Moderator: Redaktörer
RogerGustavsson skrev:Differentiella ingångar är en sak men om längre kablage ska drivas är det källan som är den drivande, inte mottagaren i slutsteget. I vanlig hemmiljö tror jag inte det är ett problem att driva t.ex. 5 m långa kablar mellan källa och slutsteg. Jag gör det själv sedan många år....
Huruvida det är bra komponenter syns inte alltid på utsidan. Det finns tyvärr en del fake med rätt utseende men som inte håller måttet. I detta fall ser man väl heller inte vad där sitter för halvledare etc. hur allt är kopplat? Klon lär det väl inte vara när originalen verkar ha en annan uppbyggnad. Ett försök till att efterlikna en superdyr grunka tycks det vara och den kan ju vara bra på sitt sätt.
RogerGustavsson skrev:Transformatorerna verkar vara av kinesiskt fabrikat. Glättningskondensatorerna sägs vara Vishay och man ser en del röda plastfilmskondensatorer från Wima. Några transistorer är märkta 15032 och 15033, förmodligen MJE15032 och MJE15033. De stora transistorerna ser man ingen märkning. DartZeels egna kretsschema har färre transistorer. Om det skulle vara en klon av DartZeel borde de väl ha en del att säga om "stölden", möjligen svårt att driva process mot kineser. Originalet tycks efter 20 år fortfarande produceras.
RogerGustavsson skrev:Fast man använder ju DartZeels namn på produkterna.
Neuhausen skrev:Att använda delar av ett utgånget patent och hänvisa till namnet som står på patentet tycker jag inte nödvändigtvis att är fel.
Neuhausen skrev:Att använda delar av ett utgånget patent och hänvisa till namnet som står på patentet tycker jag inte nödvändigtvis att är fel.
Morello skrev:Neuhausen skrev:Att använda delar av ett utgånget patent och hänvisa till namnet som står på patentet tycker jag inte nödvändigtvis att är fel.
Avsaknaden av återkoppling och ett utgångssteg med förhållandevis låg transkonduktans är dömt att misslyckas
Morello skrev:Neuhausen skrev:Att använda delar av ett utgånget patent och hänvisa till namnet som står på patentet tycker jag inte nödvändigtvis att är fel.
Jag kan inte se någonting i schemat som tyder på någon typ av teknisk höjd.Vad avser patentet? Avsaknaden av återkoppling och ett utgångssteg med förhållandevis låg transkonduktans är dömt att misslyckas, vilket Stereophile's mätningar med all önskvärd tydlighet ger vid handen.
Morello skrev:Det finns ingen teknisk höjd, varför patentet i praktiken saknar värde.
Morello skrev:Patentskriften är full av blomsterspråk, utan teknisk bäring.
Morello skrev:Själva kretslösningen bjuder inte på några nyheter.
Morello skrev:Patentskriften är full av blomsterspråk, utan teknisk bäring. Själva kretslösningen bjuder inte på några nyheter. Det finns massor av patent av den här typen. Min bedömning är att patentet skulle ogiltigförklaras vid en eventuell tvist. I Sverige är det patentbesvärsrätten som hanterar den här typen frågor.
Flint skrev:Morello skrev:Patentskriften är full av blomsterspråk, utan teknisk bäring.
Värdelös subjektiv åsikt. Skulle möjligen kunna motiveras kompletterad med en utförlig detaljanalys.Morello skrev:Själva kretslösningen bjuder inte på några nyheter.
Måste kretslösningar alltid innehålla nyheter?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 34 gäster