Ursäkta dum fråga men .. vad gör ett system hifi?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

ramiroflores

Ursäkta dum fråga men .. vad gör ett system hifi?

Inläggav ramiroflores » 2024-06-17 04:21

Jag har två solida prosumer-system hemma med många högtalare i olika storlekar som försöker täcka spektrumet men ju mer jag gräver ner mig i hobbyn desto mer känner jag att jag faktiskt inte har någon aning om vad jag gör. Jag märker verkligen en enorm skillnad när jag spelar genom min dator med en ljudförbättrande equalizer (boom 3D). Definitivt natt- och dagskillnad från att bara använda mottagaren och högtalarna, men jag är säker på att det aldrig kommer att kvalificera sig som hifi. Jag märker att vissa platser runt rummet låter otroligt men när jag rör mig runt ljudet förändras och jag är mycket medveten om fysiken som gör att detta händer. Hur skulle äkta hifi annars kännas annorlunda? Jag kan spela ganska hög musik utan någon destination och mina bashögtalare hanterar basen bra och känner att tonerna inte bara mullrar som vissa andra system jag hört. Allt jag försöker spela utan equalizern blir superplatt och jag tappar en hel del av mitten och topparna finns det redskap som kan ersätta detta jag skulle kunna lägga till min mottagare.

jansch

Re: Ursäkta dum fråga men .. vad gör ett system hifi?

Inläggav jansch » 2024-06-17 15:19

Konstigt att ingen svarat ännu......

Hifi står ju för "naturtrogen återgivning" = inspelat material skall återges korrekt utan distorsion.

Bra ljud, d v s det vi subjektivt upplever är något helt annat.

Ljudförbättrare tillsätter distorsion generellt förutom ev. eq-funktionen som kan förbättra "hifi-resultatet" om den används för att fixa till frekvenskurvan.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2024-06-17 15:27

Välkommen till Faktiskt.

Vad är ett prosumer-system?

Tippar att det bästa är om du tar några bilder på grejerna i ditt lyssningsrum och lägger upp.
Se till så att bilderna är ung 1000 px breda och filerna max 1 mb stora.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2024-06-17 16:25

TS:s inlägg ser ut att vara mjukvaruöversatt från engelska till svenska och framstår därför som något märkligt i vissa meningar.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2024-06-17 16:38

DIN 45500 specificerar ljudkrav för olika komponenter i ett Hi-Fi-system. Här är en sammanfattning av några av dessa krav:

UKW-mottagare (Tuners):

* Frekvensområde: 40 Hz till 12 500 Hz.
* Avvikelser i frekvensgång: ±3 dB vid 40-50 Hz, ±1,5 dB vid 50-6300 Hz, ±3 dB vid 6300-12500 Hz.
* Skillnader i överföringsmått mellan kanaler (stereo): Max 3 dB.
* Klippning: ≤ 2%.
* Överhörning mellan kanaler (stereo): ≥ 26 dB (250-6300 Hz), ≥ 15 dB (6300-12500 Hz).
* Signal/brus-förhållande: ≥ 46 dB.

Skivspelare:

* Hastighetsavvikelse: +1,5% till -1%.
* Variationer i hastighet: ±0,2%.
* Rumpelfrämmande spänningsavstånd: Minst 35 dB.
* Rumpel/brus-förhållande: Minst 55 dB.

Förstärkare:

* Frekvensområde: 40 Hz till 16 000 Hz.
* Avvikelser i frekvensgång: ±1,5 dB (linjära ingångar), ±2 dB (förvrängande ingångar).
* Skillnader i överföringsmått mellan kanaler (stereo): ≤ 3 dB.
* Klippning: ≤ 1% (förförstärkare), varierar för effekt- och fullförstärkare.
* Intermodulationsfaktor: ≤ 3%.
* Överhörningsdämpning: ≥ 40 dB (1000 Hz), ≥ 30 dB (250-10 000 Hz).
* Främmande spänningsavstånd: Minst 50 dB (förförstärkare), varierar för effekt- och fullförstärkare.
* Utgångseffekt: Minst 10 W (mono), minst 2x6 W (stereo).
* Dämpningsfaktor: Minst 3.

Högtalare:

* Frekvensområde: 50 Hz till 12 500 Hz.
* Ljudtryck: Minst 96 dB på 1 meters avstånd, eller 86 dB på 3 meters avstånd.
* Icke-linjär distorsion (relativ klippning): ≤ 3% (250-1000 Hz), fallande till ≤ 1% vid 2000 Hz.
* Impedansvariationer: ≤ 20% från nominell impedans.

Kombinationer (skivspelare/förstärkare, bandspelare/förstärkare, tuner/förstärkare):

* Frekvensområde, klippning, överhörning, etc.: Specifikationerna beräknas genom att addera de individuella värdena för varje komponent.

Det är viktigt att notera att detta bara är ett urval av kraven. DIN 45500 innehåller mer detaljerade specifikationer och mätmetoder för varje komponent.

-------------------------------------------------------------------------------------

Ja, linjär distorsion nämns för högtalare i DIN 45500.

I DIN 45500 Blatt 7 specificeras icke-linjär distorsion som "bezogen Klirrfaktor" (relaterad distorsionsfaktor). Den mäts för grundfrekvenser mellan 250 Hz och 5000 Hz vid högtalarens driftseffekt. Den relaterade distorsionsfaktorn skiljer sig från den totala harmoniska distorsionen (THD) som definieras i DIN 45403 Blatt 2. Istället för att relatera distorsionsprodukterna till det totala ljudtrycket (grundton + övertoner), relateras de till det genomsnittliga ljudtrycket som definieras av den horisontella linjen i överföringskurvan.

Kraven på den relaterade distorsionsfaktorn är följande:

* 250 Hz till 1000 Hz: ≤ 3%
* 1000 Hz till 2000 Hz: Minskning från 3% till 1%
* Över 2000 Hz: ≤ 1%

Det finns också en anteckning om att vissa toppar i distorsionsfaktorn (högst tre) som överskrider toleransgränsen är tillåtna, så länge deras bredd vid toleransgränsen inte är mer än en tredjedels oktav. Dessutom är distorsionsfaktorn under 250 Hz inte relevant för utvärderingen av högtalaren.

--------------------------------------------------------------------

DIN 45500 nämner toppar i harmonisk distorsion på några ställen:

1. Förstärkare (DIN 45500 Blatt 6): Standarden anger att för effekt- och fullförstärkare mäts den harmoniska distorsionen (klirrfaktorn) vid en uteffekt från full utstyrning ner till -20 dB. Den harmoniska distorsionen ska vara under en viss procentandel, men det finns ett undantag för toppar. Enstaka toppar (högst tre) som överskrider den angivna toleransen är tillåtna, så länge deras bredd vid toleransgränsen inte är mer än en tredjedels oktav.
2. Högtalare (DIN 45500 Blatt 7): Standarden definierar en "relaterad distorsionsfaktor" som skiljer sig från den totala harmoniska distorsionen (THD). Liknande förstärkare tillåter standarden enstaka toppar (högst tre) i den relaterade distorsionsfaktorn att överskrida toleransgränsen, förutsatt att deras bredd vid toleransgränsen inte överstiger en tredjedels oktav. Toppar under 250 Hz ignoreras eftersom de anses vara irrelevanta för högtalarutvärderingen.

Sammanfattningsvis:

Tillåtligheten av toppar i harmonisk distorsion inom DIN 45500 indikerar att standarden erkänner att perfekt linjäritet kanske inte alltid är uppnåeligt eller nödvändigt inom vissa toleranser. Så länge topparna är smala och inte alltför frekventa anses de vara acceptabla, eftersom de troligen inte kommer att ha en betydande negativ inverkan på den upplevda ljudkvaliteten.
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> Viktig information

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2024-06-17 16:51

dewpo skrev:DIN 45500 specificerar ljudkrav för olika komponenter i ett Hi-Fi-system. Här är en sammanfattning av några av dessa krav:

Utan att tänka alltför mycket på det innan jag ställer frågan.... hur mycket av modern hifi (som vi är vana att tänka på det) klarar den normen? Någon som har en känsla för det?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Ogjort

Inläggav Ogjort » 2024-06-17 19:44

petersteindl skrev:
Vad är ett prosumer-system?

Kan ju vara en felstavning också... men:

Adjective

prosumer (not comparable)

(marketing, of a consumer product) Targeted at serious, enthusiastic consumers, incorporating professional features but often modified for non-professional use.
(marketing, of a consumer product) High-end.

Usage notes

The line between consumer and professional equipment, and hence prosumer, is fuzzy, as consumers can purchase and use professional equipment, while professionals may use equipment targeted at consumers; conversely, a professional person is unambiguously one who is paid for their work.

Any product may be marketed as prosumer (compare gourmet), but generally professional equipment differs in being high-volume, while consumer equipment is more designed for ease of use. For example a professional espresso machine is designed for commercial use, for repeatedly and rapidly making drinks throughout a day, while a prosumer machine is designed for home use, especially making a single or a few drinks without extensive preparation (“walk-up use”).

The use of the term varies significantly between products – it is frequently used to describe still cameras, but virtually never used to describe sports cars.
Noun

prosumer (plural prosumers)

A serious, enthusiastic consumer: not professional (earning money), but of similar interest and skills to a (generally lower level) professional, or aspiring to such. The target market of prosumer equipment.

Så ditt förslag om bilder är nog lysande så "alla" vet vad det talas om.

/Anders O.
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

jansch

Inläggav jansch » 2024-06-17 22:56

Nattlorden skrev:
dewpo skrev:DIN 45500 specificerar ljudkrav för olika komponenter i ett Hi-Fi-system. Här är en sammanfattning av några av dessa krav:

Utan att tänka alltför mycket på det innan jag ställer frågan.... hur mycket av modern hifi (som vi är vana att tänka på det) klarar den normen? Någon som har en känsla för det?

Tyska normen/standarden DIN 45-5xx för hifi skapades på 60-talet, i praktiken långt efter begreppet high fidelity började användas avseende elektonikgrejor för ljudåtergivning.

Nackdelen är att DIN 45-5xx utgick från vad som ansågs vara rimligt/tekniskt möjligt på den tiden vilket märks på kraven.
T.ex utvecklingen från rörbaserat till halvledare gör att kraven på förstärkare enligt DIN är numer ganska "töntiga".

Däremot märks det ganska tydligt att utrustning som fortfarande kräver viss mekanik, t.ex högtalare, bandspelare* och skivspelare inte har kunna förädlas på samma sätt. Det finns ju högtalalare från 50/60/70-talet som låter riktigt bra samtidigt som vissa moderna högtalare inte klarar DIN kraven.

*analoga bandspelare

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2024-06-17 23:08

Lyssnar ni ibland på musik ? :o Jag menar, utan att "tänka" på allt detta som ni skriver ner.... :?
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2024-06-18 06:32

distad skrev:Lyssnar ni ibland på musik ? :o Jag menar, utan att "tänka" på allt detta som ni skriver ner.... :?

Ne, mäter, eller på Stocholmsdialekt, meter!

Fär ni någon mört? :mrgreen:
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2024-06-18 07:34

distad skrev:Lyssnar ni ibland på musik ? :o Jag menar, utan att "tänka" på allt detta som ni skriver ner.... :?

Ja, men då sitter vi ju inte och skriver på forumet, då lyssnar vi bara. :wink:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2024-06-18 21:10

I-or skrev:TS:s inlägg ser ut att vara mjukvaruöversatt från engelska till svenska och framstår därför som något märkligt i vissa meningar.

Om det är en Bot alt AI så är det åtminstone ett kul ämne!

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2024-06-24 05:42

sprudel skrev:

Ne, mäter, eller på Stocholmsdialekt, meter!

Fär ni någon mört? :mrgreen:

:mrgreen: Men "ibland" så blir man "lite orolig" då man är mån om "våra kamrater" Men de verkar må okej, efter omständigheterna som råder.... :D :wink:
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Återgå till Generellt om hifi