Moderator: Redaktörer
petersteindl skrev:Om varumärket är ett registrerat varumärke eller ses som ett etablerat varumärke så har ingen annan rätt att använda varumärket eller offentligt skriva om varumärket i professionellt syfte utan varumärkesinnehavarens skriftliga medgivande.
RogerGustavsson skrev:petersteindl skrev:Om varumärket är ett registrerat varumärke eller ses som ett etablerat varumärke så har ingen annan rätt att använda varumärket eller offentligt skriva om varumärket i professionellt syfte utan varumärkesinnehavarens skriftliga medgivande.
Är det verkligen så at man inte får recensera/skriva om vad som helst? Får jag t.ex. inte skriva om Bremen-högtalarna och vad jag tycker om dem?
petersteindl skrev:...Det senaste fallet jag sett var en person som för egen hand i sitt garage byggt en replika av en gammal Jaguar. Den tog många år att bygga. Han blev dömd till ganska stort vite. Även detta fall finns i en tråd på forumet.
... .
Tell skrev:Ja det låter helt absurt, isf skulle det betyda att det som Tekton försöker göra att styra bort allt negativt i en review är nåt som är helt okej o som alla tillverkare skulle kunna göra. Alla ärliga reviews skulle helt enkelt försvinna o allt vi har kvar är reviews likt alla dom i hifimagasin, Whathifi, Darko osv där det bara är subjektiva utsvängning om hur bra alla dyra grejer är, o sen vid sidan av massa annonser för andra dyra audiofilprodukter. Aka uppköpta reviews är allt vi har kvar.
Kermit116 skrev:petersteindl skrev:...Det senaste fallet jag sett var en person som för egen hand i sitt garage byggt en replika av en gammal Jaguar. Den tog många år att bygga. Han blev dömd till ganska stort vite. Även detta fall finns i en tråd på forumet.
... .
Du får gärna länka till det caset.
Samtidigt finns replikor av exempelvis AC Cobra, Lotus Seven som byggs och säljs utan att byggare, säljare o köpare för den skull blir stämda till höger o vänster.
Kompis till mig hade en AC Cobra-kopia byggd nere i södra Sverige, den såg ut som en Shelby Cobra, lät som en Shelby Cobra o gick som en Shelby Cobra utan att någon blev hotad med stämning.
Belker skrev:Det är skillnad på plagiat och renommésnyltande visavi att recensera en produkt.
Kermit116 skrev:petersteindl skrev:...Det senaste fallet jag sett var en person som för egen hand i sitt garage byggt en replika av en gammal Jaguar. Den tog många år att bygga. Han blev dömd till ganska stort vite. Även detta fall finns i en trå
d på forumet.
... .
Samtidigt finns replikor av exempelvis AC Cobra, Lotus Seven som byggs och säljs utan att byggare, säljare o köpare för den skull blir stämda till höger o vänster.
Kompis till mig hade en AC Cobra-kopia byggd nere i södra Sverige, den såg ut som en Shelby Cobra, lät som en Shelby Cobra o gick som en Shelby Cobra utan att någon blev hotad med stämning.
petersteindl skrev:Belker skrev:Det är skillnad på plagiat och renommésnyltande visavi att recensera en produkt.
Det är skillnad på att recensera en produkt i smyg utan tillverkarens medgivande kontra att först ha fått ett godkännande från tillverkaren att recensera produkten man ämnar recensera.
Belker skrev:petersteindl skrev:Belker skrev:Det är skillnad på plagiat och renommésnyltande visavi att recensera en produkt.
Det är skillnad på att recensera en produkt i smyg utan tillverkarens medgivande kontra att först ha fått ett godkännande från tillverkaren att recensera produkten man ämnar recensera.
Hur är det skillnad, rent legalt? Press- och yttrandefrihet trumfar det mesta, än så länge. Skulle det bli någon sorts ärekränkning eller förtal, menar du?
petersteindl skrev:Kermit116 skrev:petersteindl skrev:...Det senaste fallet jag sett var en person som för egen hand i sitt garage byggt en replika av en gammal Jaguar. Den tog många år att bygga. Han blev dömd till ganska stort vite. Även detta fall finns i en tråd på forumet.
... .
Ja, det är väl bra. Vad är problemet i det fallet? Det sker inte så många stämningar till höger och vänster. Men när det sker så får man vara beredd på att domstolen kanske inte dömer i ens favör.
petersteindl skrev:Om varumärket är ett registrerat varumärke eller ses som ett etablerat varumärke så har ingen annan rätt att använda varumärket eller offentligt skriva om varumärket i professionellt syfte utan varumärkesinnehavarens skriftliga medgivande.
Eric Alexander, Tekton skrev:First, a loudspeaker can be designed from a viewpoint of rigid science [what this website looks to be all about] or it can be designed from a viewpoint of art and creativity. In my opinion, a great loudspeaker should have a beautiful balance of science and art. Think of what a mastering engineer could do to a song! A mastering engineer is both an artist and a scientist. Good loudspeaker design must be approached from an identical viewpoint; no different than a mastering engineer producing a track of music - I make the loudspeaker sound exactly how I want it to.
Kermit116 skrev:Jag är fortfarande nyfiken på en länk till Jaguarfallet, vore intressant att förstå omständigheterna där bättre.
Magnuz skrev:Kermit116 skrev:Jag är fortfarande nyfiken på en länk till Jaguarfallet, vore intressant att förstå omständigheterna där bättre.
Här: https://teknikensvarld.expressen.se/nyh ... r-replika/
Belker skrev:petersteindl skrev:Belker skrev:Det är skillnad på plagiat och renommésnyltande visavi att recensera en produkt.
Hur är det skillnad, rent legalt? Press- och yttrandefrihet trumfar det mesta, än så länge. Skulle det bli någon sorts ärekränkning eller förtal, menar du?
petersteindl skrev:Tell skrev:Ja det låter helt absurt, isf skulle det betyda att det som Tekton försöker göra att styra bort allt negativt i en review är nåt som är helt okej o som alla tillverkare skulle kunna göra. Alla ärliga reviews skulle helt enkelt försvinna o allt vi har kvar är reviews likt alla dom i hifimagasin, Whathifi, Darko osv där det bara är subjektiva utsvängning om hur bra alla dyra grejer är, o sen vid sidan av massa annonser för andra dyra audiofilprodukter. Aka uppköpta reviews är allt vi har kvar.
Vad gäller de offentliga sajter som recenserar produkter utan att tillverkare i vissa fall ens är tillfrågade eller medvetna om recensionen, så ställer jag mig lite tveksam. Ett snabbt godkännande via e-mail från en tillverkare att få testa deras produkt som man exempelvis fått in av en kund t.ex. är ett utmärkt sätt för recensenten att få ett godkännande, så är den saken avklarad. Om tillverkaren i stället säger nej till recension så bör nog detta respekteras. Om det inte respekteras så får man vara beredd på att ta konsekvenserna som skulle kunna uppstå. Om man gör saker i smyg så får man ta dessa konsekvenser. Då gäller det att ha ett bra svar på varför man inte kontaktat tillverkaren före testet och frågat om det är ok. I Erin och Tektons fall vet jag inte hur det från början gick till.
Kermit116 skrev:Magnuz skrev:Kermit116 skrev:Jag är fortfarande nyfiken på en länk till Jaguarfallet, vore intressant att förstå omständigheterna där bättre.
Här: https://teknikensvarld.expressen.se/nyh ... r-replika/
Tack. Tur att där finns andra bilmärken än Jaguar och Land Rover att välja på. Och andra högtalare än Tekton.
RogerGustavsson skrev:Har aldrig hört att man måste ha en tillverkares medgivande för att testa och bedömma en produkt, det låter helt tokigt i min värld.
Har Bremen tillfrågats om det är okej att testa deras produkter och skriva om vad man kommit fram till?
Att tillverkare tillhandhåller produkter är inget ovanligt, ibland är det till och med så att man preparerat dessa inför test. Ett sådant fall avslöjades för många år sedan i Auto, Motor und Sport (den tyska). En Audi man testat hade prestanda långt över förväntan. Det visade sig sedan att instegsmodellens motor hade en annan kamaxel än vad som var standard.
Tell skrev:petersteindl skrev:Tell skrev:Ja det låter helt absurt, isf skulle det betyda att det som Tekton försöker göra att styra bort allt negativt i en review är nåt som är helt okej o som alla tillverkare skulle kunna göra. Alla ärliga reviews skulle helt enkelt försvinna o allt vi har kvar är reviews likt alla dom i hifimagasin, Whathifi, Darko osv där det bara är subjektiva utsvängning om hur bra alla dyra grejer är, o sen vid sidan av massa annonser för andra dyra audiofilprodukter. Aka uppköpta reviews är allt vi har kvar.
Vad gäller de offentliga sajter som recenserar produkter utan att tillverkare i vissa fall ens är tillfrågade eller medvetna om recensionen, så ställer jag mig lite tveksam. Ett snabbt godkännande via e-mail från en tillverkare att få testa deras produkt som man exempelvis fått in av en kund t.ex. är ett utmärkt sätt för recensenten att få ett godkännande, så är den saken avklarad. Om tillverkaren i stället säger nej till recension så bör nog detta respekteras. Om det inte respekteras så får man vara beredd på att ta konsekvenserna som skulle kunna uppstå. Om man gör saker i smyg så får man ta dessa konsekvenser. Då gäller det att ha ett bra svar på varför man inte kontaktat tillverkaren före testet och frågat om det är ok. I Erin och Tektons fall vet jag inte hur det från början gick till.
Jag vet att Amir gör så att när han blivit tillskickad en produkt av en tillverkare för test så mailar han resultatet till dom så dom får se o frågar om han får publicera eller inte, vilket jag ser som oerhört generöst av honom. Är prylen däremot inskickat av en privatperson så frågar han inte tillverkare om nåt. Helt rätt imo, o jag ser verkligen inte varför han skulle fråga heller. Är man rädd för negativa tester av sina prylar så bör man inte bygga dyra prylar för försäljning öht, speciellt inte när man är en sån tillverkare som i sin marknadsföring spär på med massvis med magiskt dravvel. Är du som tillverkare också rädd för negativa recensioner nu när du inte verkar tycka man ska få publicera sådana utan att tillverkarna ska få bestämma över vad som står i den?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 25 gäster