Man skall inte glömma att man för den enkla setupen inte är beroende av en kvalificerad mätmikrofon, eftersom den endast hanterar jämförande mätningar.
Men enkel setup menar jag inställning av nivå och avstånd. Hos mi fungerade detta nästan perfekt med 2105 för övrigt. Fast självklart har jag gjort de instälningar jag använder manuellt. Automatkalibreringar bör man akta sig för eftersom man aldrig kan veta att de är riktiga.
I detta fall ställde apparaten dock in nivåer och avstånd inom en halv dB resp 1 dm, även om apparaten ville betrakta mina surroundhögtalare som stora högtalare, fast de är små.
Det är ju ett exempel på sådana saker som automatinställningar inte klarar att bedöma korrekt. Bara för att högtalare har en tonkurva som sträcker sig långt ned i djupbasen betyder det ju inte att man vill att de skall återge djupbasen.
Vill man göra en mera avancerad inställning, som kanske inkluderar eq och liknande*, så behöver man endera en riktig mätmikrofon, en mikrofon vars tonkurveegenskaper hemmabioförstärkaren "känner till", eller en "avancerad inställning" som inte är mera avancerad än att den bara eq:ar inom det frakvensregister inom vilket mikrofonen är rimligt rak.
De flesta elektreter är rimligt raka upp till åtminstone 5 kHz. Men formen på just dennas inkapsling kan man vara säker på att den gör tonkurvan till en variabel, närmare bestämt beroende av infallvinkel, även under 5 kHz.
Vh, iö
- - - - -
*Men vill man verkligen det? Jag säger att man i 9 fall av 10 inte vill det, eftersom mätmikrofonen och kringvarande mätsystem inte kan göra de analyser som behöver göras för att veta vilken tonkurva på mätplatsen som är psykakustiskt rak.
Mikrofonen kan ju inte urskilja ljudet "från högtalarna+deras närmiljö" ur gyttret av "alla andra ljud som reflekterats från rummets olika ytor". Men det kan hörslen, med bravur till och med, och det gör hörseln!
I princip kan man säga att eq-med hjälp av apparater (som i sin tur nyttjar en rundtagande mikrofon) därför endast tillför perseptiva förbättringar - om de högtalare som är inblandade är signifikant
sämre än rummet de används i.
Och är de det, så är jag mycket tveksam till att använda dem alls. Rent principiellt känns det dessutom helt vansinnigt att behöva skaffa klangligt dåliga högtalare för att få användning av en eq-funktion, som annars vore utan nytta...
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).