Bremen 3D8 Signature

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl
 
Inlägg: 1860
Blev medlem: 2003-12-30

Bremen 3D8 Signature

Inläggav LeifB » 2024-03-22 10:36

Hittat ett beg. par på nätet som säljs för 25tkr.
Vet nån vad dom kostade nya?
Nyfiken på dessa.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22747
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Bremen 3D8 Signature

Inläggav RogerGustavsson » 2024-03-22 10:51

Lite oroande att de inte kan provlyssnas. Undrar om det är Mk II Signature? Någon annan Signature har kanske inte funnits? Här skrivs lite om äggen, viewtopic.php?p=2074674#p2074674

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl
 
Inlägg: 1860
Blev medlem: 2003-12-30

Re: Bremen 3D8 Signature

Inläggav LeifB » 2024-03-22 11:09

Hej Roger.
Det står inget om mk2 i annonsen.
Vi får förmoda att det är den ursprungliga modellen.

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3317
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Bremen 3D8 Signature

Inläggav Calleberg » 2024-03-22 11:37

Det är den ursprungliga. Det ser man enkelt på mellanregistret, som är "typ" en Vifa/Thymphany TG14, inte SB acoustics.
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22747
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Bremen 3D8 Signature

Inläggav RogerGustavsson » 2024-03-22 12:33

Om det är en tidig version kostade de väl 30000 kr/par?

steven33
 
Inlägg: 34
Blev medlem: 2024-01-31

Re: Bremen 3D8 Signature

Inläggav steven33 » 2024-03-22 15:32

Det jag funderade på när jag såg bilderna på Blocket va. Vad tusan har dom alla strömbrytare till. Tänker på första bilden och till höger om högtalaren. :D
https://www.blocket.se/annons/stockholm ... 1203688386

Användarvisningsbild
rqu
 
Inlägg: 5179
Blev medlem: 2004-02-24
Ort: Mörtnäs/Värmdö

Re: Bremen 3D8 Signature

Inläggav rqu » 2024-03-22 16:21

Finns HifiArt kvar, och finns dessa kvar? Vad skiljer skiljer sig dessa åt i så fall?
Kent tar 29 990:- för sina.
https://hifiart.se/index.php?sid=4&katID=51&prodID=270

Hjalmar_Branting
 
Inlägg: 642
Blev medlem: 2021-04-15

Re: Bremen 3D8 Signature

Inläggav Hjalmar_Branting » 2024-03-22 16:45

steven33 skrev:Det jag funderade på när jag såg bilderna på Blocket va. Vad tusan har dom alla strömbrytare till. Tänker på första bilden och till höger om högtalaren. :D
https://www.blocket.se/annons/stockholm ... 1203688386


Samma här :lol: :lol:

Stackars elektriker…

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3317
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Bremen 3D8 Signature

Inläggav Calleberg » 2024-03-22 16:48

Åhå en sån där Dimmerfetishist..
Stackars... :D
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39846
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Bremen 3D8 Signature

Inläggav petersteindl » 2024-03-22 18:01

Det är inte Bremen 3D8 Mk2.

HiFi Art finns ej kvar. Det var många år sedan verksamheten och butiken lades ner. Han hade inga högtalare på lager, bara demoparet i Ferrari-röd kulör.

Bild nr 4 i annonsen är helt ny för mig. Den visar på ett tomt högtalarkabinett som ligger i förpackningen. Det är ingen bild jag minns ha sett förut. Ingen händelse jag minns heller.
Vet inte när det skall kunna ha skett? Känns lite konstigt. Har jag byggt ihop dessa? När skulle det i så fall ha skett? Jag vet inte var den bilden kommer från eller när den är fotograferad.

Den ena högtalaren hänger vid tak, verkar det som. Den andra hänger på en kort gavel. Det är heller inget jag känner till från någon kund jag haft kontakt med.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39846
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Bremen 3D8 Signature

Inläggav petersteindl » 2024-03-22 18:02

RogerGustavsson skrev:Lite oroande att de inte kan provlyssnas. Undrar om det är Mk II Signature? Någon annan Signature har kanske inte funnits? Här skrivs lite om äggen, viewtopic.php?p=2074674#p2074674


+1 på det markerade.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5359
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Bremen 3D8 Signature

Inläggav Belker » 2024-03-22 19:31

petersteindl skrev:Bild nr 4 i annonsen är helt ny för mig. Den visar på ett tomt högtalarkabinett som ligger i förpackningen. Det är ingen bild jag minns ha sett förut. Ingen händelse jag minns heller.
Vet inte när det skall kunna ha skett? Känns lite konstigt. Har jag byggt ihop dessa? När skulle det i så fall ha skett? Jag vet inte var den bilden kommer från eller när den är fotograferad.

Den ena högtalaren hänger vid tak, verkar det som. Den andra hänger på en kort gavel. Det är heller inget jag känner till från någon kund jag haft kontakt med.

Jag tror inte det är ett tomt kabinett.

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3317
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Bremen 3D8 Signature

Inläggav Calleberg » 2024-03-22 19:40

Belker skrev:
petersteindl skrev:Bild nr 4 i annonsen är helt ny för mig. Den visar på ett tomt högtalarkabinett som ligger i förpackningen. Det är ingen bild jag minns ha sett förut. Ingen händelse jag minns heller.
Vet inte när det skall kunna ha skett? Känns lite konstigt. Har jag byggt ihop dessa? När skulle det i så fall ha skett? Jag vet inte var den bilden kommer från eller när den är fotograferad.

Den ena högtalaren hänger vid tak, verkar det som. Den andra hänger på en kort gavel. Det är heller inget jag känner till från någon kund jag haft kontakt med.

Jag tror inte det är ett tomt kabinett.


Tror inte jag heller. Det är nog bara lite mörkt i lägenheten.
Troligen har lägenhetsinnehavaren glömt bort vilken av alla knappar som dimmar upp vardagsrummet :D
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39846
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Bremen 3D8 Signature

Inläggav petersteindl » 2024-03-22 21:05

Det är inga högtalarelement på plats på frontstycket eller iskruvade. Bakstycket finns heller inte med. Det är i orange kulört och skulle synas. Det ser inte ut som det skulle finnas något dämpmaterial inuti. Då är det ett tomt skal som består av frontdelen. Dock är det ljust/vitt inuti och då ligger inte frontstycket direkt i innerförpackningen. Det är något annat underst som är vitt. Har aldrig sett något liknande.

Fotot verkar taget i en bostad hos någons ytterdörr.

Mig veterligen existerar inga lösa högtalardelar någonstans och har heller aldrig existerat, som jag vet om.

Då har 100 % av hela produktionen gått via mig personligen, antingen då lilltroll och jag var i Italien och varit med vid slutmontering och gjort QC, eller på annan plats. Jag har monterat en del par hemma och en del par på annan plats.

Högtalaren som hänger på väggavel där man ser högtalarelementen är med högtalarelement från Scan Speak. Före år 2009 var det Vifa-element. På bilden är det Scan Speak.

Men, en kund kan ha kört sönder basar och skruvat isär högtalarna och tagit med sig frontstycket till butik för reparation.
Lite långsökt.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7292
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: Bremen 3D8 Signature

Inläggav avr7000 » 2024-03-22 21:08

Peter kanske kan (om man köper dem) ordna en uppgradering till senaste modell (om element etc. passar i hålen).
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39846
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Bremen 3D8 Signature

Inläggav petersteindl » 2024-03-22 21:21

Jag har gjort uppgraderingar. Man byter basarna och diskanterna och delningsfiltret. Man fräser i lådan för att kunna montera basen och bakom diskanterna för att kunna montera de nya diskanterna.

En uppgradering kostar nu med alla nya priser på delar och fräsning, 3900€/par + eventuella fraktkostnader av högtalare.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5359
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Bremen 3D8 Signature

Inläggav Belker » 2024-03-22 22:25

petersteindl skrev:Det är inga högtalarelement på plats på frontstycket eller iskruvade. Bakstycket finns heller inte med. Det är i orange kulört och skulle synas. Det ser inte ut som det skulle finnas något dämpmaterial inuti. Då är det ett tomt skal som består av frontdelen. Dock är det ljust/vitt inuti och då ligger inte frontstycket direkt i innerförpackningen. Det är något annat underst som är vitt. Har aldrig sett något liknande.

Fotot verkar taget i en bostad hos någons ytterdörr.


Det här börjar bli larvigt, kanske dags att kolla med annonsören? Blockets bilder är lågupplösta, men man se ändå tydligt att elementen sitter i. Man kan till och med skönja en orange ton vid vänstra porten. Lådan ligger i hallen som syns på en annan bild. Anläggningen är uppenbarligen nedpackad (pga flytt?) och därmed svårlyssnad. Inte svårt att släpa med en kina-klass-d och en telefon för att funktionstesta om man är spekulant.

Användarvisningsbild
BellsnWhistles
 
Inlägg: 1076
Blev medlem: 2007-01-14
Ort: Stockholm

Re: Bremen 3D8 Signature

Inläggav BellsnWhistles » 2024-03-22 22:47

Belker skrev:Det här börjar bli larvigt, kanske dags att kolla med annonsören? Blockets bilder är lågupplösta, men man se ändå tydligt att elementen sitter i. Man kan till och med skönja en orange ton vid vänstra porten. Lådan ligger i hallen som syns på en annan bild. Anläggningen är uppenbarligen nedpackad (pga flytt?) och därmed svårlyssnad. Inte svårt att släpa med en kina-klass-d och en telefon för att funktionstesta om man är spekulant.


+1 på den.
Mediestorm, tidningsanka, drev, finns många ord som beskriver det som dessa inlägg visar tendenser på.
Fråga annonsören så är jag säker på att allt klarnar. Personen säljer ju liksom inte från en skåpbil på Sergels torg.
Loud is beautiful… if it's clean (Cerwin-Vega in the seventies)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39846
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Bremen 3D8 Signature

Inläggav petersteindl » 2024-03-22 23:02

Belker skrev:
petersteindl skrev:Det är inga högtalarelement på plats på frontstycket eller iskruvade. Bakstycket finns heller inte med. Det är i orange kulört och skulle synas. Det ser inte ut som det skulle finnas något dämpmaterial inuti. Då är det ett tomt skal som består av frontdelen. Dock är det ljust/vitt inuti och då ligger inte frontstycket direkt i innerförpackningen. Det är något annat underst som är vitt. Har aldrig sett något liknande.

Fotot verkar taget i en bostad hos någons ytterdörr.


Det här börjar bli larvigt, kanske dags att kolla med annonsören? Blockets bilder är lågupplösta, men man se ändå tydligt att elementen sitter i. Man kan till och med skönja en orange ton vid vänstra porten. Lådan ligger i hallen som syns på en annan bild. Anläggningen är uppenbarligen nedpackad (pga flytt?) och därmed svårlyssnad. Inte svårt att släpa med en kina-klass-d och en telefon för att funktionstesta om man är spekulant.


På min skärm ser det precis ut som det är tomrum där elementen skall sitta och istället ser det ut som det är skuggor i hålen för elementen, vilket automatiskt blir då skalet ligger ner.

Jag har plockat in bilden i Photoshop och ändrat intensitet och kontrast och då kan jag skönja det du ser, vilket är det mest logiska. Orange ton kan även skönjas på högtalarens nedre del.

I övrigt ser högtalarkabinetten ut som nya och oanvända, framifrån sett.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl
 
Inlägg: 1860
Blev medlem: 2003-12-30

Re: Bremen 3D8 Signature

Inläggav LeifB » 2024-03-23 07:52

Det man undrar mest :
Såldes dom i byggsats?
Det kan förklara den omonterade bilden.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39846
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Bremen 3D8 Signature

Inläggav petersteindl » 2024-03-23 08:25

De har aldrig sålts i byggsats.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl
 
Inlägg: 1860
Blev medlem: 2003-12-30

Re: Bremen 3D8 Signature

Inläggav LeifB » 2024-03-23 09:32

Konstigt.
Verkar som ägaren av dessa har kunnat köpa en byggsats. Verkar som att detta inte har gått riktigt till.
Känner du igen den låda som alla delar kom levererade i? Bild 4 på Blocket. Inlägg 11.

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn
 
Inlägg: 1220
Blev medlem: 2006-04-29

Re: Bremen 3D8 Signature

Inläggav Eri » 2024-03-23 10:23

Har titta närmare på den där bilden och jag är helt säker på att det är en komplett högtalare med element.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl
 
Inlägg: 1860
Blev medlem: 2003-12-30

Re: Bremen 3D8 Signature

Inläggav LeifB » 2024-03-23 10:42

Ja det är 2 kompletta högtalare.
Man är dock inte säker på att dom är monterade innan de kom till den aktuella ägaren.
Eller?

Imperial-Blomman
 
Inlägg: 1252
Blev medlem: 2022-11-10

Re: Bremen 3D8 Signature

Inläggav Imperial-Blomman » 2024-03-23 10:44

Ere nån som kontaktat säljaren?
De skulle kunna ge svar på alla spekulationer.
Deltidare på Hifikit.

OA-52-Satori, OA-52-Purifi, OS-52, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1 mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39846
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Bremen 3D8 Signature

Inläggav petersteindl » 2024-03-23 12:52

LeifB skrev:Konstigt.
Verkar som ägaren av dessa har kunnat köpa en byggsats. Verkar som att detta inte har gått riktigt till.
Känner du igen den låda som alla delar kom levererade i? Bild 4 på Blocket. Inlägg 11.

Glöm allt med byggsats. Jag tror inte man behöver oroa sig. Som jag skrev ovan så photoshoppade jag bilden och då kan jag skönja att elementen sitter monterade.

Kartong och innerförpackning är helt original såsom högtalarna är förpackade.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26761
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Bremen 3D8 Signature

Inläggav hifikg » 2024-03-23 13:50

Obvious
Bilagor
annonsagg.jpg
annonsagg.jpg (91.74 KiB) Visad 429 gånger
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39846
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Bremen 3D8 Signature

Inläggav petersteindl » 2024-03-23 15:27

Ja, så ser de ut med monterade element och fronten med tyg av.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Hjalmar_Branting
 
Inlägg: 642
Blev medlem: 2021-04-15

Re: Bremen 3D8 Signature

Inläggav Hjalmar_Branting » 2024-03-23 17:11

Imperial-Blomman skrev:Ere nån som kontaktat säljaren?
De skulle kunna ge svar på alla spekulationer.


Nu är du rationellt tråkig :lol:

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39846
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Bremen 3D8 Signature

Inläggav petersteindl » 2024-03-23 17:16

Bilden ifråga som jag reagerar på är denna.

hogtalare_bremen_3d8_signature-1203688386d.jpg
hogtalare_bremen_3d8_signature-1203688386d.jpg (418.31 KiB) Visad 355 gånger
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 9 gäster