Genesis Advanced Technologies Högtalare

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Hjalmar_Branting
 
Inlägg: 625
Blev medlem: 2021-04-15

Genesis Advanced Technologies Högtalare

Inläggav Hjalmar_Branting » 2024-04-14 21:05

Igår kväll fick jag ett pling i mobilen,en snäll forummedlem(Tack STDi) tipsade om en annons i mitt närområde.
Annonsen försvann väldigt fort,fick inget svar varken på telefon eller SMS innan annonsen togs bort.
Idag ringde det en snäll herre och frågade om jag fortfarande var intresserad,snubben som skulle hämta dem hade börjat strula och då tröttnade säljaren.
Ibland ska man ha lite flyt :D
Så nu står de i garaget,Genesis 500 med aktiva servo(?) kontrollerade basar och en topp med dipol.
63kg styck så min stackars ömmande rygg fick snällt be grannen om bärhjälp.
Fina i skicket men med lite defekter,ena högtalarens basar var tysta och midbasar och mellanregister är veckade i konerna.
De tysta basarna hoppade igång efter lite motion av pottar,allt väl :)
Midbasarna och mellanregister låter men måste bytas.
Sitter 2st diskanter riktade framåt och 2st bakåt,den ena bakåt riktade är jag tveksam till att den funkar.
Kommer bli ett kul projekt!
Någon som har lyssnat eller ägt sådana här pjäser?
Bilagor
IMG_3407.jpeg
IMG_3407.jpeg (96.09 KiB) Visad 488 gånger
IMG_3405.jpeg
IMG_3405.jpeg (157.59 KiB) Visad 488 gånger
IMG_3404.jpeg
IMG_3404.jpeg (144.86 KiB) Visad 488 gånger
IMG_3403.jpeg
IMG_3403.jpeg (160.03 KiB) Visad 488 gånger

Användarvisningsbild
Chris71
 
Inlägg: 844
Blev medlem: 2012-07-15

Re: Genesis Advanced Technologies Högtalare

Inläggav Chris71 » 2024-04-14 23:47

Tjusigt inte utan att man blir lite avis, har ju ett projekt bland alla andra projekt där jag bygger en egen tolkning av Von Schweikerts VR4jr som är attan lika de du har där.

Men det har ju stötts och blötts ett tag om Wilson Audio uppfann typen eller om det faktiskt hela tiden funnits fler tillverkare av liknande modell. Min version använder de välkända seas basarna som drivs av en plattförstärkare och Accuton i toppen, de där rackarna kommer du bli nöjd med.

Hjalmar_Branting
 
Inlägg: 625
Blev medlem: 2021-04-15

Re: Genesis Advanced Technologies Högtalare

Inläggav Hjalmar_Branting » 2024-04-15 07:33

Har sett Wilson Audio och helt klart likheter,Genesis verkar slå sig för bröstet om sin lösning med servostyrda basar.Läste lite igår om detta,verkar finnas någon form av accelerationsmätning på basarna som sedan kompenserar för trögheten i elementen,låter fräsigt men det är yankeeprylar så det kanske låter fräsigare än vad det är?
De 3st 8" elementen verkar alla sitta i samma slutna kavitet,behöver plocka ut en bas för att verkligen se att det är så och då borde man se om det sitter någon form av mätning av acceleration på själva elementen.
Ska se vad det kostar att köpa ersättningselement från staterna,är det orimligt dyrt för man klura på vad man ska stoppa in i stället,SB? :roll:
Blir även en översyn av den aktiva delen,en recap av PSUn i bägge är nog ingen dum idé att göra,låg kostnad och sen vet man att det är ok.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22717
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Genesis Advanced Technologies Högtalare

Inläggav RogerGustavsson » 2024-04-15 09:10

Servostyrning var ju Arnie Nudells signum, fanns med på Infinity Servo Static 1 redan 1968.

Hjalmar_Branting
 
Inlägg: 625
Blev medlem: 2021-04-15

Re: Genesis Advanced Technologies Högtalare

Inläggav Hjalmar_Branting » 2024-04-15 09:23

RogerGustavsson skrev:Servostyrning var ju Arnie Nudells signum, fanns med på Infinity Servo Static 1 redan 1968.


Har ingen koll på detta sen innan men läser på lite efterhand nu och mkt riktigt så var det Arnies grej.
Tanken och idéen bakom det hela verkar intressant,är det fler än han som har gjort produkter som nyttjar samma typ av lösning?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39810
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Genesis Advanced Technologies Högtalare

Inläggav petersteindl » 2024-04-15 09:42

Philips har haft en högtalare med servostyrd bas.

På 70/80-talet då jag hade en del kontakt med Kalle Ståhl så pratade vi lite om servostyrning av basar. Han letade givare som var linjära d v s med låg harmonisk distorsion. Om givarna har hög dist, så vinner man inte så mycket med bra basar.
Om baselementet har lägre dist än givaren så förlorar man. Ungefär så förstod jag saken. Givare idag kanske är överlägsna dåtidens givare för acceleration.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Zappa
 
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2018-03-06

Re: Genesis Advanced Technologies Högtalare

Inläggav Zappa » 2024-04-15 09:52

"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17899
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Genesis Advanced Technologies Högtalare

Inläggav Almen » 2024-04-15 11:24


Oj, det såg inte roligt ut. JA kallar det "A somewhat enigmatic set of measurements"...

Men snygg utsida. :)
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Hjalmar_Branting
 
Inlägg: 625
Blev medlem: 2021-04-15

Re: Genesis Advanced Technologies Högtalare

Inläggav Hjalmar_Branting » 2024-04-15 19:15

Skummade lite i könken,ska läsa lite noggrannare när tid ges.
Har mailat Genesis om ersättningselement men inget svar än,misstänker att de är ganska kostsamma…
Är man missnöjd med denna versionen så kan man alltid köpa den senaste som ser likadan ut fast med andra element och nytt aktivt steg för endast 45000dollar….plus moms 8O

Så här ser midbas och mellanregister ut,någon som känner igen elementen och kanske tom tillverkare?
Mellanreg ska vara tydligen vara titankon och midbas alu.
Bilagor
IMG_3412.jpeg
IMG_3412.jpeg (127.13 KiB) Visad 231 gånger
IMG_3413.jpeg
IMG_3413.jpeg (130.45 KiB) Visad 231 gånger
IMG_3414.jpeg
IMG_3414.jpeg (122.61 KiB) Visad 231 gånger


Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 5 gäster