Hur lång tid?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl
 
Inlägg: 1855
Blev medlem: 2003-12-30

Hur lång tid?

Inläggav LeifB » 2024-03-24 10:23

Jag har funderat på hur lång tid det tar att komma upp i rätt arbetstemperatur på en förstärkare?
Skiljer det mellan olika förstärkare?
Skiljer det t.e.x. på en Klass A, KlassAB, KlassD och olika typer av rörförstärkare?
När man konstruera en förstärkare, ställer man in den så att den fungera som bäst när den har max temperatur?

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3291
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Hur lång tid?

Inläggav Calleberg » 2024-03-24 12:02

Då skall vi se
#1 Från mindre än en sekund till flera timmar.
#2Ja
#3 Rör säger sig självt, övriga, det beror mer på konstruktören än på förstärkaren. Mitt hyffsat moderna försteg behöver en dryg halvtimma på sig innan det är på topp. Det får man nog säga är både onödigt och ovanligt.(Rotel RC1590)
#4 Nej, man bygger den så att den är relativt okänslig för temperatur. Dessutom bygger man in skydd så att den stänger av sig om den blir för varm, kortsluten eller får DC på utgång etc.
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 21102
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Hur lång tid?

Inläggav E » 2024-03-24 15:19

Hur bra rubrik?

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32024
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Hur lång tid?

Inläggav Bill50x » 2024-03-24 17:50

E skrev:Hur bra rubrik?

Mvh E*

Hur lång tid tog det att fixa det svaret? :mrgreen:

Se det så här, en kompetent konstruktör ser naturligtvis till att stärkaren låter bra så snabbt som möjligt. Och inte försämras under användningen. Eller se till att den drar så lite ström "på tomgång" att man lika gärna kan låta den stå på konstant. Detta gäller väl huvudsakligen transistorsteg, rör har ju en kostnad per timme. Vad kostar ett 300B att byta?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

jansch
 
Inlägg: 3695
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Hur lång tid?

Inläggav jansch » 2024-03-25 03:13

Man bör först och främst skilja på rör och halvledare.
Ett rör behöver lite tid på sig så att glödströmmen hinner värma upp katoden ordentligt - några minuter är nog rejält med tid för detta. En halvledare fungerar "direkt"

Sedan är det upp till konstruktören hur bra han/hon varit att använda "temperaturkompenseringskretsar". Acceptabelt är väl totalt sådär 1-3 minuter.

Om en förstärkare behöver 15, 20, 30 minuter på sig att "låta bra" är den inte temperturstabil och blir väldigt beroende av omgivningstemperaturen.
D v s varierar rumstemperturen mellan 20 och 25 grader varierar ju också förstärkaren arbetstemperatur, dessutom varierar arbetstemperaturen av hur den är placerad (fristående, i hylla, i skåp).
lite förenklat kan man säga att ju längre uppvärmningstid som behövs desto sämre är förstärkaren konstruerad.

Standardhalvledare är normalt specade för omgivningstemperatur på 0 till 70 grader.
All värme är av ondo då det ökar bruset (termiskt brus). Dessutom åldras t.ex elytkondensatorer mer av värme.

Modern, vettigt konstruerad elektronik, t.ex förstärkare, skall absolut inte ha något termiskt påverkan på hur "bra det låter" så länge man håller sig till den driftsmiljö som är tänkt, t.ex inomhusklimat (typ 18 - 28 grader).

Man bör veta att t.ex en effekttransistor, alltså själva chip:et, kan variera 100 grader under normala driftsbetingelser. Att då tro att man måste vänta i 22 minuter så att omgivningstemperaturen stiger till 45,7 grader i förstärkarlådan blir lite löjeväckande. (förutsatt att t.ex självreglerande bias etc är korrekt konstruerade).

Avslutningsvis - så jag inte får skit för det..... Alla komponenter är i viss mån temperturberoende och därför har man temperatur/strömreglerkretsar där sådana behövs. Typexempel: i bias för klass AB steg.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl
 
Inlägg: 1855
Blev medlem: 2003-12-30

Re: Hur lång tid?

Inläggav LeifB » 2024-04-23 07:30

Om man t.ex. låter en förstärkare att stå oanvänd under lång tid (2 mån-6 mån) behöver man tänka på något speciellt då?

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3503
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Hur lång tid?

Inläggav peterh » 2024-04-23 07:54

LeifB skrev:Om man t.ex. låter en förstärkare att stå oanvänd under lång tid (2 mån-6 mån) behöver man tänka på något speciellt då?

Om det är samma som "obevakad" skulle jag rekommendera att man drar ur nätsladden.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

jansch
 
Inlägg: 3695
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Hur lång tid?

Inläggav jansch » 2024-04-24 16:53

peterh skrev:
LeifB skrev:Om man t.ex. låter en förstärkare att stå oanvänd under lång tid (2 mån-6 mån) behöver man tänka på något speciellt då?

Om det är samma som "obevakad" skulle jag rekommendera att man drar ur nätsladden.


Absolut! Ingen nätanslutning om produkten inte används. S.k. "stand by" läge är i sig ok om man är borta en vecka eller två, även om det är onödigt om det t.ex finns risk för t.ex åsknedslag.
All elekronik åldras av drift och inte minst av temperaturhöjning, också halvledare även om det är väldigt marginellt jämfört med rör och vissa elektrolytkondensatorer.

Lite grovt kan att säga att icke strömansluten elektronik inte åldras förutom elektrolyter. Lite olika, 50 år gamla elektrolyter kan vara i perfekt skick.....

Jag använde 2 st BC109 oanvända transistorer för ett par veckor sedan, inköpta i början på 1970-talet......som nya.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26699
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Hur lång tid?

Inläggav hifikg » 2024-04-24 22:09

Jag väntar med att spela på min rörhäck i minst fem minuter efter tillslag. Sedan får den stå på resten av den dagen. Kan inte påstå att det låter annorlunda efter några timmar. En gång, när jag bytte rör, lät det faktiskt inte alls trivsamt förrän de varit inkopplade en halvtimma. Den gången var det stor skillnad, men efter det skötte sig samma rör enligt ovan, några minuters uppvärmning räcker bra. 208:an är "alltid redo".
Sitter nöjd :)


Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster