Bästa tekniken för att addera två subbar till stativare

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
nikeb
 
Inlägg: 337
Blev medlem: 2010-08-27

Bästa tekniken för att addera två subbar till stativare

Inläggav nikeb » 2024-03-10 17:12

Hej jag kommer snart få hem två för mig nya subwofwers Ino Y-2 och behöver era råd för att maximera integreringen. Ska detta ämne ligga någon annan stans så får moderator gärna flytta tråden.

Det är ganska mycket som redan är spikat men subbarna kan jag flytta runt lite och jag vill veta hur jag ska prioritera.

Hårdvarumässigt så ser det ut så här:

Försteg
Ino CR80s
Arcurus A250
Ino Y-2

Jag kommer ställa in i försteget att jag inte har någon subwofer och att basen istället ska skickas till frontarna som kommer stå som large. Jag kommer också köra basarna i mono för jämnast basrespons på alla sittplatser oavsett vilka kanaler som spelar.

Basarna kommer stå en på varje utsida om mina fronthögtalare som är stativare. Här i rummets främre hörn kan jag flytta runt dem lite för bäst integrering.

Vad ska jag prioritera? Integreringen med frontarna eller integreringen subbarna i mellan?

Tex ska jag först köra subbarna i stereo och först mäta tex Left Front och justera Left subb fysiskt tills den integrerar bäst med LF? Sedan mäta Right front och fysiskt justera Right subb tills dessa två integrerar bäst? Och sen får subbarna stå så oavsett om de integrerar bäst med varandra.

Eller ska jag först köra subbarna i stereo och först mäta tex Left Front och justera Left subb fysiskt tills den integrerar bäst med LF? Och sen med bara båda subbarna spelandes justera right subb tills dess att den integrerar bäst med left subb.

Eller ska jag köra subbarna i mono och mäta både L front och R front samtidigt och först koppla in bara en subb och justera den fysiskt tills den integrerar bäst med båda frontarna och sedan addera den andra subben och justera den fysiskt tills den integreras bäst?

Att flytta runt båda subbarna samtidigt känns som att tigga om problem. Känns bättre att bara ändra på en variabel i taget på ett systematisk vis.

Hur går jag bäst till väga?

Användarvisningsbild
MusicMan
 
Inlägg: 539
Blev medlem: 2003-11-29
Ort: tokiga tälje

Re: Bästa tekniken för att addera två subbar till stativare

Inläggav MusicMan » 2024-03-10 21:17

Det står tydligt i IÖs instruktioner. Om du köpt begagnat så kan nog någon skicka dem till dig.

I grunden är du på rätt spår. Ställ i mono, öppna delningsfiltret och ställ in jämn nivå mellan basarna och med frontarna. Går rätt enkelt genom att växla mellan med eller utan basarna. Sedan ställer du in Q för vardera bas efter smak eller mätning. :)

Om du skickar ett PM med din mailadress så kan jag skicka instruktionerna.
Att följa strömmen minskar spänningen.

Användarvisningsbild
nikeb
 
Inlägg: 337
Blev medlem: 2010-08-27

Re: Bästa tekniken för att addera två subbar till stativare

Inläggav nikeb » 2024-03-11 07:01

Tack pm kommer

Användarvisningsbild
nikeb
 
Inlägg: 337
Blev medlem: 2010-08-27

Re: Bästa tekniken för att addera två subbar till stativare

Inläggav nikeb » 2024-03-17 20:22

Jag leker lite med tanken att testa med mina Ino X-2 basar bak i rummet och mina nya Ino Y-2 framme bredvid frontarna. Är det någon som testat att blanda Y-2 och X-2?

Jag förstår att jag måsten ställa ner. X-2 så att de inte ger upp innan storebrorsorna. Om jag ställer en X på samma ställe som en Y, hur mycket lägre måste jag ställa den? I manifestet står det 120 DNA för X-2 och 124 db för Y-2. Men det är vid olika Hertz så jag tänker att det ska vara lite mer. Typ -3db för 1 mot 1 eller vad tror ni?

Kan det bli bra eller är det onödigt att testa? Jag tänker att jag kan få ännu jämnare bas i hela soffan samt att jag med överkapaciteten i basen mot mina frontar kan ha basen ganska högt och sen en ner alls toppar till en väldigt jämn basrespons. Tänker jag rätt eller fel?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57258
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Bästa tekniken för att addera två subbar till stativare

Inläggav Nattlorden » 2024-03-18 10:13

nikeb skrev:Jag leker lite med tanken att testa med mina Ino X-2 basar bak i rummet och mina nya Ino Y-2 framme bredvid frontarna. Är det någon som testat att blanda Y-2 och X-2?

Jag förstår att jag måsten ställa ner. X-2 så att de inte ger upp innan storebrorsorna. Om jag ställer en X på samma ställe som en Y, hur mycket lägre måste jag ställa den? I manifestet står det 120 DNA för X-2 och 124 db för Y-2. Men det är vid olika Hertz så jag tänker att det ska vara lite mer. Typ -3db för 1 mot 1 eller vad tror ni?

Kan det bli bra eller är det onödigt att testa? Jag tänker att jag kan få ännu jämnare bas i hela soffan samt att jag med överkapaciteten i basen mot mina frontar kan ha basen ganska högt och sen en ner alls toppar till en väldigt jämn basrespons. Tänker jag rätt eller fel?


Framför allt vill du nog inte att basljudet bakifrån skall nå dig först... Så om de inte står minst lika långt bort eller du har möjlighet till ett delay så skulle jag nog inte sikta på det.

Men saker kan vara roliga att prova...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
nikeb
 
Inlägg: 337
Blev medlem: 2010-08-27

Re: Bästa tekniken för att addera två subbar till stativare

Inläggav nikeb » 2024-03-22 00:00

Helt rätt. Jag tänkte testa med subbarna ungefär lika långt bakom mig som framför. Och om det känns lovande så får man nog skaffa en minidsp för att kunna placera de bakre subbarna där man verkligen vill ha dem. Jag tänker att det är roligt att prova saker men eftersom en minidsp ändå kostar en slant så måste jag vara ganska säker på att jag har nåt att vinna på det.

Ingen som vet hur många db lägre jag ska låta X-basarna spela jämfört med Y-basarna för att Y-basarna inte ska handikappas? Jag kommer i så fall driva X-2 på en kanal och Y-2 på en kanal i samma Acurus A 250 steg.

Användarvisningsbild
steveo1234
 
Inlägg: 7795
Blev medlem: 2005-06-26
Ort: Helsingborg

Re: Bästa tekniken för att addera två subbar till stativare

Inläggav steveo1234 » 2024-03-22 09:54

nikeb skrev:Helt rätt. Jag tänkte testa med subbarna ungefär lika långt bakom mig som framför. Och om det känns lovande så får man nog skaffa en minidsp för att kunna placera de bakre subbarna där man verkligen vill ha dem. Jag tänker att det är roligt att prova saker men eftersom en minidsp ändå kostar en slant så måste jag vara ganska säker på att jag har nåt att vinna på det.

Ingen som vet hur många db lägre jag ska låta X-basarna spela jämfört med Y-basarna för att Y-basarna inte ska handikappas? Jag kommer i så fall driva X-2 på en kanal och Y-2 på en kanal i samma Acurus A 250 steg.


Jag har använt mig av lösning med basar bakom lyssningsplats i några år. Jag föredrar att ha ungefär 1/3-1/4 av ljudet bakifrån. Då låter det inte som att ljudet faktiskt kommer från fel håll men samtidigt så balanseras den totala tonkurvan ut riktigt fint. Viktigt att kunna fördröja ljudet bakifrån dock.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
MusicMan
 
Inlägg: 539
Blev medlem: 2003-11-29
Ort: tokiga tälje

Re: Bästa tekniken för att addera två subbar till stativare

Inläggav MusicMan » 2024-03-22 19:07

Nu har jag ingen som helst aning om vad du har för placeringsmöjligheter... Men med tanke på att pX klarar 4dB mindre än pY så tänker (killgissar) jag att om man ställer pX i två hörn och pY inte i hörn så ger väl det ungefär samma prestanda.
Att följa strömmen minskar spänningen.

Användarvisningsbild
nikeb
 
Inlägg: 337
Blev medlem: 2010-08-27

Re: Bästa tekniken för att addera två subbar till stativare

Inläggav nikeb » 2024-03-24 01:38

PY kommer stå fram i hörnen. PX kommer stå bak i hörn eller ca 25% in i rummet bakifrån. Men även där är det typ hörn för rummet blir smalare där. Man kan säga att rummet är format som en flaska. Eller egentligen blir rummet bara smalare på ena sidan. Men på andra sidan har jag byggt en liten vägsnutt så att rummet ser och känns symmetriskt.

Är det någon fara för slutsteget att belasta det olika med X på ena och Y på andra? Ohmen är ju samma men den ena kanalen kommer jobba hårdare.

Användarvisningsbild
nikeb
 
Inlägg: 337
Blev medlem: 2010-08-27

Re: Bästa tekniken för att addera två subbar till stativare

Inläggav nikeb » 2024-03-24 02:01

För att ställa volymen rätt tänkte jag först ställa in volymen på en Y- bas så den blir rätt. Sen byter jag ut Y mot en X ställer den på exakt samma ställe men driven av andra kanalens slutsteg och justera med CR80S volymen tills den blir 3 eller 4 db lägre. Sen när volymen ändras så kommer ration mellan X och Y alltid vara konstant. Dirac kommer se alla subbarna som frontarnas bas och justera upp eller alla lika mycket som en enhet.

Om det skiljer 4 dBs med två X2 och Y2 skiljer det då inte bara 2 db mellan X1 och Y1? Det som också förvirrar mig är att 4 db skillnaden mellan X2 och Y2 redovisas vid olika Hertz. Mätt mot samma Hertz borde väl skillnaden vara ännu större?

Men om bakplaceringen trots nedställningen spelar starkare än de ska får jag vrida ner bakbasarna ännu mer tills de spelar minst 3 db lägre b

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Bästa tekniken för att addera två subbar till stativare

Inläggav Harryup » 2024-03-29 15:35

Du får ju mäta frekvensgången för varje bas på rätt plats så att du ser vad du ställer in för något. Timing är viktigt men utan mätningar så blir det ett okänst stort famlande.

Användarvisningsbild
nikeb
 
Inlägg: 337
Blev medlem: 2010-08-27

Re: Bästa tekniken för att addera två subbar till stativare

Inläggav nikeb » 2024-04-10 22:41

Jag har enats med mig själv att om Y-2 spelar 4 db starkare än X-2 så spelar Y-1 också 4 db starkare än X-1 eftersom det är en logaritmisk skala.

Självklart ska jag mäta allt med REW. Jag tänkte testa hur mycket och om jag behöver tidsförskjuta basarna bak genom att tillfälligt koppla främre subbarna som en frontkanalen och och bakre subbarna som den andra frontkanalen. Då kan jag tidsförskjuta och testa innan jag ev köper en minidsp.

Nackdelen är väl att det snarare är frontarna hos mig som behöver tidsförskjutas lite mot de främre subbarna så för att riktigt få till allt behöver jag kanske två minidsp, en för frontarna och en för subbarna.

Är det någon som har erfarenhet av att köra frontar genom minidsp? Hur påverkar det ljudet?


Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster