Jag fick syn på en rätt kul skivspelare från ett nederländskt företag, Miniot. Den är nog inget för audiofiler, men jag tror den kan passa fint hemma hos någon hipster med modern inredning som fått intresse för att spela LP!
Moderator: Redaktörer
guldfisk skrev:Här är en textartikel om Miniot Wheel 2:
https://www.theverge.com/2023/3/22/2363 ... yer-review
guldfisk skrev:Ovanligt fängslande för att vara Youtube!
Prozac skrev:Apropå udda skivspelare, alltid undrat när LP-spelare med laseravläsare blir populär?
Bill50x skrev:Prozac skrev:Apropå udda skivspelare, alltid undrat när LP-spelare med laseravläsare blir populär?
Lasern läser av spåret betydligt mer exakt än en nål, ja. Partiklar som fastnat i spåren, repor etc hörs ännu tydligare med laser. Men en nål kan dra med små mängder damm utan att det hörs, det kan inte lasern. I en laserspelare måste skivorna vara extremt rena.
Enda fördelen som jag ser det är att lasern inte sliter på skivorna. Dessutom borde man kunna digitalisera signalen direkt och kanske rentav fixa knaster etc "on-the-fly". Vi har ju helt annan datorkraft att tillgå idag än när den första laserspelaren presenterades.
/ B
Bill50x skrev:Prozac skrev:Apropå udda skivspelare, alltid undrat när LP-spelare med laseravläsare blir populär?
Lasern läser av spåret betydligt mer exakt än en nål, ja. Partiklar som fastnat i spåren, repor etc hörs ännu tydligare med laser. Men en nål kan dra med små mängder damm utan att det hörs, det kan inte lasern. I en laserspelare måste skivorna vara extremt rena.
Enda fördelen som jag ser det är att lasern inte sliter på skivorna. Dessutom borde man kunna digitalisera signalen direkt och kanske rentav fixa knaster etc "on-the-fly". Vi har ju helt annan datorkraft att tillgå idag än när den första laserspelaren presenterades.
/ B
hifikg skrev:Omslaget på MoLT 1/24 borde hetsa upp vinylfantaster
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 16 gäster