Mørch DP-8 tonarm någon?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Mørch DP-8 tonarm någon?

Inläggav Thomas_A » 2024-06-30 11:10

Jag vet att det funnits åtminstone två personer med DP-8 tonarmen på forumet men oklart om de finns kvar. Frågan rör spåret Bille Jean på M. Jacksons album Thriller. Spåret är relativt högt utstyrt särskilt i början på varje "beat". Ett fenomen är att tonarmen faktiskt rör sig lateralt med varje beat (finns på video med en Tehcnics tonarm och AT-pickup), och jag ser motsvarande med min UP-4 tonarm och Shure-pickup. Studeras signalen kan man se följande:

Bild

Som syns är det en eftersving på runt 8 Hz efter varje beat.

Frågan är hur detta skulle se ut med en DP-8 tonarm? Är resonansen där även med DP-8 eller åtminstone kraftigt förminskad?
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Re: Mørch DP-8 tonarm någon?

Inläggav Thomas_A » 2024-06-30 13:53

Om någon har originalet på CD och kan visa hur motsvarande som ovan ser ut?
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2024-06-30 14:47

Du använder ordet ”lateralt” i egenskap av betydelsen ”sidled”. Inom akustik och psykoakustik och anatomi så är lateral förflyttning eller lateralplan dessutom förknippat med parallell förflyttning sidledes.
I detta fall motsvarar det en sidledsförflyttning hos en tangential-tonarm. Förflyttningen är då längs en rak linje på ett horisontalplan.

Med en svängarm så blir förflyttningen längs en cirkelbåge på ett horisontalplan vilket betyder att det även sker en vinkelförändring. Då är det ett plan som vrids kring en punkt som man valt som Origo.

Hos en enpunktslagrad svängarm så kan även en annan vinkel-vridning ske, nämligen framifrån sett.
Om nålspetsen enkom rör sig i sidled, så är det frågan om mono vid dessa frekvenser samt i fas mellan kanalerna.

Ofta har tonarm-pickup skilda systemresonanser horisontellt kontra vertikalt.

Vore kul att se hur det ser ut på CD.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2024-06-30 15:41

En tonarm ska ju inte röra sig i förhållandet till spåret, det ska nålarmen göra. Det enda tonarmen ska göra är att följa spåret från början till sitt slut. Fast inte det enda, den ska applicera ett för pickupen lämpligt anliggningstryck och påverkas så lite som möjligt av pickupens vibrationer/svängningar. Och naturligtvis inte bidra med egna resonanser. Inte lätt att vara tonarm :-)

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2024-06-30 17:25

Jag sträckte ut Matlab-fönstret så mycket som möjligt för att underlätta okulärjämförelsen med diagrammet ovan (Billie Jean i originalversion på CD):

Billie Jean.png
Billie Jean.png (25.1 KiB) Visad 3732 gånger

Som synes inga skumma lågfrekvenskomponenter.

Vad gäller den horisontella (tvär-)resonansen som, liksom den vertikala dito, beror på styvheten/dämpningen i nålupphängningen, tonarmens längd och det totala masströghetsmomentet, så är det förstås möjligt att införa ytterligare dämpning i upphängningspunkten, vilket Mörch enligt uppgift ska ha gjort för DP-8 (jag orkar dock inte titta närmare på detaljerna här, då mitt intresse för vinylsystem är begränsat). Huruvida detta leder till några hörbara fördelar vill jag dock låta vara oskrivet. Bidraget från den horisontella resonansen tycks för övrigt vara högt, då den första slängen beroende på kanal uppgår till ca -20 till -27 dB relativt toppamplituden.

8 Hz-bidraget (som ser ut som knappa 9 Hz om man ska vara noggrann) bör för övrigt framträda i mätresultaten med vilken platta som helst även om styrkan varierar en del. Här rekommenderas frekvensanalys för underlättande av studien. Det är inte speciellt lyckat att skicka in så pass höga lågfrekventa signalnivåer i ett basreflexsystem, så ett subsonicfilter är definitivt att rekommendera i det fallet.

Vad gäller diverse versioner av firma Jackson/Jones mästerverk Billie Jean så rekommenderas den högdynamiska (relativt - toppfaktor om ca 20 dB) 12"-version som står att finna på CD med ytterligare några spår från Thriller förutsatt att man ekvaliserar den horribla klangbalansen:

MJ 12s.png
MJ 12s.png (915.35 KiB) Visad 3732 gånger
Senast redigerad av I-or 2024-06-30 17:43, redigerad totalt 1 gång.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2024-06-30 17:42

Thomas_A skrev:Jag vet att det funnits åtminstone två personer med DP-8 tonarmen på forumet men oklart om de finns kvar…

Jansson var i alla fall in och tittade på forumet i juni i år.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2024-06-30 20:22

I-or skrev:Jag sträckte ut Matlab-fönstret så mycket som möjligt för att underlätta okulärjämförelsen med diagrammet ovan (Billie Jean i originalversion på CD):

Billie Jean.png

Som synes inga skumma lågfrekvenskomponenter.

Vad gäller den horisontella (tvär-)resonansen som, liksom den vertikala dito, beror på styvheten/dämpningen i nålupphängningen, tonarmens längd och det totala masströghetsmomentet, så är det förstås möjligt att införa ytterligare dämpning i upphängningspunkten, vilket Mörch enligt uppgift ska ha gjort för DP-8 (jag orkar dock inte titta närmare på detaljerna här, då mitt intresse för vinylsystem är begränsat). Huruvida detta leder till några hörbara fördelar vill jag dock låta vara oskrivet. Bidraget från den horisontella resonansen tycks för övrigt vara högt, då den första slängen beroende på kanal uppgår till ca -20 till -27 dB relativt toppamplituden.

8 Hz-bidraget (som ser ut som knappa 9 Hz om man ska vara noggrann) bör för övrigt framträda i mätresultaten med vilken platta som helst även om styrkan varierar en del. Här rekommenderas frekvensanalys för underlättande av studien. Det är inte speciellt lyckat att skicka in så pass höga lågfrekventa signalnivåer i ett basreflexsystem, så ett subsonicfilter är definitivt att rekommendera i det fallet.

Vad gäller diverse versioner av firma Jackson/Jones mästerverk Billie Jean så rekommenderas den högdynamiska (relativt - toppfaktor om ca 20 dB) 12"-version som står att finna på CD med ytterligare några spår från Thriller förutsatt att man ekvaliserar den horribla klangbalansen:

MJ 12s.png

Tack för den digitala versionen. Ingen lågfrekvent signal där alltså. Om man enbart ser till den laterala 8-9 Hz komponenten så kommer den direkt efter varje transient. Frekvensinnehållet i denna transient är långt ifrån 8 Hz men relativt starkt modulerad vid cirka 48 Hz. Normalt utgör de laterala signalerna 0,55 och 1,1 Hz från skivans excentriska fel; tills man når musikinnehållet 30-40 Hz. Som jag misstänker det är det musiksignalen som triggar resonansen vid 8-9 Hz. Mørch-armen ger en betydligt högre rörlig massa och dämpning lateralt vilket skulle kunna ge en stor skillnad jämfört med en mer konventionell arm. Det skulle jag gärna vilja veta.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2024-06-30 20:23

paa skrev:
Thomas_A skrev:Jag vet att det funnits åtminstone två personer med DP-8 tonarmen på forumet men oklart om de finns kvar…

Jansson var i alla fall in och tittade på forumet i juni i år.

Om han möjligen har skivan och möjlighet att spela in en snutt vore det mycket intressant!

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2024-06-30 23:41

Thomas_A skrev:
Tack för den digitala versionen. Ingen lågfrekvent signal där alltså. Om man enbart ser till den laterala 8-9 Hz komponenten så kommer den direkt efter varje transient. Frekvensinnehållet i denna transient är långt ifrån 8 Hz men relativt starkt modulerad vid cirka 48 Hz. Normalt utgör de laterala signalerna 0,55 och 1,1 Hz från skivans excentriska fel; tills man når musikinnehållet 30-40 Hz. Som jag misstänker det är det musiksignalen som triggar resonansen vid 8-9 Hz. Mørch-armen ger en betydligt högre rörlig massa och dämpning lateralt vilket skulle kunna ge en stor skillnad jämfört med en mer konventionell arm. Det skulle jag gärna vilja veta.

En ökad massa för tonarmen (eller mer korrekt uttryckt ett ökat masströghetsmoment eftersom det handlar om rotation) ökar den horisontella (och vertikala) förskjutningen eftersom resonansfrekvensen blir lägre. Däremot är dämpningen för tonarmen av avgörande vikt och här kan den dämpade Mörch-armen ge ett helt annat resultat.

Nedan ser vi frekvensspektrum för den första dryga halvsekunden av CD-versionen, där lågfrekvensskräpet är tydligast i tidssignalen för LP:n (den korta analystiden ger en frekvensupplösning om ca 1,9 Hz):

Bille Jean fb.png
Bille Jean fb.png (32.33 KiB) Visad 3655 gånger

Vi ser en relativt svag lokal topp i frekvensbanden med centerfrekvens 7,6 och 9,5 Hz i CD-versionen. Om vi förutsätter att den i vinylen graverade signalen är densamma för LP:n så förstärks dock denna topp sådär 15-20 dB (via en fullt rimlig förlustfaktor om ca 0,1 - 0,2) av den horisontella nål/tonarmsmoden och resonansen erhåller därmed den höga lågfrekvensamplitud som vi ser i tidssignalen för LP:n.

Vi måste förstås avsluta med Jonathan "Sugarfoot" Moffett när han lirar Billie Jean:

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2024-07-01 09:01

Intressant att en topp finns där. Frågan är om detta är förklaringen. Spektrat från vinylen visar detta

Bild

15-20 dB toppar är inget jag sett med denna pickup för den laterala resonansen, snarare 4-7 dB, den lägre med dämpborsten. Visserligen en annan arm. Men ändå

Bild

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2024-07-01 14:05

Nålupphängningen styvnar en del med tiden och detta innebär även att förlustfaktorn minskar betydligt, vilket sammantaget avsevärt höjer Q-värdet för nål/tonarmresonanserna. Det är förstås svårt att komma fram med ett exakt svar med de osäkerheter som vi har att hantera här.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2024-07-01 14:20

Möjligen är signalen ingraverad med hög amplitud. Jag har dock sett en annan video med en tung linjärarm där det inte finns några tecken på tonarmsrörelse i takt med musiken. Men skulle behöva filma närmare med makro för att vara helt säker.

Definitivt svar skulle fås med en annan tonarm. Känns dock svårt att lägga ut 50k för att se om det stämmer.

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2024-07-01 14:24

I-or skrev:
Thomas_A skrev:

En ökad massa för tonarmen (eller mer korrekt uttryckt ett ökat masströghetsmoment eftersom det handlar om rotation) ökar den horisontella (och vertikala) förskjutningen eftersom resonansfrekvensen blir lägre. Däremot är dämpningen för tonarmen av avgörande vikt och här kan den dämpade Mörch-armen ge ett helt annat resultat.

Nedan ser vi frekvensspektrum för den första dryga halvsekunden av CD-versionen, där lågfrekvensskräpet är tydligast i tidssignalen för LP:n (den korta analystiden ger en frekvensupplösning om ca 1,9 Hz):

Bille Jean fb.png

Vi ser en relativt svag lokal topp i frekvensbanden med centerfrekvens 7,6 och 9,5 Hz i CD-versionen. Om vi förutsätter att den i vinylen graverade signalen är densamma för LP:n så förstärks dock denna topp sådär 15-20 dB (via en fullt rimlig förlustfaktor om ca 0,1 - 0,2) av den horisontella nål/tonarmsmoden och resonansen erhåller därmed den höga lågfrekvensamplitud som vi ser i tidssignalen för LP:n.

Vi måste förstås avsluta med Jonathan "Sugarfoot" Moffett när han lirar Billie Jean:

[ YouTube ]

Inget att tillföra i trådämnet som vanligt, men jävlar i havet vilken trummis!

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2024-07-01 14:29

1. Ja, en linjärarm uppvisar förstås inte någon horisontell resonans i detta frekvensområde oavsett massa (ingen rotation i det här fallet, så därför handlar det om massa).

2. Ja, han är kul!

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2024-07-02 23:53

För att förtydliga punkt 1 ovan så gäller detta eftersom den rörliga massan vanligtvis är relativt hög (sådär 40-100 gram), vilket typiskt ger en horisontell resonansfrekvens runt 4-5 Hz (av en ren slump runt minimum för CD-signalen ovan).

Användarvisningsbild
Chris71

Inläggav Chris71 » 2024-07-03 01:20

Thomas_A skrev:Möjligen är signalen ingraverad med hög amplitud. Jag har dock sett en annan video med en tung linjärarm där det inte finns några tecken på tonarmsrörelse i takt med musiken. Men skulle behöva filma närmare med makro för att vara helt säker.

Definitivt svar skulle fås med en annan tonarm. Känns dock svårt att lägga ut 50k för att se om det stämmer.

Får man vara nyfiken och fråga vilken Jico nål du valt till min favorit PU?

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2024-07-03 14:02

Chris71 skrev:
Thomas_A skrev:Möjligen är signalen ingraverad med hög amplitud. Jag har dock sett en annan video med en tung linjärarm där det inte finns några tecken på tonarmsrörelse i takt med musiken. Men skulle behöva filma närmare med makro för att vara helt säker.

JICO SAS/B

https://www.audiosciencereview.com/foru ... st-1645693

Nyligen bytt till en ny, uppmätt längre ner på ovan sida.

Användarvisningsbild
Chris71

Inläggav Chris71 » 2024-07-03 14:24

Thomas_A skrev:
Chris71 skrev:

JICO SAS/B

Trevligt, jag har ett eget experiment att testa när jag har beslutat på vilken svarv den skall hamna då jag fick tag i den lite udda: VN 5 MR neo SAS/S så när tiden medger så kanske det blir en shoot-out mellan denna på en V15 mot en Benz Ruby för att se om det är MM eller MC som får musiken att låta mest som ädelstenar.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2024-07-04 07:14

Rörande JICO SAS så är SAS/B den mest neutrala och den som har lägst distorsion.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2024-07-04 21:06

Vet att VdH inte ville byta nål på V15 nålar då han sa att pickuphuset blir uppmagnetiserat över tid. Möjligen kanske man kan använda en avmagnetiseringsgrunka för bandspelare för att avmagnetisera husen om man nu tar bort nålen först.
/Harry

Användarvisningsbild
Chris71

Inläggav Chris71 » 2024-07-05 00:42

Thomas_A skrev:Rörande JICO SAS så är SAS/B den mest neutrala och den som har lägst distorsion.

Är detta i jämförelse till R och S eller originalnålar?

Imperial-Blomman

Inläggav Imperial-Blomman » 2024-07-05 11:03

Harryup skrev:Vet att VdH inte ville byta nål på V15 nålar då han sa att pickuphuset blir uppmagnetiserat över tid. Möjligen kanske man kan använda en avmagnetiseringsgrunka för bandspelare för att avmagnetisera husen om man nu tar bort nålen först.
/Harry

Ere inte risk att man avmagnetiserar magneten i puppan åxå då?
Deltidare på Hifikit.

OA-52-PS, OS-52V, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1, OA-5-II mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2024-07-05 11:42

Chris71 skrev:
Thomas_A skrev:Rörande JICO SAS så är SAS/B den mest neutrala och den som har lägst distorsion.

Är detta i jämförelse till R och S eller originalnålar?

Originalnålen V15V: snorrät upp till 20 kHz:
https://www.audiosciencereview.com/foru ... st-1643774

V15V med JICO SAS/B. Rejäl topp 10-20 kHz:
https://www.audiosciencereview.com/foru ... st-1801761

NeoSAS/R på V15Vx-huset. Nålen har mer massa och hög resonanstopp (signal är här brus och inte svep):

Bild

Här finns också SAS/z med V15Vx:

https://www.audiosciencereview.com/foru ... ost-752842

JICO SAS/B är bäst till Shure V15IV, V15Vx, V15III.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2024-07-05 11:58

Imperial-Blomman skrev:
Harryup skrev:Vet att VdH inte ville byta nål på V15 nålar då han sa att pickuphuset blir uppmagnetiserat över tid. Möjligen kanske man kan använda en avmagnetiseringsgrunka för bandspelare för att avmagnetisera husen om man nu tar bort nålen först.
/Harry

Ere inte risk att man avmagnetiserar magneten i puppan åxå då?

Moving magnet så den sitter i den löstagbara nålen.

Imperial-Blomman

Inläggav Imperial-Blomman » 2024-07-05 15:51

Ah!
Förstås :oops:
Deltidare på Hifikit.

OA-52-PS, OS-52V, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1, OA-5-II mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2024-07-05 16:21

/Harry

Oklart för mig hur detta eventuella fenomen kan mätas upp.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2024-07-05 23:30

Chris71 skrev:
Thomas_A skrev:
Chris71 skrev:

JICO SAS/B

Trevligt, jag har ett eget experiment att testa när jag har beslutat på vilken svarv den skall hamna då jag fick tag i den lite udda: VN 5 MR neo SAS/S så när tiden medger så kanske det blir en shoot-out mellan denna på en V15 mot en Benz Ruby för att se om det är MM eller MC som får musiken att låta mest som ädelstenar.

Senaste SAS/B nålen, rippat exempel.

https://www.dropbox.com/scl/fi/4wscg66g ... n59nj&dl=0

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2024-07-11 19:41

Thomas_A skrev:
/Harry

Oklart för mig hur detta eventuella fenomen kan mätas upp.

Absolut, men kanske går det att testa att hålla pickupen under ett papper och testat med lite järnfilsspån ovanpå pappret?

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2024-07-23 17:53

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2024-07-24 21:34

Återgå till Generellt om hifi