

mindcruncher skrev:En annan kul grej som jag lyckades läsa mig till idag är att man använde kaktustaggar som nål förr :)


Bambustift.

adagio
 
Inlägg: 928
Blev medlem: 2004-02-05
Ort: Östergötland

Re: Installaton av ny pickup

Inläggav adagio » 2024-03-30 10:29

CB917F2E-2AF3-450C-9E23-7AD49073E075.jpeg
CB917F2E-2AF3-450C-9E23-7AD49073E075.jpeg (488.16 KiB) Visad 162 gånger
Ju bättre pickup, arm och spelare desto mer kritiskt blir set up. Jag har hört ganska billiga kombis låta helt ok trots brister i precisionen ang inställningar. Min rigg låter trasigt om allt inte är minutiöst noggrant i perfekt inställning.
Det krävs sk en protraktor, pannlupp, en kalibrerad nålvåg som dessutom mäter på exat rätt höjd eftersom nåltrycket ändras med arméns vinkel. Dessutom krävs en testskiva och någon form av multimeter som kan mäta frekvens eller oscilloskop/dator eller liknande för att mäta azimut, zenit mm.
Men i gengäld erbjuder en sådan rigg en nivå på vinylavspelningen som en enkel inte lever upp till.
Ändå är de digitala medierna objektivt bättre rent mätmässigt men jag gillar vinylmediets imperfektion och ständiga källa till pyssel. Digitalt ger liksom en skyhög nivå redan på billig nivå och sedan finns inte så många promille mer väljud att hämta trots dyra investeringar. Med vinyl ger åtminstone investeringarna större reella förbättringar i förhållande till billigare prylar. Så om man gillar att pilla o göra av med pengar (unna sig lite) är vinylen bottenlös.
Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"


Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], lemmts och 21 gäster