Lyssningsjämförelse på Tuben. Gamla B&W emot nya

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
distad

Lyssningsjämförelse på Tuben. Gamla B&W emot nya

Inläggav distad » 2025-02-10 12:48

https://www.youtube.com/watch?v=NPC21gi ... ityHamburg
Just där skulle jag velat "sitta" och lyssna på en av mina absolut favorithögtalare genom åren och jämföra emot dagens. Har det blivit bättre eller sämre eller bara annorlunda. Ni som har bra hörlurar ihop med datorn eller sitter med Tuben på era riggar, vad hör ni ? Hur upplever ni skillnaderna. Jag minns när jag hörde den första utgåvan D ifrån B&W och det var många år sedan och både jag och kollegan som hade 802N då gjorde tummen ned.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten och Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.
Audiofil som tycker om "naturligt" ljud och riktigt feta kablar.

Användarvisningsbild
Beakungen

Re: Lyssningsjämförelse på Tuben. Gamla B&W emot nya

Inläggav Beakungen » 2025-02-10 14:56

Inga direkt bra lurar på jobbet. Men jag gillade den äldre B&Wn i det klippet iaf.

Har hört dem nya i gbg på hifiklubben å var faktiskt inte speciellt imponerad alls 8O

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2025-02-10 16:03

Märkligt musikval för att jämföra högtalare, tycker jag. Även om man gillar den typen av pop tycker jag att det är svårt att veta vad som är inspelning och vad som är högtalare. Men de kanske spelar mycket välkända nummer.

Solopiano vid realistisk nivå tycker jag visar skillnader mellan högatalare snabbt.

Men youtube är kul!
... tycker jag!

Per

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2025-02-10 16:57

Nu har jag inga bra lurar men det var ju en rejäl ljudskillnad.
De nyare högtalarna låter konstigt, påminner mig om hur det brukar låta när man råkat fasvända ena högtalaren.

De äldre är i vilket fall mycket snyggare.. :)
Mvh
Magnus

Tell

Inläggav Tell » 2025-02-11 11:45

Att jämföra två högtalare såhär genom en mikrofon, Youtube och sina egna högtalare/hörlurar går ju, men det blir bara en relativt jämförelse mellan just dom två som inte säger nånting om hur dom faktiskt låter på riktigt i absoluta termer. Kanske en lite kul grej alltså, men inget man ska basera några som helst val på.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2025-02-12 00:17

Jag har börjat springa på mässor och butiksbesök via tuben, perfekt för att inse att det mesta låter som mina defekta AirPods varefter jag lugnt kan luta mig tillbaka o sitta nöjd :D
Anledningen till att jag fortsätter ränna runt är att det är ett trivsamt sätt att hitta ny musik, det är därför jag besöker HEM, räknar inte med att hitta något i apparatväg som väcker ha-begär, men musiken är ibland alldeles förträfflig. Via Tuben hittar jag ännu mer musik, Shazamar och streamar för glatta livet, kul! Har bara köpt en handfull CD/nedladdningar i år.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2025-02-12 10:36

Man hör ju bara "vissa" grejer, och inte som om man satt framför och lyssnade. Men i klippet så fick jag en Déjà vu till demon som jag och kollegan var på. Hård basåtergivning, som slog onaturligt hårt, inte hissad direkt med stum på något sätt. Man hör att det låter konstigt om den. Och de övre registren som glänser på N802 fanns inte där. För mig var det en gåta hur en efterföljare kunde låta så pass sämre när vi var på den demon... Har lyssnat på lite olika högtalare som de har haft på Tuben, och hört vissa skillnader ibland.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten och Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.
Audiofil som tycker om "naturligt" ljud och riktigt feta kablar.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2025-03-07 12:36

Säga vad man vill om lyssningstester på YouTube, men nog kan man iallafall höra vilken stor ljudmässig förändring som skett för denna B&W modell.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2025-03-07 12:49

Tar de gamla vilken dag i veckan som.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
VintageHiFi

Inläggav VintageHiFi » 2025-03-07 12:52

Gamlingarna både ser snyggare ut & låter bättre, känns som man utvecklat åt fel håll.

Fast hade jag fått nått av paren gratis hade jag tagit det nyare paret, sålt det, köpt det äldre paret & haft en påse pengar över. :mrgreen:

Tell

Inläggav Tell » 2025-03-10 17:59

Ja dom gamla är betydligt snyggare! Finare trädlåda, snyggare basar och det gula mellanregistret är en trevlig accent, och dåligt lär dom ju garanterat inte alls låta!

Återgå till Generellt om hifi