Monocenter L+R samt R-L o L-R i oklar mix av stereoljud?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

JM
 
Inlägg: 4831
Blev medlem: 2011-08-13

Monocenter L+R samt R-L o L-R i oklar mix av stereoljud?

Inläggav JM » 2024-03-25 18:01

På nätet finns flera förslag hur stereoljud kan mixas till en centerkanal i mono med bilateral lateralisering av mer renodlat höger och vänster ljud mha tre högtalare.
Dva i stället för att skapa en fantom center i hjärnan skapas två fantom kanaler lateralt. En för höger kanal och en för vänster kanal. Borde ge en stabilare mindre frekvenstiltad mittljudsupplevelse. Frekvensproblemen flyttas lateralt. Mindre känsligt upplevelsemässigt?
Genom att variera ljudstyrkan hos laterala högtalarna kan stereobilden vidgas eller minskas.
Med högtalare typ Peters ägg på laterala väggarna undviks till viss del störande reflexer lateralt. Borde vara lämpligt för små lyssningsrum.

Hur bör proportionerna R-L (höger - vänster kanal) och L-R (vänster - höger kanal) vara i procent.
Har någon testat?
Peter?

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Neuhausen
 
Inlägg: 175
Blev medlem: 2023-07-12

Re: Monocenter L+R samt R-L o L-R i oklar mix av stereoljud?

Inläggav Neuhausen » 2024-03-25 20:58

Det enklaste borde vara att prova med tex EqualizerAPO i windows. Där kan man blanda och filtrera kanalerna som man vill. https://sourceforge.net/p/equalizerapo/ ... reference/


Men det ser ut som om du inte bara tänkt ta bort det gemensamma från de båda sidokanalerna, utan också spela det kvarvarande av L som motfas i R och tvärtom. Det är lätt att prova, men jag kan inte bilda mig en uppfattning om hur det blir. Är det så du tänkt?


Utan att tänka genom det tillräckligt så borde det här ta ljudet från vänster och höger högtalare och spela lika starkt på en likadan centerhögtalare. Då vi halverat konarean så får vi ta i dubbelt så mycket för att det skall bli lika starkt, så vi addrar L och R för att få C.

C = L + R

Då C innehåller dubbla genomsnittet av L och R så får vi bara kvar stereoinformation om vi tar:

L = L - 0.5C
R = R - 0.5C

Det ser ut som om vi kan lägga till egna variabler och vi kan kanske ordna ett reglage som låter oss steglöst ställa om från vanlig stereo till att allt som är gemensamt för båda kanalerna bara spelas i centerhögtalaren. Som i exemplet ovan. Jag vet inte om det räcker med att bara ändra i första raden:

C = (L + R) * hurmycketmix

Det skulle då göra centerkanalen motsvarande svagare samtidigt som det gör att man drar bort mindre av det gemensamma ljudet i de två sidokanalerna.



Jag har på 90 talet använt en råare metod för bil, dvs ett mycket litet rum där man sitter nära högtalarna och inte i centrum. Där fungerade det bäst att lämna kvar allt ljud i sidohögtalarna samtidigt som man lade på deras genomsnitt i centerhögtalaren, men med lågpass någonstans mellan 4 och 8k. Jag minns inte riktigt. Det är subjektivt, men det lät sämre med diskant i mitten. Men en bil är en katastrofmiljö för stereobild, så vad som är en oändlig förbättring där är inte mycket att gå efter. Jag förväntar mig att det blir annorlunda i ett större rum. Även det är mycket lätt att prova med equalizer apo då man kan filtrera som man vill.

jansch
 
Inlägg: 3695
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Monocenter L+R samt R-L o L-R i oklar mix av stereoljud?

Inläggav jansch » 2024-03-25 21:03

Det finns inget generellt svar...

Då stereoinspelningar bygger på flera olika tekniker kan resultatet av att mixa båda kanalerna bli "bra" eller "dåligt".

Fasskillnader i signalerna genererar i helt olika resultat i t.ex A/B teknik jämfört med panorerad stereo.


Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: eljulio och 19 gäster