Neuhausen skrev:Jag tänkte köpa komponenter till ett par högtalare. SB17 och SB26 passar mig bra och all kunskap om de elementen här på forumet är en mycket stor resurs. Det gäller då främst 4 ohm versionerna.
Men 8 ohm högtalare är en enklare last för de flesta förstärkare. Det är inte lätt att jämföra direkt utan att bli påverkad av en förutfattad mening, högtalarparametrar, serie, parallellkoppling eller placering.
För filtren så kan man tillåta lite mer utsvävningar med 8 ohm högtalare då 4 ohm redan har utnyttjat alla marginaler som finns utan att man gör det värre med filtret.
Tycker ni att det gör någon skillnad?
De allra flesta förstärkare fungerar utmärkt med 4 Ohmshögtalare, inklusive rörförstärkare som i allmänhet har tappning för 4 Ohm också.
Den ev. ökning av dist som en del slutsteg får med 4 Ohm är nog försumbar, men de flesta trissesteg ger 50-90% högre effekt i 4 Ohm vilket är en klar fördel.
När det gäller delningsfilter så är jag inte med på vad du menar, det är ingen skillnad på vilka "utsvävningar" man kan göra. En 4:ohmare kräver bara halva värdet på spolar (billigare och mindre) men dubbla värdet på kondensatorer. Skulle tro att de flesta filterimplementationer blir billigare med 4-Ohmselement.
En transistorförstärkare ger halva dämpfaktorn med 4 Ohm men det har ingen som helst praktisk betydelse.