Temu+AliExpress

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Temu+AliExpress

Inläggav LeifB » 2025-03-11 19:37

Beställde ett par kablar.
YYAudio Premium Kablar. 2x3m 12 strängade.
Funkar perfekt. Kostade 132kr. Jag utnyttjade full rabatt.
Prisvärda. Snygga.
Helnöjd.
Senast redigerad av LeifB 2025-03-28 08:13, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Re: Temu

Inläggav LeifB » 2025-03-19 11:07

Kablar gör skillnad...
Har haft diverse märken med olika tekniska lösningar. Som en sann audiofil så låter olika kablar annorlunda. EKK i all ära... Jag har aldrig lyckats få till det med denna typ av kablar. Kanske mina förstärkare inte klarar ut denna typ av kablar. Eller att mina öron inte tycker om det sound dom ger. Billiga är dom men passar gör dom inte för mig.
Jag har haft Eichmann högtalarkabel eXpress 6 under några år och trodde jag hade hittat rätt äntligen. De har varit mig trogna dessa år.
Blev nyfiken på YYAudio Premium kablarna.
En del på forumet slog bakut direkt när jag sa TEMU. Ja jag hade inga förhoppningar alls men ville prova iallafall. Nyfiken som man är.
132kr kunde jag avvara. Dom var snygga och 3 kablar tvinnade med bra kontakter och en magnet i varje enda minskade inte min nyfikenhet. Inte för att jag vet vad magneterna gör för nytta men det kan säkert våra duktiga tekniker kanske tala om här.
Nu har jag lyssnat ca 15 timmar och funnit att ljudet har förändrats till det bättre i mitt system.
Vad har blivit bättre då?
1. Ljudet har blivit mer detaljerat.
2. Basen har gett bättre nyanser.
3. Mellanregistet har fått mer känsla.
4. Diskanten låter renare.
5. Det har blivit roligare att lyssna.
6. Stampa takten har infunnit sig.

Vet inte om det kan bli bättre. Nyfikenheten har dock stillat sig något. Har dock fått syn på kablar från samma firma YYAudio finns med silver också. Men dom säljs hos AliExpress. I.o.f.s. blir ljudet något ljusare och jag är inte säker på att jag gillar det. Andra kanske har erfarenhet och vill dela med sig?
Naturligtvis kostar dom mer men man lever bara en gång. Får se om jag tar steget upp någon gång.

Hjalmar_Branting

Inläggav Hjalmar_Branting » 2025-03-19 12:23

Klart att kablar gör skillnad, någon som påstått nått annat?
Hos mig gör det enorm skillnad.
Senast redigerad av Hjalmar_Branting 2025-03-19 13:18, redigerad totalt 1 gång.

Kermit116

Inläggav Kermit116 » 2025-03-19 12:27

Hjalmar_Branting skrev:Klart att kablar gör skillnad, någon som påstått nått annat.
Hos mig gör det enorm skillnad.

Självklart! Ty utan kablar blir det helt tyst. Man hör ingen distorsion som stör heller. Det enda som stör är tinitusen.
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Användarvisningsbild
Chris71

Inläggav Chris71 » 2025-03-19 12:34

LeifB skrev:Kablar gör skillnad...
Har haft diverse märken med olika tekniska lösningar. Som en sann audiofil så låter olika kablar annorlunda. EKK i all ära... Jag har aldrig lyckats få till det med denna typ av kablar. Kanske mina förstärkare inte klarar ut denna typ av kablar. Eller att mina öron inte tycker om det sound dom ger. Billiga är dom men passar gör dom inte för mig.
Jag har haft Eichmann högtalarkabel eXpress 6 under några år och trodde jag hade hittat rätt äntligen. De har varit mig trogna dessa år.
En del på forumet slog bakut direkt när jag sa TEMU. Ja jag hade inga förhoppningar alls men ville prova iallafall. Nyfiken som man är.
132kr kunde jag avvara. Dom var snygga och 3 kablar tvinnade med bra kontakter och en magnet i varje enda minskade inte min nyfikenhet. Inte för att jag vet vad magneterna gör för nytta men det kan säkert våra duktiga tekniker kanske tala om här.
Nu har jag lyssnat ca 15 timmar och funnit att ljudet har förändrats till det bättre i mitt system.

Vet inte om det kan bli bättre. Nyfikenheten har dock stillat sig något. Har dock fått syn på kablar från samma firma YYAudio finns med silver också. Men dom säljs hos AliExpress. I.o.f.s. blir ljudet något ljusare och jag är inte säker på att jag gillar det. Andra kanske har erfarenhet och vill dela med sig?
Naturligtvis kostar dom mer men man lever bara en gång. Får se om jag tar steget upp någon gång.

Du kanske helt enkelt föredrar en lätt filtrerad version av verkligheten, för utan att ha kollat upp vad du köpt så kan jag garantera att med allt bling som ingick i priset så blev det inte mycket kvar till koppar, så dina kablar består nog mest av återvunnen aluminium, kanske från läskburkar så det kan ju vara en anledning till att du har Cola ljudeffekter eller en Sprite 'sig diskant.

Det finns ju en annan intressant aspekt för alla som snöar in på kablar med fortfarande delar passivt, alla fantastiska kabeleffekter torde ju rimligtvis raderas av filtret som sitter i änden av kabeln och innan elementen i högtalare eftersom den elektriska effekten av dessa komponenter vet ju inte om att de skall ändra sin funktion beroende på om elektronerna har kommit åkandes igenom koppar, eller silver. Spolar, resistorer och kodningar kommer släppa iväg exakt samma elektriska signal till det du lyssnar på oavsett hur du matar filtren.

Hjalmar_Branting

Inläggav Hjalmar_Branting » 2025-03-19 13:21

Ersatte mina Biltema kablar på skivspelaren med Nordost Odin2 reference, helt makalös skillnad.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2025-03-19 13:43

Vad tror ni om dessa?
Nordost Valhalla.
https://www.aliexpress.com/item/1005005 ... 01815257_1

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2025-03-19 14:06

Användarvisningsbild
Chris71

Inläggav Chris71 » 2025-03-19 15:18

LeifB skrev:Vad tror ni om dessa?
Nordost Valhalla.
https://www.aliexpress.com/item/1005005 ... 01815257_1

Jag tänkte att om de försöker utge sig för något som de inte är så vore det ju smart om de åtminstone liknade originalet på en enda punkt.

Den där kabeln har lika lite att göra med det den kallar sig för som en brödskiva har med en semla.

https://www.referenceaudio.se/produkt/n ... nRoe8yqIG3

Användarvisningsbild
Chris71

Inläggav Chris71 » 2025-03-19 15:23

Skillnaden är som mellan en rolex och en telefon, den ena är byggd för att gör en uppgift och har via sitt varumärke uppnått en kult status där de kan ta betalt för det varumärket, det andra är en skamlös kopia som är producerad till lägsta möjliga kostnad för att efterapa utseendet av den första.
Men om man vill slå ihjäl all innovationskraft och utveckling så köper man självklart piratprodukter och hoppas att nån mindre begåvad person tror att det är den riktiga produkten, eller så besparar man sig allt detta besvär och köper en el eller högtalarkabel avsedd för att leda ström med ett tvärsnitt på 1,5mm2 så låter det likadant.

Användarvisningsbild
VintageHiFi

Inläggav VintageHiFi » 2025-03-19 15:55

Supra 2,5 funkar alldeles utmärkt dessutom svensktillverkad.

Priset är dessutom synnerligen humant.

Användarvisningsbild
30Hzbone

Inläggav 30Hzbone » 2025-03-19 16:28

Väl medveten om att dessa kablar bara är lookalike, för den synsvage, i allt utom priset så beställde jag ett par 2.5 meters med bananer bara för att testa.
Dessa kablar är mina första högtalarkablar som tydligt behövde ett antal timmars "inkörning".
Kablarna sitter mellan en Primare I35DAC och ett par Dynaudio Emit 10 i mitt lilla pojkrum och det finns inget att klaga på vad gäller återgivningen, tvärtom så är jag mycket nöjd. :)
I'm only in it for the music.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2025-03-19 17:49

30Hzbone skrev:

Väl medveten om att dessa kablar bara är lookalike, för den synsvage, i allt utom priset så beställde jag ett par 2.5 meters med bananer bara för att testa.
Dessa kablar är mina första högtalarkablar som tydligt behövde ett antal timmars "inkörning".
Kablarna sitter mellan en Primare I35DAC och ett par Dynaudio Emit 10 i mitt lilla pojkrum och det finns inget att klaga på vad gäller återgivningen, tvärtom så är jag mycket nöjd. :)

Du menar alltså att det egentligen lät konstigt när du kopplade in dem och sedan vande du dig med soundet. Eller?

Jag tänker på bilden i Ali Express som verkar vara ren plagiat rakt (själva bilden alltså). Du antyder kablarna bara ser likadana ut om man ser extremt dåligt. Hur ser kablarna ut i verkligheten jämför med bilden hos Ali Express?

P.S. Ska vi tro på att du fick leverans från Kina hem till dig på under tre timmar? :mrgreen: D.S.
P.S.2 Även om priset inte är en ljudkvalitetsparameter så undrar jag lite över din prioritering att ha en förstärkare som kostar cirka sju gånger mer än högtalarna? D.S.2
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2025-03-19 18:14

Så originalet tillverkas inte i Kina?

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2025-03-19 19:28

LeifB skrev:Så originalet tillverkas inte i Kina?

Vem frågar du? Mig, eller någon annan?

Om du frågar mig: Var har jag skrivit att Nordostkablar tillverkas?
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Tell

Inläggav Tell » 2025-03-19 20:12

The placebo is strong with this one! Hade varit kul att sätta dig i ett redigt blindtest för att jämföra Temu-kabeln, EKK och Nordost, jag sätter en nordost-kabel på att du hör noll skillnad!

Chris71 skrev:Skillnaden är som mellan en rolex och en telefon, den ena är byggd för att gör en uppgift och har via sitt varumärke uppnått en kult status där de kan ta betalt för det varumärket, det andra är en skamlös kopia som är producerad till lägsta möjliga kostnad för att efterapa utseendet av den första.
Men om man vill slå ihjäl all innovationskraft och utveckling så köper man självklart piratprodukter och hoppas att nån mindre begåvad person tror att det är den riktiga produkten, eller så besparar man sig allt detta besvär och köper en el eller högtalarkabel avsedd för att leda ström med ett tvärsnitt på 1,5mm2 så låter det likadant.

Innovation? På högtalarkablar? Där finns ingen innovation att hämta då en random klädhängare "låter" precis likadant som flensost-kabeln.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2025-03-19 21:12

Om originalet tillverkas i Kina så kan dom använda samma material till kopiorna. Kineserna har visat i flera fall att de gör kopior.

Användarvisningsbild
30Hzbone

Inläggav 30Hzbone » 2025-03-19 21:41

Johan_Lindroos skrev:
30Hzbone skrev:

Du menar alltså att det egentligen lät konstigt när du kopplade in dem och sedan vande du dig med soundet. Eller?

Svar: Det menar jag inte men kommentaren är vad man kan förvänta sig från några medlemmar här på Faktiskt, trist.

Jag tänker på bilden i Ali Express som verkar vara ren plagiat rakt (själva bilden alltså). Du antyder kablarna bara ser likadana ut om man ser extremt dåligt. Hur ser kablarna ut i verkligheten jämför med bilden hos Ali Express?

Svar: Jag utryckte mig nog slarvigt, flåt, kablarna är väldigt lika de på bilden.

P.S. Ska vi tro på att du fick leverans från Kina hem till dig på under tre timmar? :mrgreen: D.S.

Svar: Jag fick hia maj ett par veckor men det var det värt.

P.S.2 Även om priset inte är en ljudkvalitetsparameter så undrar jag lite över din prioritering att ha en förstärkare som kostar cirka sju gånger mer än högtalarna? D.S.2

Svar: Pojkrummet är bara drygt 12 m2 så därför lite mindre talare. Visst prioriterar jag bra ljud därav Primare och Dynaudio.
I35Dac köpte jag begagnad, innan branschens prisexplosition, så den kostade mig bara cirka tre gånger mer än högtalarna. :D
I vardagsrummet finns också Primare och Dynaudio men där var talarna cirka 10 tusingar dyrare än stärkaren när inköpet gjordes.
I'm only in it for the music.

Användarvisningsbild
Chris71

Inläggav Chris71 » 2025-03-19 22:02

Tell skrev:

The placebo is strong with this one! Hade varit kul att sätta dig i ett redigt blindtest för att jämföra Temu-kabeln, EKK och Nordost, jag sätter en nordost-kabel på att du hör noll skillnad!

Chris71 skrev:Skillnaden är som mellan en rolex och en telefon, den ena är byggd för att gör en uppgift och har via sitt varumärke uppnått en kult status där de kan ta betalt för det varumärket, det andra är en skamlös kopia som är producerad till lägsta möjliga kostnad för att efterapa utseendet av den första.

Innovation? På högtalarkablar? Där finns ingen innovation att hämta då en random klädhängare "låter" precis likadant som flensost-kabeln.

Nu tror jag ju att du är ganska ensam om att stoppa smutsiga organ i öronen, men om det gör dig glad så fortsätt för all del, om det är något du behöver hjälp att tolka för att förstå så kan du ju testa att för omväxlings skull posta något trevligt.

Imperial-Blomman

Inläggav Imperial-Blomman » 2025-03-19 22:07

Deltidare på Hifikit.

OA-52-PS, OS-52V, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1, OA-5-II mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Imperial-Blomman

Inläggav Imperial-Blomman » 2025-03-19 22:12

Tell skrev:Innovation? På högtalarkablar? Där finns ingen innovation att hämta då en random klädhängare "låter" precis likadant som flensost-kabeln.

De va ett moget inlägg.
Deltidare på Hifikit.

OA-52-PS, OS-52V, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1, OA-5-II mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Hjalmar_Branting

Inläggav Hjalmar_Branting » 2025-03-19 22:54

LeifB skrev:Om originalet tillverkas i Kina så kan dom använda samma material till kopiorna. Kineserna har visat i flera fall att de gör kopior.

Nordost skriver att tillverkning sker hos dem i USA.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2025-03-19 23:42

Hjalmar_Branting skrev:Ersatte mina Biltema kablar på skivspelaren med Nordost Odin2 reference, helt makalös skillnad.

Ja, utan mat o dryck börjar man lätt hallucinera o kan höra massor av skillnader. Till man inte hör något alls.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2025-03-19 23:43

Imperial-Blomman skrev:https://www.musix.com/pt/pt/p/Klotz-LY225Y-High-Flexible-Coax-Speaker-Cable-LY225K-blue-175756

Ja kör m denna kabel.

Vänd den rätt bara!!
Sitter nöjd :)

jansch

Inläggav jansch » 2025-03-20 07:35

hifikg skrev:
Imperial-Blomman skrev:https://www.musix.com/pt/pt/p/Klotz-LY225Y-High-Flexible-Coax-Speaker-Cable-LY225K-blue-175756

Ja kör m denna kabel.

Vänd den rätt bara!!

En högtalarkabel som är en koax????
Är det tillverkaren eller återförsäljaren (eller båda) som kallar den för koax?

Användarvisningsbild
RJohan

Inläggav RJohan » 2025-03-20 07:54

jansch skrev:
hifikg skrev:

Ja kör m denna kabel.

Vänd den rätt bara!!

På sjuttiotalet lät mina polares rockband något självutnämnt geni bygga ett PA-system. Av någon anledning användes coax kablar till högtalarna, jag har fortfarande, 50 år efteråt inte förstått varför.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2025-03-20 08:01

Några synpunkter på denna rca till rca kabeln?

https://www.aliexpress.com/item/4000532 ... 13a1111c64

Hjalmar_Branting

Inläggav Hjalmar_Branting » 2025-03-20 08:50

hifikg skrev:
Hjalmar_Branting skrev:Ersatte mina Biltema kablar på skivspelaren med Nordost Odin2 reference, helt makalös skillnad.

Ja, utan mat o dryck börjar man lätt hallucinera o kan höra massor av skillnader. Till man inte hör något alls.

Billig korv på Biltema så mat är inga problem, och vatten kan man dricka kostnadsfritt på deras toaletter.

Misstänker att träklossarna på Nordost gör något med elektronflödet, liknande effekt som Entreqs trälådor.

Eller så var det för att Biltemasladden var glapp men jag tror mer på träklosasarna :wink: :mrgreen:

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2025-03-20 10:50

LeifB skrev:Några synpunkter på denna rca till rca kabeln?

Ja! Undvik Pga: "Non-shielded construction ensures minimal signal loss, perfect for audiophiles seeking purity." :mrgreen:
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

jansch

Inläggav jansch » 2025-03-20 11:43

RJohan skrev:
jansch skrev:
hifikg skrev:
Vänd den rätt bara!!

På sjuttiotalet lät mina polares rockband något självutnämnt geni bygga ett PA-system. Av någon anledning användes coax kablar till högtalarna, jag har fortfarande, 50 år efteråt inte förstått varför.

Man bör nog också skilja på skärmad kabel och koaxkabel.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi