Vad är er åsikt om Marten och Engelholm Audio.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

steven33
 
Inlägg: 34
Blev medlem: 2024-01-31

Vad är er åsikt om Marten och Engelholm Audio.

Inläggav steven33 » 2024-04-24 17:46

Jag är med i flera utländska Hifi grupper på Facebook. Och många riktigt dyra system har Marten högtalare för flera miljoner. En annan högtalare som jag också är nyfiken på är Engelholm Audio.
Så min fråga är helt enkelt. Vad är er åsikt om dessa två tillverkare
1. Marten
2. Engelholm Audio

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57325
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Vad är er åsikt om Marten och Engelholm Audio.

Inläggav Nattlorden » 2024-04-24 17:52

Engelholm har jag aldrig stött på.

Marten - mycket snygga kabinett kombinerat med välkänt dyra element med upphissad prislapp och så se till att få dem testade i den stora fackpressen. Inte hört några sedan de dök upp på marknaden, får ju gissa att de blivit bättre på allt annat också sedan dess.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Imperial-Blomman
 
Inlägg: 1257
Blev medlem: 2022-11-10

Re: Vad är er åsikt om Marten och Engelholm Audio.

Inläggav Imperial-Blomman » 2024-04-24 19:11

Engelholm har ja ingen åsikt om.

Marten gör snygga högtalare men ja har svårt för deras element.
Ja föredrar pappers koner å soft domar.
Deltidare på Hifikit.

OA-52-Satori, OA-52-Purifi, OS-52, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1 mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26770
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Vad är er åsikt om Marten och Engelholm Audio.

Inläggav hifikg » 2024-04-24 22:04

Marten har sköna namn på sina högtalare. Har hört dem på mässor och ibland låter de riktigt bra, dvs nästan som ett par hyfsade Carlsson, fast annorlunda förstås. O så kan de säkert spela starkare.
Sitter nöjd :)

steven33
 
Inlägg: 34
Blev medlem: 2024-01-31

Re: Vad är er åsikt om Marten och Engelholm Audio.

Inläggav steven33 » 2024-04-25 10:48

Ser att det skrivs väldigt lite om svenska märke generellt förutom Carlsson. Är det så enkelt att man inte blir profet i sitt eget hemland eller finns det andra orsaker.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57325
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Vad är er åsikt om Marten och Engelholm Audio.

Inläggav Nattlorden » 2024-04-25 11:18

steven33 skrev:Ser att det skrivs väldigt lite om svenska märke generellt förutom Carlsson. Är det så enkelt att man inte blir profet i sitt eget hemland eller finns det andra orsaker.


Audiopro och XTZ är kanske (oftast) lite för mycket massmarknadshögtalare för att hitta hem hos hifinördar? Larsen får väl en del uppmärksamhet?
Ino kan jag förstå om man inte räknar som märke, men Guru skrivs det ju om när det finns något att skriva.

Vilka övriga missar vi (eller jag nu i alla fall) ?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

steven33
 
Inlägg: 34
Blev medlem: 2024-01-31

Re: Vad är er åsikt om Marten och Engelholm Audio.

Inläggav steven33 » 2024-04-25 12:06

Nattlorden skrev:
steven33 skrev:Ser att det skrivs väldigt lite om svenska märke generellt förutom Carlsson. Är det så enkelt att man inte blir profet i sitt eget hemland eller finns det andra orsaker.


Audiopro och XTZ är kanske (oftast) lite för mycket massmarknadshögtalare för att hitta hem hos hifinördar? Larsen får väl en del uppmärksamhet?
Ino kan jag förstå om man inte räknar som märke, men Guru skrivs det ju om när det finns något att skriva.

Vilka övriga missar vi (eller jag nu i alla fall) ?

Personligen hade jag gärna sett en tråd för enbart svenskproducerade Hifi eller en egen rubrik där alla samlas. Tänker inte nämna några namn vill inte riskera att glömma några. Men vi har ju Hifi produkter som ligger i toppskiktet men ändå till normala priser. Förutom Marten då som ligger utanför min budget. Möjligen hade jag haft råd och köpa deras billigaste stativ obs enbart stativet utan högtalare, 12 000kr.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9645
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Vad är er åsikt om Marten och Engelholm Audio.

Inläggav sprudel » 2024-04-25 13:52

Vi har ju även svenska tillverkare på elektroniksidan som för sig internationellt, Perkas prylar, Bladelius, Moonriver, bara för att nämna några.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

steven33
 
Inlägg: 34
Blev medlem: 2024-01-31

Re: Vad är er åsikt om Marten och Engelholm Audio.

Inläggav steven33 » 2024-04-25 14:00

sprudel skrev:Vi har ju även svenska tillverkare på elektroniksidan som för sig internationellt, Perkas prylar, Bladelius, Moonriver, bara för att nämna några.

När jag skrev att jag saknar en egen tråd för svensk Hifi. Då menar jag även elektronik och inte bara högtalare jag var otydlig där.

steven33
 
Inlägg: 34
Blev medlem: 2024-01-31

Re: Vad är er åsikt om Marten och Engelholm Audio.

Inläggav steven33 » 2024-04-25 14:22

Lite som audiosciencereview fast enbart för svensk Hifi. Och skall du förekomma i tråden bör du kunna visa upp mätresultat. Då har tänkbara kunder något att gå efter vid köp och inte enbart en masa goja från nätet. Tycker vi bör värna om våra svenska produkter och speciellt i dessa tider.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6293
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Vad är er åsikt om Marten och Engelholm Audio.

Inläggav I-or » 2024-04-26 13:53

Marten kan beskrivas som ett ganska typiskt high-end-företag. Prestanda är hyggliga men inte mer och prislappen är extremt hög. Formgivning, möbeltillverkning och marknadsföring håller dock högsta klass och företaget är därför klart lönsamt. Recensenterna på HiFi-blaskorna är varken tekniskt eller lyssningsmässigt kompetenta nog för att påtala det mycket låga prestanda/pris-förhållandet utan låter sig förföras av möbelhantverket, de feta filterkomponenterna och elementen med koner utförda i unobtanium (Accutons element tillhör de allra mest överskattade på marknaden och har många gånger direkt svaga egenskaper).

Engelholm Audio tycks inte ha nått ut på marknaden, då omsättningen är närmast obefintlig.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7337
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Vad är er åsikt om Marten och Engelholm Audio.

Inläggav Kalejdokom » 2024-04-26 17:11

steven33 skrev:Personligen hade jag gärna sett en tråd för enbart svenskproducerade Hifi eller en egen rubrik där alla samlas.

Det finns en blå ruta längst upp till vänster på varje forumdel; "Skapa en ny tråd". Eller menar du att någon annan skall skapa tråden? :)

Men enklast kanske är att använda den tråd som redan finns:
viewtopic.php?f=9&t=59250

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten
 
Inlägg: 11927
Blev medlem: 2008-07-01

Re: Vad är er åsikt om Marten och Engelholm Audio.

Inläggav sportbilsentusiasten » 2024-04-26 20:18

I-or skrev:Marten kan beskrivas som ett ganska typiskt high-end-företag. Prestanda är hyggliga men inte mer och prislappen är extremt hög. Formgivning, möbeltillverkning och marknadsföring håller dock högsta klass och företaget är därför klart lönsamt. Recensenterna på HiFi-blaskorna är varken tekniskt eller lyssningsmässigt kompetenta nog för att påtala det mycket låga prestanda/pris-förhållandet utan låter sig förföras av möbelhantverket, de feta filterkomponenterna och elementen med koner utförda i unobtanium (Accutons element tillhör de allra mest överskattade på marknaden och har många gånger direkt svaga egenskaper).

Engelholm Audio tycks inte ha nått ut på marknaden, då omsättningen är närmast obefintlig.

Tack, vilken högtalare (märke eller helst modell) anser du ha toppklass ?

Själv gillar jag JBL's proffs-serie, inte tekniskt bäst kanske men KUL.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19071
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Re: Vad är er åsikt om Marten och Engelholm Audio.

Inläggav Max_Headroom » 2024-04-27 11:09

Har inte hört något från någon av dom. Marten hade dock för en massa år sedan ute ett "White paper" där man beskriv sin filosofi och utvecklingsmetidik. Jag gillade inte något av det, men tycker det är bra att man publicerar sånt. Väldigt bra faktiskt.io! Då kan potenteiella kunder (som jag ändå inte är p.g.a priset) och andra bilda sig en uppfattning om detta är produkter som faller i linje med det man själv gillar.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6293
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Vad är er åsikt om Marten och Engelholm Audio.

Inläggav I-or » 2024-04-27 16:46

sportbilsentusiasten skrev:Tack, vilken högtalare (märke eller helst modell) anser du ha toppklass ?

Själv gillar jag JBL's proffs-serie, inte tekniskt bäst kanske men KUL.


I klassen för passiva högtalare utan prisbegränsning har Magico S5 Mk I (vilken numer har ersatts av den något mindre välpresterande Mk II) och KEF Blade One Meta mycket goda egenskaper överlag. Om man har något mer begränsade resurser så finns det inte mycket att anmärka på för KEF Blade Two Meta och Revels dyrare golvhögtalare.

Är man istället lite mer försiktig med slantarna så kan man dock uppnå ungefär samma ljudkvalitet med ett flertal betydligt mer rimligt prissatta modeller förutsatt att man ekvaliserar.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig
 
Inlägg: 7546
Blev medlem: 2003-08-17
Ort: Ulm, Tüskland

Re: Vad är er åsikt om Marten och Engelholm Audio.

Inläggav Rydberg » 2024-05-01 23:13

I-or skrev:
sportbilsentusiasten skrev:Tack, vilken högtalare (märke eller helst modell) anser du ha toppklass ?

Själv gillar jag JBL's proffs-serie, inte tekniskt bäst kanske men KUL.


I klassen för passiva högtalare utan prisbegränsning har Magico S5 Mk I (vilken numer har ersatts av den något mindre välpresterande Mk II) och ………


Magico S5 Mk II är sedan ett par veckor ersatt med Magico S5 Mk III.
Class only looks like arrogance from below.

gcs
 
Inlägg: 185
Blev medlem: 2017-04-01

Re: Vad är er åsikt om Marten och Engelholm Audio.

Inläggav gcs » 2024-05-02 17:36

Jag gillar JBL sedan jag hörde dem första gången på Gillet för mer än ett halvt sekel sedan. Man kan undra varför Genelec har blivit så populära över hela världen. Man ser dem på TV i alla möjliga sammanhang.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6293
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Vad är er åsikt om Marten och Engelholm Audio.

Inläggav I-or » 2024-05-02 18:01

Genelec har via högklassigt ingenjörsarbete och smart marknadsföring blivit en proffsreferens. Företaget har skickligt utnyttjat den starka position inom elektroakustiskt kunnande som framförallt Nokia arbetade fram.

För 25 år sedan ville många proffsfinnar och även vissa andra inte vara utan märket, men idag gäller det hela världen. Att priset är saftigt tycks inte spela någon större roll.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Imperial-Blomman
 
Inlägg: 1257
Blev medlem: 2022-11-10

Re: Vad är er åsikt om Marten och Engelholm Audio.

Inläggav Imperial-Blomman » 2024-05-02 21:30

Många ja surrat m ang Genelec säger samma sak.
Genelec e ett underbart verktyg i studio å många andra ställen där man jobbar med ljud.
Men när man frågar va dom vill ha hemma så hamnar Genelc ofta långt ner på listan.
Deltidare på Hifikit.

OA-52-Satori, OA-52-Purifi, OS-52, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1 mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

gcs
 
Inlägg: 185
Blev medlem: 2017-04-01

Re: Vad är er åsikt om Marten och Engelholm Audio.

Inläggav gcs » 2024-05-02 23:23

Många tycker nog att de är fula. Själv så tycker jag att dom är snygga i vitt och dessutom så låter de bra. Dyra? Nej med tanke på att de som jag har innehåller tre slutsteg plus flerbands EQ med både analog och digtal ingång.
De små högtalarna fungerar utmärkt som TV högtalare och till datorn.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57325
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Vad är er åsikt om Marten och Engelholm Audio.

Inläggav Nattlorden » 2024-05-02 23:59

och jag skall föregripa vad jag ska skriva med att säga att jag själv tycker det är tramsigt tänk, men jag kan ändå tro att där finns något i det…

Genelec är inte världens ’sexigaste’ namn… tänker själv ”General Electric”….
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
RJohan
 
Inlägg: 1592
Blev medlem: 2007-02-11

Re: Vad är er åsikt om Marten och Engelholm Audio.

Inläggav RJohan » 2024-05-03 07:58

Nattlorden skrev:och jag skall föregripa vad jag ska skriva med att säga att jag själv tycker det är tramsigt tänk, men jag kan ändå tro att där finns något i det…

Genelec är inte världens ’sexigaste’ namn… tänker själv ”General Electric”….


Bild

Användarvisningsbild
distad
 
Inlägg: 10287
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Vad är er åsikt om Marten och Engelholm Audio.

Inläggav distad » 2024-05-03 20:36

Imperial-Blomman skrev:Många ja surrat m ang Genelec säger samma sak.
Genelec e ett underbart verktyg i studio å många andra ställen där man jobbar med ljud.
Men när man frågar va dom vill ha hemma så hamnar Genelc ofta långt ner på listan.

Exakt! Jag har haft 2 killar hemma hos mig som jobbar i studio med Genelec monitorer och båda två sa samma sak som du har hört Imperial-Blomman. Båda två var stora fan av Dynaudio som hemma högtalare.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv. så jag är oftast i affekt kan man säga.
Trodde på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud med Lo-Fi
Mvh lorten

Imperial-Blomman
 
Inlägg: 1257
Blev medlem: 2022-11-10

Re: Vad är er åsikt om Marten och Engelholm Audio.

Inläggav Imperial-Blomman » 2024-05-03 20:56

Faktum e att Carlsson/Sonab 2212 såldes i slutet på 70talet
t väldigt många som då jobbade m musik ville ha dom burkarna
trots att SR ratat dom.
SR köpte in massor m Yamaha monitorer istället.

Finns de nån i Stockholms omr som har Engelholm högtalare
så e ja sugen på å lyssna på dom.
Pm'a mej isf...
Deltidare på Hifikit.

OA-52-Satori, OA-52-Purifi, OS-52, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1 mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Användarvisningsbild
tordnilsson
 
Inlägg: 506
Blev medlem: 2006-12-08

Re: Vad är er åsikt om Marten och Engelholm Audio.

Inläggav tordnilsson » 2024-05-03 21:02

SR betalade väl endast en symbolisk summa pengar för dessa NS1000.. I vanlig ordning lite halvkorrupt/ muta för att få det att se ut som en "legal" affär... en vanlig "win- win affä..

Imperial-Blomman
 
Inlägg: 1257
Blev medlem: 2022-11-10

Re: Vad är er åsikt om Marten och Engelholm Audio.

Inläggav Imperial-Blomman » 2024-05-03 22:03

Ja vet inte va SR betalade för Yamma högtalarna.
Men den affären skulle nog inte tåla dagens granskning.
Deltidare på Hifikit.

OA-52-Satori, OA-52-Purifi, OS-52, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1 mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

gcs
 
Inlägg: 185
Blev medlem: 2017-04-01

Re: Vad är er åsikt om Marten och Engelholm Audio.

Inläggav gcs » 2024-05-03 23:51

På den tiden då jag jobbade köptes det in några Dynaudio Air 25 + tillhörande subwoofer. Innan så testade vi Genelec som jag inte längre minns modellen och tillhörande subwoofer. Jag för min del tyckte bäst om Dynaudio.
Jag minns att det var problem med woofrarna som bottnade och distade. Hur som så gick jag i pension och har hört nu i efterhand att man kastat ut Dynaudio till förmån för Genelec. Någon månad senare var jag på en lyssning på Skeppsholmen
där man presenterade den då nya Genelec 8262. Jag tänkte då att den här måste jag ha hemma. Jag köpte ett par och det lät väldigt bra. Det var också Genelec folk hemma som mätte in dem. Frekvensomfånget var 16-20000Hz.
Senare ville jag uppdatera lyssningen med en Genelec subwoofer /12" med DSP. Det kom nya gubbar som mätte in den nya lyssningen. En bra lyssning blev nu inte bättre.
Till sist så vill jag kommentera Yamaha NS1000. Jag vet inte längre hur många mellanregister högtalare som gick till himlen och fick bytas. Radion sålde ut högtalarna för nästan ingenting och jag ville inte köpa. SR hade tidigare
en högtalare från JBL. Jag tror att den hette JBL/SR och inehöll en 15" + PR15 och ett horn som heter LE175. Är det någon här som känner till den högtalaren.


Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Kevin_Mitnick och 3 gäster