Hjälp med installation..

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Henkeman

Hjälp med installation..

Inläggav Henkeman » 2005-08-28 03:10

Hejhej.. Tänkte komma med ett par basic-frågor rörandes ihopkopplingen mellan min Denon avr-1705:a, TV:n och DVD:n. Ni som inte orkar hjälpa en nybörjare, sluta läsa här. :P

Ni andra; såhär ser det ut i dagsläget. Från DVD:n till AVR:en har jag dragit vanliga A/V-kablar, alltså video-kabeln och två audio-kablar ihopsatta, samt en koaxial-kabel, också för ljudet. Anledningen är att jag vill testa vilket som låter bäst bara, med DVD:ns eller AVR:ens DAC. Men nu kommer själva problemet.. jag var dum nog att gå och köpa en vanlig scartkabel idag för kopplingen mellan TV:n och AVR:en (tänkte jag), men när jag kom hem såg jag till min besvikelse att AVR:en inte alls hade någon scart-in/utgång.. :(
Min fråga är nu vad som skulle hända om jag istället kopplade ihop DVD:n och TV:n med scartkabeln. Video- och ljudinformationen från DVD:n skulle ju skickas direkt till TV:n via scarten, men ljudinformationen skulle ju även skickas till AVR:en så att DVD:ns ljud skulle kunna spelas på högtalarna inkopplade till AVR:en. Däremot skulle man väl inte kunna använda AVR:ens inkopplade högtalare om man bara kollade på TV? Eller kan ljudinformationen från TV:n gå via scarten och sen via DVD:ns audiokabel (analogt alltså) till AVR:en? En annan fråga är ang. den videokabel som är ansluten från DVD:n till AVR:en, den kommer väl inte att ha någon egentlig funktion?

Det viktigaste är dock att jag ska kunna lyssna på musik m.h.a. anläggningen, men det vore ändå kul att koppla rätt liksom.. :)

Tycker ni nu att jag borde gå och byta ut scarten mot en vanlig A/V-kabel och med den koppla TV:n till AVR:en (har för övrigt en mono-tv (student), men visst kan man använda vanliga A/V-kablar (de med video-kabel & två audio-kablar) och bara använda videokabeln och den ena audio-kabeln?). Eller tror ni lösningen med scart-kabeln skulle kunna funka?
"I'm the beating of your heart; the footsteps of an assassin..." -Mr. Doctor

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2005-08-28 11:00

Jag har kopplat scart till TV:n från DVD:n. Går ju då att se på en film både med tv:ns ljud eller förstärkarens.
Mellan DVD:n och förstärkaren sitter det en vanlig signalkabel som körs digitalt in i förstärkaren.
Tycker nog detta är den lättaste lösningen.

mvh

Återgå till Generellt om hifi