Moderator: Redaktörer
JM skrev:Söker förslag på mikrofon för registrering invid yttre hörselgången.
JM
JM skrev:Tråkigt att du inte har några mini-mickar kvar. Möjligen kan jag åka till någon som har en liten mick så kan jag fixa fram en hifi tokig läkare som kan placera mini-micken i mitt öra. Misstänker att det räcker att med hjälp av ett inspelningsproffs hitta höger och vänster kurva en gång för alla.
Med en centerkanal i mono och lite städade höger och vänster kanaler borde stereobilden bli mindre förvrängd. Genom att dela mittfantomupplevelsen i två nya fantomupplevelser, en för höger och en för vänster kanal. Med en stabil fysisk ceterhögtalare som inte ger x-talk för de dominerade ljudhändelserna i mitten borde för städade laterala kanaler minska faktiska x-talk förvrängningarna från tvåhögtalarar upplevelsen. De kvarvarande ljudskuggorna (HRTF) från laterala kanalerna kommer att upplevas som mer korrekta vid denna trekanals stereo än vid BACCHs tvåhögtalarstereo. Jag menar med tre högtalar ansatsen enligt ovan borde en del av lyssningsposition känsligheten minska som hos BACCH och delar av x-talk förvrängningen minskar oberoende av multimonomick inspelningar eller ej.
Är det värt ett försök?
JM
petersteindl skrev:JM skrev:Apple o Android använder begreppet Atmos i relation till hörlurar. Är detta snikvarianter eller skall jag börja ladda ner Apple ljudfiler och få bästa spatiala Atmos-ljudet med en skog av högtalare?
JM
Jag vet inte hur deras Atmos för hörlurar är gjort, men du kan själv sätta dig i ett bra Atmosrum och spela upp pulser eller andra ljud ur varje respektive högtalare där du har små mikrofoner instoppade i dina örongångar. Då mäter du din egen HRTF kurvskara från befintliga Atmoshögtalare. Du lägger denna HRTF info i separata kanaler som läggs på befintlig ljudkod i varje kanal och där din apparat mixar ner det till 2 kanaler som du sedan spelar upp via hörlurar. Då blir det en binaural uppspelning av Atmos via hörlurar. Det blir ett förbluffande bra resultat om det görs på ett bra sätt. Jag har själv blivit utsatt för ett sådant test för 6 år sedan i München på Hi End Mässa. Filmljud blev långt över förväntan. Musik med symfoniorkester blev lagom bra. Lurarna var ett par Yamaha-lurar får någon hundring. Elektronikapparaten kostade ½ mille SEK med EUR-kurs anno 2016.
MvH
Peter
petersteindl skrev:Från annan tråd 2023-06-11.petersteindl skrev:JM skrev:Apple o Android använder begreppet Atmos i relation till hörlurar. Är detta snikvarianter eller skall jag börja ladda ner Apple ljudfiler och få bästa spatiala Atmos-ljudet med en skog av högtalare?
JM
Jag vet inte hur deras Atmos för hörlurar är gjort, men du kan själv sätta dig i ett bra Atmosrum och spela upp pulser eller andra ljud ur varje respektive högtalare där du har små mikrofoner instoppade i dina örongångar. Då mäter du din egen HRTF kurvskara från befintliga Atmoshögtalare. Du lägger denna HRTF info i separata kanaler som läggs på befintlig ljudkod i varje kanal och där din apparat mixar ner det till 2 kanaler som du sedan spelar upp via hörlurar. Då blir det en binaural uppspelning av Atmos via hörlurar. Det blir ett förbluffande bra resultat om det görs på ett bra sätt. Jag har själv blivit utsatt för ett sådant test för 6 år sedan i München på Hi End Mässa. Filmljud blev långt över förväntan. Musik med symfoniorkester blev lagom bra. Lurarna var ett par Yamaha-lurar får någon hundring. Elektronikapparaten kostade ½ mille SEK med EUR-kurs anno 2016.
MvH
Peter
Apparaten var en BACCH. https://www.bacch.com/
Systemet klarar att återge varje separata kanal var för sig på ett utomordentligt bra sätt, men så fort det blir lite mer komplicerad fantomprojicering av inspelade ljudkällor så funkar det inte speciellt bra.
Som jag ser det är det en återvändsgränd.
jansch skrev:
MEMS-mikrofoner är billiga men det är en komponent, inte en färdig/fungerande mikrofon med sladd och allt. Dom kostar inte många 10:or i enstyck.
Nu var det ett antal år sedan jag testade några och utvecklingen har ju gått framåt. SNR var inget vidare på bl.a ICS-40619 (trots marknadsföringen) och frekvensgången på den var ok från sådär 100Hz till några kHz om jag minns rätt.
Ior kanske har exempel på någon modernare/bättre variant.
Du får dock förbereda dej på lite "elektronikjobb", inte minst lödning med åtminstone lupp!
JM skrev:Griesinger hade ngn mikrofon i örat kopplat till ett frekvens korrigeringsprogram i relation till hörlurar. Hittar inte länken.
Möjligen hade han en tunn slang i yttre örongången med mikrofoner utanför o jag minns rätt.
JM
JM skrev:Med en centerkanal i mono och lite städade höger och vänster kanaler borde stereobilden bli mindre förvrängd. Genom att dela mittfantomupplevelsen i två nya fantomupplevelser, en för höger och en för vänster kanal. Med en stabil fysisk ceterhögtalare som inte ger x-talk för de dominerade ljudhändelserna i mitten borde för städade laterala kanaler minska faktiska x-talk förvrängningarna från tvåhögtalarar upplevelsen. De kvarvarande ljudskuggorna (HRTF) från laterala kanalerna kommer att upplevas som mer korrekta vid denna trekanals stereo än vid BACCHs tvåhögtalarstereo. Jag menar med tre högtalar ansatsen enligt ovan borde en del av lyssningsposition känsligheten minska som hos BACCH och delar av x-talk förvrängningen minskar oberoende av multimonomick inspelningar eller ej.
Är det värt ett försök?
JM
JM skrev:petersteindl skrev:Från annan tråd 2023-06-11.petersteindl skrev:
MvH
Peter
Apparaten var en BACCH. https://www.bacch.com/
Systemet klarar att återge varje separata kanal var för sig på ett utomordentligt bra sätt, men så fort det blir lite mer komplicerad fantomprojicering av inspelade ljudkällor så funkar det inte speciellt bra.
Som jag ser det är det en återvändsgränd.
Med två högtalare är det komplicerat. Men med en centerhgt blir det bättre. Frågan är om det blir tillräckligt bra totalt.
Peter du har ju flera gånger signalerat att du har ett 3 högtalare system på G. Är det nerlagt?
JM
petersteindl skrev:Nej, det är definitivt inte nerlagt. Mina första prover skedde 1989/90. Redan då förstod jag att detta är framtiden. Sedan dess har jag hållit tyst om projektet. Jag har använt systemet hemma under perioder och jag har använt systemet på mässor där jag dolt centerhögtalaren. Jag har skrivit angående detta tidigare.
goat76 skrev:JM skrev:Med en centerkanal i mono och lite städade höger och vänster kanaler borde stereobilden bli mindre förvrängd.
JM
Inte för att jag kan påstå att jag hör några direkt tonala fel med centralt panorerade ljud i mitt ljudsystem, men att döma av diverse Atmos-ljudmixar jag har lyssnat på så tror jag det det blir bäst ljudande helhetsresultat om du bara försöker utvinna den ljudinformation du vill ha i centerhögtalaren, men samtidigt låta höger och vänster högtalare fortsatt spela all ljudinformation inklusive "center-informationen" då eventuella sterofel troligtvis kommer maskeras av det "lagade" ljudet från centerhögtalaren.
Orsaken till mitt övanstående förslag är dock inte av tonala skäl utan mer av spridningsskäl då jag kommit fram till att många ljudinslag, och då framförallt inte röster, låter alltför isolerade när de är mixade till endast centerkanalen. Av den anledningen verkar de flesta som mixar i Atmos antingen sprida ut sångarens röst till alla de tre främre kanalerna hyfsat jämnt, eller så undviker de i vissa fall centerkanalen helt och hållet och låter istället vänster och höger frontkanaler sköta röster med vanlig stereo-fantomprojicering.
Och på tal om Atmos, kanske borde du istället satsa på ett surroundsystem istället för att försöka utvinna något du uppenbarligen saknar vid tvåkanalslyssning. Ljudbiblioteket växer sig allt större varje dag på Apple Music och Tidal med musik i Atmos, och jag tycker man kommer ganska långt med ett 5.1-system ifall man anser ett fullskaligt Atmos-system vara aningen överdrivet. Och om du så vill så går det säkert att välja att spela upp Atmos-spåren med endast de tre främre kanalerna bara genom att välja den konfigurationen i recievern. Denna lösning är nog både billigare och ger säkert ett bättre ljudmässigt resultat än den lösningen du funderar på just nu.
petersteindl skrev:Det krävs ekonomi för att färdigställa all kunskap jag samlat på mig under min tid inom Ljud. Det krävs mer än 1 miljard SEK.
JM skrev:Apple Atmos är intressant. Hur låter stereo via Atmos simulering? Hur är simuleringen löst tekniskt.
hifikg skrev:petersteindl skrev:Det krävs ekonomi för att färdigställa all kunskap jag samlat på mig under min tid inom Ljud. Det krävs mer än 1 miljard SEK.
Apple har säkert någon miljard över!
JM skrev:Här finns en massa mikrofoner. Tyvärr är min kompetens på området blygsam.
Vilken mic är lämpligast o hur skall jag fästa den vid/i örat.
Obs skall inte korrigera för yttre hörselgångens påverkan på frekvskurvan invid trumhinnan utan registrera ljudskuggans frekvenser o amplituder invid yttre hörselgången.
https://www.thomann.de/se/lavalier-mikr ... ilter=true
JM
Morello skrev:hifikg skrev:petersteindl skrev:Det krävs ekonomi för att färdigställa all kunskap jag samlat på mig under min tid inom Ljud. Det krävs mer än 1 miljard SEK.
Apple har säkert någon miljard över!
Jag behöver minst tre miljarder amerikanska dollar för att färdigställa all kunskap jag samlat på mig under min tid inom ljud! Så det så!
jansch skrev:JM skrev:Här finns en massa mikrofoner. Tyvärr är min kompetens på området blygsam.
Vilken mic är lämpligast o hur skall jag fästa den vid/i örat.
Obs skall inte korrigera för yttre hörselgångens påverkan på frekvskurvan invid trumhinnan utan registrera ljudskuggans frekvenser o amplituder invid yttre hörselgången.
https://www.thomann.de/se/lavalier-mikr ... ilter=true
JM
Jag tror du bör fundera på vilket frekvensområde du bör täcka in.
OM det räcker med sådär 100 - 3kHz fungerar nog de flesta elektretmikrofoner.
Jag har inte funderat igenom problemställningen ordentligt men spontant är det nog IAD som blir väldigt dominerande för upplevelsen och då borde du täcka in till åtminstone 10kHz (tror jag).
Dock som jag nämnt tidigare - mikrofonens fysiska storlek blir ett problem. Säkert lika problematiskt som frekvenskurve-avvikelser för vald mikrofon.
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot], Magnuz och 19 gäster