Som syns är det en eftersving på runt 8 Hz efter varje beat.
Frågan är hur detta skulle se ut med en DP-8 tonarm? Är resonansen där även med DP-8 eller åtminstone kraftigt förminskad?
Moderator: Redaktörer
Thomas_A skrev:Jag vet att det funnits åtminstone två personer med DP-8 tonarmen på forumet men oklart om de finns kvar…
I-or skrev:Jag sträckte ut Matlab-fönstret så mycket som möjligt för att underlätta okulärjämförelsen med diagrammet ovan (Billie Jean i originalversion på CD):
Som synes inga skumma lågfrekvenskomponenter.
Vad gäller den horisontella (tvär-)resonansen som, liksom den vertikala dito, beror på styvheten/dämpningen i nålupphängningen, tonarmens längd och det totala masströghetsmomentet, så är det förstås möjligt att införa ytterligare dämpning i upphängningspunkten, vilket Mörch enligt uppgift ska ha gjort för DP-8 (jag orkar dock inte titta närmare på detaljerna här, då mitt intresse för vinylsystem är begränsat). Huruvida detta leder till några hörbara fördelar vill jag dock låta vara oskrivet. Bidraget från den horisontella resonansen tycks för övrigt vara högt, då den första slängen beroende på kanal uppgår till ca -20 till -27 dB relativt toppamplituden.
8 Hz-bidraget (som ser ut som knappa 9 Hz om man ska vara noggrann) bör för övrigt framträda i mätresultaten med vilken platta som helst även om styrkan varierar en del. Här rekommenderas frekvensanalys för underlättande av studien. Det är inte speciellt lyckat att skicka in så pass höga lågfrekventa signalnivåer i ett basreflexsystem, så ett subsonicfilter är definitivt att rekommendera i det fallet.
Vad gäller diverse versioner av firma Jackson/Jones mästerverk Billie Jean så rekommenderas den högdynamiska (relativt - toppfaktor om ca 20 dB) 12"-version som står att finna på CD med ytterligare några spår från Thriller förutsatt att man ekvaliserar den horribla klangbalansen:
paa skrev:Thomas_A skrev:Jag vet att det funnits åtminstone två personer med DP-8 tonarmen på forumet men oklart om de finns kvar…
Jansson var i alla fall in och tittade på forumet i juni i år.
Thomas_A skrev:
Tack för den digitala versionen. Ingen lågfrekvent signal där alltså. Om man enbart ser till den laterala 8-9 Hz komponenten så kommer den direkt efter varje transient. Frekvensinnehållet i denna transient är långt ifrån 8 Hz men relativt starkt modulerad vid cirka 48 Hz. Normalt utgör de laterala signalerna 0,55 och 1,1 Hz från skivans excentriska fel; tills man når musikinnehållet 30-40 Hz. Som jag misstänker det är det musiksignalen som triggar resonansen vid 8-9 Hz. Mørch-armen ger en betydligt högre rörlig massa och dämpning lateralt vilket skulle kunna ge en stor skillnad jämfört med en mer konventionell arm. Det skulle jag gärna vilja veta.
I-or skrev:Thomas_A skrev:
Tack för den digitala versionen. Ingen lågfrekvent signal där alltså. Om man enbart ser till den laterala 8-9 Hz komponenten så kommer den direkt efter varje transient. Frekvensinnehållet i denna transient är långt ifrån 8 Hz men relativt starkt modulerad vid cirka 48 Hz. Normalt utgör de laterala signalerna 0,55 och 1,1 Hz från skivans excentriska fel; tills man når musikinnehållet 30-40 Hz. Som jag misstänker det är det musiksignalen som triggar resonansen vid 8-9 Hz. Mørch-armen ger en betydligt högre rörlig massa och dämpning lateralt vilket skulle kunna ge en stor skillnad jämfört med en mer konventionell arm. Det skulle jag gärna vilja veta.
En ökad massa för tonarmen (eller mer korrekt uttryckt ett ökat masströghetsmoment eftersom det handlar om rotation) ökar den horisontella (och vertikala) förskjutningen eftersom resonansfrekvensen blir lägre. Däremot är dämpningen för tonarmen av avgörande vikt och här kan den dämpade Mörch-armen ge ett helt annat resultat.
Nedan ser vi frekvensspektrum för den första dryga halvsekunden av CD-versionen, där lågfrekvensskräpet är tydligast i tidssignalen för LP:n (den korta analystiden ger en frekvensupplösning om ca 1,9 Hz):
Vi ser en relativt svag lokal topp i frekvensbanden med centerfrekvens 7,6 och 9,5 Hz i CD-versionen. Om vi förutsätter att den i vinylen graverade signalen är densamma för LP:n så förstärks dock denna topp sådär 15-20 dB (via en fullt rimlig förlustfaktor om ca 0,1 - 0,2) av den horisontella nål/tonarmsmoden och resonansen erhåller därmed den höga lågfrekvensamplitud som vi ser i tidssignalen för LP:n.
Vi måste förstås avsluta med Jonathan "Sugarfoot" Moffett när han lirar Billie Jean:[ YouTube ]
Thomas_A skrev:Möjligen är signalen ingraverad med hög amplitud. Jag har dock sett en annan video med en tung linjärarm där det inte finns några tecken på tonarmsrörelse i takt med musiken. Men skulle behöva filma närmare med makro för att vara helt säker.
Definitivt svar skulle fås med en annan tonarm. Känns dock svårt att lägga ut 50k för att se om det stämmer.
Chris71 skrev:Thomas_A skrev:Möjligen är signalen ingraverad med hög amplitud. Jag har dock sett en annan video med en tung linjärarm där det inte finns några tecken på tonarmsrörelse i takt med musiken. Men skulle behöva filma närmare med makro för att vara helt säker.
Definitivt svar skulle fås med en annan tonarm. Känns dock svårt att lägga ut 50k för att se om det stämmer.
Får man vara nyfiken och fråga vilken Jico nål du valt till min favorit PU?
Thomas_A skrev:Chris71 skrev:Thomas_A skrev:Möjligen är signalen ingraverad med hög amplitud. Jag har dock sett en annan video med en tung linjärarm där det inte finns några tecken på tonarmsrörelse i takt med musiken. Men skulle behöva filma närmare med makro för att vara helt säker.
JICO SAS/B
https://www.audiosciencereview.com/foru ... st-1645693
Nyligen bytt till en ny, uppmätt längre ner på ovan sida.
Thomas_A skrev:Rörande JICO SAS så är SAS/B den mest neutrala och den som har lägst distorsion.
Harryup skrev:Vet att VdH inte ville byta nål på V15 nålar då han sa att pickuphuset blir uppmagnetiserat över tid. Möjligen kanske man kan använda en avmagnetiseringsgrunka för bandspelare för att avmagnetisera husen om man nu tar bort nålen först.
/Harry
Chris71 skrev:Thomas_A skrev:Rörande JICO SAS så är SAS/B den mest neutrala och den som har lägst distorsion.
Är detta i jämförelse till R och S eller originalnålar?
Imperial-Blomman skrev:Harryup skrev:Vet att VdH inte ville byta nål på V15 nålar då han sa att pickuphuset blir uppmagnetiserat över tid. Möjligen kanske man kan använda en avmagnetiseringsgrunka för bandspelare för att avmagnetisera husen om man nu tar bort nålen först.
/Harry
Ere inte risk att man avmagnetiserar magneten i puppan åxå då?
Harryup skrev:Vet att VdH inte ville byta nål på V15 nålar då han sa att pickuphuset blir uppmagnetiserat över tid. Möjligen kanske man kan använda en avmagnetiseringsgrunka för bandspelare för att avmagnetisera husen om man nu tar bort nålen först.
/Harry
Chris71 skrev:Thomas_A skrev:Chris71 skrev:
JICO SAS/B
https://www.audiosciencereview.com/foru ... st-1645693
Nyligen bytt till en ny, uppmätt längre ner på ovan sida.
Trevligt, jag har ett eget experiment att testa när jag har beslutat på vilken svarv den skall hamna då jag fick tag i den lite udda: VN 5 MR neo SAS/S så när tiden medger så kanske det blir en shoot-out mellan denna på en V15 mot en Benz Ruby för att se om det är MM eller MC som får musiken att låta mest som ädelstenar.
Thomas_A skrev:Harryup skrev:Vet att VdH inte ville byta nål på V15 nålar då han sa att pickuphuset blir uppmagnetiserat över tid. Möjligen kanske man kan använda en avmagnetiseringsgrunka för bandspelare för att avmagnetisera husen om man nu tar bort nålen först.
/Harry
Oklart för mig hur detta eventuella fenomen kan mätas upp.
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 25 gäster