Moderator: Redaktörer
I-or skrev:Då är en neurologisk förklaring förstås mycket sannolik.
Jag skulle prova med bekväma over-ear-lurar för att se om den ökade komforten via mindre påverkan på hörselgången förbättrar läget.
goat76 skrev:Är du säker på att det du upplever dig höra verkligen är det du hör, och bara inte är något psykologiskt som krypit sig på och som gör att du överanalyserar det du hör, till den grad att du upplever det låta så dåligt fastän det kanske inte gör det?
Eller så kanske du har något virus i kroppen som påverkar att hörseln relativt snabbt blir överansträngd? Jag själv kan ha vissa enstaka dagar då jag kan uppleva det mesta låta ganska dåligt oavsett vilken ljudutrustning som används, och ibland över lite längre perioder vilket jag dock ganska snabbt kunnat konstatera har att göra med någon långvarig förkylning eller vaxpropp.
goat76 skrev:Jag har vid ett par tillfällen de senaste åren drabbats av vaxproppar, och vid ett tillfälle vad jag tror var en svullnad i innerörat av något slag som påverkade hörseln. Vaxpropparna förstärkte alla lågfrekventa ljud på ett sätt att det lät bullrigt och dovt, och upplevelsen var lite som att vara "instängd i en bubbla" där basljuden upplevdes vara inne i huvudet istället för att komma utifrån. Liknande upplevelse var det med den misstänkta svullnaden vilken jag först trodde var en vaxpropp, men hur mycket jag än använde revaxör blev det inte bättre så jag testade nässpray mot akut bihåleinflamation och på någon dag blev det bättre. Vet dock inte om det blev bättre av sig självt eller tack vare nässprayen.
I-or skrev:Nja, egentligen ger vaxpropparna huvudsakligen upphov till högfrekvensbortfall även om man förstås kan tolka detta som en förstärkning av lågfrekvensen.
petersteindl skrev:goat76 skrev:Jag har vid ett par tillfällen de senaste åren drabbats av vaxproppar, och vid ett tillfälle vad jag tror var en svullnad i innerörat av något slag som påverkade hörseln. Vaxpropparna förstärkte alla lågfrekventa ljud på ett sätt att det lät bullrigt och dovt, och upplevelsen var lite som att vara "instängd i en bubbla" där basljuden upplevdes vara inne i huvudet istället för att komma utifrån. Liknande upplevelse var det med den misstänkta svullnaden vilken jag först trodde var en vaxpropp, men hur mycket jag än använde revaxör blev det inte bättre så jag testade nässpray mot akut bihåleinflamation och på någon dag blev det bättre. Vet dock inte om det blev bättre av sig självt eller tack vare nässprayen.
Vissa nässprayer är extremt effektiva. Nästan så man börjar undra vad de innehåller. Det är ingen humbug.
goat76 skrev:I-or skrev:Nja, egentligen ger vaxpropparna huvudsakligen upphov till högfrekvensbortfall även om man förstås kan tolka detta som en förstärkning av lågfrekvensen.
Det var definitivt en förstärkning av lågfrekventa ljud, och det var riktigt ansträngande att i mitt hem höra basförstärkningen orsakad av det närliggande bostadsbygget, basljud som man annars i vanliga fall bara kopplar bort och inte tänker på. Det var istället konstant närvaro i det drabbade örat av dessa lågfrekventa vibrationsljuden.
goat76 skrev:petersteindl skrev:goat76 skrev:Jag har vid ett par tillfällen de senaste åren drabbats av vaxproppar, och vid ett tillfälle vad jag tror var en svullnad i innerörat av något slag som påverkade hörseln. Vaxpropparna förstärkte alla lågfrekventa ljud på ett sätt att det lät bullrigt och dovt, och upplevelsen var lite som att vara "instängd i en bubbla" där basljuden upplevdes vara inne i huvudet istället för att komma utifrån. Liknande upplevelse var det med den misstänkta svullnaden vilken jag först trodde var en vaxpropp, men hur mycket jag än använde revaxör blev det inte bättre så jag testade nässpray mot akut bihåleinflamation och på någon dag blev det bättre. Vet dock inte om det blev bättre av sig självt eller tack vare nässprayen.
Vissa nässprayer är extremt effektiva. Nästan så man börjar undra vad de innehåller. Det är ingen humbug.
Den mest troliga orsaken till att det blev bättre var helt klart det där nässprayet.
[ Bild ]
I-or skrev:goat76 skrev:I-or skrev:Nja, egentligen ger vaxpropparna huvudsakligen upphov till högfrekvensbortfall även om man förstås kan tolka detta som en förstärkning av lågfrekvensen.
Det var definitivt en förstärkning av lågfrekventa ljud, och det var riktigt ansträngande att i mitt hem höra basförstärkningen orsakad av det närliggande bostadsbygget, basljud som man annars i vanliga fall bara kopplar bort och inte tänker på. Det var istället konstant närvaro i det drabbade örat av dessa lågfrekventa vibrationsljuden.
Visst (även om hörseln arbetar relativt), men du bör läsa (och helst även citera) hela inlägget. Som skrivet var handlar det i så fall inte om vaxproppar utan om en igensatt örontrumpet. När tryckutjämning p.g.a. detta inte sker kan trumhinnan statiskt böjas inåt eller utåt med svårbedömda följder. Att problemen försvann vid användning av nässpray demonstrerar tydligt att detta var problemet.
goat76 skrev:I-or skrev:goat76 skrev:
Visst (även om hörseln arbetar relativt), men du bör läsa (och helst även citera) hela inlägget. Som skrivet var handlar det i så fall inte om vaxproppar utan om en igensatt örontrumpet. När tryckutjämning p.g.a. detta inte sker kan trumhinnan statiskt böjas inåt eller utåt med svårbedömda följder. Att problemen försvann vid användning av nässpray demonstrerar tydligt att detta var problemet.
Nej, jag har beskrivit olika tillfällen och det jag beskrev här ovan var när jag verkligen hade en vaxpropp i vänster öra och det löstes med revaxör.
Det var vid ett annat tillfälle som problemet inte gick att lösa oavsett hur många gånger jag använde revaxör, men problemet löstes då med nässpray vilket tyder på att det troligtvis var någon form av svullnad i örat. Läs mina inlägg igen så borde det framgå att jag beskrev två olika tillfällen.
I-or skrev:Skillnaden är att med vaxproppar finns ingen strukturakustisk förklaring till en ökad känslighet för låga frekvenser. Istället är det en minskad högfrekvenskänslighet som av hjärnan kan tolkas som en ökad lågfrekvenskänslighet. När de höga frekvenserna inte håller hörselcentrum sysselsatt så stör det lågfrekventa bullret mer.
Detta är ett typexempel på hörselns relativa verkningssätt och är helt analogt med att en bashöjning kan låta som en diskantsänkning och tvärtom.
jansch skrev:goat76 skrev:I-or skrev:
Nej, jag har beskrivit olika tillfällen och det jag beskrev här ovan var när jag verkligen hade en vaxpropp i vänster öra och det löstes med revaxör.
Det var vid ett annat tillfälle som problemet inte gick att lösa oavsett hur många gånger jag använde revaxör, men problemet löstes då med nässpray vilket tyder på att det troligtvis var någon form av svullnad i örat. Läs mina inlägg igen så borde det framgå att jag beskrev två olika tillfällen.
De flesta nässprayer har en slemhinneavsvällande funktion, för hörseln är det då örontrumpeten som sväller igen och då förhindrar tryckutjämning av trumhinnan. Vid förkylning och allergi sväller även bihålornas kanaler till näshålan igen och i värsta fall uppstår bihåleinflammation.
Flyger man mycket och har problem bör man efterfråga Rinexin (i tablettform) eller liknande på recept då det är effektivare än nässprayerna när det gäller örontrumpet och bihålor.
Rinexin har dock vissa biverkningar/restriktioner.... Jag har dock nyttjat det i 30 - 40 år vid flygresande och hösnuvesäsonger. Liknande går att köpa i asien och vissa andra länder utan recept, i USA dock förbjudet(?) sedan många år
Skrivbordet skrev:När jag lyssnar i telefonen eller i Ipaden med in-ear; Spotify Free; så upplever jag regelbundet återkommande en subjektiv försämring av återgivningen. Inte alltid men tillräckligt ofta för att jag ska fundera över det.
Efter ca 45 min lyssning upplever jag subjektivt att återgivningen blir sämre. Den blir distorderad och frekvensomfånget och dynamiken försämras. Det låter som en gammal mellanvågsradio. Knappt lyssningsbart.
Och nej, jag har inte utsatt mig för extremt höga ljudnivåer med in-ear-lurarna.
Och ja, telefonens/Ipadens batteri är fulladdat.
Tacksam för synpunkter.
JM skrev:Skrivbordet skrev:När jag lyssnar i telefonen eller i Ipaden med in-ear; Spotify Free; så upplever jag regelbundet återkommande en subjektiv försämring av återgivningen. Inte alltid men tillräckligt ofta för att jag ska fundera över det.
Efter ca 45 min lyssning upplever jag subjektivt att återgivningen blir sämre. Den blir distorderad och frekvensomfånget och dynamiken försämras. Det låter som en gammal mellanvågsradio. Knappt lyssningsbart.
Och nej, jag har inte utsatt mig för extremt höga ljudnivåer med in-ear-lurarna.
Och ja, telefonens/Ipadens batteri är fulladdat.
Tacksam för synpunkter.
Vilket ljudtryck har du i lyssningspositionen när problemen uppstår? Skatta med telefonen om du inte har dedikerad ljudtrycksmätare.
Finns det lägre ljudtryck då problemen inte uppstår? Ange i så fall nivån.
Vad händer om du lyssnar på klart högre ljudtryck? Uppstår problemen efter lika lång tidsperiod? Är störningarna annorlunda? Ange nivån.
Har du tinnitus? Frekvens?
Tänk efter. Inte alla har noterat att de faktiskt är överkänsliga för vissa frekvenser. Ger vissa frekvenser obehag? Om så ange frekvensen.
Med åldern försvinner inte bara högre frekvenser.
Förmågan att differentiera snabba ordföljder sjunker. Orden flyter ihop till en obegriplig distorderad soppa.
Precedence effekten minskar. Förmågan att fokusera på relevanta ljud minskar. Dvs undertryckandet av irrelevanta ljud minskar. Även optimala ljudreflexer blir allt mer störande. Maskeringseffekterna av direktljudet ökar.
Således bör den åldrande audiofilen sitta närmare högtalarna och/eller minska reflexerna.
Dessutom verkar andra fenomen försämra hörandet med enligt följande artikel.
https://www.sciencedirect.com/science/a ... 2616300434
Personligen lyssnar jag under allt kortare tidsperioder än tidigare pga lyssningströtthet men inte pga ökad upplevd distorsion.
JM
MacBruce skrev:
Själv är jag snubblande nära 83 och frestas resonera som min mor, då hon var drygt 5 år äldre: "Hur skall det bli, när man blir gammal?", när hon var nära att bli av med körkortet pga fortkörning. (Hon hade missat en skylt betr. hastighetsbegränsning).
...............
jansch skrev:MacBruce skrev:
Själv är jag snubblande nära 83 och frestas resonera som min mor, då hon var drygt 5 år äldre: "Hur skall det bli, när man blir gammal?", när hon var nära att bli av med körkortet pga fortkörning. (Hon hade missat en skylt betr. hastighetsbegränsning).
...............
Undrade först hur det där gick till! Det blev systningfel i min hjärna..... en mor som är 5 år äldre än sonen!
Tog ett tag innan jag förstod
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 26 gäster