Går CD-ljudet alls att påverka?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
olaume
 
Inlägg: 275
Blev medlem: 2011-05-14

Går CD-ljudet alls att påverka?

Inläggav olaume » 2024-04-06 20:51

Jag hör till dem som för 25 år sedan gjorde allt möjligt för att krama ur mesta möjliga ur mina CD-skivor. Tvättade skivorna, målade kanter, avmagnetiserade och allt. Och ja, jag tyckte verkligen att det lät bättre (avmagnetisering gjorde den absolut största skillnaden). Nu när CD åter börjar bli comme il faut i hifi-kretsar noterar jag att nästan allt kring detta med ljudförbättring är borta och den rådande diskursen tycks vara att det är bortkastat. CD-mediet har inbyggd felkorrektion som gör att det strängt taget inte spelar någon roll vad som händer så länge som skivorna alls är spelbara. Min fråga är då: Varför satsar somliga ändå dyra pengar på fjädrande fötter som ska skydda spelaren mot vibrationer? Just den ljudförbättringen tycks ha överlevt, men det borde väl inte heller spela någon roll? Fråga 2: Har CD-transporten alls någon betydelse när man använder en extern DAC? Jag har nu två spelare, en halvdyr Pioneer med gammaldags skivtallrik och en billig Philips. I analog-läget, när jag alltså kör med spelarens egen DAC där de har helt olika tekniker, kan jag i bästa fall ana skillnader i ljudet, oklart vilken som låter bäst. Men när jag kör med extern DAC är det absolut omöjligt att höra någon som helst skillnad. En bekant med en svindyr Linn påstår dock bergsäkert att just med den blir det skillnad eftersom den typ har så lågt svaj, men jag tvivlar. Svaj är väl överhuvud taget inte en fråga i CD-världen? Är det meningsfullt att pröva?

Tell
 
Inlägg: 2113
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Går CD-ljudet alls att påverka?

Inläggav Tell » 2024-04-06 21:07

Ta vilken CD-transport som helst o mata in i vilken nästan DAC som helst o du kommer med största sannolikhet inte höra en gnutta skillnad.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26710
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Går CD-ljudet alls att påverka?

Inläggav hifikg » 2024-04-06 21:22

Tja, redan förr i tiden ansågs diAana vara en bra extern DAC, som folk påstod att de hörde skillnad på. Jag föredrar tveklöst Qutest som DAC till min ganska seriösa spelare (S.A.T. by Bladelius) särskilt ihop med 300B rör by Andersson :)
Sitter nöjd :)

jansch
 
Inlägg: 3698
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Går CD-ljudet alls att påverka?

Inläggav jansch » 2024-04-07 16:48

En CD Audio spelares rotationshastighet ändras medvetet för att få en bitström som nårlunda stämmer med D/A omvandlaren behov av samples i rätt tid. Då behöver man ju inte buffra så mycket data = det går åt mindre minne (vilket säkert var en kostnadsfråga på 80-talet).
Då inte all utdata är nyttosignal (musik) och man då och då måste läsa om spår behövs ändå buffrar som säkrar tillgång på nyttodata.

Enkelt uttryckt - man läser av disken långt innan datat behövs för D/A omvandling.

Att musiken påverkas av "svaj" i CD-spelaren är därför orimligt OM man inte på något sätt skulle "själa" klockpulsen för D/A omvandling (samplingsfrekvensen) från CD-spelarens drivverk.


Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster