Kommer mäta på musikströmmare (streamer)

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
pLudio

Kommer mäta på musikströmmare (streamer)

Inläggav pLudio » 2024-10-07 10:21

Om några veckor avser jag mäta på tre musikströmmare så nu får ni chansen att komma med kommentarer inför mätningen.

* Sonos Connect (aka ZP90?) med S1-mjukvaran. Jag vet inte exakt version av den. En del av dem har en CS4265 DAC men det kan nog variera. Även om DAC chippet i sig klarar av hi-res så begränsar mjukvaran den till CD-upplösning. Å andra sidan så är DAC chippet specat till THD+N -90 dB vilket motsvarar ca 15 bitar men det är lite av ett besvär om man har hi-res filer i sitt musikarkiv. Jag tror den kan spela upp 24/48 om man uppgraderar mjukvaran till ökända S2.

* Bluesound NODE N130 med TI PCM5242 DAC.

Och sist men inte minst...

* Bluesound NODE N130 med SMPS-kortet ersatt av ett likströmskort från Fidelity Audio samt en extern PSU i form av iFi Audio iPowerX 5V/3A.

Kommer den moddade NODE:n mäta bättre?

Tillgängliga externa DAC:ar kommer vara den enkla och billiga Topping D10 Balanced med ES9038Q2M samt den finare SMSL SU-9n med ES9038PRO. Kommer vi se någon skillnad i prestanda över USB med olika PSU:er? Sonos Connect har bara Toslink ut men där kan det vara intressant att mäta jitter.

Jag kommer göra en AES17-liknande THD+N mätning i 1 kHz, -30 dB notch, 20 Hz - 20 kHz bandbredd för allmänt jämförbara siffror samt mäta 10 kHz, -30 dB notch, 20 Hz - 200 kHz bandbredd. CCIF 19+20 IMD är också intressant.

Då -40 dB är en vanlig vardagslyssningsljudstyrka hemma hos mig så tänker jag även mäta 1 kHz och 10 kHz THD+N vid det.

Jag har köpt hårdvara och skrivit mjukvara för att testa bittrogenheten på strömmarna. Min uppfattning är att Bluesound skall vara bitperfect med ljudvolyminställningen Fixed (och då fungerar inte ReplayGain heller) och med variabel volyminställning alltid skicka ut 24 bitar över Toslink (USB vet jag ej, där kan man även sklcka 32 bitar). Frågor som uppstår är om volymregleringen sker i ett ljudchip och hur det är med dithering.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Neuhausen

Re: Kommer mäta på musikströmmare (streamer)

Inläggav Neuhausen » 2024-10-07 11:27

Det skall bli mycket intressant att se hur bittrogna de är och att se hur du löst den mätningen.

Kan det vara intressant att ha med datorer i testen? Men datorerna ger antagligen en helt ny nivå av komplexitet med flera olika sätt att spela upp ljudet. Via både windows eget ljudsystem eller exklusivt till ljudkortet, med motsvarande på linux och macos så blir det många saker att prova.

Då mycket av testen nog skulle bestå i att beskriva hur operativsystemet anpassar sig till sampleraten som källan har när man använder det delade ljudsystemet. Jag tror inte windows eller macos gör det, de omsamplar allt om inte källans format stämmer med det som är valt för utgången. Men det är kanske också intressant att se om de kanske förstör något även då?

Linux verkar byta samplerate med pipewire om sampleraten på källan är med i listan man gjort över samplerates för utgången. Dvs man måste editera en konfigurationsfil! Jag har inte provat med pulseaudio. Dvs om man inte spelar något ljud och en spelare startar så kommer rätt samplerate användas. Börjar man då spela något annat samtidigt med annan samplerate så blir det omsamplat till den samplerate som redan används. Stänger man av den första källan så fortsätter den andra källan omsamplas tills man stoppar och börjar spela igen.

Maarten

Inläggav Maarten » 2024-10-07 11:43

Strålande!

Jag antar att du kör REW för generera:
https://www.roomeqwizard.com/help/help_ ... iggen.html
och mäta:
https://www.roomeqwizard.com/help/help_ ... ctrum.html
?

Och helt enkelt låter REW signal generator mata det testade ljudkortet och sen ett annat riktigt bra ljudkort A/D-omvandla den analoga utsignalen från testobjektet och sen mäta via REW RTA?
Kör du även loopback för att få koll på vad mätriggen bidrar med? Det är ju en viktig del.

Eller har du tänkt annat upplägg? (Test av bittrogenheten, jitter etc kräver väl annat upplägg och är väl både svårare (?) och har lägre validitet i sammanhanget, - man lyssnar ju aldrig på bitströmmar.)

Test av hur THD+N ändras med den digitala volymen är förstås höginstressant!

(Ett sidospår är att skapa testfilerna i REW och lägga i molnet och sen avspela via nätet, inte för att jag tror att det gör någon skillnad i normalfallet men om man ändå är igång så...)

Jättebra att du skapar tråden före mätning så minskar man risken för 'den goda eftertanken':-.

Några hypoteser i förväg, från dig eller andra? Då blir det ju även en riktig hypotestestande mätning! :)
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2024-10-07 11:55

Neuhausen skrev:Kan det vara intressant att ha med datorer i testen? Men datorerna ger antagligen en helt ny nivå av komplexitet med flera olika sätt att spela upp ljudet. Via både windows eget ljudsystem eller exklusivt till ljudkortet, med motsvarande på linux och macos så blir det många saker att prova.

Du kan spela in en testsignal som går till ljudkortet till en WAV-fil och analysera den i REWs RTA-fönster. Kanske med Virtual Audio Cable i WIndows. pw-record för PipeWire antar jag och ljudenheter som är plughw i ALSA samplar även de om vid behov men jag vet inte om det går att tjuvlyssna så enkelt med arecord.

Kod: Markera allt
$ aplay -L
hw:CARD=PCH,DEV=0
    HDA Intel PCH, ALC221 Analog
    Direct hardware device without any conversions
plughw:CARD=PCH,DEV=0
    HDA Intel PCH, ALC221 Analog
    Hardware device with all software conversions

Se även https://www.audiosciencereview.com/foru ... ate.19438/ och Windows CAudioLimiter har diskuteras här tidigare. Omsamplare i operativsystem har varit notoriskt dåliga men de verkar vara bra idag fast jag undrar hur gamla ALSA står sig.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2024-10-07 11:58

pLudio skrev:* Bluesound NODE N130 med TI PCM5242 DAC.

Den där TI PCM5242 verkar innehålla en DSP också.

Skärmbild 2024-10-07 115340.png
Skärmbild 2024-10-07 115340.png (61.57 KiB) Visad 2759 gånger

Användarvisningsbild
oa51

Inläggav oa51 » 2024-10-07 12:04

Utmärkt initiativ, precis vad som behövs! Jag har dock inte kompetens för om mätmetoden är relevant, men litar på pLudio och er andra. Ska bli kul at följa :D
Som streamers har jag:
-Bluesound Node 2 med polsk nätdel/batteri https://pd-cf.com/produkt/bluesound-node-2-2i-upgrade-low-noise-psu-interface/
-N130 i original
-Allo Digione Signature https://www.arkaudio.se/sv/spelare/natverksspelaredac/allo-digione-signature-player.html driven med en hembyggd sigma-11 nätdel https://www.amb.org/audio/sigma11/
OA51,OA51kloner, 3st OA116, OA14, 2st OA12, OD11, Bremen 3D8, Martin Logan ESL, Snell EIII, Ino pi60, EPS-1,8st LTS B1h, 10 st SLS 10´(42l slutna) samt 6st Bremenbasar i 27l slutna lådor.

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2024-10-07 12:40

Maarten skrev:Jag antar att du kör REW för generera och mäta?

Ja.

Maarten skrev:Kör du även loopback för att få koll på vad mätriggen bidrar med? Det är ju en viktig del.

Jag kommer börja med att se att min Topping D10 Balanced mäter som väntat så inget är knasigt och den mäter bättre än musikströmmarna själva men lite sämre än SMSL:en. Jag borde väl köpa Victor's Oscillator för en ännu bättre signalkälla.

Maarten skrev:Eller har du tänkt annat upplägg? (Test av bittrogenheten, jitter etc kräver väl annat upplägg och är väl både svårare (?) och har lägre validitet i sammanhanget, - man lyssnar ju aldrig på bitströmmar.)

Jag spelar in signalen över Toslink för att testa bittrogenheten (det blir en riktig bitjämförelse). Jitter går att testa med REW (J-test).

Maarten skrev:Ett sidospår är att skapa testfilerna i REW och lägga i molnet och sen avspela via nätet, inte för att jag tror att det gör någon skillnad i normalfallet men om man ändå är igång så...

Jag kommer göra så, spela upp upp dem från en NAS. Det är en realistisk miljö med nätverket inkopplad, ingen använder en strömmare utan nätverk.

Maarten skrev:Några hypoteser i förväg, från dig eller andra? Då blir det ju även en riktig hypotestestande mätning! :)

Jag är mest nyfiken på om PSU-modifikationen gör en mätbar skillnad. Något jag skulle vilja se mer av är mätningar i fullt ihopkopplade system där jordslingor är ett större problem, när jag nu mäter så försöker jag ju undvika det för att få så bra mätresultat som möjligt.

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2024-10-07 18:29

RogerGustavsson skrev:Den där TI PCM5242 verkar innehålla en DSP också.

Intressant.
The PCM5142 features one fully-programmable miniDSP core. The miniDSP can run up to 1024 instructions on every audio sample at a 48-kHz sample rate.

Bild

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2024-10-08 08:48

pLudio skrev:
Maarten skrev:Ett sidospår är att skapa testfilerna i REW och lägga i molnet och sen avspela via nätet, inte för att jag tror att det gör någon skillnad i normalfallet men om man ändå är igång så...

Jag kommer göra så, spela upp dem från en NAS.

En annan anledning att spela upp filer är att REW använder samma samplingsfrekvens för signalgenerator och RTA (gemensam inställning för alla ljudenheter).

Hjalmar_Branting

Inläggav Hjalmar_Branting » 2024-10-08 12:04

Intressant läsning,har inget att tillföra mer än mitt intresse.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2024-10-08 12:05

Hjalmar_Branting skrev:Intressant läsning, har inget att tillföra mer än mitt intresse.

+1

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Neuhausen

Inläggav Neuhausen » 2024-10-08 18:27

https://www.ti.com/tool/PCM5242RHBEVM lite information om ett evaluation board för PCM5242 och programvara för att arbeta med det. Men det är off topic och något att prata om i en annan tråd.

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2024-10-16 11:14

REW i Linux går via plughw i ALSA som samplar om vid behov (jag hade föredragit att det var hw-gränssnittet i ALSA) och därför kan man välja upp t o m 1536 kHz samplingsfrekvens även om inget ljudkort har stöd för det. Toppingen är begränsad till 384 kHz medan Cosmos ADC med senaste firmware(!) klarar av 768 kHz.

plughw Sine 10 kHz + APU.png
plughw Sine 10 kHz + APU.png (106.66 KiB) Visad 2278 gånger

External Sine 10 kHz + APU.png
External Sine 10 kHz + APU.png (88.95 KiB) Visad 2278 gånger

Lurigt. Med WASAPI Exclusive Mode i Windows kan man inte göra sådana misstag.

Användarvisningsbild
Chris71

Inläggav Chris71 » 2024-10-16 11:47

Mycket intressant och ambitiöst projekt, eventuellt så har jag utrustning som kanske kan tillföra testet något, men om det är intressant så kan vi ta det i PM så att vi inte spammar i din tråd.

Ser verkligen fram emot detta.

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2024-10-16 13:26

Chris71 skrev:Mycket intressant och ambitiöst projekt, eventuellt så har jag utrustning som kanske kan tillföra testet något, men om det är intressant så kan vi ta det i PM så att vi inte spammar i din tråd.

Jag testar gärna prylar och jag tror att du även har min mejl sedan en grodträff. Jag har ingen konstlast så bara lågnivåsignaler.

Återgå till Generellt om hifi