Här sågas HIFI-myter med vetenskapliga fakta:

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

JM

Här sågas HIFI-myter med vetenskapliga fakta:

Inläggav JM » 2025-02-19 14:54

Grupplöptiden:
Grupplöptiden är matematiskt kopplad till frekvensgången för alla minimumfassystem. Jämnast frekvensgång ger lägst grupplöptid och det spelar ingen roll om man ändrar egenskaperna elektroniskt eller elektromekaniskt/akustiskt.

Dock bör betonas att inverkan av rumsresonanser är långt viktigare än högtalarnas egenskaper vad gäller grupplöptid som i praktiken är en icke-fråga för typiska högtalare.

Subbaljud går att lokaliser i lyssningsrum.

Subbasar skall inte placeras i hörn.

Subbasar skall bara placeras invid fronthgt.

Jag hör 20000 Hz när jag drar på högvolym.

Det är skillnad på kablar o kablar.

Fortsätt o bidra med myter o vetenskapliga fakta. Gärna länkar.

Jag kommer lägga svaren i första inlägget.

JM
Senast redigerad av JM 2025-02-20 14:11, redigerad totalt 1 gång.
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. "Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
distad

Re: Här sågas HIFI-myter med vetenskapliga fakta:

Inläggav distad » 2025-02-19 15:10

Vill du bli medlem i Kabeltroendes riksförbund ? :D
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten och Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.
Audiofil som tycker om "naturligt" ljud och riktigt feta kablar.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2025-02-19 15:37

Ja, det är lite oklart om det som presenteras är vetenskap eller myter.

Finns dessutom lite gamla trådar att botanisera i.

2007: Hifi-myter och hur det faktiskt.se är...

2008: HiFi myter

2008: myter, placebo, verklighet?

2013: Hifi-världens myter
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2025-02-19 16:43

Douglas Self har gjort en mycket fin sammanfattning i boken "audio power amplifier design". Kapitlet heter "Subjectivism in audio".
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

jansch

Inläggav jansch » 2025-02-19 17:58

Det är ett "känsligt" ämne för många så man bör vara extra tydlig.

När det gäller ANALOG hantering av signaler/ljud går det i princip ALLTID att detektera skillnader/olinjäritet medelst mätutrustning. En helt annan sak är vad som är hörbart.
Alltså, en ANALOG signal degeneras alltid!*

Detta gäller även för kablar när man inte har tagit hänsyn till fysikens lagar utan istället hittar på pajasargument och lösningar som strider mot vetenskap.

När det gäller DIGITAL hantering av signaler kan man på förhand bestämma vilken "kvalitet" som önskas, d v s om bitfel skall accepteras till en viss nivå eller ej.
Viktigt! D/A-omvandling är analog teknik.
En DIGITAL signal degenereras inte.*

* Varje komponent i en analog krets, oavsett om det ledningar eller halvledare, mm tillför olinjäriteter. I en digital lösning förnyas digitala informationen för varje digital grind, den "synbara" kvaliteten kan därför vara bättre efter miljontals digitala grindar.

Men, som sagt, man måste skilja på vad om är hörbart och ha en logiskt rimlig inställning till distorsionsnivåer osv.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2025-02-19 18:01

Det går alldeles utmärkt att degenerera digitala signaler - däremot går det oftast att rekonstruera en slik signal.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2025-02-19 18:55

Morello skrev:Det går alldeles utmärkt att degenerera digitala signaler - däremot går det oftast att rekonstruera en slik signal.

Ja, man ska komma ihåg att en "digitala signal" är representerad i den analoga domänen som just...en analog signal, som hos mottagaren tolkas som digital. (populärt uttryckt)
Dvs en analog signal kan påverkas. Oftast kan mottagaren tolka korrekt trots viss påverkan.
Omsändning (felkorrigering) görs oftast inte på realtidssignaler. Buffring förutom felkorrigering kan lösa en del problem vid ej tidskritiska överföringar.

jansch

Inläggav jansch » 2025-02-19 19:31

Morello skrev:Det går alldeles utmärkt att degenerera digitala signaler - däremot går det oftast att rekonstruera en slik signal.

VISST!
- Man kan klippa av klippa av spänningsmatningen på en CMOSkrets.
- Man kan ladda på med en 3 voltsspik på "jorden"
- Man kan repa en CD
- Man kan ha en USBkabel som är längre än vad standarden kräver
- och inte minst, en grind kan vara trasig
- Mm. mm. Du/jag kan hitta på många fler sätt att förstöra digitala signaler

Dock, vad både du och jag vet är att om man håller sig inom specarna gäller:
- analoga signaler degenereras alltid, varje komponent i signakedjan påverkar
- digitala signaler återskapas för varje grind.*

Möjligen är jag jävligt dålig på att kortfattat beskriva så att du (Morello) blir nöjd, jag har dock ingen ork/lust att skriva om alla "om och men". Det verkar dock som att vi behöver en separat tråd om digitalteknik, bl.a för att inte sabba denna tråd i onödan.

* Frågan är också vad man tolkar i begreppet "degenerera". Vi har ofta en "analog syn" på hur "bra" en signal ser ut vilket är helt ointressant så länge en krets uppfyller reglerna för Boolesk algebra.

jansch

Inläggav jansch » 2025-02-19 19:52

sportbilsentusiasten skrev:

Ja, man ska komma ihåg att en "digitala signal" är representerad i den analoga domänen som just...en analog signal, som hos mottagaren tolkas som digital. (populärt uttryckt)
Dvs en analog signal kan påverkas. Oftast kan mottagaren tolka korrekt trots viss påverkan.
Omsändning (felkorrigering) görs oftast inte på realtidssignaler. Buffring förutom felkorrigering kan lösa en del problem vid ej tidskritiska överföringar.

Japp!
Det finns egentligen inga fysiska "digitala signaler" då "ettor"/"nollor" är statusbegrepp
Allt handlar om att kunna särskilja på 2 statuslägen med hjälp av elektronik.
Detta kan uppnås på många sätt, de de flesta känner till är hög/låg (typ TTL) men vitsen är att man kan nyttja många andra tekniker för att uppn bästa säkerhet.
Du skriver "en anaog signal kan påverkas"- den påverkas alltid!
Däremot behöver den digitala informationen inte påverkas.
Om vi ska prata i "analoga termer" räcker det med att en "digital signal" har drygt 10dB "dynamik", medan vi tycker att 60dB dynamik är kasst för en analog överföring.
Jämförelsen haltar lite men är ändå tydlig.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2025-02-19 23:58

"Ett riktigt bra ljudsystem är så avslöjande att det mesta låter dåligt och det ska vara så, för de flesta inspelningar är så dåligt gjorda!"

Den HiFi-myten tycker jag nog är en av de allra roligaste. :D

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2025-02-20 00:31

goat76 skrev:"Ett riktigt bra ljudsystem är så avslöjande att det mesta låter dåligt och det ska vara så, för de flesta inspelningar är så dåligt gjorda!"

+1

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2025-02-20 08:32

goat76 skrev:"Ett riktigt bra ljudsystem är så avslöjande att det mesta låter dåligt och det ska vara så, för de flesta inspelningar är så dåligt gjorda!"

Den behöver dock inte skrivas om mycket för att bli korrekt, tyvärr.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2025-02-20 09:52

Nattlorden skrev:

Skriv gärna om den, jag vill veta hur den blir korrekt. :)

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2025-02-20 12:19

distad skrev:Vill du bli medlem i Kabeltroendes riksförbund ? :D

:mrgreen:

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2025-02-20 12:46

LeifB skrev:
distad skrev:Vill du bli medlem i Kabeltroendes riksförbund ? :D

:mrgreen:

Bra start på tråden tänkte jag. :D Och jag orkar inte bry mig om dessa vetenskapliga fakta, utan jag lyssnar på musik istället.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2025-02-20 20:10

jansch skrev:Om vi ska prata i "analoga termer" räcker det med att en "digital signal" har drygt 10dB "dynamik", medan vi tycker att 60dB dynamik är kasst för en analog överföring.

Hur räknar du dynamiken på en dig signal?
Har aldrig funderat över detta med dynamik i en dig signal, kul !

Tell

Inläggav Tell » 2025-02-20 21:52

jansch skrev:Om vi ska prata i "analoga termer" räcker det med att en "digital signal" har drygt 10dB "dynamik", medan vi tycker att 60dB dynamik är kasst för en analog överföring.

Brus till signalnivån ska bara vara 10dB. Iofs har jag för mig om att jag läst motsvarande 3 bitar, alltså 18dB, men oavsett så är det en väldigt brusig signal men ändå så räcker det för att veta om det är en etta eller nolla.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2025-02-20 22:03

En digital signal har per definition två tillstånd, varför det dynamiska omfånget blir 6 dB.

Framställningen här i tråden är ganska förenklad och gäller i bästa fall för hyggligt långsam transmission. I mer avancerade (läs snabba) system är det inte lika enkelt eftersom jitter och samtidighet är relevant. Det behövs ganska lite för att tex en buss med en klocka jämte fyra datasignaler skall bli korrupt om klockan tickar med tex 1 GHz, vilket är fallet med tex data från bildsensorer. Dels, måste jittret hållas mycket lågt - i videosammanhang använder man ofta MIPI CSI2-signalering och då stipuleras maximalt 100 ps jitter. Därtill måste tidsfördröjningen för klocka samt samtliga datasignaler hållas inom mycket snäv tolerans, vilket ställer höga krav på mönsterkortskonstruktion etc. Jag råkar ha spenderat de senaste veckorna med att analysera MIPI/CSI2-videodata från bildsensorer. :)
-Innehar F-skattsedel-

jansch

Inläggav jansch » 2025-02-21 01:32

Tell skrev:

Brus till signalnivån ska bara vara 10dB. Iofs har jag för mig om att jag läst motsvarande 3 bitar, alltså 18dB, men oavsett så är det en väldigt brusig signal men ändå så räcker det för att veta om det är en etta eller nolla.

Först och främst vill jag betona att jag skrev "prata i analoga termer", d v s det är bara meningsfullt att jämföra med analog tekniks dynamik och störkänslighet(detta missade Morello tydligen helt). Vi måste helt enkelt ha någon form av referensram som är meningsfull för oss och välkänd, framförallt av respekt för forummedlemmarna.
Att jag också skriver att "jämförelsen haltar lite" beror på att man bl.a i analog teknik utgår från signal/brusgolv som normalt relaterar till signaljord. Digitala signaler har helt andra förutsättningar.
(digital signal = digital information i analog signalöverföring, t.ex elektriskt)*

Exempel: Logikkretsar (exempel TTL) har en matningsspänning (Vcc) på 5 volt. En logisk 0:a på ingångar definieras som allt mellan 0 volt och 0,8 volt. En logisk 1:a är 2 till 5 volt. "Mellanrummet", 0,8 till 2 volt, kan vi betrakta enligt "worst case" som osäkert vilket det normalt inte är.
Nu är det bara att räkna lite kreativt, t.ex hur stor störnnivå måste vi ha relativt jord för att en 0:a ska bli 1:a eller vad måste ske för ett omslag till 0:a. Osv.*

Jämför vi nu med analog linjenivå, t.ex 2 volt RMS ( ca 5 volt p-p) kan man lätt konstatera att störkänsligheten är 10 potenser sämre där redan "mV-nivå" är rena katatrofen

OBS! ÅTERIGEN, EN JÄMFÖRELSE HALTAR MEN VILL MAN FÅ ETT BEGREPP OM HUR ROBUST EN DIGITAL SIGNAL ÄR JÄMFÖRT MED T.EX ANALOG LINJENIVÅ. INSIKTEN BORDE RIMLIGTVIS BLI ATT DIGITAL SIGNALERING ÄR ÖVERLÄGSEN I DETTA SAMMANHANG.
Min ambition med det citerade inlägget var helt enkelt att påvisa att det krävs ganska mycket för att störa en digital signal. Det blir för mycket obalans i uttalanden som "man kan visst störa digitala signaler" och motiverar det med någon specifik applikation som kanske tillråga på allt delvis innehåller analog teknik.
För mej blir det som kvällstidningsrubriker "Du kan dö av att äta fisk och bananer" (och visst kan man det!)

*I digital miljö har man ju förmånen att välja vilken form av signalering man använder. Det blir ju lite svårt/omöjligt att ens försöka att exvis göra analoga jämförelser med digital signalering över bärvåg med frekvensskifte eller fasskifte.
För NRZ kan man i viss mån också göra liknande jämförelse men hur ska man se på t.ex bit stuffing.....

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2025-02-21 10:52

goat76 skrev:
Nattlorden skrev:

Mer typ så här:
Ett riktigt bra ljudsystem är så avslöjande att en del fonogram låter dåligt och det ska vara så, för en del, ofta moderna, inspelningar är så dåligt gjorda/mastrade!

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2025-02-21 11:58

Nattlorden skrev:
goat76 skrev:
Nattlorden skrev:

Mer typ så här:
Ett riktigt bra ljudsystem är så avslöjande att en del fonogram låter dåligt och det ska vara så, för en del, ofta moderna, inspelningar är så dåligt gjorda/mastrade!

Men det är det där jag fortfarande inte håller med om. :)

Precis allt låter mycket bättre i ett riktigt bra ljudsystem även när diverse fel och brister blir mer avslöjade i inspelningarna.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2025-02-21 12:06

Ja, ett riktigt bra system får dåliga inspelningar att låta mindre dåliga absolut sett, då låg distorsion påverkar alla inspelningar positivt. Naturligtvis påverkas goda inspelningar ännu mer till det bättre, varför skillnaden mellan inspelningarna ökar.

Många audiofiler skulle bli förvånade angående hur mycket renare det faktiskt kan låta relativt deras normaldistorderande system. Att gå från 0,5 % till 0,05 % THD vid 90 dB ger större skillnader än man kan tro även för orena inspelningar.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Imperial-Blomman

Inläggav Imperial-Blomman » 2025-02-21 12:14

Ja kör m Purifi i OA-52 å de låter rent å fint.
Vissa inspelningar e inte alltid så kul.
Men de mesta e väldigt lättlyssnat även m sämre inspelningar.
Dom ska vara riktigt dåliga för att ja ska stänga av.

De va jobbigt me dåliga inspelningar när dom va orginal trots att Peerless diskanterna va bra.

När man får ner disten i högtalarna så blir de magi.

Men har man ett analytiskt system så blir det fort jobbigt m dålga inspelningar.
Framföralltdom systemen som har hissad diskant uplever ja som väldigt jobbiga
me sämre inspelningar.
Deltidare på Hifikit.

OA-52-PS, OS-52V, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1, OA-5-II mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2025-02-21 12:29

Frekvensgångsavvikelser för högtalarna kan naturligtvis både förbättra och försämra en dålig inspelning beroende på klangbalansen i denna.

Det är dock vanligare med inspelningar som har ett överdrivet högfrekvensinnehåll än motsatsen, varför högtalare med diskantöverskott överlag blir mer problematiska (dessutom kan hörseln oftast lättare tolerera en lite mer tillbakalutad klangbalans även om det inte låter riktigt rätt).

På samma sätt är det vanligare med basunderskott än dito överskott i inspelningarna, varför högtalare med basöverskott är att föredra framför underskott.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2025-02-21 13:07

goat76 skrev:Precis allt låter mycket bättre i ett riktigt bra ljudsystem även när diverse fel och brister blir mer avslöjade i inspelningarna.

Inte när det blir fullständigt olyssningsbart... då går det inte att klassa det som mycket bättre. Vilket högkomprimerat innehåll uppspelat på hög volym väldigt ofta blir. Ett sämre system som inte kan spela så högt märker du inte av det på på samma sätt...

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2025-02-21 13:20

En ytterst märklig jämförelse, kan tyckas.

Bara för att man kan spela upp fonogrammet med högre ljudnivå så behöver man förstås inte göra det. Vi bör nog fortsätta att jämföra äpplen med äpplen istället.

Imperial-Blomman

Inläggav Imperial-Blomman » 2025-02-21 13:51

+1
Deltidare på Hifikit.

OA-52-PS, OS-52V, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1, OA-5-II mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2025-02-21 14:08

I-or skrev:En ytterst märklig jämförelse, kan tyckas.

Bara för att man kan spela upp fonogrammet med högre ljudnivå så behöver man förstås inte göra det. Vi bör nog fortsätta att jämföra äpplen med äpplen istället.

Varför det? När välinspelad musik klarar vilken nivå som helst, men dålig inte gör det så är det en skillnad som den bättre anläggningen blottlägger. En optimal anläggning klarar att spela musik på alla ljudnivåer. Frågan var vad en bättre anläggning kan avslöja om inspelningar, så vad som händer vid olika volym är högst relevant i sammanhanget då det är en av de saker som bättre anläggningar gör bättre.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2025-02-21 14:27

Därför att i förlängningen blir den bästa anläggningen för riktigt usla inspelningar med din logik ingen anläggning alls.

Volymkontrollen finns där av en anledning och lyssnarens hörsel avgör naturligtvis när nivån blir för hög.

Användarvisningsbild
peterh

Inläggav peterh » 2025-02-21 14:36

Nattlorden skrev:
I-or skrev:En ytterst märklig jämförelse, kan tyckas.

Varför det? När välinspelad musik klarar vilken nivå som helst, men dålig inte gör det så är det en skillnad som den bättre anläggningen blottlägger. En optimal anläggning klarar att spela musik på alla ljudnivåer. Frågan var vad en bättre anläggning kan avslöja om inspelningar, så vad som händer vid olika volym är högst relevant i sammanhanget då det är en av de saker som bättre anläggningar gör bättre.

Vilket välljud som helst som spelas på för hög volym blir oväsen. Vad som är "för hög volym" är ibland en smaksak, men att återge ett instrument eller en röst i högre volym än instrumentet "in natura" ge ge är med min definition oväsen.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi