https://www.youtube.com/watch?v=2kb5h1X ... AlphaAudio
Moderator: Redaktörer
distad skrev:Detta måste ju alla se, så vi vet hur det verkligen är.![]()
https://www.youtube.com/watch?v=2kb5h1X ... AlphaAudio
PerStromgren skrev:Jag lyssnade ett tag och tycker karln verkar balanserad! Dessutom är det rimliga mätningar som gjorts, till exempel tonkurva med högtalare ansluten.
Vad är problemet?
PS. Mätningarna finns publicerade, men jag har inte letat upp dem.
PerStromgren skrev:...Vad är problemet?
jansch skrev:Det är främst 2 "problem"
- Man hänvisar till mätningar som i vissa fall är horribla och drar sedan subjektiva slutsatser.
Exempel: fasmätningar vid 500kHz(!). Helt naturligt då vid 20KHz är dom knappt mätbara och absolut inte hörbara.
(Vem provkör personbilar i 3000 km/h för att kolla om dom är olika vid normal körning, d v s 0 - 200km/h.
Annat exempel. Man testar kabelbrus!!! (Antagligen menar man termiskt brus) Jag uppmanar alla att lyssna på kabelbrus från sina högtlarkablar.
Ersätt förstärkaren tillfälligt med ett 0,1ohms motstånd (=förstärkarens dämpfaktor) och förfasa er över hur olika högtalarkablar får högtalaren att brusa med olka frekvensspektra. Va! Jasså, hör ni inget brus alls!
- Man testar t.ex 3 meter kabel som har 0,6ohms resistans! Det motsvarar en vanlig kopparkabel med ungerfär 0,25mm2 tvärsnitt (om jag räknar rätt i huvudet). Vilken normalt insatt människa bemödar sig ens att testa nåt sådant.
(Liknelse: Om jag behöver en bogserlina går jag inte och köper presentsnören även om dom är guldfärgade.
Det är så enkelt att verifiera om det finns risk att en kabel kommer att hörbart förändra signalen. Resistans, kapacitans och induktans - inget annat.
Sedan behöver man inte ens mäta upp en 0,6ohms kabel, den kommer att påverka utsignalen. Det är nog bara kabltillverkaren som inte vet det.
JM skrev:...Absolut största problemet är den enögda lådhögtalar-sekten på faktiskt.io.
jansch skrev:PerStromgren skrev:Jag lyssnade ett tag och tycker karln verkar balanserad! Dessutom är det rimliga mätningar som gjorts, till exempel tonkurva med högtalare ansluten.
Vad är problemet?
Det är främst 2 "problem"
- Man hänvisar till mätningar som i vissa fall är horribla och drar sedan subjektiva slutsatser.
PerStromgren skrev:Har du en länk till mätningarna, eller måste jag lyssna på videoklippet?
JM skrev:Det är lätt för oss som kan fysiken att skratta åt kabel-kramarna.
Kan du inte något om kablar och fysik och går in i en butik där vuxna till synes kloka säljare med simpla psykologiska trix kan få dig höra skillander på kablar är du nu en ofrivillig medlem i kabelkramarsekten.
"Du hörde ju med egna öron att ju dyrare kabel desto bättre ljud."
Det går att hitta på nätet till synes "objektiva" tester vilka konfirmerar din kabelövertygelse.
Problemet är att du som ofrivillig sektmedlem är den sista att förstå att du är en sektmedlem trots att omgivningen är klarsynt och objekiva bevis finns i mängder.
Största problemet här är att det finns personer vilka medvetet sprider lögner för sin egen vinning - här ekonomiskt.
Ännu större problem är när sekter skapas på lögner för egen vinning - makt.
Valet i USA är ett färskt exemepl där lögnen kan ge makt. I årtusenden har olika varianter av religioner utifrån lämpliga "hittepå" skapat makt åt vissa.
Absolut största problemet är den enögda lådhögtalar-sekten på faktiskt.io.
Och vi alla går på dessa lögner utan att tveka. Men problemet uppkommer är när verkligheten motbevisar dessa lögner -
hur kan jag byta åsikt utan att tappa ansiktet.
JM
2.5mm2: restless. Unpredictable.
LeifB skrev:Klart att kablar påverka ljudet. Så har det alltid varit.
Inget nytt under solen.
mn12 skrev:PerStromgren skrev:Har du en länk till mätningarna, eller måste jag lyssna på videoklippet?
Det finns i beskrivningen till videon https://test2.alpha-audio.net/review/me ... d-measured
Tell skrev:LeifB skrev:Klart att kablar påverka ljudet. Så har det alltid varit.
Inget nytt under solen.
Ja precis, med kabel så låter det o tar man bort kabeln så låter det inte, ganska påtaglig skillnad med andra ord!
PerStromgren skrev:jansch skrev:PerStromgren skrev:Jag lyssnade ett tag och tycker karln verkar balanserad! Dessutom är det rimliga mätningar som gjorts, till exempel tonkurva med högtalare ansluten.
Vad är problemet?
Jag blev lurad av den återhållna tonen; det var inte riktigt ormoljeförsäljning jag tyckte mig höra.
Har du en länk till mätningarna, eller måste jag lyssna på videoklippet?
LeifB skrev:Klart att kablar påverka ljudet. Så har det alltid varit.
Inget nytt under solen.
jansch skrev:PerStromgren skrev:jansch skrev:
Jag blev lurad av den återhållna tonen; det var inte riktigt ormoljeförsäljning jag tyckte mig höra.
Länken finns i denna tråd.
Jag har läst hela testet men det säger inte mer än Youbeklippet. Jo, en sak - det är kabelns impedans som påverkar resultatet! (Vilken "nyhet"!).
Det verkar som det är obekant att ALL elektronik när det gäller analog teknik degenererar signalen oavsett om det är aktiva komponenter (t.ex transistorer), passiva komponenter (såsom motstånd, kondensatorer, ledningsbanor) och transmissionsledningar (bl.a högtalarkablar).
Frågan är bara hur mycket och då framförallt om det är hörbart. För högtalarkablar sätter i huvudsak impedansen den gränsen, det är bara att välja vad som är acceptabel "dämpning" i olika frekvensregister, t.ex 0,5dB eller 0,1dB eller 0,05dB o s v.
Artikeln tar upp dämpfaktorn också och tydligen har deras förstärkare 500. Det verkar som man är chockad över att den inklusive kabeln blir mycket lägre. Då ska man veta att dämpfaktor 500 eller om den är 50 är i princip ointressant, hamnar man under 10 kan man ju börja fundera.
Många högtalare mår dock bra av lite "mjukare" drivning med lägre dist som följd.
Att diskutera kabelbrus, flätad kabel, skärmad kabel och fasskillnader för högtalarkablar är ren ormoljetjafs som visserligen kan användas som dåliga säljargument.
Om man tror på fysikens lagar är en helt vanlig 2-ledare i det närmaste optimal och för feel good känsla OFC-koppar i ledarna. Allt annat tjafs tillför ingenting praktiskt eller försämrar.
Det blir ju också ganska "tröttsamt" att vissa personer ser kabeldiskussioner som det finns 2 läger - troende eller icke troende. Det handlar ju om att veta, inte bara att fysikens lagar gäller utan om vår oförmåga (allas! även min!) att lyssna och objektivt värdera lyssningsintryck. Vi är helt enkelt skitdåliga på det. Det finns normalt ingen prestige i det förutom för "guldöron".
sprudel skrev:jansch skrev:PerStromgren skrev:
Länken finns i denna tråd.
Jag har läst hela testet men det säger inte mer än Youbeklippet. Jo, en sak - det är kabelns impedans som påverkar resultatet! (Vilken "nyhet"!).
Det verkar som det är obekant att ALL elektronik när det gäller analog teknik degenererar signalen oavsett om det är aktiva komponenter (t.ex transistorer), passiva komponenter (såsom motstånd, kondensatorer, ledningsbanor) och transmissionsledningar (bl.a högtalarkablar).
Frågan är bara hur mycket och då framförallt om det är hörbart. För högtalarkablar sätter i huvudsak impedansen den gränsen, det är bara att välja vad som är acceptabel "dämpning" i olika frekvensregister, t.ex 0,5dB eller 0,1dB eller 0,05dB o s v.
Artikeln tar upp dämpfaktorn också och tydligen har deras förstärkare 500. Det verkar som man är chockad över att den inklusive kabeln blir mycket lägre. Då ska man veta att dämpfaktor 500 eller om den är 50 är i princip ointressant, hamnar man under 10 kan man ju börja fundera.
Många högtalare mår dock bra av lite "mjukare" drivning med lägre dist som följd.
Att diskutera kabelbrus, flätad kabel, skärmad kabel och fasskillnader för högtalarkablar är ren ormoljetjafs som visserligen kan användas som dåliga säljargument.
Om man tror på fysikens lagar är en helt vanlig 2-ledare i det närmaste optimal och för feel good känsla OFC-koppar i ledarna. Allt annat tjafs tillför ingenting praktiskt eller försämrar.
Det blir ju också ganska "tröttsamt" att vissa personer ser kabeldiskussioner som det finns 2 läger - troende eller icke troende. Det handlar ju om att veta, inte bara att fysikens lagar gäller utan om vår oförmåga (allas! även min!) att lyssna och objektivt värdera lyssningsintryck. Vi är helt enkelt skitdåliga på det. Det finns normalt ingen prestige i det förutom för "guldöron".
Det är väl parametrarna (kapacitans)och induktans tillverkarna leker med förutom resistans o längd då när det gäller högtalarkablar.
Kimber 12 tc har värden som kapacitans 494 pF/m och induktans 0,09 uH/m
Nordost Valhalla 2 har istället kapacitans om 33pF/m och induktans om 0,375uH/mm
Hos signalkablage är det väl kapacitansen som skulle spela någon roll.
Vet inte om man anger värden inkl kontakter vilket man borde göra rimligtvis.
Har nog missuppfattat begreppet bananer, Valhalla 2 kostar 270 000 kr och storebror Odin 2 kostar 624 000 kr, men då får man hela 2 meter kabel.
Hade priset varit per km så kanske? Bananas.
Morello skrev:Jag måste försiktigt protestera då delar av ovanstående inte stämmer.
Att tala om induktans och kapacitans som är noll är helt orimligt och låter sig helt enkelt inte göras. Därtill skulle en sådan transmissionsledning få en karaktäristisk impedans om noll ohm - långt från idealt mao.
Förlusterna i en transmissionsledning härleds till i huvudsak serieresistansen (R) och konduktansen mellan ledarna (G).
Ämnet är långt från trivialt och för den som vill förkovra sig i ämnet rekommenderas en ordentlig lärobok från teknisk högskola.
I audio sammanhang talar vi dock om kabellängder som är så små i relation till våglängden att transmissionsledningsresonemangen helt saknar relevans.
Tell skrev:LeifB skrev:Klart att kablar påverka ljudet. Så har det alltid varit.
Inget nytt under solen.
Ja precis, med kabel så låter det o tar man bort kabeln så låter det inte, ganska påtaglig skillnad med andra ord!
Imperial-Blomman skrev:Ja kör m Supra nätkabel å de funkar bra.
Djupare än så grottar ja inte ner mej i elkabelträsket.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster