Adderat sub till JBL L100 Classic??

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Pappsen
 
Inlägg: 182
Blev medlem: 2017-02-14

Adderat sub till JBL L100 Classic??

Inläggav Pappsen » 2024-03-11 09:52

Hej,

Är det någon på forumet som äger/ägt ett par JBL som blivit kompletterade med 1 eller 2st Subbar?
Jag skulle vilja testa att addera sub för att se om jag kan få lite, lite mer extra botten.
Jag upplever mina JBL precis som dom är designade med hög dynamik, "toppig" bas ( om man nu kan utrycka det så) men just i det lägsta känner jag att jag saknar lite.
Visst kan jag byta högtalare men trivs så bra i övrigt med ljudet och utseendet så vill helst undvika att byta ut.
För övrigt kör jag med Dirac filter för att bli av med det värsta av rummets påverkan och vill helst inte trycka upp basen allt för mycket utan hellre göra det med en sub.
Guru Q10
Pioneer SX-650
Thorens TD-166 MkII
Sonab Popbox
Sonos Connect
JBL L100 Classic 75
JBL SA-750
Linn LP12

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3292
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Adderat sub till JBL L100 Classic??

Inläggav Calleberg » 2024-03-11 11:18

Låter som du egentligen bara behöver ekvalisera lite...
Så länge du håller dig tlll max +6 dB och undviker att ekvalisera nämnvärt under avstämningsfrekvensen (35Hz) så borde det inte ställa till det för basarna. Men tänk på att +6dB belastar basarna med 4ggr högre effekt, vilket ochså innebär att du måste ha en del outnyttjad headroom i din förstärkare... klipplampor är bra... :)

Möjligen kan du ochså få lite flåsljud i porten när det är rejäl partyvolym.


Lite andvändbar data finns i slutet av den här:
https://www.audioholics.com/bookshelf-s ... s/jbl-l100

Edit: Men innan du gör nåt annat... kolla så att du inte fasvänt ena kanalen, det händer titt som tätt här på forumet, trots audiophila anspråk :D
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
BellsnWhistles
 
Inlägg: 1073
Blev medlem: 2007-01-14
Ort: Stockholm

Re: Adderat sub till JBL L100 Classic??

Inläggav BellsnWhistles » 2024-03-11 13:18

Calleberg skrev:Låter som du egentligen bara behöver ekvalisera lite...
Så länge du håller dig tlll max +6 dB och undviker att ekvalisera nämnvärt under avstämningsfrekvensen (35Hz) så borde det inte ställa till det för basarna. Men tänk på att +6dB belastar basarna med 4ggr högre effekt, vilket ochså innebär att du måste ha en del outnyttjad headroom i din förstärkare... klipplampor är bra... :)

Möjligen kan du ochså få lite flåsljud i porten när det är rejäl partyvolym.


Jag skriver under på detta. Sedan jag för en handfull år sedan började använda miniDSP SHD samt Flex så har jag "lekt" med rätt många olika högtalare, och en given sak är ju att eq:a basen för att kompensera för rummet, och då även se om kan kan sträcka ned området en del. Ofta kan man det, och ibland rejält och med mycket bra resultat.
Det finns många högtalare som är slanka i basen av olika anledningar även om de rent tekniskt har kapacitet att ge hyfsade ljudtryck i lågbasen.

Som Calleberg skriver, var försiktig med att ekvalisera under avstämningsfrekvens men annars kan man nå ganska långt (lågt :) ).
Loud is beautiful… if it's clean (Cerwin-Vega in the seventies)

Imperial-Blomman
 
Inlägg: 1210
Blev medlem: 2022-11-10

Re: Adderat sub till JBL L100 Classic??

Inläggav Imperial-Blomman » 2024-03-11 17:54

Ja har lånat JBL 4311, 4425, L96 å L19.
Samtliga mår bra av lite basstöd i form av Ino OS-52 i basen.
Ja kör basarna på ett separat steg m fjärr.
De e lätt å höra skillnad.
Nu står OS-52 brevid OA-52p så ja e låst vid denna placering.
Men de funkar bra.
Ja har eq'at lite lätt bara för att inte slå an rumsnoderna så kraftigt.
Deltidare på Hifikit.

OA-52-Satori, OA-52-Purifi, OS-52, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1 mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22714
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Adderat sub till JBL L100 Classic??

Inläggav RogerGustavsson » 2024-03-11 20:12

Det är väl lite av JBLs idé att ha lite mindre energi under 50 Hz för att få en rappare/popigare bas?

Användarvisningsbild
RJohan
 
Inlägg: 1583
Blev medlem: 2007-02-11

Re: Adderat sub till JBL L100 Classic??

Inläggav RJohan » 2024-03-12 08:27

Som born again JBL fanatiker. Den moderna L100 Classic har bara utseendet gemensamt med den gamla L100/4311. Man kan väl fortfarande köpa dessa i versionen 4312? Jag antar att papsen har de nya?

I äldre tider, före Greg Timbers, gillade JBL konstruktörena, ledda av Ed May att göra högtalare med hög verkningsgrad i lite för små lådor, vilket ledde till den lite överdrivna mellanbasen. Som, det ska sägas, gillades av många. Det första Greg verkar ha gjort var att konstruera om sortimentet, typiskt då genom att sätta in basar med lämpligare egenskaper i förhållande till den givna lådans storlek. L65 bleb L65A, L200 blev L200A (eller möjligen L200A blev L200B), liknande med proffsversionerna i 433x-serien. L100 sålde alldles för bra för att designas om, kan man tänka sej! Fortfarande gick inte högtalarna ultra ljupt.

Pappsen
 
Inlägg: 182
Blev medlem: 2017-02-14

Re: Adderat sub till JBL L100 Classic??

Inläggav Pappsen » 2024-03-12 16:46

Jag skulle vilja lägga till att jag eq:at upp basen runt 40 hz med +6db och visst gör det skillnad. Dock så känns det hanterbart för högtalaren samt förstärkaren, i alla fall på mina ljudvolymer.
Men då rummet uppenbarligen har dåliga egenskaper hade det ju varit intressant att testa med lite annan placering av ex. subbar som kanske kan göra att jag upplever basen bättre där jag sitter och lyssnar. Denna plats går tyvärr inte att göra så mycket åt då ett matbord står mellan mig och högtalarna. Definitivt inte optimalt men bara att acceptera.

Så frågan är om man ska testa mindre subbar, typ REL T5X i par eller möjligen deras större modeller men ändå i par eller köra en större singel?
Jag kör ingen film så enbart musik och extremt blandad musiksmak för att göra saken extra knepig.

Min Dirac mätning sker vid lyssningsplats men flyttar jag mig 0,5m fram eller bak så ändras basen rejält. Aldrig varit med om att det blivit så stor skillnad.
Gällande fasfel så har jag trippelkollat detta och allt är som det ska. Även testat med batteri om någon mot förmodan sovit vid monteringen av filtret.
Mina JBL är 75 års modellen av L100.
Guru Q10
Pioneer SX-650
Thorens TD-166 MkII
Sonab Popbox
Sonos Connect
JBL L100 Classic 75
JBL SA-750
Linn LP12

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3292
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Adderat sub till JBL L100 Classic??

Inläggav Calleberg » 2024-03-12 19:02

Pappsen skrev:Jag skulle vilja lägga till att jag eq:at upp basen runt 40 hz med +6db... men flyttar jag mig 0,5m fram eller bak så ändras basen rejält....
Gällande fasfel så har jag trippelkollat detta...


Ovanstående säger mig att något är väldigt fel... Enklaste testet är att medvetet fasvända en högtalare och prova om basen förbättras, du har fortfarande ganska många potentiella felkällor kvar, men detta är ett enkelt test som eliminerar allt tvivel.
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Pappsen
 
Inlägg: 182
Blev medlem: 2017-02-14

Re: Adderat sub till JBL L100 Classic??

Inläggav Pappsen » 2024-03-13 10:22

Calleberg skrev:
Pappsen skrev:Jag skulle vilja lägga till att jag eq:at upp basen runt 40 hz med +6db... men flyttar jag mig 0,5m fram eller bak så ändras basen rejält....
Gällande fasfel så har jag trippelkollat detta...


Ovanstående säger mig att något är väldigt fel... Enklaste testet är att medvetet fasvända en högtalare och prova om basen förbättras, du har fortfarande ganska många potentiella felkällor kvar, men detta är ett enkelt test som eliminerar allt tvivel.



Test genomfört och fasen är 100% rätt. Rummet jag har är ca 7x4.5m och högtalarna spelar på kortsidan. Basen förändras (ökar) också när jag reser mig upp från stolen jag sitter i.
Har även testat att ta bort alla digitala filter jag har i förstärkaren och således köra helt utan eq och där blir ingen skillnad som skulle peka på att det är något i Dirac som kompenserar ut nån skum del.
Men att basen förändras så stort när man går ut sweetspot i alla led är trist.
Guru Q10
Pioneer SX-650
Thorens TD-166 MkII
Sonab Popbox
Sonos Connect
JBL L100 Classic 75
JBL SA-750
Linn LP12

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6267
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Adderat sub till JBL L100 Classic??

Inläggav I-or » 2024-03-13 12:41

Här har jag bara för att illustrera principen höftat en uppställning i ett rum med dina dimensioner och högtalarväggen som kortvägg:

Pappsen.png
Pappsen.png (31 KiB) Visad 235 gånger


Frekvensgången blir som synes ojämn. Det viktiga är dock att det tydligt framgår att skillnaderna för olika lyssningspositioner blir stora, vilket inte är speciellt ovanligt.

Om du vill komplettera med basmodul(er) och vill ha en jämnare bas i hela rummet bör du skaffa minst två stycken. Jämnast blir det med basmodulerna uppställda längs långväggarna.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6267
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Adderat sub till JBL L100 Classic??

Inläggav I-or » 2024-03-13 12:52

Här har jag bara för att illustrera principen höftat en uppställning i ett rum med dina dimensioner och högtalarväggen som kortvägg:

Pappsen.png
Pappsen.png (31 KiB) Visad 231 gånger


Frekvensgången blir som synes ojämn. Det viktiga är dock att det tydligt framgår att skillnaderna för olika lyssningspositioner blir stora, vilket inte är speciellt ovanligt.

Om du vill komplettera med basmodul(er) och dessutom vill ha en jämnare bas i hela rummet bör du skaffa minst två stycken. Jämnast blir det med basmodulerna placerade längs långväggarna.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Pappsen
 
Inlägg: 182
Blev medlem: 2017-02-14

Re: Adderat sub till JBL L100 Classic??

Inläggav Pappsen » 2024-03-13 17:53

I-or skrev:Här har jag bara för att illustrera principen höftat en uppställning i ett rum med dina dimensioner och högtalarväggen som kortvägg:

Pappsen.png


Frekvensgången blir som synes ojämn. Det viktiga är dock att det tydligt framgår att skillnaderna för olika lyssningspositioner blir stora, vilket inte är speciellt ovanligt.

Om du vill komplettera med basmodul(er) och dessutom vill ha en jämnare bas i hela rummet bör du skaffa minst två stycken. Jämnast blir det med basmodulerna placerade längs långväggarna.



Tack ska du ha för grafen, den känns i alla fall igen.
Guru Q10
Pioneer SX-650
Thorens TD-166 MkII
Sonab Popbox
Sonos Connect
JBL L100 Classic 75
JBL SA-750
Linn LP12


Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster