Kan mitthgt o minimerad x-talk förbättra stereoupplevelsen?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

JM

Kan mitthgt o minimerad x-talk förbättra stereoupplevelsen?

Inläggav JM » 2025-02-08 12:00

Funderar på att införa en fysikalisk mitthögtalare för att minska subjektiva distorsionen (förvrängningen) vid stereolyssnande.

Fysikaliska mitthögtalaren är tänkt att minska frekvensdippen vid ca 1700 Hz samt ge korrektare mitt lokalisation genom att ge bägge öronen samma frekvenser utan artificiella ljudskuggor. Målet är att minimera steroteknikens distorderande artificiella frekvensskillander, tidsskillnader o lokalisationeskillnader.

Frekvens korrigerade sidohögtalare är tänkta att minska subjektiva överhörningsförvrängningen från andra kanalen (x-talk).
Varje sidohögtalare bör då frekvenskorrigeras genom att invertera andra sidans unika ngt dämpade frekvenskurvor och korrigera för upplevda ljudskuggans förvrängning (HRTF, Head Related Transfer Function). Dvs min unika HRTF bör vägas in i inverterade frekvenskurvan från andra sidan. Tidskompensation bör bara ca 0,6 ms dvs tiden för att nå bortresta örat.

Detta gäller bara i en lyssningsposition. Avvikelser ger mer förvrängning. BACCH fixar detta med bla automatisk huvudlokalisation.

I mitt fall behöver jag mäta mina HTRF kurvor för att komma vidare. Har någon en mikrofon att stoppa in i örat jag kan låna alternativ finns finns ngn ok mikrofon att köpa? Jag har otoskop och erfarenhet av öroninspektion.

Med min minidsp med 8 kanaler ut borde det gå optimera de flesta inställningar.

Har jag tänkt rätt?
Kom gärna med förslag hur detta kan optimeras optimeras!

Lyssna på BACCH tekniken med minskad x-talk med två stereohgt hos Audio Concept på Kungsholmen. Det är svårt att inte bli imponerad. Spatiala upplevelsen är enastående. Priset är tyvärr avskräckande.

https://3d3a.princeton.edu/sites/g/file ... rV4d_0.pdf
Skärmavbild 2025-02-08 kl. 11.31.47.png
Skärmavbild 2025-02-08 kl. 11.31.47.png (1.21 MiB) Visad 7735 gånger

Skärmavbild 2025-02-08 kl. 11.31.56.png
Skärmavbild 2025-02-08 kl. 11.31.56.png (995.59 KiB) Visad 7735 gånger

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

JM

Re: Kan mitthgt o minimerad x-talk förbättra stereoupplevels

Inläggav JM » 2025-02-09 09:10

Söker förslag på mikrofon för registrering invid yttre hörselgången.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.

jansch

Inläggav jansch » 2025-02-09 15:45

JM skrev:Söker förslag på mikrofon för registrering invid yttre hörselgången.

JM

Vad jag förstår vill du endast ha med ytterörat/torso påverkan (HRTF).
Antagligen "samverkar" hörselgången delvis, jag är dock osäker om detta ger stort mätfel.

Största utmaningen är dock mikrofonens fysiska mått, riktningskaraktäristik och det faktum att det är en "mjuk" övergång mellan ytteröra/hörselgång (pinna/meatus). Allts hur långt in i örat måste mikrofonkapseln placeras.

Jag TROR att UMIK-1 är för stor i sammanhanget och mätvinkeln blir svår p g a de fysika måtten. UMIK-1 har en "kalibreringskurva" för 90 grader men ljudfältet där, i öronmusslan, är att betrakta som ett diffusfält (det är ju ytterörats funktion att leda in ljudet från olika riktningar) och det är osäkert då hur frekvensgången blir.

En 1/4 eller 1/8 mic med förlängning borde vara klart bättre men då är vi uppe i prisnivå 40.000-70.000 kronor för mikrofonkapsel/förlängning/micförstärkare/ nätaggregat (polarisationsspänning) från Bruel&Kjaer. Har man tur kan man klara sig med begagnat för sådär 10.000 SEK från något konkursbo och från någon "Ebay site" typ USA, Kanada eller Tyskland.

På "experimentnivå" kan man tänka sig en lös mic-kapsel av typ Panasonic VM-61A med endast ett tunt, vinklat metallrör (för att få plats med kablar) och på något sätt kalibrera reciprokt med känd mikrofon.

Risken är dock stor för mätfel oavsett vilken lösning man väljer, tror jag......

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2025-02-09 19:30

Eftersom normala tvåkanalsinspelningar är avsedda att avlyssnas utan kraftig reduktion av överhörningen mellan kanalerna så överdrivs inte sällan de spatiella intrycken, framförallt bredden, med BACCH:s teknik. Dessutom erhåller man alltid oönskade effekter från rumsreflektionerna i normala lyssningsrum och utan head tracking blir man låst till sötpunkten. En källa per öra krävs, vilket gör lyssning med flera deltagare ganska knepigt. Många vanliga multimonoproduktioner vinner ganska lite spatiellt och man får enligt vissa lyssnare även en märkbar klanglig inverkan, trots BACCH:s påståenden om motsatsen.

BACCH:s teknik introducerades 2015 men har inte blivit någon kommersiell succé, vilket förutom systemkomplexiteten beror på att många lyssnare tycker att resultatet kan vara imponerande i vissa fall men att det låter gimmickaktigt i andra fall. Jag har utvärderat liknande lösningar några gånger och kan hålla med om detta. Problemet är inte att idéerna är felaktiga i sig utan att inspelningstekniken måste anpassas för att allt ska fungera riktigt väl. Dessutom krävs att lyssningsrummet är ganska hårt dämpat och/eller hög riktverkan för högtalarna.

För övrigt är inverkan av 1,7 kHz-dalen för mittplacerade ljudhändelser klart överdriven för fåmikrofonteknik och icke-existerande för multimonoproduktioner som utgör långt över 99 % av alla populärmusik och även en hel del av klassisk musik. Detta har ältats fler gånger på detta forum än jag orkar tänka på.

Jag är inte helt på det klara med hur den tilltänkta lösningen ska realiseras, då överhörningsreduktion kräver ganska avancerad digital filtrering och har ett tydligt beroende av huvudets position, men vad gäller mikrofonen skulle jag utnyttja vilken pytteliten billig modell som helst. Denna kan kalibreras mot lämplig referensmikrofon, t.ex. UMIK-1 även om det kanske mest är relativa resultat som är av intresse här.

Jag brukade ha drösvis med inte alls oävna miniatyrmikrofoner för mobiltelefoner, hörlurar, laptops och liknande (ett par mm i diameter eller sida) av elektret- och MEMS-typ som skräpade ned min datorväska förr, men har tyvärr inte kvar några.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

JM

Inläggav JM » 2025-02-09 21:42

Tråkigt att du inte har några mini-mickar kvar. Möjligen kan jag åka till någon som har en liten mick så kan jag fixa fram en hifi tokig läkare som kan placera mini-micken i mitt öra. Misstänker att det räcker att med hjälp av ett inspelningsproffs hitta höger och vänster kurva en gång för alla.

Med en centerkanal i mono och lite städade höger och vänster kanaler borde stereobilden bli mindre förvrängd. Genom att dela mittfantomupplevelsen i två nya fantomupplevelser, en för höger och en för vänster kanal. Med en stabil fysisk ceterhögtalare som inte ger x-talk för de dominerade ljudhändelserna i mitten borde för städade laterala kanaler minska faktiska x-talk förvrängningarna från tvåhögtalarar upplevelsen. De kvarvarande ljudskuggorna (HRTF) från laterala kanalerna kommer att upplevas som mer korrekta vid denna trekanals stereo än vid BACCHs tvåhögtalarstereo. Jag menar med tre högtalar ansatsen enligt ovan borde en del av lyssningsposition känsligheten minska som hos BACCH och delar av x-talk förvrängningen minskar oberoende av multimonomick inspelningar eller ej.
Är det värt ett försök?

JM

jansch

Inläggav jansch » 2025-02-09 22:47

JM skrev:Tråkigt att du inte har några mini-mickar kvar. Möjligen kan jag åka till någon som har en liten mick så kan jag fixa fram en hifi tokig läkare som kan placera mini-micken i mitt öra. Misstänker att det räcker att med hjälp av ett inspelningsproffs hitta höger och vänster kurva en gång för alla.

Med en centerkanal i mono och lite städade höger och vänster kanaler borde stereobilden bli mindre förvrängd. Genom att dela mittfantomupplevelsen i två nya fantomupplevelser, en för höger och en för vänster kanal. Med en stabil fysisk ceterhögtalare som inte ger x-talk för de dominerade ljudhändelserna i mitten borde för städade laterala kanaler minska faktiska x-talk förvrängningarna från tvåhögtalarar upplevelsen. De kvarvarande ljudskuggorna (HRTF) från laterala kanalerna kommer att upplevas som mer korrekta vid denna trekanals stereo än vid BACCHs tvåhögtalarstereo. Jag menar med tre högtalar ansatsen enligt ovan borde en del av lyssningsposition känsligheten minska som hos BACCH och delar av x-talk förvrängningen minskar oberoende av multimonomick inspelningar eller ej.
Är det värt ett försök?

JM

MEMS-mikrofoner är billiga men det är en komponent, inte en färdig/fungerande mikrofon med sladd och allt. Dom kostar inte många 10:or i enstyck.
Nu var det ett antal år sedan jag testade några och utvecklingen har ju gått framåt. SNR var inget vidare på bl.a ICS-40619 (trots marknadsföringen) och frekvensgången på den var ok från sådär 100Hz till några kHz om jag minns rätt.

Ior kanske har exempel på någon modernare/bättre variant.
Du får dock förbereda dej på lite "elektronikjobb", inte minst lödning med åtminstone lupp!

JM

Inläggav JM » 2025-02-09 23:20

Finns.

JM

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2025-02-09 23:40

Hur skiljer sig (resultatet) av detta nya BACCH från t.ex. Roland RSS eller Qsound?
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2025-02-09 23:42

Detta med mitt-kanal var ju en av Paul Klippch käpphästar. Och jag är beredd att hålla med. Problemet är att det kräver en 3e högtalare. Och många konsumentar har problem redan med 2. Men jag förstår hans poänger, tror jag.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2025-02-10 00:35

Från annan tråd 2023-06-11.

petersteindl skrev:
JM skrev:Apple o Android använder begreppet Atmos i relation till hörlurar. Är detta snikvarianter eller skall jag börja ladda ner Apple ljudfiler och få bästa spatiala Atmos-ljudet med en skog av högtalare?

JM

Jag vet inte hur deras Atmos för hörlurar är gjort, men du kan själv sätta dig i ett bra Atmosrum och spela upp pulser eller andra ljud ur varje respektive högtalare där du har små mikrofoner instoppade i dina örongångar. Då mäter du din egen HRTF kurvskara från befintliga Atmoshögtalare. Du lägger denna HRTF info i separata kanaler som läggs på befintlig ljudkod i varje kanal och där din apparat mixar ner det till 2 kanaler som du sedan spelar upp via hörlurar. Då blir det en binaural uppspelning av Atmos via hörlurar. Det blir ett förbluffande bra resultat om det görs på ett bra sätt. Jag har själv blivit utsatt för ett sådant test för 6 år sedan i München på Hi End Mässa. Filmljud blev långt över förväntan. Musik med symfoniorkester blev lagom bra. Lurarna var ett par Yamaha-lurar får någon hundring. Elektronikapparaten kostade ½ mille SEK med EUR-kurs anno 2016.

MvH
Peter

Apparaten var en BACCH. https://www.bacch.com/
Systemet klarar att återge varje separata kanal var för sig på ett utomordentligt bra sätt, men så fort det blir lite mer komplicerad fantomprojicering av inspelade ljudkällor så funkar det inte speciellt bra.

Som jag ser det är det en återvändsgränd.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

JM

Inläggav JM » 2025-02-10 11:29

petersteindl skrev:Från annan tråd 2023-06-11.

petersteindl skrev:
JM skrev:Apple o Android använder begreppet Atmos i relation till hörlurar. Är detta snikvarianter eller skall jag börja ladda ner Apple ljudfiler och få bästa spatiala Atmos-ljudet med en skog av högtalare?

JM

Jag vet inte hur deras Atmos för hörlurar är gjort, men du kan själv sätta dig i ett bra Atmosrum och spela upp pulser eller andra ljud ur varje respektive högtalare där du har små mikrofoner instoppade i dina örongångar. Då mäter du din egen HRTF kurvskara från befintliga Atmoshögtalare. Du lägger denna HRTF info i separata kanaler som läggs på befintlig ljudkod i varje kanal och där din apparat mixar ner det till 2 kanaler som du sedan spelar upp via hörlurar. Då blir det en binaural uppspelning av Atmos via hörlurar. Det blir ett förbluffande bra resultat om det görs på ett bra sätt. Jag har själv blivit utsatt för ett sådant test för 6 år sedan i München på Hi End Mässa. Filmljud blev långt över förväntan. Musik med symfoniorkester blev lagom bra. Lurarna var ett par Yamaha-lurar får någon hundring. Elektronikapparaten kostade ½ mille SEK med EUR-kurs anno 2016.

MvH
Peter

Systemet klarar att återge varje separata kanal var för sig på ett utomordentligt bra sätt, men så fort det blir lite mer komplicerad fantomprojicering av inspelade ljudkällor så funkar det inte speciellt bra.

Med två högtalare är det komplicerat. Men med en centerhgt blir det bättre. Frågan är om det blir tillräckligt bra totalt.
Peter du har ju flera gånger signalerat att du har ett 3 högtalare system på G. Är det nerlagt?

JM

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2025-02-10 12:50

jansch skrev:
MEMS-mikrofoner är billiga men det är en komponent, inte en färdig/fungerande mikrofon med sladd och allt. Dom kostar inte många 10:or i enstyck.
Nu var det ett antal år sedan jag testade några och utvecklingen har ju gått framåt. SNR var inget vidare på bl.a ICS-40619 (trots marknadsföringen) och frekvensgången på den var ok från sådär 100Hz till några kHz om jag minns rätt.

Ior kanske har exempel på någon modernare/bättre variant.
Du får dock förbereda dej på lite "elektronikjobb", inte minst lödning med åtminstone lupp!

MEMS-mikrofoner hade i sammanhanget goda prestanda redan för 15 år sedan.

Idag kan man köpa komponenter med analog eller digital utgång som har SNR om ca 70 dBA, frekvensområde ca 15-20 000 Hz (en högfrekvent resonanstopp), 1 % THD vid ca 115 dB och en storlek om ca 3x3 mm. Högvolympris ett par kronor, styckevis ett par tior. 8O

Den som letar kan dock säkert hitta någon färdig miniatyrmikrofon som inte kräver handpåläggning i form av lödning.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

JM

Inläggav JM » 2025-02-10 15:03

Griesinger hade ngn mikrofon i örat kopplat till ett frekvens korrigeringsprogram i relation till hörlurar. Hittar inte länken.
Möjligen hade han en tunn slang i yttre örongången med mikrofoner utanför o jag minns rätt.

JM

jansch

Inläggav jansch » 2025-02-10 15:41

JM skrev:Griesinger hade ngn mikrofon i örat kopplat till ett frekvens korrigeringsprogram i relation till hörlurar. Hittar inte länken.
Möjligen hade han en tunn slang i yttre örongången med mikrofoner utanför o jag minns rätt.

JM

Du kan nog minnas rätt. Sondmikrofoner (Probe microphones) finns med både "slang" och rör men då det är lite "udda grejor" blir prisbilden därefter.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2025-02-10 16:30

När jag körde en testperiod på uBACCH (enkel plugin) blev jag inte så där jätteimponerad. Det lät visserligen rätt så bra med typiskt ganska glesa och luftiga symfoni-inspelningar men inte så mycket mer, så inspelningarna bör nog helst vara anpassade och gjorda specifikt för uppspelning med crosstalk reducering för att fullt komma till sin rätt.

För mig som lyssnar på lite allt möjligt från rock, och ibland men mer sällan på klassisk musik, så handlar det mest om en pålagd "effekt" vilket i vissa fall kan låta relativt övertygande men ibland inte, och direkt konstigt om ljudmixen innehåller hårt-panorerade ljudinslag som är tänkta att höras "naturligt med båda öronen" från den panorerade riktningen, men där man istället får en något obehaglig känsla av att vara halvdöv i motsatta örat precis som det blir när man hör ett totalt isolerat ljudinslag från antingen vänster eller höger sida i ett par hörlurar.

Men med ovanstående sagt så jag tycker definitivt att ni andra borde testa uBACCH i era ljudsystem, programmet finns som demo, är enkelt att använda med endast ett reglage för lyssningsvinkel, och fungerar nog med allt som tar VST plugins så som en DAW och kanske direkt i EAPO om man använder det.

Det vore intressant att höra vad ni andra tycker, det kan ju hända att det förhöjer eran ljudupplevelse beroende på vilken typ av musik ni främst lyssnar på. Testa och återkom med era intryck! :)

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2025-02-10 17:19

JM skrev:Med en centerkanal i mono och lite städade höger och vänster kanaler borde stereobilden bli mindre förvrängd. Genom att dela mittfantomupplevelsen i två nya fantomupplevelser, en för höger och en för vänster kanal. Med en stabil fysisk ceterhögtalare som inte ger x-talk för de dominerade ljudhändelserna i mitten borde för städade laterala kanaler minska faktiska x-talk förvrängningarna från tvåhögtalarar upplevelsen. De kvarvarande ljudskuggorna (HRTF) från laterala kanalerna kommer att upplevas som mer korrekta vid denna trekanals stereo än vid BACCHs tvåhögtalarstereo. Jag menar med tre högtalar ansatsen enligt ovan borde en del av lyssningsposition känsligheten minska som hos BACCH och delar av x-talk förvrängningen minskar oberoende av multimonomick inspelningar eller ej.
Är det värt ett försök?

JM

Inte för att jag kan påstå att jag hör några direkt tonala fel med centralt panorerade ljud i mitt ljudsystem, men att döma av diverse Atmos-ljudmixar jag har lyssnat på så tror jag det det blir bäst ljudande helhetsresultat om du bara försöker utvinna den ljudinformation du vill ha i centerhögtalaren, men samtidigt låta höger och vänster högtalare fortsatt spela all ljudinformation inklusive "center-informationen" då eventuella sterofel troligtvis kommer maskeras av det "lagade" ljudet från centerhögtalaren.

Orsaken till mitt övanstående förslag är dock inte av tonala skäl utan mer av spridningsskäl då jag kommit fram till att många ljudinslag, och då framförallt inte röster, låter alltför isolerade när de är mixade till endast centerkanalen. Av den anledningen verkar de flesta som mixar i Atmos antingen sprida ut sångarens röst till alla de tre främre kanalerna hyfsat jämnt, eller så undviker de i vissa fall centerkanalen helt och hållet och låter istället vänster och höger frontkanaler sköta röster med vanlig stereo-fantomprojicering.

Och på tal om Atmos, kanske borde du istället satsa på ett surroundsystem istället för att försöka utvinna något du uppenbarligen saknar vid tvåkanalslyssning. Ljudbiblioteket växer sig allt större varje dag på Apple Music och Tidal med musik i Atmos, och jag tycker man kommer ganska långt med ett 5.1-system ifall man anser ett fullskaligt Atmos-system vara aningen överdrivet. Och om du så vill så går det säkert att välja att spela upp Atmos-spåren med endast de tre främre kanalerna bara genom att välja den konfigurationen i recievern. Denna lösning är nog både billigare och ger säkert ett bättre ljudmässigt resultat än den lösningen du funderar på just nu.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2025-02-10 19:28

JM skrev:
petersteindl skrev:Från annan tråd 2023-06-11.

petersteindl skrev:

MvH
Peter

Med två högtalare är det komplicerat. Men med en centerhgt blir det bättre. Frågan är om det blir tillräckligt bra totalt.
Peter du har ju flera gånger signalerat att du har ett 3 högtalare system på G. Är det nerlagt?

JM

Nej, det är definitivt inte nerlagt. Mina första prover skedde 1989/90. Redan då förstod jag att detta är framtiden. Sedan dess har jag hållit tyst om projektet. Jag har använt systemet hemma under perioder och jag har använt systemet på mässor där jag dolt centerhögtalaren. Jag har skrivit angående detta tidigare.

Vid Cross-talk XT-eliminering finns inneboende stora problem. Ett av problemen är att de som eftersträvar XT har inte förstått hörseln med dess förmåga att höra riktning. Jag vet, eftersom jag varit inne på samma tankar under en period, tills jag förstod hur hörseln egentligen hör riktning. För att komma till förståelse måste man även förstå vad riktning i sig är för egenskap och vad fenomenet Ljud är för något.

Slår man ihop dessa egenskaper, så faller väldigt mycket av gamla kunskaper. Det betyder inte att det var dåligt med dessa kunskaper eftersom det inte går att komma till pudelns kärna utan dessa tidigare kunskaper. De utgör ett fundament som man måste analysera på djupet, för att få en insikt hur saker inte fungerar och hur saker fungerar.

I princip håller jag det mesta för mig själv än så länge. Det jag kan säga är att Ljud ännu inte är kartlagt och därmed är heller inte Ljud-återgivning ens påbörjad. Det är min syn på saken.
Ja, jag har läst det mesta av akustisk facklitteratur och läroböcker och insett att det är stora luckor och många frågetecken som uppstår.

lilltroll som tidigare forskare och labassistent inom ljud på KTH var anställd på Bremen i 10 år.
Då han konfronteras med mina idéer och synpunkter och gavs i uppdrag att simulera, så fick både han och jag många aha-upplevelser som vi tagit med oss.
På min fråga till lilltroll om han någonsin studerat eller läst eller sett eller ens hört talas om det som vi nu forskar i, så var hans svar entydigt Nej, det vi nu simulerar har han aldrig sett eller ens hört talas om.
Då var min fråga om han anser det vara riktigt den syn på ljud som vi nu anammar. Då var hans svar Ja. Därmed fallerar tidigare kunskaper i ämnet.
Formlerna är lika. Vågekvationen gäller. Euler kan användas. Det är alltså inget konstigt. Naturlagarna gäller och de utgör grunden för Lilltrolls simuleringar.
Matematiken är samma, men betydligt mer differentierad och utökad, eftersom fysiken och akustiken fått en ny mening.
Ibland kan självklara saker som finns framför näsan vara saker man förbiser. Då man slutar förbise dessa, så faller saker på sin rätta plats. Det forskas massor på området, med massvis med nya artiklar och böcker och det är helt ok. Många bäckar små. Detta gäller akustiska fenomen.

Sedan har vi läran om hörseln, d v s psykoakustiken, där det neurala kommer in med alla dess ingredienser. Även där, eller snarast, i synnerhet där, forskas det extremt mycket och även i de fall då man sammanfogar akustik och psykoakustik i gemensamma forskningsprojekt för att uppnå större och mer genomgripande förståelse.

Men pudelns kärna har jag bara sett nämnas i förbigående inom akustiken och då enbart av vissa, men har ännu inte använts som modell för ljud.

Stig Carlsson som forskare upptäckte tidigt vissa saker gällande Ljud-återgivning och hörseln. Han drog en del bra och häpnadsväckande slutsatser. Men efter ett tag även en del felaktiga. Det beror på att han inte hade klart för sig vad entiteten Ljud är för något. Vi talar alltså om perioden 1949 till 1980. Det som hände efter 1979/80 kommer jag återkomma till. Stig forskningsperiod var då över. Därefter konstruerades högtalare på beställning av försäljningsledet. Det är inte samma sak som grundforskning, men börjar kassan sina så är det så.

I och med att fenomenet Ljud ännu inte kartlagts så är fältet fortfarande fritt gällande fenomenet Ljud och Ljud-återgivning. Detta Faktum kallas Blue Ocean på fackspråk inom Investment och ekonomiska investeringar.

Det krävs ekonomi för att färdigställa all kunskap jag samlat på mig under min tid inom Ljud. Det krävs mer än 1 miljard SEK.
De bolag som lyckats med att etablera sig på marknaden har alla haft stora investeringar bakom sig.
Devialet är ett exempel, flera miljarder.
Sonos ett annat exempel, flera miljarder USD. Det är det som gäller.

Ekonomi kan tillföras som bidrag eller som investeringar eller som lån med ränta.
Inget företag har kunnat uppnå expansion med lån. Det krävs även investering i form av stort eget kapital och/eller stora bidrag som inte behöver betalas tillbaka.

Men, för att återknyta till saken. Det går att skapa en helt ny era inom Ljud-återgivning, med oanade och häpnadsväckande resultat. Det gäller både via högtalare och hörlurar.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

JM

Inläggav JM » 2025-02-10 21:56

petersteindl skrev:Nej, det är definitivt inte nerlagt. Mina första prover skedde 1989/90. Redan då förstod jag att detta är framtiden. Sedan dess har jag hållit tyst om projektet. Jag har använt systemet hemma under perioder och jag har använt systemet på mässor där jag dolt centerhögtalaren. Jag har skrivit angående detta tidigare.

Ok då är jag kanske är på rätt spår.
Peter som jag ser det har du inget nytt att bidra med hur jag skall gå vidare.
Jag forsätter och sätter upp Apogee som sidohgt och en Yamaha NS-1000 som centerhgt. Eller alternativt 3 st NS-1000.
Letar vidare efter micromikrofon.

JM

JM

Inläggav JM » 2025-02-10 22:33

goat76 skrev:
JM skrev:Med en centerkanal i mono och lite städade höger och vänster kanaler borde stereobilden bli mindre förvrängd.

JM

Inte för att jag kan påstå att jag hör några direkt tonala fel med centralt panorerade ljud i mitt ljudsystem, men att döma av diverse Atmos-ljudmixar jag har lyssnat på så tror jag det det blir bäst ljudande helhetsresultat om du bara försöker utvinna den ljudinformation du vill ha i centerhögtalaren, men samtidigt låta höger och vänster högtalare fortsatt spela all ljudinformation inklusive "center-informationen" då eventuella sterofel troligtvis kommer maskeras av det "lagade" ljudet från centerhögtalaren.

Orsaken till mitt övanstående förslag är dock inte av tonala skäl utan mer av spridningsskäl då jag kommit fram till att många ljudinslag, och då framförallt inte röster, låter alltför isolerade när de är mixade till endast centerkanalen. Av den anledningen verkar de flesta som mixar i Atmos antingen sprida ut sångarens röst till alla de tre främre kanalerna hyfsat jämnt, eller så undviker de i vissa fall centerkanalen helt och hållet och låter istället vänster och höger frontkanaler sköta röster med vanlig stereo-fantomprojicering.

Och på tal om Atmos, kanske borde du istället satsa på ett surroundsystem istället för att försöka utvinna något du uppenbarligen saknar vid tvåkanalslyssning. Ljudbiblioteket växer sig allt större varje dag på Apple Music och Tidal med musik i Atmos, och jag tycker man kommer ganska långt med ett 5.1-system ifall man anser ett fullskaligt Atmos-system vara aningen överdrivet. Och om du så vill så går det säkert att välja att spela upp Atmos-spåren med endast de tre främre kanalerna bara genom att välja den konfigurationen i recievern. Denna lösning är nog både billigare och ger säkert ett bättre ljudmässigt resultat än den lösningen du funderar på just nu.

Apple Atmos är intressant. Hur låter stereo via Atmos simulering? Hur är simuleringen löst tekniskt.

JM

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2025-02-10 23:02

petersteindl skrev:Det krävs ekonomi för att färdigställa all kunskap jag samlat på mig under min tid inom Ljud. Det krävs mer än 1 miljard SEK.

Apple har säkert någon miljard över!
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2025-02-10 23:50

JM skrev:Apple Atmos är intressant. Hur låter stereo via Atmos simulering? Hur är simuleringen löst tekniskt.

Jag har hitills bara lyssnat på Atmos i 5.1 i mitt egna ljudsystem, men alla de exempel jag hört av Atmos-spår nedmixade till tvåkanalsspår har låtit felfria, så för mig är det ganska tydligt att nedmixning är mycket enklare att "automatisera" istället för att försöka utvinna extra ljudkanaler från ett stereospår.

Det enda du behöver är:
1.Dolby Atmos kompatibel receiver
2. Apple TV
3. Testmånad på Apple Music eller Tidal vilka båda har ett stort utbud med musik i Atmos. Själv kör jag Tidal.
4. Sen är det väl bara att införskaffa den mängd högtalare du är intresserad av, så är det bara att låta receivern sköta nedmixningen av Atmos-ljudspåren till de kanalerna.

Här är en websida med en massa jämförelser av olika format av samma album, och i de flesta recensioner lägger de upp diverse 30 sekunders exempelljudfiler och ofta finns det flerkanalsljudspår samt nedmixade Atmos-spår till 2 kanalsspår ifall albumet finns i Atmos. Du kan ju lyssna och ladda ned diverse ljudspår om du vill ha något att testa med.
https://magicvinyldigital.net/

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2025-02-11 09:30

hifikg skrev:
petersteindl skrev:Det krävs ekonomi för att färdigställa all kunskap jag samlat på mig under min tid inom Ljud. Det krävs mer än 1 miljard SEK.

Jag behöver minst tre miljarder amerikanska dollar för att färdigställa all kunskap jag samlat på mig under min tid inom ljud! Så det så! :D
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2025-02-11 09:59

Ja, det är dyrt med ljud. 8)

JM

Inläggav JM » 2025-02-11 17:45

Här finns en massa mikrofoner. Tyvärr är min kompetens på området blygsam.
Vilken mic är lämpligast o hur skall jag fästa den vid/i örat.
Obs skall inte korrigera för yttre hörselgångens påverkan på frekvskurvan invid trumhinnan utan registrera ljudskuggans frekvenser o amplituder invid yttre hörselgången.

https://www.thomann.de/se/lavalier-mikr ... ilter=true

JM

jansch

Inläggav jansch » 2025-02-11 19:27

JM skrev:Här finns en massa mikrofoner. Tyvärr är min kompetens på området blygsam.
Obs skall inte korrigera för yttre hörselgångens påverkan på frekvskurvan invid trumhinnan utan registrera ljudskuggans frekvenser o amplituder invid yttre hörselgången.

JM

Jag tror du bör fundera på vilket frekvensområde du bör täcka in.
OM det räcker med sådär 100 - 3kHz fungerar nog de flesta elektretmikrofoner.
Jag har inte funderat igenom problemställningen ordentligt men spontant är det nog IAD som blir väldigt dominerande för upplevelsen och då borde du täcka in till åtminstone 10kHz (tror jag).
Dock som jag nämnt tidigare - mikrofonens fysiska storlek blir ett problem. Säkert lika problematiskt som frekvenskurve-avvikelser för vald mikrofon.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2025-02-12 00:40

Morello skrev:
hifikg skrev:

Jag behöver minst tre miljarder amerikanska dollar för att färdigställa all kunskap jag samlat på mig under min tid inom ljud! Så det så! :D

Elon har tusen miljarder över för tillfället, fast det var väl omräknat till SEK, kanske kan räcka en bit på vägen!
Sitter nöjd :)

JM

Inläggav JM » 2025-02-12 07:56

jansch skrev:
JM skrev:Här finns en massa mikrofoner. Tyvärr är min kompetens på området blygsam.

JM

Jag tror du bör fundera på vilket frekvensområde du bör täcka in.
OM det räcker med sådär 100 - 3kHz fungerar nog de flesta elektretmikrofoner.
Jag har inte funderat igenom problemställningen ordentligt men spontant är det nog IAD som blir väldigt dominerande för upplevelsen och då borde du täcka in till åtminstone 10kHz (tror jag).
Dock som jag nämnt tidigare - mikrofonens fysiska storlek blir ett problem. Säkert lika problematiskt som frekvenskurve-avvikelser för vald mikrofon.

Basen i rum har i stort sett ingen upplevd riktning. Så runt 300-500 Hz o uppåt 10 000 Hz är nog ok. Har några kalibrerade mickar att kalibrera emot.
Kanske går det att sätta en tunn plastslang runt mikrofonen likt Griesinger gjorde. Krympslang? Kalibrera plastslangsmikrofonen. Slangspetsen i yttre örongången mm.

Är denna ok?
https://www.thomann.de/se/the_tbone_bodymike_tan_ew.htm

JM

Återgå till Generellt om hifi