Moderator: Redaktörer
Specifiera gärna ännu mindre...
Ljudkrav skrev:Jag anser att hifi generellt inte alls är hifi utan hifi är generellt snarare lofi.
Vad tycker ni andra?
Men är det inte läskigt att man kan köpa t ex högtalare för 250 000 kr som är sämre än andra högtalare som kostar typ 25 000 kr.
Och att trots all kunskap och alla fakta som finns tillgängligt så håller ett underlägset medium (SACD) på att vinna över ett klart bättre (DVD Audio).
Ljudkrav skrev:Men är det inte läskigt att man kan köpa t ex högtalare för 250 000 kr som är sämre än andra högtalare som kostar typ 25 000 kr.
Och att trots all kunskap och alla fakta som finns tillgängligt så håller ett underlägset medium (SACD) på att vinna över ett klart bättre (DVD Audio).
Precis som VHS vann över Beta.
Usch!
Max_Headroom skrev:Ljudkrav skrev:Jag anser att hifi generellt inte alls är hifi utan hifi är generellt snarare lofi.
Vad tycker ni andra?
Ja, men lofi'n håller i många fall ändå en "hyggligt" hög nivå.Men är det inte läskigt att man kan köpa t ex högtalare för 250 000 kr som är sämre än andra högtalare som kostar typ 25 000 kr.
Läskigt och läskigt... Grejjorna säljer ju. Folk vill ha det ljudet. Jämför: Är det itne läskigt att det sitter en massa folk och lyssnar på dansband när det finns så mycket bra musik?
SACD är ett system som rent teknisk är sämre än CDn. Det enda skälet till att det finns är att några stora bolag vill tjäna mer pengar.
mats skrev:Hm konstigt då att sacdversionen är bättre än cd versionen av Peter GAbriels UP.
Jax skrev:mats skrev:Hm konstigt då att sacdversionen är bättre än cd versionen av Peter GAbriels UP.
Kanske för att CD-versionen är mastrad för lastpallsstereo från siboffganten?
</spekulation>
mats skrev:Men sacd kan ju ha högra dynamik? Och nej cd versionen av Up är mycket bra gjord
Manzarek skrev:mats skrev:Men sacd kan ju ha högra dynamik? Och nej cd versionen av Up är mycket bra gjord
Det kvittar när musiken är så dålig. Har det på vinyl, och trots dess status som referensplatta är inte många låtar trevliga. Och han som ändå var med i Genesis...
Ljudkrav skrev:Men är det inte läskigt att man kan köpa t ex högtalare för 250 000 kr som är sämre än andra högtalare som kostar typ 25 000 kr.
Precis som VHS vann över Beta.
Usch!
Johan_Lindroos skrev:Men snälla nå´n, Mats. Vad man tycker om musik är per definitition en smaksak. Alltså inget du ska tolka bokstavligt!
Om jag t.ex. skriver "Beatles är kassa." så är det en självklarhet att det är jag själv som tycker det.
Johan_Lindroos skrev:Ja eller eh, jag tror inte jag förstår riktigt vad du menar. Vad jag tror att Manzarek menade var bara att eftersom han tycker själv att musiken är så dålig att lyssna på, så är skivan onjutbar ändå, även om den nu skulle ha mycket god ljudkvalitet. Olika saker alltså. Men det är nog Manzarek själv som vet bäst vad han egentligen menade, förstås.
Jag trodde mest att du klagade på Manzarek för att du tyckte att han vill bestämma för dig vad som är dålig musik. Du skrev ju "Bestämmer du vad som är kass musik?" Du skriver precis som du bestämde vad folk skall tycka vara bra eller inte. Jag kan nämligen inte se något i Manzareks text som antyder att det är han som vill bestämma vad andra ska tycka är bra eller dålig musik. Jag tror Manzarek skriver mer i sitt eget lyssnarperspektiv.
Sorry om jag fattade fel det du menade. Det var inte menat att vara elak mot dig.
Själv har jag ingen aning om hur musiken på denna platta varken är njutbar musikaliskt eller ljudkvalitetsmässigt!
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster