Rengöra 78-varvare med ultraljudstvätt

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bipen

Rengöra 78-varvare med ultraljudstvätt

Inläggav Bipen » 2024-09-30 12:10

Är det någon som testat att rengöra 78-varvare/stenkakor/shellac med en ultraljudstvätt, hur blev det?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Re: Rengöra 78-varvare med ultraljudstvätt

Inläggav paa » 2024-09-30 21:21

Bipen skrev:Är det någon som testat att rengöra 78-varvare/stenkakor/shellac med en ultraljudstvätt, hur blev det?

Jag tror man ska undvika allt med sprit i, shellac tål inte sprit alls, och vatten är nog inte jättebra heller...
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2024-10-01 09:43

Själva knastret tror jag inte man blir av med. Det är väl rätt höga nåltryck som förmodligen skrapar bort en del i spåren jämfört med vinyl och moderna pickuper?

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2024-10-01 17:23

Rengöringen görs väl av mikroskopisk kavitation... Tror det kan vara dåligt som fa-an för stenkakor om man går på för aggresivt, speciellt som de kan påverkas av vattnet och mjukna.
Men på "skontvätt" kanske. Bara att prova med nåt möög som du har dublett av.
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
Bipen

Inläggav Bipen » 2024-10-02 09:15

En del teorier men tydligen ingen som provat. Mjukna av vatten :roll:

jansch

Inläggav jansch » 2024-10-02 17:27

Shellack löser man vanligtvis upp i etanol typ T-sprit. Det gör man vid bl.a fransk polering av gitarrer då man köper lacken i form av hårda flingor.
Vatten har mej veterigen ingen påverkan på shellack, däremot handsvett som märks på gitarrer som är franskpolerade.
Det "händer inget" med lacken om man då och då torkar av gitarren med fuktad trasa däremot om handsvett få ligga kvar och lacken blir då lite klibbig och ibland missfärgad efter upprepad spelning efter ett tag.

Man kan dock polera upp med nytt lager och det blir fint igen....

Skrote

Inläggav Skrote » 2024-10-05 10:34

Schellack målade produkter påverkas av vatten. Ytan blir matt och färg försvinner. Schellack måleri var relativt vanligt förr. Främst på ramar och andra produkter där underlaget var mycket sugande, typ spackel. Schellack måleri ger en blank fin yta. Men, torka inte av med vatten,

jansch

Inläggav jansch » 2024-10-06 12:51

Skrote skrev:Schellack målade produkter påverkas av vatten. Ytan blir matt och färg försvinner. Schellack måleri var relativt vanligt förr. Främst på ramar och andra produkter där underlaget var mycket sugande, typ spackel. Schellack måleri ger en blank fin yta. Men, torka inte av med vatten,

Du menar nog polering, inte målning.
Shellack går varken att spruta eller måla med pensel, alltså visst kan man försöka men shellacklösningen flyter inte ut till en jämn yta även om man har mycket etanol i. (jag har provat flera ggr)
Enda sättet är att använda en liten "boll" av polerduk/bomullstrasa med en gnutta olja och polera och på så sätt bygga "lager på lager", det tar tid innan man få kontroll över tekniken.

Vita fläckar går att polera bort med ny polering.

Skrote

Inläggav Skrote » 2024-10-06 13:37

Min morfar var rammakare. Var med honom en del i ateljén. All info från honom. Fick en spegel av morfar, vars ram var schellack "målad/polerad", som jag torkade av med vatten. Inte bra. Blev matt. Morfar, bara skakade på huvudet över min okunskap. :) Kanske det går att polera upp. Inget han nämnde.

Återgå till Generellt om hifi