koppla högtalare till förförstärkare

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

marcus75

koppla högtalare till förförstärkare

Inläggav marcus75 » 2024-09-03 11:20

Hej, bara att erkänna att man har väldigt dålig koll på vad och hur saker händer i förstärkaren.. jag har en förstärkare och en förförstärkare samt högtalare utan separerad bas/diskant etc. Bi-amping är alltså inte aktuellt. Bridging funkar inte heller pga för lågt ohm-tal. Min fråga är alltså hur jag ska koppla in högtalarna för att dra nytta av extra effekt eller om det ev inte kommer ge något..
Vänster högtalare i förförstärkaren och höger i förstärkaren? Eller båda i samma enhet (och hur kopplar man i så fall ihop förstärkarna - nu går pre out till förförstärkaren, som sedan kopplats till main in på förstärkaren.
tack för hjälp!

Användarvisningsbild
sammel

Re: koppla högtalare till förförstärkare

Inläggav sammel » 2024-09-03 11:59

Det låter som det du har är en integrerad förstärkare och ett slutsteg.
Där den itegrerade har pre out. Så då tror jag att antingen som det är kopplat,
eller bara till den integrerade. Jag förmodar att det ger mest som du har det nu,
men svårt att säga. Annars kan du koppla till nån extra högtalare, till den ena ex
bas fast lite knöligt med delning och så.
Nätverksspelare - Azur 851N. Ljudkort Motu Ultra Light 5 med Soft X-over.Diverse Slutsteg. Högtalare med SB acustic, Satori o BMS element
https://user.faktiskt.io/sammel/Naturinspelningar/

jansch

Inläggav jansch » 2024-09-03 12:02

marcus75 skrev:Hej, bara att erkänna att man har väldigt dålig koll på vad och hur saker händer i förstärkaren.. jag har en förstärkare och en förförstärkare samt högtalare utan separerad bas/diskant etc. Bi-amping är alltså inte aktuellt. Bridging funkar inte heller pga för lågt ohm-tal. Min fråga är alltså hur jag ska koppla in högtalarna för att dra nytta av extra effekt eller om det ev inte kommer ge något..
Vänster högtalare i förförstärkaren och höger i förstärkaren? Eller båda i samma enhet (och hur kopplar man i så fall ihop förstärkarna - nu går pre out till förförstärkaren, som sedan kopplats till main in på förstärkaren.
tack för hjälp!

Förstår inte hur du menar.....

Du har en förförstärkare, ok
Du har en förstärkare (stereo?) - är det ett slutsteg eller komplett förförstärkare/slutsteg?
Du har passiva högtalare, alltså utan slutsteg?

Om förstärkaren är 2 kanalig (stereo) har du bara EN möjlighet, att koppla in båda högtalarna till denna.

En förförstärkare kan/ska aldrig driva passiva högtalare (typ 4 eller 8 ohm). Den är konstruerad för en utspänning på sådär 2volt och en belastning på max 1kohm, normalt ca 10kohm.

Vad är det för fabrikat/typ på burkarna?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2024-09-03 13:09

marcus75 skrev:Hej, bara att erkänna att man har väldigt dålig koll på vad och hur saker händer i förstärkaren.. jag har en förstärkare och en förförstärkare samt högtalare utan separerad bas/diskant etc. Bi-amping är alltså inte aktuellt. Bridging funkar inte heller pga för lågt ohm-tal. Min fråga är alltså hur jag ska koppla in högtalarna för att dra nytta av extra effekt eller om det ev inte kommer ge något..
tack för hjälp!

Jag kan komma bort till dig och förklara om du vill...

marcus75

Inläggav marcus75 » 2024-09-03 15:21

Det får du gärna göra Roger. Vi kan höras om en som passar. Tack!

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2024-09-03 18:41

Faktiskt är fantastiskt ibland :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2024-09-03 18:43

marcus75 skrev:Det får du gärna göra Roger. Vi kan höras om en som passar. Tack!

Tror du är mera upptagen än jag. Hör av dig när det passar, 0739417305.

Återgå till Generellt om hifi